Vissen vanuit / vanaf boot


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-09-2004 12:43

Dames, heren,

Zoals het er nu naar uitziet, ga ik ook vanaf een boot vissen.

Ik ben nu eens benieuwd bnaar jullie ervaringen. Bijv.

Hoe leggen jullie je boot vast. Hengels in of naast de boot en hoe.

Tips?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-09-2004 12:47

CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

07-09-2004 15:00

Klaas,

Er staat ook een stuk in de Karperwereld ( ik dacht zo rond Nr. 7 )
over karpervissen vanuit de boot in de kralingse plas Rotterdam.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het is wel een interessant stuk, waar je denk ik wel verder mee kunt.

Mvg,

Martijn
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-09-2004 15:40

Martijn,

Dat speelde 10 jaar geleden, zou er iets veranderd zijn? Andere materialen / inzichten.

MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-09-2004 15:43

Ik begreep van Michel H. Dat je een anker voor op de punt te water moet laten.

Michel hollaar had hier wat ervaringen mee. Verder Jan Jongen dacht ik ook.

Dus genoeg volk uit "onze" regio Klaas. Misschien op de meetings eens vragen :)?

mvg,
Frank
Gebruikersavatar
Martijn Huisman
Berichten: 239
Lid geworden op: 07-08-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan den IJssel

07-09-2004 16:04

Dat zal best wel Klaas,

zoals in alles verandert er in 10 jaar een hele hoop, maar kijk jij stelt ook een algemene vraag en ik geef een antwoord waar je aan je antw. te zien niet veel aan hebt, maar waar toch wel duidelijk een plaatje bijstaat hoe hun het doen met de hengels en daar zal weinig in verandert zijn.
Het ligt natuurlijk aan het soort water wat je bevist, zowel qua grootte als qua diepte.
Het zal wel groot zijn anders heb je mijns inziens ook geen boot nodig.
Als het niet te diep is zou ik persoonlijk met lange stokken naast de boot gaan zitten omdat dan simpelweg de beetregistratie beter is dan dat je ze via een of andere steun op je boot bevestigd ( door golven ). Dan kan je niet echt met wakers vissen daar je dan gek wordt van de piepjes.
Voor het verhaal met het anker kan ik je niet helpen omdat ik daar te weinig ervaring mee heb ( pas 3x vanuit een boot gevist ) hoe je het best je boot vast kunt leggen en zo weinig mogelijk last van golfslag hebt, maar als het water niet al te diep is en je je hengels net buiten de boot neerzet is dat ook niet meer zoveel van belang.

Ik hoop dat je hier wat meer aan hebt.

MVG,
Martijn
het gaat niet enkel om gewichten, hou plezier in je hobby

http://www.karperstudiegroep.nl
http://www.specialbaits.com
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-09-2004 16:22

Ik doe al heel lang niet anders. Stel eens wat meer specifieke vragen.
Hengels heb ik gewoon in de boot. Banksticks in alu blokken met een buzzerbarretje. Géén piepers en Fox mk II swingers op de lichtste stand. Je zult vooral af moeten van de huidige ideeen hoe je hengel set-up eruit hoort te zien. Aan 12 voeters van 3 lbs heb je niks, geen controle als de vis je boot onder schiet. Beter kortere hengels van 2 lbs o.i.d.
Ik leg de boot altijd vast met steekstokken.

Ik vis nooit hele nachten, daar is iedere boot te oncomfortabel voor.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-09-2004 19:37

Klaas ik heb genoeg ervaring met het vissen op een boot, dus kom maar prive als je vragen hebt.

grtn
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-09-2004 19:43

hier heb ik ook wel een vraagje over...heb ergens eens gelezen over inschuifbare aluminium? steekstokken...waar zijn deze dingen verkijgbaar en iemand enig idee wat ze kosten?
gr
Hans
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-09-2004 19:46

Mannen,

Misschien voor meer mensen intressant vandaar Lexus even zo doen?

Wat voor materiaal wordt gebruikt voor steekstokken? Hoeveel?


Steunen naast de boot: van welk materiaal? Is/ zijn de stokken in lengte verstelbaar?

MVG

Klaas
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-09-2004 20:24

Ik zal gelijk zeggen dat je echt ongelofelijk veel manieren hebt om vanuit een boot te vissen. Het gaat er voornamelijk om waar je vist, wat voor soort water/bodem/omstandigheden..

steek stokken is leuk, maar met de boot die ik heb (9 meter ca. 4 ton) en de wateren die ik bevis (groot water met KEI harde zandbodem) heb je er helemaal niks aan. Ik heb daar 3 ankers voor van rond de 25 kilo per stuk. 1 op de punt, 1 schuin rechts achter en 1 schuin links achter, dat ik even grof weg een driehoek maak. Op deze manier heb je het minste speling op je ankerlijnen, waardoor je het minste heen en weer gaat.

grtn Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

07-09-2004 20:33

[quote="Lexus Cuyten"]Ik zal gelijk zeggen dat je echt ongelofelijk veel manieren hebt om vanuit een boot te vissen. Het gaat er voornamelijk om waar je vist, wat voor soort water/bodem/omstandigheden..

steek stokken is leuk, maar met de boot die ik heb (9 meter ca. 4 ton) en de wateren die ik bevis (groot water met KEI harde zandbodem) heb je er helemaal niks aan. Ik heb daar 3 ankers voor van rond de 25 kilo per stuk. 1 op de punt, 1 schuin rechts achter en 1 schuin links achter, dat ik even grof weg een driehoek maak. Op deze manier heb je het minste speling op je ankerlijnen, waardoor je het minste heen en weer gaat.

grtn Lex[/quote]
Heb je nooit last van vissen die zich vast zwemmen langs de boot door je ankers, zo ja hoe los je dit op ?
Mvg Gerrit
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-09-2004 20:43

Lexus,

Eerst maar eens voorzichtig beginnen met een 5,5 meter boot.

De bodem is redelijk hard. Steekstokken zal wel lukken. Ik denk dat ik er iets van duimse pijp voor ga zoeken. Zijn er met ervaring hierin?

Wel veel / vaak stroming.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-09-2004 21:04

Klaas,

Ben ook regelmatig met een 6 meter polyesterboot op de vaart.

Gebruik toch maar een ankertje op de kop, deze in de wind uiteraard en links- en rechtsachter een steekstok met "worm" schroefdraad zodat je ze goed ver de bodem kan indraaien.

Beetregistratie via Fox strike indicators, deze bevestig je met een elastiek op de blank , lijn in het clipje, bij een run schiet de lijn uit het clipje en verdomd een hoge pieptoon.

De hengels liggen dan in boothengel steunen, welke bevestigd zijn aan de railing, op deze manier heb je zoveel mogelijk ruimte in de boot zelf over.
Ruimte die hard genoeg nodig zal zijn, maar dat zal je zelf wel ondervinden.


Gerrit,

Lexus heeft ook een zodiacje bij zich, probleem opgelost lijkt mij.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 07-09-2004 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-09-2004 21:05

Mocht je interesse hebben in zeer lichte en lange steekstokken,
dan heb ik hier nog 2 surfmasten voor je liggen van een kleine 5 meter.
Dit zijn de zgn niet deelbare, dus vrij lastig, en daarom ook gratis.......

Ook kan je deelbare masten 2e hands op de kop tikken, prijzen liggen aanzienlijk hoger, maar ook het gebruiksgemak. Deze zijn meestal van carbon gemaakt.
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

07-09-2004 21:11

Voor mijn kajuitboot van 7.5meter gebruik ik 2 aluminium steekstokken rond 40mm met een lengte van 6 meter. De steekstokken heb ik in 3 gelijke lengtes gezaagd van 2 meter. Verbindingen dmv een bus van aluminium van rond 36mm in de delen te schuiven, vastmaken met bouten en vleugelmoeren.

De diepte moet niet meer zijn dan 2 meter en de bodem niet al te hard.

Succes
Gerrit
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

08-09-2004 09:28

Gerrit, Klaas ik zal eens wat plaatjes uploaden dat praat wat makkelijker..

1 verschil qua materiaal is dat je beter met kortere hengels moet vissen, dit is aan te raden iig. dan praat je over 2.75 m oid

grtn
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-09-2004 09:57

Hoi Klaas en anderen,

Ik vis de laatste twee seizoenen voornamelijk vanuit de boot.
Mijn boot is (sinds kort)een 5.5 meter polyester van ca 300 kg, hoge boorden ivm golven en een cabriokap qua model vergelijkbaar met een aqua tentje.
De wateren welke ik bevis zijn een langzaam stromende rivier, vergelijkbaar met een groot kanaal en een meer van ca 300 ha. Op de rivier lig ik meestal beschut, op het meer zijn mijn stekken voornamelijk op het wijd.

mijn methodes betreffende het vastleggen en vissen:

- vastleggen van de boot is tot een diepte van 3.5 meter en zwakke wind/stroming en een veen/klei bodem makkelijk te realiseren met steekstokken, ik gebruik hiervoor aluminium steigerdelen van 5 meter. deze verleng ik wanneer nodig met ingekorte surfmasten (de aluminium paal moet wel boven het water uitkomen maar ivm de hoge boorden en golfslag wipte m'n touwtjes nog wel eens los als de stokken te laag/diep stonden) De boot leg ik met enige speling vast aan de palen (het touw één maal om de paal heen) dit ivm losrukken van de palen bij golfslag.

Ik plaats normaliter één paal voor de punt van m'n boot deze leg ik zo vast dat de boot er ca 30 cm vanaf blijft dan laat ik de boot zichzelf in de wind plaatsen waarna ik links - of rechtsachter de tweede paal plaats (wederom met iets speling)

De speling laat ik overigens afhangen van de situatie, als ik wind-, stroming- en golfslagvrij lig dan leg ik de boot muurvast

Bij hevige wind ( zeg meer dan beauford 4) grijp ik toch naar het anker, (6 kg aan 12 meter touw, zonder ketting) deze wordt uiteraard de punt geplaatst waarna de boot zichzelf weer in de wind richt, verder plaats ik de palen op dezelfde wijze als hiervoor (zonder de voorpaal zoekt de punt teveel). Ik heb tot beauford 6-7 "goed" kunnen vissen op deze wijze

- het vissen: De hengels heb ik dmv een soort bootsteuntjes op de boot gemonteerd. Ik vis met normale piepgevalletjes en wakers. De wakers plaats ik echter na de piepers (dus tussen top oog en pieper) hierdoor heb je minder last van getuuterdetuut. een terugloper is echter alleen te zien en niet te horen. eventueel is het wel mogenlijk om twee wakers te gebruiken, een zwaardere na de pieper en een lichtere tussen molen en pieper(welke tegen de blank aanstaat en pas gaat zakken als de zwaardere bij een terugloper geheel gezakt is) Ik gebruik overichens meestal aluminiumfolie wakers.
Ik zorg altijd dat de laatste meter (of liever paar meter) van de lijn op de bodem is verankerd, hetzij door lood/leadcore/toplood dit ivm het schomelen van de boot en hierdoor constant in beweging zijn van de lijn.
De boot plaats ik het liefst niet te dicht op de stek, ik vis op relatief dresuurvrij water maar heb toch gemerkt dat wanneer ik te dicht op de stek lig de aanbeten soms wegblijven; water is natuurlijk een supergelijdend goedje als het om geluid gaat, en stil zijn in een boot is erg moeilijk!!

Dient nog te zeggen: er wachten je zeer spectaculaire drillen!! als je nog glasstokken hebt staan zou ik ze zeker inzetten, vaak speelt een groot deel van de dril zich af vlak onder de boot.....


succes!

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-09-2004 10:33

Lexux,

Ben benieuwd.

Vinnie,

Plaats je je hengels dwars op de boot of in het verlengde of maakt dat niet uit?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-09-2004 12:22

Klaas,

Ik heb vier steunen zo gemonteerd dat ik overdwars, diagonaal of in het verlengde naar achter toe kan vissen. ook eventueel met 4 hengels als m'n maat mee gaat.

ik heb een mailtje met 2 foto's naar je gestuurd voor de verduidelijking.

Wat in ieder geval belangrijk is: laat de toppen van je hengels zo weinig mogenlijk uitsteken, dit ivm schommelen vd boot (hoe verder de toppen uitsteken hoe meer deze op en neer gaan...) Dit is overigens ook weer een reden voor kortere hengels....

Gr Vincent
Laatst gewijzigd door vinnie kuiper op 08-09-2004 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-09-2004 12:27

Vincent,

Ik heb (nog) geen ervaring met de bootvisserij,maar lijkt me ronduit klote als je de hengels binnboord moet houden.
Lijkt me dat ze om meerdere redenen in de weg zouden staan.
Waarom niet een lichte swinger aan de voorkant van je pieper om de deining op te vangen ?
Ik heb er evt. een aantal te koop,die je heel makkelijk bevestig/verwijderd voor 5 eurootjes per stuk :D

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-09-2004 12:37

Haha, Dennis ruikt handel. Ik heb die dingen van Dennis en moet zeggen dat het prima werkt.
Maarre, men bedoelt hier dat ze niet te veel uit moeten steken, naar welke kant dan ook. Ik heb ze ook zo'n beetje tegen de zijkant van de boot staan met een metertje top buiten de boot. Wel recht naar achteren. Dan heb je ook minder last van deining. Van de winter ga ik eindelijk die korte glasstokken eens afbouwen die ik nog heb staan (2,90 mtr. 2,25 lbs Fibatube blanks).
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-09-2004 13:00

Hoi Dennis,

de hengels staan in mijn geval ook niet binnenboord, ze hangen boven m'n bbm of boven het boord (zijkant). en inderdaad ik hang m'n wakers ook voor de piepers.

Als de hengels 3 meter buiten de zijkant uitsteken betekent dit bij een schommeling van zeg 30 cm al een beweging op je top van een meter, dit is op te vangen met een waker maar blijft lastig.

Bedankt voor het aanbod trouwens, ben echter voorzien :wink:

gr vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

08-09-2004 15:36

Moi Klaas,

Als steekstokken gebruikte ik gewoon van die houten palen die je voor weinig bij de tuincentra's kunt kopen. Je weet wel, van die palen die ze naast jonge bomen zetten. Ik had zelf toen een Shetlander boot ( 5.80 meter ruium 600 kg ) en die kon ik muurvast leggen aan 2 van die stokken ( pm 3 meter lang ). Voor een harde bodem niet zo geschikt ivm met de diameter/ weerstand.

Maak aan je steekstokken een bevestiging voor bewaarzakken. Hang de zakken nooit aan een schommelende boot, maar dat wist je vast ook wel...

Beste maar weer,

Herwin
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-09-2004 16:21

Ik gebruik ook die stokken die Herwin gebruikt. Heb ze wel even geschaafd :lol: en geschuurd en daarna gelakt. Voordeel is dat ze dan lekker glad zijn voor het geval er eens 1 onder de boot doorschiet (lekkerder voor je lijn).

O ja Klaas: duimse pijp is echt te dun. Minimaal 40 mm lijkt me. Bij de houthandel kun je hardhouten trapleuningen kopen. Die zijn dunner en sterker dan die palen van het tuincentrum.