Detailfoto van beschadiging/bloeding moet gemaakt worden.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

04-10-2004 19:45

Zoals in een eerdere topic ontstaan is http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=16841

Als men een karper vangt die beschadigd is of bloedt kan een detailfoto veel nodige informatie bevatten voor een HSV in verband met eventuele ziektes cq. de behandeling daarvan.

Het meten en wegen kan men achterwege laten maar een foto moet gemaakt worden waarna de vis zo snel mogelijk weer het water in moet.

Dit sluit dus het maken van "trofeefoto's" uit.

Ben benieuwd of de voor en tegenstanders van foto's zich beiden hierin kunnen vinden.
Het betreft hier tenslotte het welzijn van de vis.
't is stil aan de waterkant
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

04-10-2004 20:28

1 vertel me es hoe je aan een bloedende foto kan zien welke ziekte die vis heeft
graag es enkele voorbeelden mischien

2 als je de foto gemaakt hebt en de vis is teruggezet
hoe ga je dan zen ziekte of zen wonde verhelpen?

3 welke instantie ga je verwittigen?

4 naar mijn weten moet een vis in quarantaine om behandeld te worden

5 als boeman vh forum vind ik dit toch een leerrijke discussie
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

04-10-2004 20:43

:roll: Ik snap het eigenlijk ook niet zo erg. :roll:
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

04-10-2004 20:45

Joel, eerst even iets recht zetten.
Ik persoonlijk zie niemand als boeman van welk forum dan ook.

Dan nu de antwoorden:
1: Ik heb absoluut niet de illusie dat ik alle wijsheid in pacht heb en dus aan de hand van een foto kan vertellen wat er aan de hand is met een vis.

Echter er zijn visinstanties zoals de OVB, NVVS, KSN!! die mogelijk deze wijsheid wel hebben en er iets over kunnen zeggen wat zonder foto een onmogelijke opgave is.

2: Zijn het oppervlakkige wonden dan kan Klin-Ik al uitkomst bieden anders zie de tweede alinea punt 1:

3: Als het een schikbarende vis is die uit het water komt kan je beter de vraag stellen welke instantie niet. voorbeelden punt 1:

4: mee eens echter heb jij een idee hoe ik dat ga doen: zakken misschien?
In het ergste geval komt er een visverbod dan is het hele water in quarantaine.

5: Ik ook vandaar dat ik dit topic ben gestart nogmaals niet als aanval naar jou toe.
't is stil aan de waterkant
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-10-2004 21:21

Ik ben het echter met Erik eens! een fototje is zo gemaakt! vis licht op de onthaak mat fototje klik klaar!
Je hoeft de vis niet te poseren hoor maar een fototje kan voor instanties nutige informatie betekenen mits het om een ziekte gaat! Ik denk dat Erik niet alleen bloedende karpers bedoel maar andere dingen die er niet echt gezond eruit zien!

De vis terug zetten is misschien wel de beste op dat moment maar los je het eventuele probleem (ziekte) er nie mee op...

mzl, Kevin
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

04-10-2004 21:55

hoe ga je de maas of een kanaal in quarantaine zetten beste?

ma dit is ook eigenlijk off topic

punt is gewoon
dat ik of jij niet weten wat goed is en wat niet
of we goed doen of niet?
en wat we eraan moeten doen of net niet doen


waar het mij om gaat is dat die vis goed behandeld word dus mooi onthaakt en niet de hele bek scheefgetrokken enz
ik heb dit al es allemaal uitgelegd
ik word gewoon verschrikkelijk kwaad als ik van die prutsers bezig zie en dan gaan ze ook nog een fototje maken
nee dat gaat te ver voor mij
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

04-10-2004 22:39

[quote="joel merken"]hoe ga je de maas of een kanaal in quarantaine zetten beste?

ma dit is ook eigenlijk off topic

punt is gewoon
dat ik of jij niet weten wat goed is en wat niet
of we goed doen of niet?
en wat we eraan moeten doen of net niet doen


waar het mij om gaat is dat die vis goed behandeld word dus mooi onthaakt en niet de hele bek scheefgetrokken enz
ik heb dit al es allemaal uitgelegd
ik word gewoon verschrikkelijk kwaad als ik van die prutsers bezig zie en dan gaan ze ook nog een fototje maken
nee dat gaat te ver voor mij[/quote]

Ja hier heb je zeker gelijk in! ik heb ook een hekel aan prutsers die de vis beschadigen :cry:

mzl
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-10-2004 08:07

Tja, wie zijn prutsers?
We zijn allemaal wel door schade en schande wijs geworden!

En ga mij nou niet vertellen dat jij nooit een vis verspeeld hebt.
We hebben het allemaal moeten leren.

Ga zo'n "prutser" niet afkraken maar vertel hem hoe hij het beter kan doen!
9 van de 10 keer is het puur ontwetendheid!! al zou diegene dat niet gauw toegeven!! nee ik vis al jaaaaaaaren op karper, je kent het wel....
Als het een vissertje is zal die je advies toch meenemen, heb je toch wat bereikt.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-10-2004 08:19

Maare, een fototje maken bij beschadigde of zieke vissen?

Vanuit mijn hart gesproken, juig ik het toe en dan de vis snel weer terug zetten.

Vanuit mijn verstand gesproken, zeg ik dat je een zieke vis er tussenuit moet halen.
Klinkt hard maar is wel het beste voor het hele bestand!
Maar....... dan krijg je het volgende, wie gaat/kan dat nou goed beoordelen welke er tussenuit moeten en welke niet.

Lastige keus, doe je aan "free willy" of denk je aan het hele bestand.
Maak je dan een goeie keus, is dat wel jou keus?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-10-2004 11:26

Robert,

Dan is er nog het probleem dat velen niet aan een vis kunnen zien of deze wel of niet ziek is... Als men 'denkt' dat een vis ziek is en hem 'niet terugzet'... dan is de kans ook erg groot dat er gezonde vissen niet meer worden 'teruggezet' en een eenzame dood sterven...

Dat is denk ik ook niet de bedoeling!

HEt blijft altijd lastig, maar een vis die inderdaad erg ziek is, kan een gevaar zijn voor het hele bestand en deze zal eruit moeten.
Maar om zo'n vis dan aan de HSV te overhandigen... denk niet dat ze er blij mee zullen zijn, hoewel het wel nodig is juist de zieke vissen te onderzoeken om te bepalen waar de ziekte vandaan komt.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

05-10-2004 11:45

Het blijft inderdaad lastig om zelf te bepalen of een vis ziek is of gezond. Maar bij het vermoeden dat een karper ziek is of bij onverklaarbare bloedingen lijkt het mij ook goed om hier een duidelijke foto van te maken. Om de vis direct uit zn lijden te verlossen gaat ver bij een MOGELIJK ziektebeeld. In dit geval moet je niet in het belang van die ene vis kijken, maar naar de hele populatie op een water. Dan lijkt het me beter om de vis, na een foto, terug te zetten en de foto op te sturen zodat bij constatering van een (ernstige) ziekte toch iets ondernomen kan worden. Dat je die ene mogelijk zieke karper dan weer laat zwemmen is dan gewoon zo.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-10-2004 15:08

Helemaal met je eens Marijn.
Wij zijn niet kundig genoeg om te bepalen welke vissen wel en niet een gevaar vormen voor de hele populatie.

Dan is eigenlijk dat ene fototje de enigste aanknopingspunt wat je heb!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
joel merken
Berichten: 257
Lid geworden op: 26-09-2004 13:20
Locatie: maasbrecht

05-10-2004 19:38

rick
wat nu als je die ene zieke vis wel terug zet
en hij maakt de andere ook ziek
wat doe je dan?
Gebruikersavatar
Erik Scholtes
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2004 18:51
Locatie: Delft

05-10-2004 22:11

Kevin: Dan wordt in het geval van de maas of rijn een binnenvaartschip of wat afgezonken en zo de boel in quarantaine gezet :D :D :D :lol:

Tuurlijk is dat een onmogelijke opgave maar in het geval van een put of beperkt toegankelijk water lijkt het me een mogelijkheid.

Met een dooie karper naar de HSV lijkt me goed voor minimaal een flinke uitbrander al dan niet lichamelijk uitgevoerd.

In het geval dat achteraf blijkt dat er een zieke karper is terug gezet weten de instanties dit in ieder geval.

Beter laat dan er achter komen doordat er een populatie op z'n rug drijft.

Ik heb niet de indruk dat we met z'n allen roomser zijn dan de paus echter kan het uitleg geven aan zogenaamde onwetenden( een prutser ben je pas als je het TOCH niet kan laten terwijl je donders goed weet dat wat je doet niet goed is) verkeerd uitpakken/overkomen.

Voorbeeld:
Mijn favoriete stek om 06:00 dus nog schemer kom aan lopen voor een korte sessie.
Verderop staat een tent met aan het aantal scooters te zien twee bewoners.
Een van hun krijgt een run en komt zijn tent uitsprinten en gaat gelijk vol in zijn hengel hangen.

Na nog geen 5 minuten hangt er voor de helft een prachtschub in het water terwijl hij zelf aan het kloten is om te scheppen. zijn maat lag out te zijn.

Ik bied mijn hulp aan met scheppen en probeer ondertussen uit te leggen dat het tempo en mate van drillen (en denk hierbij aan big game drillen) een beetje te is.
Ook het hangen van de vis zal de vis geen goed doen.

ik zal het niet letterlijk herhalen maar het kwam neer op "maak ik zelf wel uit, ik vang, jij niet en ik weet het dus beter"

Tjaa is iets voor te zeggen; ik had nog geen lijnen in het water dus hij heeft gelijk dus hummmm Yin Yang en doen alsof hij absoluut gelijk heeft.

Uiteraard is een foto van zo'n schub mooi met de zon erop dus willen zakken :o

Maar niet doen, ik maak wel even een foto, de vis was danig door elkaar geschud maar had geen beschadigingen. Zelfs de bek was nog netjes.

Nadat hij de karper als een witvis terug in het water plonste onder het mom van karpers zijn de sterkste vissen die er zijn ben ik weggelopen om erger te voorkomen.

Voorlichting uit het veld ja tuurlijk ik heb hele goede dingen geleerd van een ventje van 14 dus het is niet leeftijds gebonden.
Maar je moet er wel voor open staan....
't is stil aan de waterkant
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-10-2004 10:35

Erik,

Het verhaal wat je hierboven schetst gebeurd maar al te vaak.
Mensen staan niet open voor opbouwende kritiek, of willen niets van een ander aannemen.

Gelukkig zijn er genoeg mensn die dat nog wel doen... maar veel jeugdige vissers denken het karpervissen te hebben uitgevonden na een 1e 20-er...
Helaas is dat niet zo!

Vaak is weglopen de beste remedie tegen dit soort vissers, helaas verpesten ze de vis, de stek en komen de karpervissers in het geheel weer in een kwaad daglicht te staan!

Maar als je altijd je koppie hod bij dit soort dingen... zal zeker niemand iets van je aannemen, erop af gaan en proberen wat tips te geven is juist goed om te doen.
Maar ja... er is die bepaalde groep... :-?
Dimitri Bik
Berichten: 2
Lid geworden op: 06-10-2004 10:54
Locatie: Capelle aan den IJssel

06-10-2004 16:11

Een aantal mensen heeft het over een foto maken van een beschadigde karper. Ik wil graag de topic-opener quoten.....

'Na 2 foto's me vader ze hele arm, onder het bloed!'

Dit betekent dat de fotosessie gestart is voordat de aanwezigen de bloeding geconstateerd hebben. Lijkt mij een duidelijke zaak dat een beschadigde karper (door stress of andere oorzaken) gelijk terug gezet worden.

Ook wil ik de mensen die karpervissers beoordelen omdat ze een foto maken, betitelen met 'zeikers'. Tis toch prachtig om je vangsten van een paar jaar geleden te bekijken en door die foto's de leukste herinneringen weer te weten.



Een paar foto's van je vangst, kan geen kwaad. Karper voorzichtig beet houden en laten acclimatiseren en weg is ie. Ik denk dat een foto meer of minder geen invloed heb op de gesteldheid van de vis.

Wat mij ook stoort is het feit dat we als karpervissers onder elkaar, elkaar beschuldigen van bepaalde dingen. Ook ik weet dat er 'minder leuke mensen' langs de waterkant zitten (denk aan schreeuwende, bierzuipende, wannabee vissers), maar denk je echt dat zij op deze site zitten te kijken en lezen om zo hun kennis te vergoten, denk het niet. Denk dat de vissers die dit lezen en schrijven het beste met de vis voor hebben.

Zo ik kan weer lekker rustig achter me stokken gaan zitten dit weekend. :wink:

Zit alleen te quoten uit de verkeerde topic, maar het idee blijft hetzelfde. Neem aan dat een aantal mensen het hier met mee eens is. Ik lees liever meningen en advies dan (wat veel gebeurd) afkrakerij.

Er zijn verschillende manieren om dingen te zeggen (pfffff teveel management cursussen gehad)
Life is like carpfishing, you are waiting for someone you have never seen!
Plaats reactie