Betaalwater ok, mits goed beheerd? brand los mensen!!


tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

29-08-2004 16:12

u lost me, wat bedoel je met wat denk jij?
als het gaat over betaalwateren, ben ik heel makkelijk, het water is van iedereen, en iedereen zou er ook gebruik van moetne maken, misschien kort door de bocht maar ik vind niet dat jan met de pet moet gaan betalen om op zijn thuiswater een visje te vangen (als het visje er al daadwerkelijk vandaan komt....)
maar als het toch doorgezet wordt, dan zou ik opteren voor een zo gedegen mogelijk onderzoek van de betrokkenen.
aan de hand daarvan een voor iedere partij voldoenend resultaat zoeken, met als belangrijkste partij de karper zelf, niet dat die kan praten maar men wel degelijk onderzoeken in watvoor omstandigheden de karper zich het best voelt.
bij de uitvoering zou ik dus denken aan toezicht van ovb nvvs en ksn. het betaal water zou verplicht moeten zijn om medewerking te verrichten en bij elk vertoon van wangedrag een maand lang intrekken van de vergunningen.
de vergunning zelf zou ik op laten stellen door de ovb. of een andere mogendheid, hierbij in het oog houdend dat de betaalwater exploitant, zich in het geheel aan de regels moet houden.
regels zouden gemaakt kunnen worden door de ksn, als zijnde een soort handboek waarmen zich aan dient te houden.

kortom, gewoon geen bw.
er komt verschrikkelijk veel bij kijken om dit in goede banen te lijden, en zal ook zeer veel geld kosten om alles voorelkaar te krijgen.
ik zou zeggen vis lekker op een openbaar water, waar je de bezetting niet weet, veel spannender

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
jan van kranenburg

29-08-2004 16:43

Klaas, Als geen ander weet je dat in de inleiding van de KSN Enquete Betaalwateren, in grote lijnen al staat vermeld wat een "kosjer" B-water wel of niet huis zou moeten hebben cq wat absoluut niet kan.

Probleem lijkt me het nader definieeren van enkele criteria.
Uit deze discussie blijkt dat b.v. over "bezetting" (biomassa), en beheer zelfs onder min of meer deskundigen geen overeenstemming bestaat.

Zou de KSN niet het voortouw willen/kunnen nemen om tenminste hierover wat meer duidelijkheid te verkrijgen?

Zou me overigens niks verbazen als dit proces al in gang is gezet.

mvg

Jan
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

29-08-2004 17:34

Beste Jan,

Die overeenstemming is er volgens mij wel degelijk. Is enkel voor elk water anders. Bij een goed visstandheer wijze de uitkomsten of de bezetting aan de hand van onder andere de groei curve uit of er een overbezetting spraken is. Geen of minimale groei overbezetting, groei van bv, karper van 3 a’4 pond per jaar dan is er spraken van een goed uitzet belijd. En de mogelijkheid om meer vis uit te zetten wat Klaas al aangaf.

Onderzoek naar waterkwaliteit wijst vaak in de zelfde richting. Viskwekers werken vaak met een hoge bezetting zij doen constant niets anders dan de kwaliteit van het water in de gaten te houden. Bij een te hoog nitriet gehalte gaat de groei uit de vis en de conditie gaat mede daardoor achteruit. Met alle gevolgen van dien. Is dat wat we willen op de waters die we bevissen??
We hebben toch met zijn alle een verantwoording ten opzichten van de natuur waar we gebruik van maken.

Groeten,

Peter
jan van kranenburg

29-08-2004 18:19

Peter,

Zie svp posting van Bertil dd. 23 aug.jl.

Als mijn interpretatie onjuist is, hoor ik dat wel van je evt. per PB.

Met de laatste zin in je posting, ben ik 't natuurlijk roerend eens.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-08-2004 21:10

De groei van karper hangt uiteindelijk samen met waterkwaliteit en voedselaanbod. Hierbij wordt de waterkwaliteit mede bepaalt door de bezetting. Marco beweert dat er geen uitspraak te doen is over hoeveel karper een water zou kunnen dragen. Ik vermoed dat hij erop doelt dat de omstandigheden per water verschillen. Daarbij is een nevenvraag, hoe groot willen we ze dan vangen?

Ik denk dat dit alles niet zo moeilijk te bantwoorden is. We willen gezond groeiende karpers. Karpers waarvan de groei stagneert of zelfs terugvalt vanwege te weinig voedsel zijn niet gewenst.

Waterkwaliteitmetingen en vangstregistratie bieden uitkomst. Hieraan is af te lezen hoe het zit met overbemesting, groei, stilstand en achteruitgang. Of te wel, kwaliteit van het water en de karper. Ik denk dat dit iets is waar veel betaalwateren best wel aan mee willen werken. Zeker vangstregistratie. Als ze maar een foto van de vangst mogen houden...

Niet dan, of zie ik het verkeerd Jan?

Groet, Kees

Maar mijn vraag wie er dan wil vissen op zo een water is niet beantwoord. Hoeveel karpers wil je vangen voor 250 euro per week?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-08-2004 21:33

25 minstens.
Waaronder minimaal 2 veertigers en 1 vijftiger plus en stuk of 10 dertigers.
Mooie foto's wil ik om mijn beide broers en andere karpervissers de ogen uit te steken.

Op zo een water wil ik wel vissen, we hebben toch met zijn alle een verantwoording ten opzichten van de natuur waar we gebruik van maken.
Of niet?

Schei uit jullie, heb laatst 36 uur gevist in 3 dagen.
De vangst; 1 knolletje van amper 14 pondjes..plus een beste bult brasem.
Daar kan ik dus echt niet mee thuiskomen!
Nee eind september toch maar m'n jaar goedmaken in Frankrijk..
Groet'n Henk..

still growing Old.
jan van kranenburg

29-08-2004 22:16

Mee eens, Kees.

Exploitanten zullen zeker wel willen meewerken. In hoeverre? En op welke voorwaarden?

Refereer even aan het "tenzij" van Klaas.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-08-2004 23:19

Heren paar kleine reacties terug:
Kees,
ik denk dat je de spijker op de kop slaat, wanneer en hoe is een water overbezet, dit is afhankelijk van meerdere factoren en is dus ook zeer moeilijk te controleren.

Ik denk dat er zeker ondernemers mee willen werken aan de vangstregistratie als ze dit zelf al niet doen om ook de groei cq stagnatie in de gaten te kunnen houden.

Henk,
de visie die jij geeft betreffende btw mensen deel ik zeker niet, ik ken mensen die om diverse redenen die kant opgaan en hier is niet alleen de grootste vis van belang, deze treden dan ook zeker niet in de openbaarheid. Welke reden dit zou kunnen zijn kun je nog wel terug vinden via de zoekfunctie hier heb ik alles een beste discussie over gevoerd.

Tim,
als je spreekt over ovb / ksn en vergunningen neem ik aan dat je spreekt over nederlandse btw`s, dit gaat dus niet op voor Franse, verder heb ik nog geen antwoord gezien van je op een aantal van mijn reacties cq vragen op je topic van even terug, indien mogelijk zie ik gaarne hier nog een reactie op ben benieuwd naar je invulling namelijk.

MVG,
Peter
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

30-08-2004 00:50

Dit is..?

Een bedreiging van de karpervisserij?

We bedreigen ons zelf en betalen er ons nog scheel voor ook. :roll:

Maarja...

Wie is ons?

mvg

Koen

PS: Weer een zinloze post
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-08-2004 08:59

Heren,

Helaas zijn die diengen niet meer uit te bannen. Nu zijn wij de consumenten/doelgroep. Wij kunnen aangeven hoe zijn b-water zou moeten lopen toch? Ik wil(de) wer maar geen welles/nietes discussie van maken. Meer trachten aan te geven hoe het zou kunnen. misschien dat en b-watervisser er wat van opsteekt en een b-watereigenaar op zijn verantwoording wijst.

Pim haalt bewust of onbewust al een belangrijk punt aan. Het ontrekken van water uit een openbare vergunning.

Las ik goed beheer. Wat is goed beheer? Hoe is dat vast te stellen? Moet er min of meer vrije stekkeuze zijn? Maximale bezettingsgraad qua vissers? Hoeveel ruimte moeten vissers onderling hebben? Uitzetbeleid?

We zouden er "ons" eigen b-water van kunnen maken.

Zo maar een paar punt uit de losse pols:

Er moet een quarantaine vijver komen. Daarnaast zou ik er voor zorgen, dat er een extra vijver komt, die wel in open verbinding staat met het hoofdwater, waar Willy vrijgelaten kan worden. Eventiueel kan een deel van het bestand dan jaarlijks rouleren. FF een jaartje met verlof.

Willy is in dit geval de "sukkel" van de plas, die al 20 keer op de kant is geweest.


nog meer ideeen?

MVG

klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-08-2004 15:35

Klaas, nog maar een vijver er bij. Is helemaal nog niet zeker dat we over een paar jaar nog virus vrije en Valkenswaardse spiegels kunnen betrekken.
Een eigen kweekvijver moet toch kunnen, stel voor dat het b-water in een gebied komt waar we schoonwater kunnen onttrekken aan oppervlakte water. Ook nog liefs in een gebied waar geen Aalscholvers voorkomen.Heb wel wat noten op mijn zang maar vooruit, kan goed zingen.

Groetjes,

Peter