TIPS & TRUCKS


Gebruikersavatar
Patrick van Leur
Berichten: 581
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: maarssen

06-07-2002 13:34

uhmzzzzzzzzzzz Als je bv met krieltje's (aardappeltje's) wilt vissen en, op verre afstand wilt vissen doe je het beste eraan om ze in te vriezen want dan zijn ze hard en met ingooien zouden ze nooit van je hair afgaan... ontdooit natuurlijk in het water

(vast een bekend iets.)
Hopaaa
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-07-2002 14:38

Ronny,

met vrachtwagens(trucks) heb ik in ieder geval nog niet gevist.

geintje zeg ik toch!!

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

06-07-2002 16:10

probeer altijd je lach in te houden als een grote sterke meneer met een lange leren jas , als je net een karper schept, vraagt : "is het een paling of een snoek ?"
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-07-2002 21:24

Hallo Ronnie,
errug flauw ook hè?

1 trucje van mij dan,

Ik vis altijd met voerkorven of voerveren.
Deze vul ik dan met een mix van grondvoer en broodmeel, hennepkorrels, hennep gemalen, beetje mais en gebroken stukjes boilies.

Ik noem het daarom Feederen op karper.
Heeft mij althans geen windeieren gelegd, maarja daar vis ik ook niet op hè.

Sportieve groeten Henk
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

07-07-2002 02:12

Je kunt van een aquarium wel vissoep maken, maar hoe maak je van vissoep een aquarium?
:roll:
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

07-07-2002 09:53

Misschien een ideetje voor dressuur water: Je maakt een paar plakken boiliedeeg, bijvoorbeeld van 2 cm dik met een diameter van 25-30 cm kookt deze (wel in een grote pan :smile: ) en laat deze goed uitharden. Als je bij het water aankomt donder je 5 tot 8 van die plakken op je stek. Vervolgens breek je een stukje af zo groot als een boilie en dat stukje haakaas monteer je op je hair. Vervolgens zeil je dit in tussen de grote 'boilieschijven'... Nu de theorie: de karpers komen op je stek en merken die grote boilieschijven zeer snel op maar helaas: ze kunnen het niet eten; te groot :smile:! Ik denk dat ze als een Dolle Henkie op zoek gaan naar eetbare stukjes rond die schijven, en laat nou net dat kleine afgebroken stukje haakaas daar liggen...

Ik heb het nog niet geprobeerd maar het zou me niet verbazen als het een verbetering in de vangsten zou geven. Vooral op moeilijk water.

Probeer ze,

Michiel
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

07-07-2002 22:36

Michiel,

dat truukje klinkt heel mooi, serieus.

Maar als ze het niet kunnen eten, wat gebeurd er op denk duur met je stek ??
die raakt dus zwaar verzuurd, of te wel de eerste sessie(s) vang je goed, maar daarna is je stek verneukt lijkt mij.
Gebruikersavatar
Rene Velthuis
Berichten: 55
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

07-07-2002 22:55

wat kan er aan verzuren dan? ik denk dat die boilieplakken op het eind wel zo week zijn dat de karper ze wel kan opeten. verder is het wel een mooi idee wat best een zou kunnen werken denk ik
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

08-07-2002 00:19

of misschien niet koken maar gewoon tijdje laten drogen zodat je het pellet effect verkrijgt. maar dan is je plak wel vrij snel weg vermoed ik. Hangt dan ook wel af van de samenstelling van je plak.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2002 11:15

het word wel week, maar ik denk niet ZO week dat een karper het 'stuk kan zuigen'.
Want het zal niet vanzelf uitelkaar vallen.
Als je het plakkaat niet TE dik maakt, zal het mischien wel kunnen lukken.


Heb je er wel aan gedacht, dat ALS je je plakkaat te water gooit, dat het op een heel andere plek terecht kan komen dan jij denkt.
zo'n plakkaat gaat zinkend z'n eigen weg, een kleine stroming, kan je plakkaat zo 30 meter bij je voerplek vandaan 'zinken'
Rik Schaap

08-07-2002 11:33

Dat van dat plakaat is inderdaad wel een interessante gedachte/idee. Ik heb echter een vraagje....stel je hebt een stek zo'n 50 meter uit de kant..hoe krijg je dat plakaat daar. Mijn's inziens zal je het dan als een frisbee(?) moeten gooien waardoor je zo'n plakaat nooit op je plek krijgt aangezien dat net zo oncontroleerbeer is als een frisbee(als die al niet breekt)
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

08-07-2002 11:44

tsja

met pva aan aan spodrod vasthangen en dan zwiepen. Als je beetje fantasie hebt lukt alles :smile: .
Maar of dit nu gaat werken is nog maar de vraag. Op stromend water lijkt het mij inderdaad niet echt vanzelfsprekend.
Maar als je dan die plak aan een vrij zwaar stuk lood vastbindt met PVA , dan komt die plak pas los op de bodem en ligt dus alles perfect :smile: .



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter Vennekens op 2002-07-08 11:46 ]</font>
Hans-Peter van Ee

08-07-2002 11:50

Cristiaan

Ik denk dat jij de karper onderschat.
Deze zal de plak boilie deeg gewoon stuk stoten.

En op vijftig meter afstand kan je het natuurlijk gewoon uitvaren.

met raadgevende greot

HPE
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2002 12:49

Hans-Peter:

Storten ze zich dan gewoon op 't voer ?
Ik wist dat ze erg waren, maar zullen ze echt met alle macht proberen die plakkaten stuk te krijgen ?

dan is dat eerste probleem opgelost,
dan het 2e probleem nog.
Want zo'n plakkaat zinkt niet gewoon recht naar de bodem.

Als je dan een paar van die plakkaten naar de bodem laat zinken, dan is het goed 'verspreid' lijkt me.
Als je geconcentreerd wil voeren, (*geconcentreerd, als in dicht op elkaar)
zal je dit denk ik niet lukken met die plakkaten.
want door de stroming word deze al snel een heel andere richting gegeven volgens mij.
of zal dit niet zo sterk spelen ????
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

08-07-2002 14:02

Jawel, gooi maar eens een muntstuk in het water, dwarrelt mooi alle kanten op..allemaal leuk en aardig maar dit idee bestaat al een aantal jaren, ik kocht het toendertijd bij v. Benthem in de vorm van een taartje, hier zat van alles in verwerkt, particles en een aantal meelsoorten, dit gevalletje was vrij hard en zwaar en in het water liet het langzaam aan steeds wat deeltjes los, ik gooide dat ding dan in het water en aan de belletjes zag ik dan waar hij lag (ondiep water ).
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2002 14:36

Daarmee vergeleek ik het ook een beetje..
Als je dat muntstuk laat dwarrelen, en er komt een 'stroming' aan, dan dwarreld deze mooi een andere kant op volgens mij.

Ik vis nooit op echt snel stromend water, dus ik weet niet hoe het daar gaan, het is maar een theorie.
Maar op 'stilstaand' water zou het best eens kunnen werken.

maar als het volgens mij allemaal deeltjes loslaat, kan je toch net zo goed met pellets voeren.
want uiteindelijk zal het toch geheel uitelkaar zijn gevallen
Hans-Peter van Ee

08-07-2002 17:32

Cristiaan

De plakaat wordt vanzelf zachter en als het zacht genoeg is dan zal het zeker in de karperdarmen verdwijnen.
Denk maar eens aan het korsten, als een karper het niet vertrouwd dan botsen zij met regelmaat tegen de korst net zolang tot dat deze van de haak is.
Dergelijk gedrag hebben ze dus in zich.

Om het wat eenvoudiger te maken zal ik mijn visie loslaten op de tip van de door velen hoogewaardeerde Michiel Pilaar (dat is dan 20 Euro, Michiel :smile: ).

Zelf doe ik het anders, rond de rivieren waar ik vertoef liggen kleiputten.
Die klei gebruik ik om zogenaamde voerpizza's te maken.

Ikke maake gewoon die platte bodem van een pizza(doorsnee ongeveer 25 cm).
Hierin drukke ikke die boilie's (halve en hele) en die partikels.
Uitvaren en afzinken die pizza en spreiding op (licht)stromend water is niet die probleem.

Capice??

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-07-08 18:49 ]</font>
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

08-07-2002 18:26

Zoals gezegd: ik heb het zelf nog niet geprobeerd en weet zelf ook niet wat er met die boilieschijven gebeurd. Ik denk wel dat ze geconsumeerd worden. Het zou me zelfs niet verbazen als je met die schijven die karpers zo irriteerd dat ze echt helemaal 'los' gaan. Dat ze die dingen dus gewoon kapot beuken.
Maar het is i.e.g. nieuw voor die beestjes dus het zou best kunnen werken.

Over stromend water: Ik had deze voervorm in gedachten om 'geconditioneerde' karpers te foppen, om die karpers iets totaal nieuws te verstrekken. Ik denk dat het dan goed kan werken. Het open water echter lijkt me iets minder geschikt: je moet die karpers gewoon op je stek houden, bijvoorbeeld met een plakkaat mais of boilies. Het zou me dan ook niet verbazen als ze die grote plakken EERDER links zouden laten liggen, want hiero (op het open water) reageren de karpers het best op groooooooote voerstekken. Maar op dressuurwater werkt dit (vaak) heel wat minder, daarom zouden die schijven daar best wel wat succesvoller kunnen zijn/worden dan op rivieren en openwaterstelsels.
Op kanalen waar wat meer gevist wordt zou het natuurlijk ook goed kunnen werken, maar op het echt maagdelijke water zou ik het niet doen. (proberen kan natuurlijk nooit kwaad)

Maar goed, als ik weer es op moeilijk water kom ga ik het zkrrrrrr proberen. Maar voorlopig is het nachtvisseizoen (juni/juli/augustus) nog bezig en daar moet vol van geprofiteerd worden: vele slanke, supersterke, maagdelijke schubs vangen :razz: !

Wat Hans-Peter zegt over de 'spreiding' klopt denk ik aardig: zeker als het water ondieper is dan 2 meter en je het zooitje uitvaart...

Mzzl, en als iemand het probeerd meld het dan ff :smile:, alvast bedankt!

Michiel

_________________
Carp Team Zeeland! Dolle Henkie's...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michiel Pilaar op 2002-07-08 18:28 ]</font>
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

08-07-2002 18:26

kan je het niet op een of andere manier aan je haak doen en als het plakkaat op de bodem ligt de haak er uitslaan ofzo.

de groeten...
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

08-07-2002 18:48

Hans-Peter,

bij deze, heb je me volledig overtuigd met je uitleg :wink:


Robin,

wat zou daar het nut van wezen ?
Als je je haak er uit slaat zit er toch niets meer aan je hair/haak, dus kan je toch netzogoed niet gaan vissen ? ;P

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Christiaan van Klaveren op 2002-07-08 18:58 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

09-07-2002 02:45

Met verschillende maten en vormen aas/boilies voeren. Dat desorienteerd de karper, goede manier om dressuur te doorbreken.

Altijd extra kleding meenemen, je weet maar nooit wat er kan gebeuren. Ik kan het weten, hehehehe.

Een voerplek aanleggen en als je er gaat vissen moet je er een meter of 4 naast gaan liggen met alleen de haakboilie. Ook een dressuur doorbrekende werking. Sommige karpers krijgen de rambam als ze op een voerplek stuiten en zullen er dan om heen zwemmen (of zelfs als een gek wegzemmen) Als ze er om heen zwemmen en ze komen enkel dat balletje tegen wat aan je haak zit is de kans zeer groot dat ze deze wel pakken. (zo beter Hans-Peter!).

Bart.

_________________
You don't wanna sleep? Fish with FM-Baits!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-07-09 23:39 ]</font>
Hans-Peter van Ee

09-07-2002 07:38

Bart

Zelf maak ik het nooit mee dat de karpers die ik vang mijn haakboilie op hebben gegeten.
Dit soort pogingen van de vis stranden vaak in mijn net.

Tip: You don't wanna sleep, ga eens met aardappel of deeg vissen.

met tipgevende groet

HPE
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

09-07-2002 09:46

ik bedoel dat plakaat als het op de bodem is dan dwarrelt het niet alle kanten op lijkt mij en dan weet je zeker dat het op de goede plak ligt.


de groeten...
Hans-Peter van Ee

09-07-2002 13:48

Ronnie

Succes ermee en laat het maar eens weten of jij er succes mee hebt gehad.

Tight lines.

met vissende groet

HPE
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-07-2002 15:54

hans-peter, een karper heeft geen daremn maar ik snap wat je bedoelt,

vr gr Sjoerd :smile: