Stekken zoeken met Fishfinder


Plaats reactie
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

12-10-2004 11:31

ik heb sinds kort een fishfinder tot mijn beschikking en ik heb een mooi water gevonden hier in de buurt van ongeveer 20ha schat ik het wel..

hier word veel op gewatersport (windsurfen en kanoen)

nu weet ik wel hoe ik moet peilen met een fishfinder.

maar hoe kun je nou zien of het een goede stek is? waar moet je nou op letten? ik hoor van sommige dat je juist op zandbanken moet gaan vissen en van anderen hoor ik dat je juist op de rand van een geul ofzo moet gaan zitten..

wie heeft er nog meer tips voor goede stekken?

het is een zandafgraving geweest en de bodem is 99% zand. misschien helpt dat.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

12-10-2004 13:46

Remco,

Probeer afwijkende zaken te herkennen onder water, een talud dat 2 meter omhoogloopt, dat soort dingen.
Vis dan met 1 hengel op het talud, en 1 hengel op de zijkant (schuine deel) van het talud. Hierop bevinden zich veelal mosselen.

Aangezien je op een zandput gaat vissen zal ik als ik jou was gaan vissen op de kant waar de wind op staat, aangezien eenzandput minder natuurlijk voedsel heeft dan bijvoorbeeld een water waar de bodem uit veen bestaat.

Succes
Sandra Hilverink

12-10-2004 18:55

Hmmm, Marijn,

Een veenput een goede voedselrijke bodem?, Volgens mie, is deze zo zuur als de pest! organisch dood materiaal!

Mzzl
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

12-10-2004 20:59

Remko,

Is lastig uit te leggen denk ik. Wat je veel bij kanaal visserij hoort is dat je moet vissen bij een onderbreking in het monotome. Bijvoorbeeld dus een brug of een meerpaal. Datzelfde geld dan ook voor een bodem, het is de onderbreking in het montome wat de vis KAN opleveren. Gegraven wateren (veelal zandwinning dus) hebben vaak als eigenschap dat ze diep zijn. Vaak houdt dat ook in dat onder de kant al vaak een steile muur ontstaat naar de diepte toe (taluud dus). Niet ieder water is hetzelfde en dat geldt ook voor een zandput. In de regel is het gewoon dat vaak de kleinste verschillen in de bodem structuur juist die extra vis kan opleveren.

Let even op dat het schommelen van je boot al aardig rare bodem structuren kan aangeven, en vaar recht en niet met allerlij bochtjes want dat geeft dus weer hele bijzonderen dingen aan op het display. Dan als laaste tip wil ik meegeven dat je je niet moet blindstaren op de vissen die je kan zien in het display dat zegt niets over de stek waar je op gaat vissen.

Heel veel succes met je fishfinder

Met vriendelijke groet,

Rene Berger


p.s. Sandra veen bodem zit vol met een soort tubifex. Wit wormpje waar ik ff. de naam niet van weet. In de zomer heb je een absolute concurrent aan dat voer.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

13-10-2004 08:58

ik weet dat ik niet moet kijken naar vissen via de fishfinder.

ik zal zaterdag eens gaan varen. en eens kijken hoe de bodem eruit ziet..
ik weet dat sommige stukken daar wel 7 a 8 meter of nog dieper kunnen zijn..

weet iemand of de bodem structuur snel veranderd op een grote zandput?

meer tips zijn altijd welkom.
Plaats reactie