karpervisser? of Vis soldaat ?


Plaats reactie
michel Tat

25-08-2004 11:26

Beste mensen,

Ik ben sinds dit jaar enigzins fanatiek begonnen met karper vissen.
Ik ging de laatste 3 jaar mee met een vriend van me die altijd op de bonnefooi een boilie aan zn hair deed en vervolgens ging wachten , januari had ik mn eerste vis vergunning gekocht , en januari mn eerste karper sinds mn 8ste aan de haak geslagen.

Ik wou alleen meer verstand ervan hebben en ik keek verschillende sites af van het internet (bijvoorbeeld hoe een snowman rig moest , en wat top lood was en zo ) ja ik ben/was een leek.

Toen kwam ik deze site tegen,ik dacht: te gek een site waar je met mensen over informatie , ervaringen,technieken en stekken en zo kan praten.

Nou, kwam ik ff van een koude kermis thuis.
Ik open een topic , met de vraag , waar kan ik het beste gaan zitten om een leuke vis te vangen , ik noemde 3 opties bij mij in de buurt .schijnbaar had ik een goed water genoemd en ik krijg vervolgens allemaal boze pb tjes, in de trend van : je hebt MIJN SUPERSTEK op het board gezet ,hou je mond aub.enz.......
Ten eerste woon ik al mijn hele leven in de buurt hier en ik denk ,iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. Ik ben in Osdorp geboren,is de sloterplas dan van mij ????

In ieder geval dacht ik lekker te kunnen praten over het geen waar ik sinds 2 a 3 jaar zeer geinteresseerd in ben met mensen die dat ook zijn , want mijn vrienden zijn er niet zo erg in verdiept als ik.ik was met niks begonnen dit jaar en heb nu al zeker 1000,- euro of wel meer erin zitten.
Maar met aardige collegiale vissers valt het dus wel mee hier.

Ik zie het zo : je hebt hier een paar soorten mensen

1:mensen die het goed bedoelen en proberen, nieuwelingen zoals ik een handje te helpen (die mensen zijn helemaal top !!!! )

2: mensen die alleen maar wijs lopen te doen , tegen elkaar opbieden en zichzelf heel stoer voelen , en zichzelf helemaal DE karpervisser vinden.

3: je hebt mensen die denken dat het water van hun is ,en als iemand dat benoemd zonder slechte bedoelingen ,krijg je vervolgens een zooi pb met nare teksten.

4: je hebt hier mensen die iedereen hun visie /mening/ manier van vissen proberen op te dringen

5: het lijkt ook soms wel een halve burger oorlog tussen elkaar.mensen die mensen express onjuiste info geven zodat diegene lekker 3 dagen blankt ,en ondertussen zich rot lachen (lekker triest)

maar ja zo naief dat ik ben , dacht ik hier lekker open te kunnen praten over het geen dat mij boeit.,nee.......... ik moet op elk zinnetje gaan letten zeker zodat ik niet een of andere boerenkinkel zn superstek op het board zet.omdat hij toevallig 10 jaar vist.

ik weet nu wel , dat de helft van de karpervissers , eigenlijk maar een stelletje lijers zijn,vandaar dat ze alleen vissen ,want ze kunnen niet met mensen omgaan.

Ik kom dit jaar niet meer voor in een of andere topic.alleen deze nog , mn pb blijf ik wel lezen.

Volgend jaar misschien weer een poging wagen om lekker te lullen over mn hobby.

Maar voorlopig heb ik het hier wel weer gezien (en dat na 1.5 maand op het board te zijn)

Zo ik ben mn ei kwijt heeeeeeeeeeeeeeeerlijk

groetjes ,

michel
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

25-08-2004 11:40

Heelemaaal gelijk!

Alleen moet het niet aan het board verwijt worden, maar aan de mensen die erop zitten. Stekken die geheim zijn, onzin! Mijn stek! Mijn water! Mijn voerplek! Je hoort het ook aan de waterkant, vooral als je alleen zit als jeugdige om je bang te maken, maar het water is van iedereen, en daar is niet onder uit te komen, alleen ljikt mij de manier van ontlopen die u nu gebruikt niet erg nuttig.

Pim

(ps, dis is maar een mening, geen vraag naar commentaar!)
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

25-08-2004 11:51

hmm...behoorlijk triest van die mensen... dat is hetzelfde als dat iemand hier vertelt over zijn supersessie op cassien, en dan gelijk digitaal vermoord word doordat er toevallig ook anderen mensen naar lac de saint cassien zijn geweest...
wat ik zou doen is de betreffende mensen aangeven bij de moderators...want ik vind dat iemand hier vrijuit over zijn ervaring mag praten, zonder dat hij gelijk uitgescholden word...de meeste wateren zijn van iedereen, en het hoort erbij als iemand 'jouw' stek bezet heeft als jij eraan komt, die stek is net zo goed van de ander...
michel Tat

25-08-2004 11:58

hoi Pim ,

jij hebt ook gelijk ,ik moet zeker niet alles over 1 kam scheren , doe ik ook niet, ligt ook zeker niet aan het board, de initiatief nemers zijn de mensen die het juist leuker voor iedereen proberen te maken.sommige mensen op het board zijn gewoon beroeps eikels.

ik wil alleen maar leren hoe ik goed kan vissen en dacht hier wel veel aan te hebben.

laatst had ik 4 dagen gevoerd en ik wil gaan zitten en er zit een jongetje van 12 op die plek.nou ja..........jammer dan , ander stekkie zoeken dan maar,en dan maar instant.ik maak me daar echt niet druk om , ik vis voor mn plezier en de rust.en spanning natuurlijk.

ik vind het alleen vervelend dat ik dacht dat het een open board was , waar je lekker kon praten , maar dat kan dus niet , want dan is iedereen bang dat heel nederland op die stek gaat zitten , ik kan me opzich er wel wat bij voorstellen,maar voor een beginnende visser zoals ik , krijg ik van alles op mn dak , terwijl ik alleen maar graag wil leren.
als dat nou op een normale manier gezegd kon worden ok.maar de manier waarop ,daar walg ik van.

ik wist vorige maand nog niet eens wat een rijenkarper was,of hoe je met pop-ups moest vissen.( wel eerlijk toch)

ík kan ook zeggen , ik ben michel en ik vang elke dag een 30 ponder achter mn tuin (stoer he)

ik vind dit 100% een leuke site , maar van dat soort mensen raak ik geirriteerd , en daar kan ik slecht tegen ,vandaar dat ik er voorlopig mee nok.(maar blijf het wel volgen)

gr,

michel
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

25-08-2004 13:27

Hoi.

Er zijn erg veel onderwerpen waar je wat van kan leren,en dat er niet over stekken en gewichten met namen van wateren gegooid wordt,is omdat er erg veel mensen hier komen om te lezen.
Zien ze staan op water A en op stek B heb ik een mooie schub van 35p gevangen en mijn maat een spiegel van 27p,komen er erg veel vissers op af.
Ook de minder serieuse vissers,met het gevolg dat er nu niet meer gevist mag worden.
Dus als je daar al 10 jaar lekker hebt kunnen vissen,en in 1 jaar wordt het verziekt,doordat er van alles over op dit board is geschreven.
Dus door schande is men wijzer geworden.
En waarom moet je hier stekken,en gewichten leren kennen?
Is het niet veel mooier om het zelf te ontdekken?
Dus vragen over onderlijnen,hoofdlijnen,aas,dieptes,harde en zachte bodems,en nog veel meer,leer je ook van.
En er zijn nog zoveel onderwerpen om te bespreken.
Maar laten we gewoon respect hebben voor de mensen die hun water liever niet met alles erop en eraan hier op het board zien staan.
En als je echt wat wilt weten,kan je altijd een pb of mail sturen,naar iemand die daar uit de buurt komt.
Helpt hij je niet,heb daar ook begrip voor.
Want er zijn er al zat die het wel hebben gedaan,maar er erg veel spijt van hebben,en ja,dan moeten helaas de serieuse visser er ook onder lijden.
Want je kan uit een bericht niet zien hoe diegene zich aan de waterkant gedraagt.
Franca.
michel Tat

25-08-2004 13:48

hoi,

het gaat mij niet om gewichten en maten , die boeien me niet,(tuurlijk is het leuk als je een grote jongen vangt, maar ik ben al blij als ik iets vang)
ik wou van de MEDE karper vissers weten of ik er goed aan deed om op plek x of Y te gaan zitten.maar zoals ik al weet zijn de meeste niet collegiaal, eerder concurrenten.nog even en je hebt

quote: Maar laten we gewoon respect hebben voor de mensen die hunwater liever niet met alles erop en eraan hier op het board zien staan.

het bergip HUN? water ken ik niet.ik zwom daar al toen ik 6 was ,zou het eerder MIJN water zijn denk je niet ?maar als ik dat zou zeggen, ben ik net zo nutteloos en triest bezig

ik dacht alleen wat te leren hier van de ervaren vissers, en nogmaals stekken en gewichten kom ik zelf wel achter.maar 1 x iets erover vragen en je hebt 10 mensen op je dak.

ik heb echter wel wat geleerd , en dat is dat je dus aan veel mensen hier niets hebt,op een paar na .zeker als je nog niet zo veel verstand ervan hebt , en per ongeluk iets verkeerds zegt.dan heb je van die wijsneuzen , die mij wel even HUN les leren ,NOU NIET DUS !!!! ik luister niet eens naar mn familie ,vrienden/vriendin ,laat staan vreemde vogels

ik kom er zelf wel achter hoe het in zn werk gaat,ik koop wel elke maand de KW die bladzijden zeiken tenminste niet over onbenullige dingen en wou iemand ooit iets weten van mij over een water , ik geef alle info dat ik weet. gezellig toch , hoe meer zielen hoe meer vreugd.

ga liever langs de kant op je fiets/brommer/auto mensen wijzen op de manier hoe ze een karper behandelen , dan gaat het water en de vissen ook niet naar de klote.en al zitten er 1000 mensen op dat water dat ik zei.als iedereen die er vist op een nette verantwoordelijke wijze vist.kunnen die vissen alleen maar gezonder ervan worden.

zie er eerst maar 1 te vangen daar


michel
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

25-08-2004 15:38

[quote]Er zijn erg veel onderwerpen waar je wat van kan leren,en dat er niet over stekken en gewichten met namen van wateren gegooid wordt,is omdat er erg veel mensen hier komen om te lezen.
Zien ze staan op water A en op stek B heb ik een mooie schub van 35p gevangen en mijn maat een spiegel van 27p,komen er erg veel vissers op af.
Ook de minder serieuse vissers,met het gevolg dat er nu niet meer gevist mag worden.
Dus als je daar al 10 jaar lekker hebt kunnen vissen,en in 1 jaar wordt het verziekt,doordat er van alles over op dit board is geschreven.
[/quote]

het ging hem niet over stekken, of wat voor gewichten er gevangen zijn, hij vroeg als'beginnende' visser alleen advies over wat voor soort water hij het beste kon bevissen (wat ik eruit opmaak)...
in jouw post bespeur ik gelijk al weer enige mate van concurrentie....
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

25-08-2004 16:59

Michel,

Met alle respect, maar uit jouw posting blijkt inderdaad dat je nog niet veel ervaring hebt met betrekking tot het karpervissen.

Ervaring hierin is niet alleen goede rigs kunnen knopen (en toepassen), juiste materiaal aanschaffen (en op de juiste momenten kunnen inzetten), kennis met betrekking tot aas en voer opdoen, enz...

Het is namelijk (helaas) zo dat zaken zoals stekinfo, concurentie, commersie, excessen aan de waterkant, enz. ook bij het hedendaagse karpervissen horen. Op dit gebied zul je ook ervaring moeten opdoen.

Het karpervissen is een enorme industrie geworden de afgelopen vijftien jaar. Deze hobby wordt door enorm veel mensen uitgeoefend, op zowel positieve als negatieve manier.

Maar ook veel mensen proberen zich hierin te bewijzen. Zeg maar een bepaalde status in op te bouwen. Het lijkt absurt wat ik zeg maar het is wel zo. Hier komt dus ook een bepaalde mentaliteit uit naar voren.

Dat jij je hier aan ergert kan ik heel goed begrijpen. Maar ik raad je aan om je positief maar wel kritisch op te stellen naar de (karper)wereld om je heen. Vorm rustig je eigen mening, neem hier de tijd voor. Ga je niet ergeren want ik denk dat datgene waar jij je over ergert slechts het topje van de ijsberg is!

Denk eraan: karpervissen is een geweldig mooie hobby die je echt kan grijpen. Kan pakken op geobsideerd worden af.... Maar het is geen zaak om leven en dood!!!
Als je kunt leren leven met alle zaken rondom het karpervissen en je kunt het positieve scheiden van het negatieve beoefen je mooiste hobby van de wereld.

Met positieve groet,
Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

25-08-2004 17:10

Michel,

ik vind dat je gelijk heb eb dat je heier niks meer kan vragen of zeggen op het board of je word alweer uitgescholden voor het een of ander (zelfs met ziektes, noem geen namen).
Toen ik die lading over me heen kreeg ben ik ook minder op het board postings gaan zetten omdat ik er gewoon geen zin in heb om zo behandeld te worden.
En die wijsneusen heb je ook zeker op dit bord en lopen iedereen af te zeiken, alsof ze de koning van het board zijn.

Nu ben ik ook ff lekker me eitje kwijt.

mvg,

robert

(ps: dit is een mening hoe IK erover denk)
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Casper Hijkoop
Berichten: 319
Lid geworden op: 06-08-2004 12:37

25-08-2004 19:23

raymond, of je nou geen ervaring hebt of niet, uitgescholden worden gaat te ver...dit kan je niet verwijten aan het gebrek aan ervaring, of dat die persoon er niet mee om kan gaan, het is gewoon diep triest. en daar valt voor de rest niet veel meer over te zeggen!
michel Tat

26-08-2004 09:52

Raymond,

Mooie tekst. :)

is wel veel zeggend.

ik hou me wel rustig hier denk ik tot ik genoeg board ervaring heb , zodat ik niet de verkeerde dingen zeg.

ik zie vissen als een hobby , ik wist niet dat mensen zich zo erg konden opwinden over een leuke ontspannende hobby zoals dit.

ik zou liever zien dat ze elkaar lekker helpen , adviseren en op een normale manier met elkaar omgaan.

vriendelijke groet,

michel
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

26-08-2004 10:23

Hallo Michel,

Tussen veel "foute" (heb ze zelf niet gezien) reacties op jouw postings zat ook een verzoek van mij of je een stukje tekst wou verwijderen uit 1 van jouw postings.
Dat verzoek werd wel vergezeld met een waanzinnig goede tip die je vele tientallen mooie vissen op kan leveren, terwijl je alleen maar letterlijk hoeft te doen wat daar staat.
Het bevreemd me wat dat ik je daar niet over hoor, want die tip kan je dus een compleet goed seizoen opleveren.

Groeten,

Bas
michel Tat

26-08-2004 11:06

hoi Bas,

ik dacht dat ik je al een PB had gestuurd hierover, maar na dat nagekeken te hebben , is dat niet zo. (sorry)

ik wil je bedanken voor je advies, vind ik helemaal top.

ik ga je raad zeker opvolgen eerdaags, ik heb alleen 2 sessies in de planning deze week ,en vrijdag weet je al waar :-? :)

ik hoop je wel even te zien , kunnen we even lekker praten over het board, vissen en ervaringen.

Ps die tekst is weg volgens mij

groetjes,

michel
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2004 13:57

µichel,

Op ditboard komen allerlei karpervissers, of mensen die denken karpervisser te zijn.
Hierbij zitten mensen met een grotebek, mensen met goed bedoelde adviezen, mensen met veel, en weinig ervaring. Geginnende karpervissers, maar ook ervaren karperviossers.
Mensen die zoals jij net op het board zijn, of mensen die al jaren op dit board zitten.

De karpervisserij is een velen een grote hobby, de een hecht er meer waarde aan dan de ander, noem maar op...

Vergeet niet dat het inderdaad gebeurd dat wateren verpest worden door informatie op dit board.
Noem een plas, maak wat foto's van dikke vissen (water niet herkenbaar) plaats ze op de site en binnen een week zie je het resultaat. De locals kunnen niet meer vissen omdat men van alle hoeken van Nederland komen op die dikke vissen te vangen...
Niet alleen serieuze karpervissers komen dan op dat water vissen, maar ook de blowende, zuipende en BBQ'ende karpervissers...

Als je een beetje je huiswerk hebt gedaan weet je dat er bij jou in de buurt wateren zijn die mede hierdoor 'verpest' zijn. Met auto's door het park rijden, politieagenten beledigen, ruzie maken met voorbijgangers en nog erger... karpervissers die elkaar te lijf zijn gegaan met messen en al... en dat doordat mensen uit heel nederland er visten.
gevolg: Allerlei verboden en volgend jaar waarschijnlijk een algeheel nachtvisverbod, net als de middelpolder en nog een aantal wateren.

Als je informatie wilt hebben over wateren, is dat vesrtandig om via PB te doen, vraag het aan mensen uit amstelveen en er zijn er genoeg die je willen helpen.
Maar een water op het board zetten is iets wat veel niet leuk vinden vanwege hetgeen hierboven vermeld staat.

Ik zal je proberen uit te leggen waarom dat zo is:
Stel, je vist al 6 jaar op hetzelfde water, doet veel moeite om hetwater te hebben leren kennen. Bodemstructuur, plateaus zoeken, diepte peilen en zelfs een hele dieptekaart maken van het water.
Je zit uren per maand aan de waterkant om te observeren en uiteindelijk, na jaren van ploeteren, blanken en ergernis heb je het eindelijk gevonden, de sleutel tot succes waar je wel honderden uren in hebt gestoken.
Je vangt eindelijk vrij gemakkelijk je visjes en je bent helemaal in je nopjes, want... Je hebt zo verschrikkelijk je best gedaan om succes te behalen! Nu is het eindelijk gelukt.

Dan kom ik op het board en vertel allerelei mooie verhalen over dat water, de stekken, waarmee je moet vissen. Meest gewilde aas, noem maar op... Ik kop het helemaal in voor een ieder die daar wil gaan vissen.

Hoe denk je dat die persoon zich voelt die zo lang bezig is geweest? Zwaar klote natuurlijk, binnen No-time is het water verklooit!

Misschien dat je hierdoor de reacties van anderen beter kan begrijpen. Dat sommigen respectloos reageren is absoluut niet goed, het zou ook op een andere manier kunnen, maar die mensen voelen zich 'bedreigd' worden voor al het werk dat ze hebben gedaan voor hun watertje...
Dat je ook op een andere manier kan reageren ben ik het met je eens.

Maar om hierdoor je conclusies te trekken en het board te verlaten is wel heel erg simpel... Je kan namelijk ontzettend veel leren op het board. Middels een PB kan je veel vragen stellen welke op het board niet zullen worden beantwoord...
michel Tat

26-08-2004 14:13

hey Marijn ,

je hebt ook wel gelijk , en ik begin met de dag steeds meer te snappen van de gedachten gang van verschillende K vissers.

ik leer ook zeker wel van het board, ik was misschien wel een beetje teleur gesteld in het feit dat ik (misschien naief) dacht dat de mensen gewoon hier waren om elkaar een beetje te helpen (zoals jij nu doet) en info uit te wisselen. maar dat mensen het zich zo erg aantrekken , alsof ik hun favoriete huisdier vermoord heb,vind ik enigzins raar .maar misschien moet ik daarin nog groeien of zo.

ik ken ook wel genoeg mensen uit A veen die veel en jaren vissen , maar ik wil die mensen niet tot last zijn met mijn (simpele) vragen.
dus vandaar dat ik me destijds bij het board had aangemeld, alleen de manier van communiceren hier, is niet een manier dat ik gewend ben.ik begin er wel aan te wennen.

in ieder geval bedankt voor je advies, en ik blijf ook wel op het board, ik zal me alleen veel minder snel in een gesprek mengen ,voor dat ik 100x heb nagedacht of ik wel iets zeg dat kan.

ik vind het gewoon jammer, ik had een meer opener board verwacht en ik dacht dat vissers onderling een soort "band" hadden.maar dat is dus niet altijd zo.maar dat geld niet voor iedereen.

ik ga lekker vissen van het weekend,kan niet wachtten tot morgen

vriendelijke en voorzichtige groet,

michel
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

26-08-2004 15:13

Michel,

Er ontstaat wel degelijk een band tussen de boarders, maar dat gebeurd natuurlijk niet van het ene op het andere moment... Je moet ekaar als het ware een beetje leren kennen, voordat het dekseltje met informatie als het ware een beetje open gaat....
Je niet mengen in een discussie of vragen stellen omdat je teleurgesteld bent... dat is jammer! Plus het feit dat je gewoon jezelf moet zijn en niet 100 x gaat nadenken voordat je wat neerzet op het board... dat is natuurlijk flauwekul!
Dus als je wat te melden hebt, of er is een discussie aan de gang en je wil graag dieper op iets in gaan, of een vraag stellen... Doe dat dan!!
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

28-08-2004 08:19

Gewoon jezelf in de discussies mengen Michel.
Het balletje gaat vanzelf rollen.

Ik viste bijna heel mijn leven op karper.
Ik schafte een paar jaar terug een computer aan en werd toen ook
kei hard geconfronteerd met het karperwereldje.
Toen een regelrechte cultuur chock voor me, nu voel ik mij lekker en vooral mezelf in het karperwereldje.

Als ik je een voorschot kan geven, mag je hem er in koppen :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

28-08-2004 09:25

hallo michel,
Welkom op dit board,
er zijn inderdaad mensen die proberen regels op te leggen,
ik zou zeggen ,

zolang je de regels van het board opvolgt is er niets aan de hand, voor het overige ventileer alsjeblieft je eigen mening en loop niet achter en stoor je vooral niet aan mensen die denken het wiel uitgevonden te hebben.

Ook als je info van een water wilt hebben gewoon vragen of zoeken er zit immers een verwijderknop op je pb, als er mensen zijn die je willen helpen krijg je toch wel antwoord al dan niet via een PB .

groet henk
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

02-09-2004 13:48

Michel

Ik neem mijn woorden terug man.
Begrijp wat je bedoeld.

RC
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 02-09-2004 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

02-09-2004 18:17

Ik moest ook heel erg wennen hoor, al zal ik nooit iemand afkraken! al gaat het over betaalwateren of stekinfo! Ik snap donders goed hoe het is om hier voor het eerst op het forum een kijkje te nemen en zeker als een soort van "karpervisleek" (wie dat ook mag bepalen)..

maargoed, alles gaat lekker hier sinds verleden jaar April

groetjes Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Plaats reactie