bij elke karper die je vangt heb je minstens al 1 verspeeld!


Voor elke karper die je vangt heb je er minstens al 1 verspeeld (of meer)

mee eens
19
41%
oneens
27
59%
 
Totaal aantal stemmen: 46
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

07-08-2004 22:06

Heren, de laatste jaren vis ik vaak vanaf een brug met 1 enkele hengel.
Vaak ligt deze hengel dusdanig ondiep zodat ik van bovenaf (verdekt aan de zijkant natuurlijk) de karpers kan observeren en ik de werking van mijn rig kan zien in combinatie met vastlood......door de jaren heen met verschillende rigs (lang tot een korte PB combi-rig) gevist , de rig wordt aangeboden met een lead-core (JA ...plus safetysteem) en de lijn loopt pas omhoog tegen/langs de kant.

Het is mij opgevallen dat we echt ontzettend veel dingen missen als we vissen met meerdere hengels op een rodpot. Welke onderlijn ik ook gebruik soms wordt er slechts 1 op de drie karpers pas gehaakt :o
dit kun je goed zien door wegvluchtende vis..vaak zal je beetverklikker niet eens afgaan of slechts een enkele piepsignaal afgeven.
Wel is het zo dat als je vooraf voert je de resultaten gevoelig omhoog gaat (Maar dat wisten jullie al natuurlijk :wink: ) en ligt het ook een beetje aan het seizoen
kortom...het lijkt soms wel een loterij dat vissen!! :roll:
Hoe zijn jullie ervaringen hieromtrent???
Mee Eens??
Oneens??
Met nieuwsgierige groeten
Hans Brinkel
aanvulling naar aanleiding van reply van raymond het volgende:

We spreken dan ook bij deze af dat we praten over afgesloten wateren met enige mate van dressuur. (en niet over riviervisserij e.d)
gr
Hans Brinkel
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 08-08-2004 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

07-08-2004 22:15

Mee eens Hans,

Meestal word zo'n tikkie of een enkel piepje afgedaan als zijnde een lijnzwemmer of in het ergste geval; Brasem :roll:

Weet echter wel beter, en wanneer 1 op 3 gehaakt wordt dan doen we het nog niet eens zo slecht..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-08-2004 22:46

Nog afgezien dan van de karpers die gewoon over het aas heenzwemmen alsof er niks ligt, volmondig ja.

Overigens moet je de tikjes die wel van brasem afkomen ook niet verwaarlozen. Het is niet alles karper.

Groet, Kees
gerrit koop

07-08-2004 23:02

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-08-2004 10:55

Nee daar kan ik het niet mee eens zijn. Vis zelf zeer regelmatig op een water waar 40 cm water staat. Aangezien ik vaak tegen de overkant vis kan ik niet de vis observeren zoals Hans kan. Ondanks dat ka ik wel zie of ik de mis gemist hebt. Vaak spontaan uit het niets, ontstaat er een kolk en een boeg golf erachter aan. Wanneer mijn lijn niet strakt loopt weet ik genoeg ik heb er weer een gemist!! Ik vis nu bijna 4 jaar op dat water, niet omdat ik daar op een target vis maar omdat ik dan ideaal lijnen en haken kan testten. Om uiteindelijk tot de ideale situatie te komen.

Nu na 4 jaar kan ik met een gerust hart mededelen dat ik geen vis meer mis op dit water. Op uiteraard een paar bijzonder heden na.

Lijn in de knoop.
Haak bot.

Al met al denk ik dat het mogelijk moet zijn om iedere vis die aast dus ook te vangen. Natuurlijk kan er eens eentje missen. Maar niet 1 of meer voordat je vis vangt.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2004 11:50

Ligt er een beetje aan hoe je verspelen definieert, Rene. Als ik beweer het hier mee eens te zijn, dan gaat het over die keren dat je geen boeggolf ziet. Vissen die er zijn en je haakaas niet opnemen. Vissen die je haakaas opnemen, maar weer laten vallen. Mijn indruk is dat karper best wel slordig aast. Niet alleen het haakaas, maar ook los aas valt regelmatig uit de bek zonder dat de karper zich daarom bekommert. Oftewel, ze zwemmen rustig verder.

Zodra een karper bolt (boeggolf), dan moet hij hangen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

08-08-2004 12:01

Ik merk op dat er geen verschil wordt gemaakt tussen relatief klein afgesloten water en open, groot water zoals rivieren en meren. Dus tussen wel of niet dressuurgevoeling water.

Dit verandert de discussie toch wel behoorlijk, of niet? Anders zijn we toch appels met peren aan het vergelijken?

Groet,
Raymond
gerrit koop

08-08-2004 12:13

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-08-2004 12:36

[quote="Peter Wauben"]Mmmmmmmm?,dat zet me weer eens aan het denken :o
Wat me wel al verschillende keren is opgevallen dat de karper onder je voeten zwemt terwijl men elders staat te vissen.Heb zelf nog steeds het vermoeden dat karpers op een kanaal vaak vlak langs de kant aasd.
Helaas kan ik niet beoordelen hoeveel karpers ik mis omdat het water te troebel is.

P.s. Hans hoe was je vakantie :wink: ?

jeemig,ik krijg het gevoel dat ik oud wordt,gezien de gemiddelde leeftijd .
Zal wel komen omdat ik richting de 40 loop :wink: .[/quote]
Peter,
Leeftijd..valt wel mee hoor..ben ook pas 41
heb een zeer goede vakantie gehad :D
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-08-2004 12:45

[quote="Rene Berger"]Nee daar kan ik het niet mee eens zijn. Vis zelf zeer regelmatig op een water waar 40 cm water staat. Aangezien ik vaak tegen de overkant vis kan ik niet de vis observeren zoals Hans kan. Ondanks dat ka ik wel zie of ik de mis gemist hebt. Vaak spontaan uit het niets, ontstaat er een kolk en een boeg golf erachter aan. Wanneer mijn lijn niet strakt loopt weet ik genoeg ik heb er weer een gemist!! Ik vis nu bijna 4 jaar op dat water, niet omdat ik daar op een target vis maar omdat ik dan ideaal lijnen en haken kan testten. Om uiteindelijk tot de ideale situatie te komen.

Nu na 4 jaar kan ik met een gerust hart mededelen dat ik geen vis meer mis op dit water. Op uiteraard een paar bijzonder heden na.

Lijn in de knoop.
Haak bot.
Rene


Lijkt me dat jij een onbegrensde vertrouwen in je eigen visserij hebt...wou dat ik daar wat meer van had. Ik denk persoonlijk dat je niet in staat bent elke wegvluchtende karper kunt waarnemen op 40 centimeter water,mijn eigen constatering is dat niet elke vluchtende karper een boeggolf veroorzaakt met watergespetter,,soms/vaak is het slechts enkel een draaikolk..deze zul je vaak missen als je tegen de overkant aan vist. Notabene als je met hengel setup vist zul je waarschijnlijk niet continu geconcentreerd zijn op wat er excact op je stek gebeurt maar wellicht ook oog hebben voor de natuur om je heen(en wellicht vrouwelijk schoon?? die hondjes uitlaten)..dus wellicht mis je toch meer dan jezelf erg in hebt??
PS..ik heb het in deze discussie/pol inderdaad niet over het verspelen van een eenmaal gehaakte vis..dat hoort bij het spelletje..het gaat puur om azende karpers die wegvluchten na het in de bek nemen van een rig.
gr
hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-08-2004 12:52

[quote="Kees Ouwehand"]Ligt er een beetje aan hoe je verspelen definieert, Rene. Als ik beweer het hier mee eens te zijn, dan gaat het over die keren dat je geen boeggolf ziet. Vissen die er zijn en je haakaas niet opnemen. Vissen die je haakaas opnemen, maar weer laten vallen. Mijn indruk is dat karper best wel slordig aast. Niet alleen het haakaas, maar ook los aas valt regelmatig uit de bek zonder dat de karper zich daarom bekommert. Oftewel, ze zwemmen rustig verder.

Zodra een karper bolt (boeggolf), dan moet hij hangen.

Groet, Kees[/quote]

Hallo Kees,
een kleine aanvulling...het ging er mij om dat vele karpers haakaas opnemen en dan wegvluchten zonder dat dit resulteert in een run., dus de karper vlucht in paniek weg nadat deze de rig heeft opgenomen.Andere karpers op de stek azen soms gewoon verder maar evenzo vaak verwijderen zij zich als ze bemerken dat er een vis ontbreekt ,wellicht een vis die vooruit op verkenning is gestuurd??..zoals vermeld in luc de baets zijn boek?...by the way dit is voor mij ook zo een beetje het grootste mysterie hoe karpers communiceren met elkaar, want dat ze het doen staat voor mij vast...maar hoe???...goed wellicht iets voor een andere topic?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-08-2004 12:57

[quote="gerrit koop"]hoi hans sinds een paar jaar vis ik nu een stiffrig die bestaat uit gamakatsu superhook 4 of 6 en zwarte amnesia eerst een lus maken voor de hair dan het andere deel door het oog en een no knot leggen. nu heb je al de hair en de onderlijn. nu alleen nog de wartel aan de andere kant knopen zodat je uitkomt op 12 a 13 cm . meer dan 70 gram lood (vast) is niet nodig.dit is een van de beste hakers die ik ooit gebruikt heb en ik heb heel wat vis mogen observeren die deze rig naar binnen zogen.maar het belangrijkste van de rig (bij elke natuurlijk) is de haakpunt deze moet altijd zeer scherp zijn dus bij de geringste twijfel gewoon een andere rig knopen .veel goedkoper kun je in ieder geval niet uit zijn als met deze rig. gr gerrit[/quote]

Gerrit,
ik ben er zo ondertussen van overtuigd geraakt dat een altijd vangende rig simpelweg helaas niet bestaat, wel maak ik vaak persoonlijk een betere gemiddelde met een korte stiffrig of variatie hierop....maar op dressuurvrije wateren zal het e.e.a. minder nodig zijn schat ik zo.
Soms doet een lange onderlijn het goed en soms een kortere.
Echt ik zou willen (hoewel??) dat er een altijd vangende rig bestaat.
gr
hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-08-2004 13:01

[quote="Raymond Tilmans"]Ik merk op dat er geen verschil wordt gemaakt tussen relatief klein afgesloten water en open, groot water zoals rivieren en meren. Dus tussen wel of niet dressuurgevoeling water.

Dit verandert de discussie toch wel behoorlijk, of niet? Anders zijn we toch appels met peren aan het vergelijken?

Groet,
Raymond[/quote]
Beste Raymond
Daar heeft u 200% gelijk in....ik ben er van overtuigd dat het e.e.a. op rivieren (en wellicht ook op maagdelijke wateren) niet of nauwelijks opgaat en dat had ik ook in mijn topic moeten vermelden...sorry
We spreken dan ook bij deze af dat we praten over afgesloten wateren met enige mate van dressuur.
gr
Hans Brinkel
gerrit koop

08-08-2004 14:07

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

08-08-2004 18:19

Onneens,

Ik heb zover ik me nog kan herinneren nog maar 2 karpers verspeeld. De rest is allemaal geland! Dat komt neer op zo'n 70 karpers geland in een jaar tijd.

Mvg, Tobias boot
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

08-08-2004 19:01

luc de baets heeft het in de dunne lijn over karpers die wel geprikt worden maar niet gaan bolten maar vaak wel het lood een klein stukje verplaatsen. Daarom sla ik regelmatig ook aan bij kleine piepjes wat me eerlijk gezegd nog geen extra vis heeft opgeleverd.
Is het alleen een echte aanbeet als je hengeltop na een piepje begint te trillen? En zo ja is het dan niet verstandig om juist met een strak lopende lijn te vissen zodat je dit beter ziet of toch maar met een wat slappere lijn welke minder schrikreacties op zal leveren.

Zijn er trouwens vissers die een semi-schuivend systeem toepassen en wat zijn je ervaringen?

Ik weet zeker dat ik al heel veel "slimme'' karpers gemist heb door voorzichtigheid in het azen. Ik ben het zeer zeker met de stelling eens.
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

08-08-2004 19:27

[quote="Tobias Boot"]Onneens,

Ik heb zover ik me nog kan herinneren nog maar 2 karpers verspeeld. De rest is allemaal geland! Dat komt neer op zo'n 70 karpers geland in een jaar tijd.

Mvg, Tobias boot[/quote]

Tobias,ik geloof niet dat je begrijpt waar topic over gaat..... :o

Hans,ik ben het meer dan eens met je :wink:

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
gerrit koop

08-08-2004 20:24

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

08-08-2004 21:38

Daar ben ik het mee eens......

Zo kijk ik dan wel op de manier waarop.....Ik denk dat het meer gebeurt zonder dat we het doorhebben!
Als je zo eens kijkt op de video's van Korda ga je echt wel nadenken en het formuleren naar je eigen visserij...
Dingen die je gaat afvragen, hebben ze m'n aasje al gepakt?? :roll:
Of dit "niet-haken" met veel dingen te maken heeft is bijvoorbeeld: Seizoen(in de winter aast de karper zeer voorzichtig/sloom ivm het watertemperatuur) en hoe druk het wordt bevist op zo'n water(heeft ie m'n rig al gemerkt??) en het aantal karpers op je voerstek(hoe meer karper hoe meer voedselnijd dus een fanatiek eetgedrag onder de vissen dus minder argwaan).
Als ik dit allemaal thuisbreng op mijn visserij krijg ik nooit een enkele piep of tik op m'n top maar in alle gevallen een run......
Dit zegt voor mij heel veel over de omstandigheden hoe een karper aast op je voer, aangezien ik ook een simpele onderlijn gebruik aast de karper vrj fanatiek op m'n water in kwestie :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

08-08-2004 23:29

[quote="Hans Brinkel
Lijkt me dat jij een onbegrensde vertrouwen in je eigen visserij hebt...wou dat ik daar wat meer van had. Ik denk persoonlijk dat je niet in staat bent elke wegvluchtende karper kunt waarnemen op 40 centimeter water,mijn eigen constatering is dat niet elke vluchtende karper een boeggolf veroorzaakt met watergespetter,,soms/vaak is het slechts enkel een draaikolk..deze zul je vaak missen als je tegen de overkant aan vist. Notabene als je met hengel setup vist zul je waarschijnlijk niet continu geconcentreerd zijn op wat er excact op je stek gebeurt maar wellicht ook oog hebben voor de natuur om je heen(en wellicht vrouwelijk schoon?? die hondjes uitlaten)..dus wellicht mis je toch meer dan jezelf erg in hebt??
PS..ik heb het in deze discussie/pol inderdaad niet over het verspelen van een eenmaal gehaakte vis..dat hoort bij het spelletje..het gaat puur om azende karpers die wegvluchten na het in de bek nemen van een rig.
gr
hans Brinkel[/quote]

Beste Hans,

Het is maar wat je verspelen noemt natuurlijk. Bij mij ging het erom dat ik duidelijk een vluggende karper van mijn stek zag. Had er wel bij kunnen vertellen dat vaak een tik op de top of een bewegende swinger wel een indicatie gaf dat het lood in ieder geval verplaatst werd. Ik noemde het verspelen omdat ik de vis daadwerkelijk gemist hebt.

Aangezien dit water absoluut geen dressuur kent. hoort dat dan ook eigenlijk niet thuis in deze discussie. Afijn als je nog eens wat van mijn vertrouwen wil hebben mag je altijd een PB-tje sturen, ik denk dat ik nog wel wat over heb!! :lol:

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

08-08-2004 23:40

Ik kan mij daar ook wel in vinden.. al gebeurd het niet zo vaak! Toch verspeel ik er op een sessie zo 1 á 2.. jammer.. maar waar het aan ligt :-?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-08-2004 21:25

[quote="Koen de Been!"]
aangezien ik ook een simpele onderlijn gebruik aast de karper vrj fanatiek op m'n water in kwestie :wink:[/quote]

sorry koen maar ik kan je hier niet helemaal volgen, wellicht een verkeerde zinformule?
gr
hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-08-2004 21:37

zijn er ook mensen die oneens hebben ingevuld in deze topic die dit ook kunnen onderbouwen....want dat mis ik tot nog toe een beetje in deze topic....of is dit puur gebasseerd op een grenzeloze vertrouwen en niets anders ?????
gr
Hans Brinkel
p.s...ik loof bij deze dan ook 100 euro uit aan diegene die mij een 100% altijd vangende rig kan leveren voor elk water.
(en daar bedoel ik mee dat elke karper die aas plus haak daadwerkelijk ook in de bek neemt op welke wijze dan ook ......een resultaat oplevert van een run van gehaakte karper)
eventueel later verspelen door losschieters of lijnbreuk reken ik dan niet eens mee........kom op ..wie??????

niet dat ik zit te wachten op een altijd vangende rig hoor, laat dat duidelijk zijn, visplezier zou gauw voorbij zijn denk ik....(hoewel commercieel vast rete-interresant!), maar mijn inziens bestaat deze gewoonweg niet
pieter sikkema
Berichten: 147
Lid geworden op: 20-06-2004 15:06
Locatie: amsterdam en heerenveen

09-08-2004 21:43

misschien eens met een dreg gaan vissen in plaats van een enkele haak(niet serieus opvatten..nu maar hopen dat ik geen eikels op verkeerde ideeen zet :oops: )

misschien je haak onder stroom zetten

nou heb ik die honderd euro al verdiend of moet ik nog ff doorgaan? :D
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-08-2004 22:10

zucht :-? :( :cry:
HB