vissen we op het plateau of....


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-07-2004 10:37

Heren,

ik wordt geslacht door het water waar ik vis. Ik ging in het begin van dit jaar voor 20 vissen. Dat zal niet makkelijk worden, daar de stand nog staat op nul! :(

gelukkig heb ik om de hoek van m'n huis nog een watertje, waar ik zo nu en dan nog een beetje vis kan vangen als het te erg wordt.

Het water waar het om gaat is zo'n 70 hectare, zeeer diep en er zijn zo'n vijf bevisbare plateau's. Het bestand aan karper is minimaal, vermoedelijk zo'n 30 stuks. Zeer lastig dus.

Mijn aandacht gaat dus uit naar de plateau's.

Op een ander water waar ik in het verleden veel gevist heb, vang je op de plateau's vrij weinig. Op het talud van de plateau's daarentegen weer wel. Het lijkt alsof de vissen de contouren van de plateau's als trekroute gebruiken.

Mijn vraag indeze is: hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Verdere ideeen mbt aanpak zijn van harte welkom.

Bij voorbaat dank Mitsz
Laatst gewijzigd door mitsz van der kamp op 19-07-2004 17:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

19-07-2004 12:56

Mitsz,

dit kan je beter verplaatsen naar discussiehoek.

Over je aanpak, vis zelf regelmatig op een grote zandput. De meeste vissen worden gevangen onderaan de taluds van plateua's/zandbanken. Op het plateau komt ook weleens vis vanaf maar de topstek is toch onderaan het talud. Ligt pal in de zuidwestwind, vorig weekend 11 runs :D
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

22-07-2004 20:57

inderdaad, aan de rand waar het van diep naar ondiep gaat => voedsel ligt er met hopen zeker als de wind goed zit.
Op een plateau is niet echt de topstek meestal hoewel, als de vis op bapaalde dieptes zwemt en niet dieper duikt kan een plateau dat juist in de route ligt wel vis opleveren :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Willem Barnas

23-07-2004 17:09

Danny Pauwels?!?!?!

Neefje van Danny Howels?!?!

Au later,
WB :wink:
Marcel Brauer
Berichten: 392
Lid geworden op: 03-07-2004 16:46
Locatie: Venray

23-08-2004 19:58

[quote="Willem Barnas"]Danny Pauwels?!?!?!

Neefje van Danny Howels?!?!

Au later,
WB :wink:[/quote]


Kijk eens goed naar de namen?
:roll:
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

24-08-2004 19:09

[quote="Marcel Brauer"][quote="Willem Barnas"]Danny Pauwels?!?!?!

Neefje van Danny Howels?!?!

Au later,
WB :wink:[/quote]


Kijk eens goed naar de namen?
:roll:[/quote]
marcel, ik zie je nu een paar keer een bericht plaatsen, goede zaak vind ik, maar waarom quote jij alles?
grt gradus scholtens
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-08-2004 20:56

Quote is een tijdschrift,
en een functie om passages of teksten uit een andere Topic aan te halen,
voor de duidelijkheid.

Zovaak als hij hem gebruikt wordt het ONbegrijpelijk, en een beetje kleuterkak antwoorden !

In sommige Topics wel eens een quote quoten ! Het toppunt !
CarpeR Diem
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

24-08-2004 20:59

Toon,
Daarom vroeg ik het hem ook, omdat ik het ook een beetje kleuter achtig vind.
grt gradus scholtens
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-08-2004 21:02

Toon ?
CarpeR Diem
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

24-08-2004 21:07

foos,
o wat vind ik dit erg zeg, sorry het spijt me :oops:
grt gradus
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

24-08-2004 21:16

Hahahahaha,
geeft niet hoor, is toch een stomme naam die Foos,

ik heet eigenlijk ook Marco .........................
CarpeR Diem
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

24-08-2004 22:46

Langs het kantje of zwevend op half water? Dit jaar is ook niet ideaal om een dergelijk moeilijk water aan te pakken. Zelfs op makkelijk water wordt slecht gevangen.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-08-2004 09:19

[quote="Foos "]Hahahahaha,
geeft niet hoor, is toch een stomme naam die Foos,

ik heet eigenlijk ook Marco .........................[/quote]

Hoe zei je ook alweer? Foos is toch leuker hoor :lol:

Mvgr. Rene Berger

Even ontopic, Mitsz stuur je wel ff. een PB-tje misschien dat ik je op weg kan helpen wanneer ik weet welk water je bevist.

groetjes Rene
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

25-08-2004 09:56

Rene,
jij KOMT nog wel binnenkort,

Hahahahahahahahaha
CarpeR Diem
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

25-08-2004 12:31

Toon?

Riep iemand mij? :o

Ah, jullie hebben visles nodig 8)

------------------

On-topic nu. Ik denk dat het bepalen van de beste plaats op of om een plateau koffiedik kijken blijft. En per water verschilt. Het heeft natuurlijk wel alles van doen met de fourageer-routes. Maar hoe veel zou het schelen als je op ipv op de helling van een plateau vist.. zijn die plateaux zo groot dan? Dat kan ik me niet voorstellen. En boilies worden toch niet voor niets geflavoured? Dus als je een meter of wat óp het plateau ligt i.p.v. in de trekroute van onze vriend, moet je aas toch dermate aantrekkelijk zijn voor hem, om zijn route even te onderbreken om dat mooie aasje van jou te pakken. Dit is natuurlijk vanuit de instant-visserij bekeken. Op het moment dat je dagelijks zeg een hoeveelheid voert óp het plateau i.p.v. onderaan de helling, dan zal hij er toch op af gaan komen?

Food for thought.. nu ik er over nadenk.. lunch!! :D
fishing rocks
Ulco Bosma
Berichten: 546
Lid geworden op: 12-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

25-08-2004 17:12

Onder of bovenaan het platau of juist op de schuine helling?

Details in deze zijn belangrijk volgens mij..... wanneer spreek je van een plateau? verhoging van 30cm over een 20m2 of kan dit ook zijn een verhoging van zeg 1 meter ondieper over een half voetbalveld?
Tussen beide zit een nogal groot verschil ook al noem je ze beide misschien plateau.

Kleine plateau's welke minimaal een meter ondieper zijn dan het water eromheen hebben over het algemeen een harde bodem. Er bevind zich minder voedsel... maar je hebt vaak een betere aasaanbieding.
Wanneer is een plateau goed? Het plateau moet op een trekroute liggen.
Ondiepe plateau's buiten zichtveld vanaf de kant leveren bij mij vaak leuk vis op. Ondiep is dan tot zeg 2meter diepte.

Onderaan talud is het veelal iets zachter, te zacht kan slecht zijn voor de vangsten hou daar rekening mee. Bodem mag wel zacht zijn maar geur van bodem moet niet overheersen vind ik. Je hebt van die bodems wanneer je aas er nog geen 10min. in ligt het al volledig de geur van de bodem heeft overgenomen. Op deze bodems vang ik praktisch niks.

Plateau's met veel hoogte verschil zie ik ook graag een goede aanzwem route bij.... heb het idee dat een vis er een hekel aan heeft om plots zeg 2-3meter stijl omhoog te moet zwemmen. Dus bij voorkeur heeft het plateau ook een minder stijle kant, en juist via deze kant trekt de vis vaak het plateau op.

Op kleine plateau's werkt bij mij het vissen goed met geringe aashoeveelheden op grote plateau's juist weer meer voeren. Om de vis zien vast te houden op dat gebied.

Zo ook geultjes.... vis je erin of vis je net op de helling naar beneden?
Bij mij heeft het vissen op de helling duidelijke voorkeur indien het niet al te stijl afloopt.

Wat heeft bij jullie voorkeur? Harde zandbodem, harde zandbodem met kiezels, klein laagje zacht etc.? en waarom?

Heel verhaal maar hopelijk kan dit een nuttige discussie worden... want ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

M.v.g. Ulco,
Plaats reactie