Het nut van diepte meten?


Plaats reactie
Richard van Epen
Berichten: 12
Lid geworden op: 15-07-2004 00:35

16-07-2004 00:40

Wat is het nut van diepte meten, als je toch op de bodem vist met lood? De vis zit toch overal :-?
Iemand die mij wat meer op weg kan helpen!
Ik ben zoals ze dat zo mooi noemen een semi-pro karpervisser :lol:
Karpervisser, Keep it clean, Keep it Save!
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

16-07-2004 09:22

De vis zit toch overal?????

Er zijn plaatsen op het water waar de vis zelden komt, en al helemaal niet om te azen! Op diepe zandputten bijvoorbeeld zal je geen vis tegenkomen beneden de 12 meter diepte (uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd)
Ook kan er op de voerstek een dikke laag blubber liggen waar je echt geen beet zal krijgen. Het uitpeilen van je stek (dus niet alleen de diepte) is 1 van de belangrijkste dingen van de karpervisserij. Je vangt immers niets als je op een slechte stek ligt! :wink:
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

16-07-2004 09:31

Richard,

Diepte meten zou van minder belang zijn als elk water een gelijke diepte zou hebben. Maar dit is gelukkig niet het geval. En juist die onregelmatigheden in diepten kunnen atractieve stekken zijn om te vissen. Ondiepe platen op een groot meer warmen bijvoorbeeld snel op in het voorjaar en karpers mogen daar vaak van genieten. Als je de diepte van dat meer niet kent weet je niet waar die ondiepe platen liggen.

Zelf heb ik met een maatje eens op een grindgat zitten vissen waar het overal 4 meter diep was. Maar door toch te zoeken naar een onregelmatige diepte vonden we een dijkje onderwater van 20 meter lang en 3 a 4 meter breed waar het maar 1.5 meter diep was.
Resultaat: 22 vissen (tot 40 pond voor miin maat) in 4 nachten terwijl 3 andere vissers geen piep gehad hebben.

Vergeet naast het peilen van dieptes ook niet de bodemsoort te checken.
Een harde of een zachte bodem kan ook heel veel verschil maken.

Al met al zal een gedegen verkenning van het water wat je wil bevissen je zeker meer op gaan leveren dan het op goed geluk te proberen.

Het kost alleen wat meer tijd en moeite en het is aan een ieder of hij of zij dat ervoor over heeft.

gr. Mark
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

16-07-2004 09:34

Onder de 12 meter geen vis... :-? ? ik vis rustig op 15 meter diepte aan de onderkant van een talud hoor... Geen probleem. Gezien de aanbeten heeft de vis daar ook geen probleem mee.

Martin
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

16-07-2004 09:36

Martin,

ik had het dus over uitzonderingen! Ken ook verhalen waar over de 20 meter diep nog wordt gevangen
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

16-07-2004 10:28

Martijn kan je verzekeren dat karper vangen op meer als 12 meter echt geen uitzondering is.
Plaats reactie