Kritiek op strengere controle's


Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

31-08-2004 22:35

Remon en die "echte" karpervissers zijn dus niet de karpervissers die nog op school zitten en waar zo'n "dure speciale vergunning" eigenlijks een beetje te duur voor is. Vooral als ze op meerdere wateren tegelijk willen vissen (dus verschillende vergunningen).

Lijkt me dat de prijs zeker geen onderscheid kan maken tussen "echte" en "nep" karpervissers, die grens is zo en zo moeilijk te trekken.

Even mijn ervaring met de politie, op het water waar ik meestal vis wordt zelden door politie gecontroleerd maar het meest door vrijwilligers van de politie.

Was ook is weggegaan zonder vergunningen en toen kwam er politie te water aan, ik al balen natuurlijk. Ze waren best aardig, praatje gemaakt en ze deden niet moeilijk over de vergunningen die ik niet bij me had. Ze zeiden dat ik ze moest laten zien bij hun aan het bureau, ik had toen nog geen vervoer en het was ver weg dat heb ik hun verteld en toen mocht ik het faxen.

Aan een ander water, ik was aan het nachtvissen met tentje enzo werd ik midden in de nacht wakker gemaakt. Vrouwenstem zei hallo ik hallo terug. Draaide me om en probeerde verder te slapen :D ze vroeg of ik de tent uit wou maar dat wou ik eigenlijks niet, ik wist toen ook niet dat het politie was.

Zei deed de rits open vroeg of ze de vergunningen mocht zien en dat was voor mekaar. Toen begon ze over nachtvissen en vertelde ze gelijk dat dit een waarschuwing was voor wildkamperen. Dus weer geen boete.

Meestal valt het wel mee is mijn ervaring
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-09-2004 13:55

Vooruit dan maar, mijn ervaringen met politie en strengere controles hier in de buurt:
Vanaf dit jaar wordt er maar mijn idee hier in de buurt niet strenger, maar wel vaker gecontroleerd. Hierbij kunnen we onderscheid maken tussen politie en BOA's. De normale politie weet over het algemeen namelijk geen ruk van sportvissen af. Soms komen ze met complete onzin aanzetten, meestal kan je ze daar op een normale manier op wijzen. Als je wel echt iets verkeerd doet, drie hengels bijvoorbeeld, kan je je daar vaak ook nog uitlullen.
De BOA's daarentegen controleren vaak sportvissers, weten er dan ook genoeg van af en vaak vissen ze zelf ook of hebben ze gevist. OP mijn thuiswateren is nachtvissen gelukkig het gehele jaar toegestaan, daar doen ze dan ook niet moeilijk om. Ze zullen ook niet gauw gaan lopen zeuren om een slaapzak, tent, stretcher of iets dergelijks. Met bijvoorbeeld 3 hengels wordt het een ander verhaal. Daar krijg je meteen zonder pardon (terrecht) een boete voor. Smoesjes doen er niet toe.
Zelf vind ik deze vorm van controle een stuk rechtvaardiger dan die van de normale politie die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Het valt me trouwens op hoeveel BOA's een werkelijk fotografisch geheugen hebben voor controles. Eentje herkende mijn maat nog omdat hij hem 2 jaar eerder had gepakt op drie hengels. Een ander herkende mij nog, ik had bij een eerdere controle per ongeluk mijn vergunning nog niet ingevuld :oops: daar maakte hij toen overigens geen probleem van.

Wat betreft het aangeven van misstanden, ik ben nu bezig met het verzamelen van de telefoonnummers van de BOA's hier in de buurt, zodat ik misstanden ook inderdaad kan doorgeven. Heb er een tijdje geleden nog een geholpen met het opruimen van een grote afvalberg, toen kon het helemaal niet meer stuk.

Tot slot nog even iets voor iedereen die loopt te zeiken over de "echte" karpervissers. Kan iedereen nou eens duidelijk aangeven wat volgens hem een echte karpervisser is en wat niet? Dat graag zo dat de grens duidelijk te trekken valt en het direct te constateren valt. Via deze richtlijnen zou het begrip "echte karpervisser" duidelijk moeten zijn voor een controleur en zo in de wet opgenomen kunnen worden.
Denk hier eens goed over na en bedenk dan waarom sommige controleurs het verschil niet zien.
groeten,
Daaf

ps. Remon, je hebt een PB
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

01-09-2004 16:13

Daaf Wolters je hebt een PB :)
Door JOUW drang om kilo 's te knallen op een BTW ben ook JIJ schuldig aan KARPERDIEFSTAL van openbare wateren!
http://z2h-productions.blogspot.nl/
Seann Wit
Berichten: 36
Lid geworden op: 09-09-2004 12:45
Locatie: Almere

09-09-2004 13:34

Eerste keer nachtvissen dit jaar, gelijk controle. Vergunningen etc op orde, kreeg alleen wel een waarschuwing voor de tent. Komt die fl**ker van de boswachterij aan, overruled die agent en naait me een bon van 95 euro aan.

Best mooi dat ze je als beginnende karpervisser bij hengelsportzaken als raven je tenten aansmeren speciaal voor nachtvissen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-09-2004 13:42

Ja Mannen,

het lijkt erop dat we weer terug gaan in de tijd. Dit heb je toch ook als je in het buitenland gaat vissen?

What goes up must come down

Mitsz
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-09-2004 14:30

Seann,

Ik vind het een beetje ver gaan om de hengelsporthandel de schuld te geven van jouw bekeuring. Mijn auto kan ook 200 km/u, moet ik dan de fabrikant de schuld geven als ik geflitst word?

De wet op de openluchtrecreatie is gewoon niet 100% duidelijk op dit moment en als je de verkeerde treft kun je beboet worden. Deze wet gaat afgeschaft worden, gelukkig zijn er de laatste tijd mensen druk bezig om een karpertent expliciet toegestaan te krijgen in de nieuwe regeling die er gaat komen.

Gemeentes mogen over een paar jaar zelf bepalen wat wel of niet is toegestaan, je zou nu al bij je hengelsportvereniging kunnen gaan lobbyen en ze vragen om afspraken met je gemeente hierover te maken. Maar je zult misschien wel wat vistijd moeten opofferen, gelijkgestemden om je heen verzamelen helpt ook...

Groeten,

Mark
Seann Wit
Berichten: 36
Lid geworden op: 09-09-2004 12:45
Locatie: Almere

09-09-2004 14:35

Mark,

daar heb je best gelijk in maar je word toch belazerd als een verkoper je een tent aansmeerd waarmee je volgens hem gewoon mag nachtvissen.
Toch niet vreemd dat ik dat niet netjes van meneer de verkoper vind?

Weet ondertussen ook wel beter wat wel en niet mag, maar ik denk niet dat ik de enigste ben met deze "beginnersfout".
Laatst gewijzigd door Seann Wit op 09-09-2004 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

09-09-2004 14:35

Tja, opeens lijkt een plu zo gek nog niet :roll:
Ik ben nooit een fan van grote tenten geweest, heb er zelf een die ik bijna nooit gebruik.

Ik heb overigens nog geen beschijvingen van echte karpervissers gezien, behalve in de pb van Remon.

BTW Seann,
Misschien wordt het op de wateren waar die verkoper vist wel toegestaan. Ik weet niet bij welke vestiging je geweest bent of welke verkoper je geholpen heeft, maar ik weet wel dat bijna al die jongens zelf tenten gebruiken en dat het op hun thuiswateren toegestaan wordt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-09-2004 14:41

Sean,

Akkoord, is niet netjes. Maar straks krijgen we de kans om in heel Nederland het gebruik gelegaliseerd te krijgen. Ben jij bereid daaraan mee te helpen?

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-09-2004 19:53

Hopelijk de handel wel Mark!!!!! :roll:
Seann Wit
Berichten: 36
Lid geworden op: 09-09-2004 12:45
Locatie: Almere

09-09-2004 22:16

[quote="Mark Noorman"]Sean,

Akkoord, is niet netjes. Maar straks krijgen we de kans om in heel Nederland het gebruik gelegaliseerd te krijgen. Ben jij bereid daaraan mee te helpen?

Groeten,

Mark[/quote]

Mark, zeg maar wat ik moet doen! :)
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

10-09-2004 07:14

Klaas, jij zou toch moeten weten hoe het marktprincipe werkt. Vraag, aanbod en verder geen illusies. Mensen willen dingen die 'hot' zijn, en dat zijn gewoon de items die net wel, net niet legaal zijn. Opvoersetjes, neonlicht, verlaagsets, opvoersets voor brommers/scooters, tenten, luchtdrukpistolen, enfin ga zo nog maar een eind door.

Alhoewel ik wél liever een tent aangeboden zie, dan dat ik zowat sociaal verplicht word om lid van een niet nader genoemde studiegroep te worden. Misschien een tipje om onthaakmatten te voorzien van voorgenoemd logo, en die te verstrekken bij lidmaatschap, dat is het summum natuurlijk: "Slegs KSN".

Over sociale druk gesproken. Laat die jongen nou op z'n bek gaan met z'n tent, die komt er vanzelf achter wat wel en wat niet mag. Da's een leerproces.
fishing rocks
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-09-2004 07:33

Toon,

Over die mat, wordt aan gewerkt...

Seann,

Wat ik al eerder noemde. Iedere gemeente mag over een paar jaar zelf bepalen wat in het kader van WOR wel en niet is toegestaan. De KSN en NVVS proberen op landelijk niveau zaken voor elkaar te krijgen, alleen is niet zeker of het zal lukken, het zal in ieder geval niet in alle gemeenten lukken. Daarvoor is het noodzakelijk dat bij gemeentebesturen ook gelobbied gaat worden voor het toestaan van vistentjes, de lokale hengelsportvereniging, of meerdere die samen werken, lijken me daarvoor de aangewezen perso(o)n(en).

Dus meld je bij je HSV bestuur en breng dit ter sprake. Zoek andere karpervissers die ook mee willen helpen en probeer dit samen van de grond te tillen. Het zal niet makkelijk zijn en ook niet overal lukken, maar nu hebben we de kans om zaken eens goed en duidelijk geregeld te krijgen. Mocht je meer info willen, mail dan even.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-09-2004 07:46

Toon,

En je punt is?

Kan je wel vertellen, dat een deel van de handel zijn verantwoordelijkheid al neemt. Misschien nog niet genoeg, maar dat komt wel.

Waarom je onder een sociale druk lid van de KSN zou worden is me niet duidelijk. Misschien moreel? Hoe je het ook wendt of keert, maar de KSN neemt het op voor de belangen van de karpervisserij en de karpervissers, waar ook jij er 1 van bent.

Stengere controles: Als karpervisser hebben we 1 ding mee. Het gros van de dienders ziet liever iemand aan de waterkant bivakeren, dan ergens bij een winkelcentrum hangjeugd te zijn. Kan uit betrouwbare bron melden, dat bij controles wel degelijk rekening gehouden wordt met de stat waarin men vist zeg maar. Tenzij de burgemeester of andere grappenmaker besluit om razzia's te houden.


MVG

Klaas
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

11-09-2004 19:47

Hallo coll. karpervisser's,

Daar is tie maar weer een keer. Wat Klaas zegt is waar. Je hebt hetzelf in de hand. Geen rotzooi om je tent, geen dikke getto-blasters etc.
Hoe spreek je de man aan en hoe communiseer je met elkaar.
Dit is veel belangrijker, dan meteen hoog van de toren te blazen.

Voor Henk,

We hebben in Beverwijk nog een wijkagent nodig. Is 't niks voor je.

Groetjes,

die lange.