bij elke karper die je vangt heb je minstens al 1 verspeeld!


Voor elke karper die je vangt heb je er minstens al 1 verspeeld (of meer)

mee eens
19
41%
oneens
27
59%
 
Totaal aantal stemmen: 46
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

09-08-2004 22:59

Beste Hans,

Meningen waren verdeeld maar blijf erbij dat wanneer een vis de haak oppakt deze ook vaak zal haken. Jij vraagt dit te staven maar jah dan is het mijn woord tegen het jouwe. Een alles vangende rig bestaat niet, maar zoals jij zegt... 1 op de 3 die pas daadwerkelijk haakt is ook niet goed.

Als ik nog eens terug denk aan de DVD van Korda blijkt toch ook wel dat er meer gebeurd dan dat je daad werkelijk waarneemt. Maar zelfs daarbij haakte ze meer vissen gemiddeld dan dat jij nu zou doen!!

Nee het wordt moeilijk om het te bewijzen laat staan staven.

Sorry maar mij gaat dat echt niet lukken.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-08-2004 23:12

[quote="Rene Berger"]Beste Hans,

Meningen waren verdeeld maar blijf erbij dat wanneer een vis de haak oppakt deze ook vaak zal haken. Jij vraagt dit te staven maar jah dan is het mijn woord tegen het jouwe. Een alles vangende rig bestaat niet, maar zoals jij zegt... 1 op de 3 die pas daadwerkelijk haakt is ook niet goed.

Als ik nog eens terug denk aan de DVD van Korda blijkt toch ook wel dat er meer gebeurd dan dat je daad werkelijk waarneemt. Maar zelfs daarbij haakte ze meer vissen gemiddeld dan dat jij nu zou doen!!

Nee het wordt moeilijk om het te bewijzen laat staan staven.

Sorry maar mij gaat dat echt niet lukken.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger[/quote]
Hoi Rene
Zeer bedankt voor de reply, vindt ik sportief van je om te reageren.....nu enkel nog wat andere mensen en wellicht komen we tot nieuwe inzichten??

Wel even ter verduidelijking, soms loopt alles op rolletjes en weet ik ook elke karper daadwerkelijk te haken, maar soms gaat het net zo goed mis en loop je ineens 1 op 3, seizoen, dressuur, en met name stekdressuur na meerdere vangsten ...zullen hierbij een grote rol spelen schat ik zo in.

Je hebt het over een dvd van Korda...wat valt er uit deze dvd dan op te maken?..(just curios), heb hem namelijk niet
groeten
hans
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

11-08-2004 10:53

Beste Hans,

De DVD van Korda liet zien hoe vis aaste en het voer oppakte enz. Op de DVD werden maar enkele Karpers gevangen. Maar wel zeer regelmatig zeelten, duidelijk was wel dat de vis vaak in staat is om het aas weer uit te spugen. Voordat de lijn strak getrokken was. Daar moet ik wel bij vertellen dat dat met meer aas gedaan werd wat om de haak heen lag. Ik kreeg het idee dat ze niet zo zeer het aas uitspuugde omdat ze het niet vertrouwde maar meer omdat ze dat normaliter ook doen. De vis die dat ook uitspoog zwom vaak ook niet weg (lees schrik reactie), wat zou kunnen aangeven dat ze de haak niet hebben opgemerkt.

Misschien zit daar dan ook wel het verschil in. Bij genoeg voedsel aanbod hoeft de vis niet snel alles weg te werken. Gevolg is dat deze automatisch meer zal gaan proeven. Wanneer er een voedselnijd op treedt gebeurd precies het omgekeerde.

Op de DVD kon je ook nog vissen zien die niet gehaakt werden maar wel de schrik reactie hadden. M.i. komt dat met name door de papagaaien bekken. (die zelfs op de zeelts aanwezig waren). Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat een papagaaien bek waardeloos voor je inhaling is.

Wanneer ik op jouw water zou gaan zitten zou ik met die gegevens die je eerder hebt verteld. de volgende strategie aan gaan houden. Om zoveel mogelijk vissen in zo´n kort mogelijke tijd te haken.

3 dagen voeren met een behoorlijke hoeveelheid. (water minder dan een hectare met 30-50 verschillende vissen hou ik dan aan?) hou ongeveer 2 kilo aan per avond.

Opzet van je lijn en hengel zou ik niets aan doen. Onderlijn zou ik gaan houden op een Combi van 15-17 cm(mits de bodem hard is)

Op de dag van vissen. Leg ik eerst mijn lijn in en zal pas als alles goed ligt hooguit 20 bollies bijvoeren. Als je net als ik bijgelovig bent gooi je ze er een voor een in. :D

Vervolgens is het hopen op een school vissen i.p.v. 1 vis op je voerstek. Dan zal naar mijn idee het aantal inhakingen behoorlijk oplopen.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

11-08-2004 12:55

beste hans

je vertelt dat je rig op ondiep water ligt. Wat ik dan vaak doe(indien mogelijk) is het lood een stuk de grond induwen om zo een verhoogde weerstand te verwezenlijken in de hoop op een betere inhaking.
Tevens lijkt het me goed als de vis geen lood tegenkomt.
Dit doe ik wel vaker en heeft me al meerdere mooie vissen opgeleverd terwijl anderen slecht vingen. Misschien is het wel onzin maar heb jij dit ook wel eens geprobeerd? De truc zit hem misschien toch in de hogere weerstand bij het wegzwemmen. Heb je het wel eens geprobeerd met 120 gram lood of met 30 gram lood? Het lijkt me ideaal om de vissen te kunnen zien azen zoals in jouw geval.

groeten pieter