het strekken van een onderlijn op kanaal.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-08-2004 12:31

naar aanleiding van een discussie die ik met een aantal andere jongens die ik ken heb gevoerd, heb ik besloten om hem hier ook maar neer te zetten waarover die discussie ging, en ook of jullie allen willen reageren.
Het gaat over het volgende:
IK vis de laatste tijd regelmatig op kanaal en een maat van heeft dat ook veel gedaan en doet dat nog steeds veel. In de begin tijd viste hij bij wijze van expiriment op een kanaal waar geen dressur heerst toch met ene rekkerrig. Wat bleek nou, bijna alle runs kwamen van die hengel. Nou hebben wij toen geprobeerd dat te verklaren en kwamen wij tot de conclusie dat dat misschioen kwam door het volgende:
als er een boor langkomt dan zal de onderlijn zich vroeg of laat toch strekken. Als een onderlijn gestrekt ligt dan kost het de karper meer moeite om het aas op te zuigen. Stel dat je nu die rekker rig gebruikt dan heeft die vis als het ware nog wat meer speling om het aas op te zuigen als de onderlijn helemaal gestrekt ligt. Wat is dus jullie mening over dat opzuigprobleem??

zal een rekker riog dus werkelijk meer vis opleveren op kanaal??

Bart
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-08-2004 12:58

Bart,



Ik gebruik altijd simpele onderlijnen op m'n kanaal......
Geen rekker-rigs en andere technische snufjes :wink: Simpel een combi-rig van 20cm voldoet in mijn gevallen perefect!
Ik heb zo het idee dat een karper geen moeite heeft met het opzuigen van je boilie/aas als je onderlijn gestrekt ligt, de karper aast op een kanaal heel anders dan op een stilstaand dressuurwatertje.....
Dus ik weet zeker dat in mijn kanaalvisserij een simpele onderlijn volstaat(ook op flink stromend water!!), andere poespas en stiekjes op mijn rig hebben mij tot nu toe alleen ergenis( in de war gooien, en een legere portomonee :roll: ) gebracht!
Ik blijf erbij dat je voertactiek op het kanaal veel doorslaggevender is dan zo'n rekker-rig, al kan ik jouw visserij vanaf hier niet beoordelen! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-08-2004 13:00

Koen

wat het is... ik vis ook altijd simpel.. maar er gaat wekl enige logica schuil achtyer het gebruik van een rekkerrig.... ook al is het voor een karper nog wel mogelijk om het aas op te zuigen als de onderlijn gestrekt ligt... ziou het niet beter zijn als het makkelijk op te zuigen zou zijn ipv dat de vis er moeite voor moet doen??
Groeten Bart
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-08-2004 13:12

Bart,


Uiteraard zit er logica achter.......Zowel achter een rekker-rig als achter een combi-rig! :wink:

Het eigenwijze(misschien wel goed) van mij is dat ik er niet in geloof nochtans dat ik verschil heb gemerkt in mijn vangstverschillen tussen een hengel met mijn rigje of een hengel met een rekker-rig!
Ik heb alles uitgeprobeert in rig-keuze's evenals voertactieken......
Ik ben van terug af geweest en ik vis sinds vorig jaar met het meest simpele rigje op de markt!
Maar zoals ik al aanhaalde, ik geloof niet in ditjes en datjes qua rigs.....
Een goed draaiende en hakende rig op een stukje Snake-bite doet wonderen :wink: vergeet de krimpkous niet.....

Gelukkig vist iedereen op z'n eigen manier, gelukkig ook ieder zijn mening(anders waren die interessante discussie's er niet!) :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

08-08-2004 18:00

Hey Bart. Jij schreef dat bijna alle runs van die ene hengel kwamen, maar wat ik mij afvroeg is of het resultaat van dit testje van een of van meerdere sessies kwam. Wat ikzelf namelijk heel vaak zie op een kanaal is dat als je met 2 man en 4 hengels zit te vissen, dat vaak een hengel alle aanbeten oplevert. Dit heeft naar mijns inziens meer te maken met de richting die de vis op zwemt, en de bodemgesteldheid/voerplek op die plaats, dan met de rig. Ik zou pas waarde hechten aan een dergelijke uitkomst als je die hengel tijdens dezelfde sessie steeds op een andere plek neerlegde, en dit vervolgens een aantal sessies lang volhouden.

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-08-2004 18:08

Daniel,

de runs kwamen van verschillende stekken en tijdens verscheidene sessies.

Koen,

ik vis zelf ook altijd met combi rigje... geen slangenspul maar gemaskeerde lijn van een anders vossenmerk :wink:
Verder wilde ik gewoon weten of het bij iemand ook verschil uit heeft gemaakt... enne koen je hebt een pb tje (als het goed is tenminste :D )

Bart

p.s. reacties zijn altijd welkom... gooi het er maar uit.. er zijn vast wel meer gekke kanaalvissers :-?
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

08-08-2004 19:22

uit je verhaal heb ik de indruk dat je het succes toewijdt aan de uitrekeigenschap van het elastiek tijdens het opzuigen van het aas.
Dit lijkt mij niet de reden, aangezien het vacuum dat de karper zuigt misschien het elastiek uitrekt maar dit zal toch hooguit een cm zijn. Dit lijkt me niet voldoende genoeg om het verschil te maken.
Misschien is het meer het feit dat het elastiek een constantere druk uitoefent en het voor de karper moeilijker maakt om de geprikte haak weer los te krijgen omdat ze de onderlijn minder gemakkelijk slap kunnen krijgen.

Waarom gebruikt niet iedereen dan deze rig als het altijd zo goed zou werken? Dan zou toch niemand meer genoegen nemen met een minder vangende rig. Het grootste nadeel aan deze rig vind ik de grote
in-de-war-gooi eigenschap. Hoe los jij dit op bart?
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-08-2004 20:53

Bart,



Geen PB van je ontvangen......... :-?
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

10-08-2004 16:55

pieter,

Het kanaal waarop ik vis, is totaal niet gedresseerd.. als er al enige vorm van dressur is ( wat ik ten zeerste betwijfel) dan is dat stekdressuur. Gewoon even anders doen dan de rest en dan is dat ook opgelost. Ik denk daarom ook niet dat als een ongedresserde karper een prik in zijn bek voelt, dat hij dan zal proberen om terug te zwemmen en de haak te lossen. Ik denk dat zijn logische reactie is: WEGWEZEN!!!!! of wat ik soms ok meemaakte dat de karper gewoon dooraasde en ik dus slechts enkele piepen kreeg ten teke dat er een vis gehaakt was. Maar stel nou als je heel dun wedstrijelastiek zou nemen.. .. zo dun dat de karper er met het opzuigen geen last van heeft, maar genoeg om stand te houden tegen de stroming.... of iig weer terug te rekken. Zou je dan niet veel meer voledige opzuigingen hebben door de karper? En meer opzuigingen op kanaal betekend ook vaak meer runs....

Enne pieter over dat in de war gooien..... mijn lopende stek ligt 50 cm uit de kant... een kwestie van langzaam laten zakken dus.... en als je toch moet gooien.. haal dan evenm het elastiek door een stuk zachte tube die je alleen aan de bovenkant aan de wartel vastmaakt (geen recoilrig dus!!!!!!!!) het elastiek kan gewoon vrij door de tube heenschuiven... zo voorkom je dat alles door elkaar heendraait en de kans op vis vervlogen is.....

Maarre graag een reactie op mijn theorie :wink:

Groeten Bart


p.s. koen heb je em nu wel??? :wink:
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

10-08-2004 18:58

he bart,

ff over de stroming. Is het niet zo dat het op de bodem en onderste laag van zelfs een vrij hard stromende rivier eigenlijk bijna niet stroomt? Ik heb begrepen dat er een waterlaag is vanaf de bodem die veel minder in beweging is als bijvoorbeeld de opervlaktestroming. Dus misschien is het vermeende strekken van je onderlijn wel helemaal niet van toepassing. Zelfs niet bij een boot.

ik weet het niet zeker hoor maarja we blijven zo lekker aan het denken. Gelukkig is niet alles te verklaren in het karpervissen.

Hoe vaak heb je eigenlijk getest met verschillende onderlijnen?

groeten pieter
Gebruikersavatar
Remon v Wanrooij
Berichten: 376
Lid geworden op: 23-06-2004 15:04

10-08-2004 19:09

Ik vis ook gewoon altijd met een standaart rig op het kanaal. Dus gewoon gevlochten met een haakje eraan.

Vangt gewoon goed en alles zit ook nog goed gehaakt ook.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-08-2004 19:24

Remon,



Hetzelfde kanaal toevallig???? :roll: :roll: :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-08-2004 20:42

onze rivier springt door een hoepel...
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

10-08-2004 23:37

Hoi,

door de wrijving die het langsstromende water ondervind aan de bodem bestaat er een stilstaande laag boven de bodem. De dikte van deze laag kan varieren en of deze dikker is dan de diameter van ons aas durf ik niet te zeggen.

Feit is wel dat je gewoon beet kan krijgen in de stroming. Het strekken van de onderlijn is niet iets waar je je al te druk om moet maken denk ik. Belangrijker is er voor te zorgen dat je rig niet gaat 'wandelen' door de lijndruk, dan bestaat het risico dat de boel in de war gaat of de haak vast komt te zitten aan rommel op de bodem.

Jeroen
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

11-08-2004 11:18

Jeroen,

Wat jij zegt over die laag op de bodem klopt volgens mij deels...
Ik ben er zelf van overtuigd, en heb dit ook kunnen zien op de bodem, dat een onderlijn zich na 2 a 3 schepen echt wel volledig heeft getrekt.
Over dat wandelen.... Het komt idd wel eens voor (gelukkig heel zelden) dat mijn onderlijn in de knoop zit. Aangezien ik na elke boot waarbij ik zie dat mijn lijn verschuift mijn montage indraai en opnieuw ingooi, heb ik daar eigenlijk geen last van. DE enige reden zijn dan die vervelende Wolhandkrabben grrrr :x stomme beesten...
Maargoed.. dat strekken...

pieter...
Ik heb zelf niet heel vaak getest (een keer of 5) maar een maat van heeft er zeker wel 10 a 15 sessies mee gevist... en er was toch een duidelijk verschil... Ik denk dat ik zo maar weer eens wat verschillende onderlijnen ga maken om die vrijdag uit te gaan testen....
Zijn er meer mensen die smane met mij de proef opp de som willen gaan nemen?? want zeg nou zelf de praktijk kan niet op tegen de theorie :wink:

Zijn er vrijwilligers???

Groeten Bart
Michel Zoet
Berichten: 60
Lid geworden op: 03-08-2004 18:19
Locatie: Almere

11-08-2004 17:24

Ik ben van mening dat je helemaal niet druk hoeft te maken over een lijn die gestrekt ligt. Een gestrekte lijn is immers alleen een nadeel als de vis heel teovallig precies in de juiste hoek aast, hiermee bedoel ik dat wanneer je lijn kaarsrecht ligt tegenover je lood zal de vis er geen last van hebben als ie aast vanaf de kant van je lood. Alleen als ie recht tegenover je lood het aas op wil pakken zal ie hinder ondervinden van de gestrekte lijn.

Verder wil ik vermelden dat ik op het kanaal gewoon met een normale standaard rig vis dus geheel zonder poespas en rotzooi eraan. En ik vang mijn visje echt wel. En daarbij geloof ik niet zo in al die verschillende rigjes, en ben ik van mening dat we misschien wel eens te snel roepen dat er ergens dressuur heerst terwijl er genoeg redenen kunnen zijn dat er niet gevangen wordt.
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

11-08-2004 19:02

he michel
volgens mij is het zo dat op een beetje stromend water de vissen azen met de kop tegen de stroming in. Dit zou dan toch betekenen dat het wel degelijk voorkomt dat de karper een gestrekte onderlijn tegenkomt. In ieder geval veel vaker dan op niet stromend water.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

11-08-2004 20:41

Michiel,
wat pieter al aanhaalde ik denk ook dat de vis vaak aast tegen de stroom in dat wil dus iid zeggen dat hij ene gestrekte onderlijn tegen zal komen...
En de rdeen dat ik zou gaan friemelen met rekkerrigs ed is puur om te kijken of het echt altijd verschil maakt..... wie weet.. ik ga denk ik vanaf nu gewoon 1 standaard met rekker rig vissen en dan de resultaten na een tijd bekijken....
Maar er zijn n iet meer mensen die er mee willen gaan vissen zodat we de resultaten van meerdere mensen hebben.......
de reden van niet vanegn op kanaal is bij mij denk ik meestal dat er gewoon domweg geen vis op de stek aanwezig is, maar stel dat er slechts een paar (laat zeggen 2) overheen komen, en de een het aas nooit pakt en de ander wel, maar niet goed omdat de onderlijn helemaal gestrekt ligt, zal je dan bij een andere onderljin wel een oppakker krijgen?? (is een nieuwe nederlandse uitspraak :wink: )
Wie weet en dat zou nou net daty verschil kunnen maken.....

Groeten Bart
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

13-08-2004 10:22

Bart,


Al meer resultaat gehad met je Rekker-Rig??? :roll:
Ik had er gisterennacht mee gevist(naar aanleiding van deze topic :wink: ) maar ik heb niks gevangen....... :-?
Teveel vissers bij m'n stek aanwezig waardoor m'n tactiek niet werkte, anders had ik zeker karper gevangen :wink:
Aankomend weekend geen kanaalsessie voor mij maar een put-sessie :D
Volgende week een paar nachten eens bekijken met de rekkerrig om te kijken of het nou echt verschil maakt(waarschijnlijk niet)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

15-08-2004 02:00

Koen,
Vrijdag op zaterdag 1 nacht met de rekkerrig gevist... samen met mijn maat van de 4 hengels 1 met rekkerrig.. en waar kwam actie op... die ene :roll: maargoed... na een paar seconden zat alles muurvast en schoot de haak los :cry:
Verder zal het expiriment door moeten gaan willen we een beetj resultaat krijegn.. dus volgend ekeer 2 op een rekkerrig :D Ik hou je (jullie) op de hoogte!!!!!!!!!!!!!!!

Bart
Plaats reactie