Neerwaardse spiraal...


Plaats reactie
Bjorn LG

02-10-2004 22:23

Zin in een ingewikkeld cliché? Blijf zitten, zo niet; (geeft niets) ga zo snel mogelijk terug...

Enfin, vroegâh (voor zover ik daarvan mag spreken) viste ik altijd met 2 lb hengels. Gebruikte 60 gram en viste nooit ver uit de kant. Pas nu valt 't me op, dat ik altijd met plezier een karper drilde. Zien hoe die hengel tot in z'n handvat doorboog. Je kent 't wel. Later kocht ik zeer dure (gezien mijn jeugdloontje) handgebouwde 2 3/4 hengels. Daar heb ik ook fijn mee gevist. Maar door m'n trots, zag ik niet, dat 't drillen wat minder plezier op leverde. De hengel gedroeg zich meer als een koevoet dat een hengel. Werpen gaat goed tot zeer goed, maar van een potje vechten voor de kant komt niet veel meer terecht.

Maar nu, heb ik eindelijk m'n droom water kunnen claimen! :wink: (Niet te moeilijk over denken!) Maar, ik moet, ja moet, echt ver uit de kant liggen. Iets wat ik met m'n huidige hengels niet haal. Onder de eigen kant vissen is onmogelijk. Vandaar heb ik de catalogussen weer uit de kast gehaald en bij menig dealer z'n arsortiment onderzocht. Ik kom tot de conclusie dat ik toch echt zal moeten grijpen naar een zware en lange hengel. 3 lb Of zelfs zwaarder... Blij als ik was, kocht ik bijna een set zware stokken, tot ik mij opeens realiseerde of dit wel was wat ik wilde?!

Waarschijnlijk lukt 't wel om zo ver te gooien maar, hoe zit 't met de drileigenschappen van dergelijke gardes? Zet die "negatieve" verhouding van dril ten opzichte van gooi eigenschappen zich zo doorzetten na mate je zwaarder zoekt? Blijft er van enige speelse buiging nog iets over; of hangt 't gewoon puur af van de bouwer / 't merk?

MVG,

Björn

P.s.: Ik ben uiteraard bekend met de voerboot en heb al vaker uitgeroeid, maar dat is in dit geval verboden... :-?
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

02-10-2004 22:32

Ik vis zelf met 2.25lbs. 2 heerlijke stokken die buigen tot in het kurk,ik snap wat je bedoelt. Ik heb 2 stekken waar ik met gooien niet bij kan,ik gebruik daar een voerboot,of roei ze uit.

Veel collega's en kennisen van mij hebben 3 en 3.25 poken en ik moet eerlijk zeggen dat ik ze niet lekker vind drillen op normaal formaat vis.

Als ik straks,als het mag van mijn vrouw :lol: aan nieuwe hengels geraak wordt het ook kijken, voelen, denken en speuren naar een hengel die ver gooit maar ook lekker vist onder de kant. Ik lee(s)(f) met je mee.

Ik houd het forum dan ook zeker in de gaten :wink:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

02-10-2004 22:35

Parabolische actie is inderdaad ook afhankelijk van het type/merk hengel waar je mee vist.

De ene 3 ponder is nog een leuke hengel, terwijl de andere een regelrechte pook is !

De manier van werpen wil ook nog wel eens zorgen voor een paar (tientallen ? ) meters meer of minder... Kees O heeft hier op 't board al eens iets over geschreven.

Ik ben bang dat het merendeel van de "lekkere" hengels qua prijs in het hogere segment vallen.
CarpeR Diem
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-10-2004 00:59

Bjorn,

Is vissen meer dan vangen?

Zo ja...

Ga vissen zoals je er het meest plezier aan hebt.

Je Mòet niet perse dàar vissen èn 3 lb hengels gebruiken...

Het is maar zelf hoe je het zelf invult..

Als je maar blijft genieten

mvg

Koen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

03-10-2004 11:18

Beste Koen,

Jouw antwoord kan ik van de ene kant wel begrijpen, maar van de andere kant heb ik er wat problemen mee.

Vissen is inderdaad meer dan vangen, maar wanneer ik niets heb gevangen, wil ik wel het gevoel hebben dat ik er alles aan gedaan heb, om dit te voorkomen. Dus als ik nu graag doe aan kantvissen (is zo), maar dit levert op een water niets maar dan ook niets op. Dan is het niet zo dat ik de hengels in de kant laat liggen, omdat ik er gewoon zo lekker in de natuur zit. Ik wil dus wel het gevoel hebben dat ik "vis".

Ik hoop dat ik mijn punt goed heb kunnen overbrengen. :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-10-2004 20:05

Bas,

Snap je goed hoor. Wat je zegt ben ik ook mee eens.

Maar als je (zoals Bjorn) een liefhebber bent van een leuke dril (zoals de meesten dat eigenlijk wel zullen zijn 8) ), dan vind ik het maar dom als je dit toch zo belangrijke onderdeel van je visserij laat verzieken omdat je de vissen zonodig van zover moet halen.

Dan moet je een keuze maken vind ik.

Of vangen en een niet spectaculaire dril. Of wat minder vangen en een spectaculaire dril. Of ergens anders gaan vissen.

Dan moet je dus afwegen. Vind je de dril dusdanig belangrijk dat het er absoluut leuk in moet voorkomen of niet.

Dat wilde ik dus aan Bjorn laten weten.
Snappie? :wink:

mvg

Koen
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

03-10-2004 20:15

I see what you mean, mate! :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Bjorn LG

03-10-2004 22:22

Ik heb zojuist een fox Xtreme 3.5 lb hengel in m'n handen gehad. Deze is van een oud vismaat van me. Ze werpen als een idioot. (althans, ik heb 'm d'r al eens mee zien werpen) Toen hij een oude rig even achter een hek hing en ik ging er mee sleuren voelde het een stuk natuurlijker, dan m'n huidige stokken. Iets wat ik totaal niet had verw8. Het is dus een kwestie van nog even verder kijken en opzoek gaan naar dergelijke hengels.

Betreft de noodzakelijkheid. Ik denk dat ik er nog een paar 2 lb-ers bij haal. Zo kan ik afwisselen (op kleinere putjes) en toch kunnen beschikken over werpkanonen wanneer dat nodig is.

Iedereen bedankt!
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

03-10-2004 23:21

Bjorn,

Heb je weleens aan een boot gedacht?

Wouter
Bjorn LG

03-10-2004 23:23

@ Kevin:
[quote="Bjorn La Grouw"]
P.s.: Ik ben uiteraard bekend met de voerboot en heb al vaker uitgeroeid, maar dat is in dit geval verboden... :-?[/quote]

Had ik al in m'n eerste post gezegd! :wink:
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

04-10-2004 11:49

Bjorn,


Ik begrijp je probleem volkomen!
Ikzelf stel ook veel eisen aan m'n hengels.....Goed drillen(dus sport hebben aan iedere karper) en zo ver mogelijk kunnen gooien.
Deze 2 combinatie's vloeken helaas.....Maar er zijn wel hengels op de markt te vinden die gebouwd zijn met 2 ruggegraten.! :P
Dus drillen als een 2,5lber en gooien als een 3lber :D
Het enige nadeel aan deze hengels is de hoge prijs die je dr aan betaald, €400,- per hengel is geen uitzondering :o :o
Ik heb zelf zo'n hengel in m'n handen gehad(niet mee gegooid maar goed aangevoeld) en ik moet zeggen dat dit idd een zeer mooie oplossing is als je ver wilt werpen én drilplezier wilt hebben! :wink:

Ik hoor het van je en succes met je dillemma! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

04-10-2004 20:46

Hoi,

Ik heb verschillende handbouwhengels gehad en daar met veel plezier mee gevist (en gedrilld dus). Nadat ik afgelopen winter een hengel door midden had gegooid (eigen schuld) moest ik noodgedwongen kijken voor fabriekshengels.

Ik vis nu een dik half jaar met de F4E excellence carp 2.75 lb en met die hengels heb ik een goed compromis gevonden tussen werpen en drillen.

Een hengel is maar een gebruiksvoorwerp en hoeft niet duur te zijn!

Jeroen
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

04-10-2004 21:52

[quote="Jeroen houdijk"]Hoi,

Ik heb verschillende handbouwhengels gehad en daar met veel plezier mee gevist (en gedrilld dus). Nadat ik afgelopen winter een hengel door midden had gegooid (eigen schuld) moest ik noodgedwongen kijken voor fabriekshengels.

Ik vis nu een dik half jaar met de F4E excellence carp 2.75 lb en met die hengels heb ik een goed compromis gevonden tussen werpen en drillen.

Een hengel is maar een gebruiksvoorwerp en hoeft niet duur te zijn!

Jeroen[/quote]


Jeroen,

Kijk maar uit dat je die Excellence ook niet dwarsaf gooit..... :roll: K kan er over mee praten, k gooide van et jaar een excellence dwars doormidden :-? :cry:

Zijn wel fijne hengels voor het werpen en drillen.....In dit opzicht ben ik het wel eens met je....! :wink:

Rustig aan met gooien :wink: :lol:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Bjorn LG

04-10-2004 22:50

Hier de topicstarter weer... :lol:

Hé, nou sta ik dus voor 't volgende "probleem". Ik ben zelf 1.88 en weeg een kilo of 65. Nu weet ik alleen niet of ik voor de 12 of 13 feet moet gaan... Ik wil graag 't maximale uit de hengel halen, maar ik heb begrepen dat de bovenstaande factoren invloed hebben op het daadwerkelijk behalen van dit maximum. Ik wil graag m'n werptechniek verbeteren. Daarvoor wil ik best wat dagen voor nemen. Dus ik zou kunnen wennen aan die 13 voeters. Misschien dat jullie ervaring cq kennis hebben op dit gebied, waardoor ik een betere keuze kan maken!

Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2004 23:26

Bjorn,

Ga voor maximaal 12,6 ft. Probeer een setje FBC's van Sportex op de kop te tikken. Dan houd je nog redelijk wat geld in je zak en kan je proberen de komende jaren op de horizon te mikken. Alles wat verder gaat is veel geld en komt later wel als je wat ervaring, oefening en techniek in huis hebt. Reken er ook op dat dit altijd hengels voor erbij zijn. Doe je oude hengels dus niet weg.

Het zal je nog tegenvallen, want echt ver werpen komt niet bij de hengels. Verkijk je er niet op. Om een strakke 13 voeter te benutten lijk je wat tenger, heel eerlijk gezegd. Dit klinkt wat negatief, maar is realiteit. Veel mensen werpen met 12 voeters stukken prettiger als met een 13 voeter en behalen dezelfde afstand of meer als ze op de hengels ingespeeld zijn. En houdt het op 3 lbs.

Groet, Kees
Bjorn LG

04-10-2004 23:29

Een eerlijk antwoord is wel 't beste. Straks sta ik te hanussen met een hengel die eigenlijk te lang voor me is. Ik was inderdaad ook al tot de conclusie gekomen om m'n goede stokken erbij te houden. Dank je wel, voor 't oprechte antwoord!
frank boerboom
Berichten: 54
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: duiven, gelderland

05-10-2004 16:24

waar ik altijd een boel aan heb gehad :
doe paar meter voor slag op je molen en gooi dan nog eens.

zorg wel dat je je hengel door en door kent!!!!
anders gooi je hem in tweeen :oops: :o

dus werkt bij mij altijd stukken beter.
en als dan nog niet werkt: bootje
zwemmen :wink:

whaha neej serieus
varen is voor ver zeker wel de best optie vind ik.

nog een vraag: als jij zover moet gooien kan je dan wel voeren .
en vaak gaat kracht ten koste van het perfect op de stek gooien.
heb er ervaring meej.

en kan je niet een andere stek maken zodat het gooien enigzins mogelijk is?
anders loop stuk met waad pak naar je stek toe en gooi dan naar je stek toe?
of zorg dat je een stalen roeiboot krijgt en ga dan op het water vissen?

hoe dan ook: snap je probleem en ik denk dat je met de eisen die je hebt nix anders op zit als varen of andere stek zoekn om toch die plek te bereiken.

hoop dat je wat aan me bijdrage hebt?

P.S. zoek eerst een andere oplossing voordat je meteen naar andere hengels gaat zoeken.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

05-10-2004 16:47

Bjorn,

Zoals kees ook al aangaf... Ga geen 13 ft hengels aanschaffen, dat zou zonde zijn!
Probeer ook te kijken naar het gehel materiaal wat je gebruikt! Op een molen met 200 meter lijn zal minder makkelijk lijn aflopen dan met een spoel waar 450 meter opzit.... Kijk of de spoelen goed gevuld zijn, dus dat de lijn zo min mogelijk weerstand heeft bij het 'aflopen' van de molen.

Een stuk 'bolletjeslood' zal veel minder ver werpen als een 'speervormig lood'.

Ik weet niet wat voor afstand je moet werpen, maar met mijn 12 ft hengels 2.5 lbs en 90 gram speervormig' lood gooi ik toch gauw 120 meter, en dat is een behoorlijke afstand.
Afhankelijk van de wind natuurlijk, want een windkracht 4 tegen... dan gooi je lang zo ver niet meer...
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

05-10-2004 17:17

[quote="frank boerboom"]
whaha neej serieus
varen is voor ver zeker wel de best optie vind ik.
of zorg dat je een stalen roeiboot krijgt en ga dan op het water vissen?
hoe dan ook: snap je probleem en ik denk dat je met de eisen die je hebt nix anders op zit als varen of andere stek zoekn om toch die plek te bereiken.

hoop dat je wat aan me bijdrage hebt?
[/quote]

Ahum, en de Topic wordt gestart met als PS de volgende zin ;
P.s.: Ik ben uiteraard bekend met de voerboot en heb al vaker uitgeroeid, maar dat is in dit geval verboden...
CarpeR Diem
Plaats reactie