Kracht dril op onderlijn of hoofdlijn?


Plaats reactie
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-10-2004 01:24

Hallowa mensen,

Kwam in disucssie/gesprek met iemand over onderlijnen. Ik had een 2tal karpers verspeeld op een slechte kwaliteit onderlijn van 15 lb. (onderlijn materaal ligt in de prullenbak, dat terzijde) Ik zei dus dat ik maar wat zwaarder ging vissen, 25 lb. Onder andere voor het vertrouwen he.

Nou viste die andere persoon met 15lb onderlijn materiaal of lichter.

Nou vroeg ik mij dus af waarom je zo licht zou gaan vissen. Misschien voor een iets subtieler aaspresentatie, maar dat kan ook met hairtje van naaigaren voor mekaar gekregen worden. Er werd wel gevist met een zware hoofdlijn maar met een ´relatief´ zwakke onderlijn.

Hij had nog geen karpers verspeeld op de dunne onderlijn.

Nou komt het,

Waar komt nou meer druk/kracht op, op de hoofdlijn of op de onderlijn? Er vanuit gaand dat er met een nylon hoofdlijn wordt gevist en met een gevlochten onderlijn.

Ik denk dat er meer druk op de onderlijn komt. Je hebt te kampen met een direct contact tussen de karper en het lood. Een paar keer kopschudden van de karper en er ontstaat een behoorlijk grote kracht op het onderlijntje tussen de haak en het bungelende lood. Veel meer dan een redelijk ver uitstaande hoofdlijn met veel rek.

Misschien gaat dit te ver. Maar ik denk zelfs dat redelijk zwaar (150 gram) bungelend meer kracht uitoefend dan een visser die staat te sjorren op 50 meter afstand aan een nylon lijn. Ik denk vooral dat het bungelende lood niet onderschat moet worden. Een tegelijkertijd naar beneden vallend lood en een ruk van de karper geeft een grote kracht op de onderlijn.

Wat denken jullie? Meer kracht op de onderlijn of op de hoofdlijn?

mvg

Koen
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

10-10-2004 08:35

Beste Koen,

Als je tijdens de dril het snoer als een verbinding ziet tussen visser en vis, zal het snoer dichtbij de karper het meest te verduren krijgen. Zeker wanneer er op grotere afstanden of bij waterplanten/obstakels wordt gevist. In het eerste geval (grotere afstanden) levert het water tijdens een run zéér veel weerstand wanneer de vis haaks op de uitstaande lijn wegsprint. Zo heb ik een aantal keren licht uitgebogen haken teruggekregen na een dril waarbij ik niet bijzonder had gesjord had, maar de lijn wel 125 meter uitgevaren was. Dat de dikte van je lijn hierbij een grote rol speelt duidelijk. Ik vistte indertijd met 0,35 mm nylon (Technium). Sinds ik met 0,10mm gevlochten lijn vis (Whiplash) is de weerstand veel minder geworden.

De tweede situatie (waterplanten/obstakels) kan werkelijk fatale gevolgen hebben voor de laatste meter snoer tijdens een run. Ook de schade aan de karper wil ik hierbij even vermelden! Als een karper tijdens de run een wierbed, lelieveld of takkenbos induikt, kan de spanning op d elijn niet verdeeld worden over voorslag, hoofdlijn, hengel en molenslip, maar komt het allemaal aan op het gedeelte tussen obstakel en vis. Bij mij resulteerde dat in 50% van de gevallen in een geloste of verspeelde vis.

Terzijde noem ik nog even dat de drilwijze van de visser uiteraard het belangrijkste in deze discussie is. En laten we ook niet vergeten dat de stekkeuze (tégen de obstakels of er 20 meter vanaf) van grote invloed is op deze drilwijze.

Succes met je visserij en dat het verstand maar mag winnen!

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

10-10-2004 09:12

Ahum, ik vis met 12 lbs onderlijn en breek deze nooit!! Mijn hoofdlijn is nylon van 0.30.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-10-2004 11:44

Koen,

Om te beginnen is een hengel een hefboom. De druk die je op het handvat uitoefent wordt aan de ene kant verdeeld over de lengte van de hengel en aan de andere kant over de lengte van de uitstaande lijn. In die lijn is de druk overal dezelfde en wordt niet meer of minder als je dichter bij de haak komt.

Een tweede is dat de druk verdeeld wordt over een oppervlak. Eenzelfde kracht verdeeld over 1 mm2 geeft een grotere druk dan verdeeld over 1 cm2. Dit laatste sluit aan bij het verhaal van Frank over de uitgebogen haken. Als de haak zich niet goed zet is er minder van doorgedrongen in het vlees van de karper en kan de haak uitbuigen door de grotere kracht op een kleiner deel van de haak. Dat dit op 125 meter voorkwam heeft eerder te maken met het minder goed kunnen zetten van de haak op grote afstand. De druk wordt verdeeld over 125 meter uitstaande lijn en daarmee is de impulskracht bij het zetten van de haak bijvoorbeeld een factor 2,5 minder als bij 50 meter uitstaande lijn.

Frank heeft helemaal gelijk dat de laatste meters van de lijn het meest kwetsbaar zijn. Maar dit komt door het simpele feit dat deze meters zich altijd het dichts bevinden bij voorwerpen in het water of op de bodem die de lijn kunnen beschadigen. Dat geldt voor de laatste meters mono hoofdlijn net zo goed. Er is wel een verschil in duurzaamheid. Een nylon lijn kan niet zo goed tegen insnijdingen van scherpe voorwerpen en een gevlochten lijn is minder goed bestand tegen schuren over een ruw oppervlak.

Ook is er een verschil in elasticiteit tussen mono en gevlochten. Dit zou kunnen betekenen dat de gevlochten lijn met minder rek ook minder buffert. In de praktijk merk ik daar weinig van, want de hoofdlijn vormt als ware de buffer voor de gevlochten onderlijn.

De meest kwetsbare punten zijn verder de knopen op de verbindingen. Mono onder druk kan oprekken en wordt op dat moment wat dunner. Dat geeft dat de knoop kan verschuiven en zichzelf kan wurgen. Bij gevlochten onderlijn heb je dat niet, maar daar kunnen de garens onderling verschuiven waardoor er drukverschillen tussen de afzonderlijk draden kunnen ontstaan. Dit alles geeft verzwakking van de knopen.

De druk op de uitstaande lijn is dus overal dezelfde. Voor mij is een combinatie van 30/100 hoofdlijn en 15 lbs onderlijn robuust genoeg en blijft gewoon heel als er zich niets uitzonderlijks voordoet.

Het bungelende lood is een heel ander effect. Dit geeft een onregelmatige zijdelingse belasting die er eerder voor zorgt dat de haak wrikt en vervolgens lost, dan dat de lijn breekt. De 125 gram is zeg maar een 10% extra dan de gemiddelde druk die uitoefent op afstand.

Ik hoop dat je hier iets kan uitpikken waar je wat aan hebt, maar er is dus niet meer druk op de hoofdlijn dan op de onderlijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

10-10-2004 21:08

Als het goed is, dan is de druk op beide gelijk! alleen wat je zegt dat de onderlijn meer klappen krijgt door het lood dat klopt. Het lood is als het ware eens schokbreker geworden tussen de vis en de hengel, dit komt doordat er een hoek in de lijn ontstaat. De klappen van de vis worden gedempt op het lood voordat de klap op de hengel komt. Daardoor zal de piekbelasting op de onderlijn groter zijn!

Ik vis met 15 ponds onderlijnen, heb tot nu toe 2 keer breuk gehad, dit was dan door een obstakel.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

11-10-2004 16:51

Waar zit je zwakste punt?
In de onderlijn of aan het eind van je leadcore of voorslag?
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

11-10-2004 17:07

Elke knoop is een zwak punt. Hoe hoog het sterkteverlies van een knoop is hangt af van het type knoop dat je gebruikt. Daarnaast zijn sommige materialen op de knopen wat minder slijtvast en verliezen sneller kracht dan andere materialen. Er zijn goede knopen waarbij het breeksterkte verlies tot een minimum beperkt is. Het hangt daar dus mede vanaf of je onderlijn of voorslag een zwakker punt vormt.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-10-2004 13:44

Ik denk dat heel veel mensen zich verkijken....! Dat er bepaalde dingen
door elkaar worden gehaald.... :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-10-2004 21:19

alles heeft een trekkracht, als je op de verpakking kijkt weet je wat het sterkste is! das logisch :lol:
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

12-10-2004 21:37

N knoop n zwak punt ??????


nooit dus als je de juiste gebruikt


maar gaat gerust verder met dit stom gezwam
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2004 22:01

Proficiat, geweldige argumentatie ook.

:cry:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-10-2004 19:01

Menno, het is goed dat je een eigen mening hebt maar het zou je, ook gezien je leeftijd, sieren om dergelijke oneliners achterwege te laten of beter te beargumenteren.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

13-10-2004 19:43

Misschien zijn er wel totaal geen argumenten voor zo'n uitspraak.... :roll:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-10-2004 18:02

Als eerste mn voorslagknoop die trek ik nooit over ( is alleen hier dus niet uitteleggen hoe hij gaat )

Tweede de palomar knoop ( ook nooit op de knoop kapot )

Nee helaas altijd lijnbreuk midden in t snoer ergens.


Maar jullie zullen je knopen wel niet vaak testen anders kan t je niet snel gebeuren.


Er zijn namelijk zat merken die op n knoop nog niet de helft van hun trekkracht over hebben , maar vis er gerust mee verder.
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-10-2004 18:12

Sorry Menno, maar helaas is het gewoon een feit dat een knoop een zwakkere plek is dan een regulier stuk lijn. Dit is gewoon een technisch feit.
Dat er goede en slechte knopen bestaan is waar. Dat de ene visser beter kan knopen als de ander is ook een feit.

Dat neemt niet weg dat een knoop sterker kan zijn dan de zwakste plek in de gehele combinatie. Een lijn kan door het minste of geringste een dusdanig (kleine) beschading hebben opgelopen dat dit op dat moment de zwakste plaats wordt. Een voorbeeld van een beschadiging kan bijvoobeeld zijn dat de lijn geknikt is. De struktuur is dan al beschadigd ondanks dat je dit niet zomaar even met het blote oog kunt waarnemen.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-10-2004 18:31

Heb jij dat ergens staan dan ?????


Er zijn wel meer fabels in de karper wereld.


Alleen n technisch fijt is voor mij net niet genoeg.


Wel gek dat t hier in de tuin niet opgaat ( zal wel scherp gras hebben)
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

14-10-2004 18:53

Menno, wij hoeven niet het wiel uit te vinden. Verdiep je alsjeblief in de materie in plaats van loze kreten te roepen!

1)
Nylon is een kunststof, een koolwaterstofverbinding. Op het moment dat je knoopt, wurg cq knel je als het ware de lijn en verander je de struktuur van de moleculen. Dit heeft hoe dan ook consequenties voor de eigenschappen. En hier wordt de lijn echt niet sterker van.

2)
Hoe perfect ook de fabrikage van nylonlijn tegenwoordig is, er zijn altijd dikkere en dunnere delen in een lijn.

Ik heb nooit beweerd dat een lijn altijd op de knoop kapot gaat. Ik beweer wel dat de lijn bij een knoop zwakker wordt. Ben je een slechte knoper zal je lijn op de knoop veel sneller kapot gaan dan op een andere plek. De ene lijn zal hier heus gevoeliger voor zijn dan de andere.

Je hebt gelijk dat alles staat en valt bij een goede, correct gelegde knoop.

Voor mij is het geheel duidelijk, einde discussie.

Groeten,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-10-2004 19:30

Laat Menno alsjeblieft in die waan!!

Ik heb ook helemaal geen zin om weer argumenten te geven. Voor mij ook einde discussie. Zeker omdat het over zoiets kleins gaat en ik toch wel weet hoe het zit.
Plaats reactie