Waarom nachtwater?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

04-07-2004 21:05

Hallo!

Zoals bekend kunnen we wateren zeer grofweg in twee groepen onderscheiden: Nachtwateren, dus water waar overdag helemaal niets te beleven valt wat betreft karperaanbeten, en Dagwateren vice versa.
Bij deze bewering moet er wél opgepast worden; wateren worden al snel nachtwateren genoemd omdat er op de meeste wateren meer s'nachts wordt gevist dan overdag, en omdat over het algemeen de "blijvers" overdag -tussen twee nachten- minder scherp vissen dan de nachten.

Er zijn twee zaken die met zekerheid een water tot "nachtwater" maken, uit eigen ervaringen:

-Een rivier in Frankrijk waar het overdag door scheepvaart zo rumourig is en waar het snachts juist erg rustig is. s'nachts is het makkelijk azen, al het vreten is overdag de vaargeul in gesleept, en komt daar s'nachts "tot rust".

-Wateren waar zodanig veel overdag is gevist, dat de aastijden simpelweg compleet zijn omgegooid naar s'nachts, omdat de ervaring heeft geleerd dat het dan veilig vreten is. Of andersom!

Vervolgens nog een theorie waarvan ik denk dat het ook een verschil zou kunnen zijn tussen nachtwateren en dagwateren:
-Wateren met heel veel waterplanten bevatten overdag veel zuurstof en s'nachts weinig zuurstof. Zodoende zouden deze wateren over het algemeen "dagwateren" kunnen zijn. Tenzij er weer andere factoren bij komen kijken zoals wat ik net noemde: scheepvaart, of bevissing op een bepaald deel van het etmaal. Natuurlijk hoop ik dat meerdere mensen dit ook daadwerkelijk kunnen bevestigen.

De vragen:
-Waarom wordt er -afgezien van eerste twee redenen, want er is BESLIST meer- op het ene water overdag geaast, en op het andere s'nachts?

-Wat zijn dan de verschillen tussen de twee wateren (of populaties)?

-Kunnen jullie uit eigen ervaringen een waterTYPE omschrijven, met liefst alle relevante gegevens (bevissing, waterplanten, scheepvaart, alles wat met het nacht/dag-gebeuren te maken zou kunnen hebben) en erbij vermelden -mits er zekerheid bestaat!- of het een nachtwater is of dagwater?

-Kan eea ook te maken hebben met een bepaald natuurlijk voedsel welk bijvoorbeeld alleen s'nachts uit hun hok komt? Of iets in die geest, maar dan andersom...

m.v.g. ChrisN
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

05-07-2004 01:04

Chris,

Jij haalde al enkele feiten aan, maar dit even terzijde.
Het 1 en ander heeft volgens mij ook te maken met de licht inval van een
water. Ondiepe wateren zijn vaak naar mijn ervaring ook goed overdag
productief, terwijl diepe kale plassen of iets dergelijks vaak echte nacht
wateren zijn.
De kenmerken dan die steeds weer terug komen, wat betreft dag of nacht
wateren.
Dag water:
1- Ondiep (dus betere licht inval!).
2- Vaak zeer plantrijk (plompen wier enz.) (veiliger gevoel tot azen?).
3- Overal zowat een gelijke diepte (weinig bodem profiel).

Nacht water:
1- Diep water (slechte licht inval!).
2- Weinig vegetatie of obstakels. (schuwer gevoel tot azen?)
3- Vaak in de kanten al steil aflopend, zonder verder echt verschil in bo-
dem profiel (kale bak!).

Ook heb je natuurlijk nog wateren waar het zowel overdag als s'nachts
lukt. Vaak is het dan een combi van de 2 hierboven opvallende genoemde
verschillen. Zoals b.v. afwisselende dieptes zowel ondiepe als diepe stuk-
ken, wat vegetatie enz. enz.
Ook zul je op elk type water altijd vissen houden die liever overdag of
s'nachts azen, dus per individu verschillend.
Voor de rest heeft Chris in zijn posting al enkele andere "mij bekend voor-
komende" verschijsels vermeld. Maar van dat licht inval, is mij al meer-
dere malen opgevallen/geervaard.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

05-07-2004 01:09

Nou Chris, houd je vast, hier je info!

p.s. dit is niet Loosdrecht!!!!!

Watertype:
Open poldervaarten systeem in veengebied.
Bodemgesteldheid: Drassig in het midden, aan de kanten redelijk hard tot keiharde grond met veenplaten aan de ondiepe oevers.
Afkalverende weilanden die de oevers langzaam doen aflopen tot diepte van 1,5 meter. Ook grote delen beschoeid en dus direct 1,5 meter diep en vaak gelijk blubber. Het water is zeer troebel.
Bevisbare deel betreft een bredere vaart van ongeveer 20 meter breed met diverse zijvaarten van ongeveer 15 meter.
Totale complex is tientallen kilometers water op deze manier.

Het bestand bestaat uit een beetje verwilderde vorm van schubs/boerenkarpers. Behoorlijk veel flinke donkere schubs met grote vinnen en puntige staarten, loeisterke vissen in de gewichtsklasse 7 tot 18 kilo en een veel kleiner aantal spiegels in de klasse 4 tot 14 kilo en een paar graskarpers tot toen 14 kilo
Op het water zit ook veel zeelt en brasem en de ruisvoorns zijn uitermate schoon en groot.

Begroeiing in de hoofd vaart is nihiel, de zijtakken zijn bedekt met een dikke laag plompebladen.
Natuurlijk voedsel: het barst er werkelijk van de muggen en de knutjes en kleine mossels, slakjes en andere diertjes zijn niet weg te denken uit het waterbeeld.

In de hoofdvaart wordt geregeld gevaren, enkel met electromotoren en roeiboten. de zijvaarten zijn niet goed te bevaren vanwege ondiepte en zware begroeiing.

gevist wordt er rond de klok, 24-7 dus. en dat al jaren lang.
Toch was ik er jaren geleden redelijk vroeg bij en was de hengeldruk nog niet erg hoog. Je kon er redelijk goed vangen mits je "wat" anders deed.
De eerste aanbeten kan je verwachten rond zonsondergang, soms iets eerder maar wel altijd avondwerk. Rond een uur of 4 is het vaak raak. (aastijd) en na 10.00 uur kan je het zeker vergeten. Ik heb maar 2 maal in 4 jaar een vis na 10.00 uur en voor 12.00 gevangen zien worden, die van 12.00 uur was voor mijzelf.

Opvallend was dat je de vis in het donker kon horen oppervlakte azen, strak tegen de kanten aan zag je ze geregeld zwemmen. voornamelijk op kleine larves zoals ik het interperteerde.

De vis was overdags onvindbaar, ook in de sloten bij de dikke beplanting.
nog nooit een zonnende karper gezien.

Ik denk dat het geen dagwater is vanwege diverse omstandigheden:
1 De veengrond trilt als de ziekte, even gaan verzitten op je stoel en de hele grond beweegt. de vis weet dat je er bent en is zeer voorzichtig.
2 Bootjes drijven de vis zeer ver de onbevisbare sloten in. OF:
3 Vis zit op diepere delen in de blubber waar je niet fatsoenlijk kan vissen

Reden 3 lijkt mij niet/minder correct omdat er geen witvisser is die daar ooit een karper gehaakt heeft.

Kan je hier wat mee denk je?
Of wil je meer weten?

Met sponzige groet, Bob
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

06-07-2004 22:59

Hallo Benny

Even kort samengevat: Op een water welk overdag meer licht krijgt, gaan ze met name overdag azen. Als ik even terugspit in mijn karpervisserij, dan kom ik tot de conclusie dat ondiepe wateren inderdaad meer dagwateren zijn dan de diepe wateren. Het is echter opletten, want de meeste ondiepe wateren die ik heb bevist zijn over het algemeen zwaarder bezet met karper dan de diepere wateren waar ik heb gevist, en dat zou de boel kunnen verdraaien, omdat de zwaarder bezette wateren ook al enigzins dagwateren zijn, puur omdat ze daar wel moeten (meer concurentie).

Quote:
"Ook zul je op elk type water altijd vissen houden die liever overdag of
s'nachts azen, dus per individu verschillend."

Dit is een feit...maar waarom? Waarom zou de ene karper van dezelfde populatie liever s'nachts azen dan de andere? Voedselvoorkeur, en dus beschikbaarheid van een bepaald voedsel op een bepaald etmaal-deel wellicht?

Wat zou volgens jou de reden kunnen zijn voor het overdag azen op wateren met meer lichtintensiteit?

Je noemt zeer plantenrijke wateren. Het klinkt aannemelijk dat ze daar veiliger kunnen azen overdag, maar wat denk jij van het "zuurstofgeval" op dergelijke wateren?

Hmm Bob

Ik denk dat je gelijk hebt dat jouw omschreven water een nachtwater is, en dan met name om jouw genoemde redenen 1 en 2.
Vorig jaar heb ik op een soortgelijk water gevist, een complex met afkalverende oevers en nagenoeg overal een blub-bodem. Het ontbrak echter aan brede vaarten en....boten. Ook hier was het pakweg 1 tot 1,5 meter diep, en ook hier is weinig begroeiing vinden. (ook niet in zijsloten). Het grote verschil echter, op dit water zijn ze zowel overdag als s'nachts te vangen!

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

06-07-2004 23:37

Heren,

ik ga even roet in het eten gooien. Bij mij thuis gaat het namelijk precies andersom.

water 1: een ondiep[ water. diepte ca 1,5 meter, geen diepe gaten. zachte bodem met dikke laag blub. geen waterplanten en zeer troebel (zowat zwart) water.muggenlarven, tubifex en mosseltjes.

Goed bestand aan karper, evenwichtig oplopend tot 18 kg. zowel spiegels als schubs.

voorheen redelijk druk bevist, maar niet in zeer hoge mate.kan er lekker voeren en vissen.

de aanbeten beginnen over het algemeen tussen 21.00 en 23.00 en gaan dan meestal door tot 08.00 door. In zo'n kleine 10 jaar slechts twee vissen overdag kunnen vangen. Typisch een nachtwater dus.

water 2: een diepe zandafgraving. veel waterplanten in de oeverzones. bodem wier tot ongeveer 6 meter diepte. slakjes, muggelarven, mosselen, kreeftjes en zoetwatergarnaaltjes.

redelijk bestand aan karper tot ook weer 18 kg. mooi evenwicht tussen spiegel en schub

bij tijden zeer druk bevist. de vis is zeker niet naief.

er zijn periodes, dat je bijna alleen maar overdag vangt. zelfs in juli wel eens vijf runs op een middag gehad. echter, er wordt ook 's nachts vis gevangen

Mitsz
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

07-07-2004 00:18

Chris,

Er zou inderdaad een vertekend beeld kunnen optreden, wanneer er een
wat dichtere vis bezetting aanwezig is, maar laten we uitgaan van een "ge-
zonde" bezetting. Dan is het mij nog gebleken dat op planterijke ondiepe
wateren veel "dag azers" voorkomen.
Dat het ook per individu verschillend is op hetzelfde water, is inderdaad
een feit. Hoe als dat komt....? Ik denk persoonlijk een combinatie van ver-
schillende factoren. Welke factoren.....? Een combi van aanwezig zuurstof,
jaargetijde, hengeldruk, voedsel aanbod, veiligheid (zie hengeldruk) enz.

Meer of anders gezegd betere licht inval; zorgd volgens mij voor meer
zuurstof (overdag!) en dus door de betere zuurstof gehalte zou je zeggen
dat de vis actiever moet zijn. Dat dit op ondiepe plantenrijke wateren (o-
verdag!) meer een rol speeld is duidelijk.
Maar waarom het nou precies per individu verschild, daar zul je wel niet zo
gauw antwoord op krijgen (we kunnen immers niet in het brein van onze
karpers kijken!).....!
Diepe planteloze wateren (b.v. grindgaten) zijn dus ook meer verstoken
van licht inval, waardoor het zuurstof gehalte volgens mij minder goed op
peil komt. Wat dus ruimtelijk gezien, voor minder activiteit zorgd. Dus zul
je dan s'nachts op deze wateren theoretisch gezien beter aan de vis kun-
nen komen. Ook denk ik dat op diepe planteloze wateren veiligheid bij de
karper een rol speeld, en dat ze op zulke wateren s'nachts wat ongerem-
der kunnen azen......!? Minder licht betekend volgens mij ook wat minder
voedsel aanmaak; of zit ik hier verkeerd.....??? Maar waarom dan toch
s'nachts azen, terwijl het zuustof gehalte overdag ook al niet zo best is op
die diepe planteloze wateren.....? Ik denk puur een betere/veiliger gevoel
bij de meeste karpers op zulke wateren....!? Ik praat voor de duidelijkheid
hier wel over zeer diepe wateren, waar een klein eindje uit de kant ook al
een hele plens staat.
Leuke opgestarte topic, Chris! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

07-07-2004 00:26

Even uit de losse mouw:
Zou het niet zo kunnen zij dat op dergelijk water bepaalde beestjes, (lees: voer) overdags hoger in het water zitten dan ,s-nachts..... wat de vis dus dwingt hun natuurlijk voedsel lager op te zoeken en de vis dus ook eerde tegen de boillie aanloopt? wat zou resulteren in verschillen in vangsten dag/nacht.

Opvallend vind ik wel dat ook het 1e water wat Mitsz opnoemd ook donker/ondoorzichtbaar is.
Is het 2e bij toeval helder mitsz?

Met mauwende groet, Bob
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

07-07-2004 00:32

Misschien offtopic?

Moest eraan denken.
Ving deze week een zeer donker diep bronzen karper(prachtig).
Een lederkarper. Toch wel een iets "opvallender" verschijning.

Verschillen in azen ivm de opvallendheid?

Kan me voorstellen dat de karpers die donker van kleur zijn zich eerder veilig voelen dan een spiegelkarper.

Zomaar een gedachte....

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

07-07-2004 07:39

Yep Bob,

het tweede is helder. zegt echter ook weer niet alles.

Een vriend van mij bevist een zeer helder water, dat uitsluitend 's nachts karper opleverd :o

mvg Mitsz
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

07-07-2004 08:10

Gelukkig is er meestal geen touw aan vast te knopen. Op mijn thuisplas zijn de aastijden ook in de nachtelijke uren. Op bepaalde stekken kan ik er zelfs de klok op gelijk zetten. Is het een goede nacht, dan vang ik rond 10 uur de eerste, rond 1 uur de 2e, rond 4 uur de 3e en rond 6 uur de 4e. Maar normaal gesproken krijg ik rond 1nen en rond 4en de beten.
Als gevolg hiervan had ik dus een mooie theorie gemaakt. Ik wilde me puur richten op de productieve uren. Ik viste van 8 uur savonds tot 8 uur sochtends, en dat werkte super, liep voor mijn gevoel geen enkele run mis. Totdat ik hoor dat aan de andere kant van de plas ineens alleen maar overdag gevangen wordt, en niet zo'n beetje ook. Daar gaat je theorie dus. En toch kan je mijn thuisplas qua bodemgesteldheid en bezetting rekenen tot het 1e water van Mitsz.

Of vis bezig is met opvallendheid, zoals Koen zegt, dat lijkt me sterk. De meeste wateren hier zijn zo onhelder dat die vis echt wel op zijn gemakkie kan azen, zonder dat ie last heeft van iemand.
Of vis wel lekker rustig wil azen, dat lijkt me wel een feit. Wie wil er nu gestresst gaan eten, steeds op hoede moeten zijn om niet gehaakt te worden. Nog zo'n leuk dingetje dat me opviel. Er heerst gesloten tijd op mijn thuiswater, alle locals houden zich hier goed aan. De eerste week van de opening wordt over het hele water goed gevangen, het wordt steeds drukker (jongeren hebben zomervakantie, het wordt lekker weer etc.) en wat zie je ? De karpers liggen nu allemaal langs de veelvuldig aanwezig zijnde takken. Op "open" water is er de laaste tijd geen vis meer gevangen. Zo zie je dus hoe slim die vis is, en hoe snel hij van voedselgrond kan veranderen.
Nog 1 voorbeeld dan. Hier op de maas zie je dat op stukken waar overdag geen scheepvaart is, ook vis overdag gevangen wordt, waar er op andere drukbevaren stukken meestal pas na de laatste boten (soms pas na 22:00) vis gevangen wordt.

Ik kan voor het grootste gedeelte met Chris meegaan, een belangrijke factor is de hengeldruk, en de tijden waarop gevist wordt, de andere bepalende factor is in mijn ogen niet eens zo moeilijk te bedenken, en de rest heeft dit ook al genoemd. Overdag met het daglicht worden alle "beestjes" in het water actief, en zo kan onze vriend cyprinus dus lekker overdag azen, en snachts lekker niks doen.

Al met al kan je hier wel lekker over discussiëren, maar of we er samen uitkomen, wie het weet mag het zeggen.

mvg
stefan

ps. en om dan weer de hele theorie op hoop te gooien, waar er op de maas juist overdag werd gevangen als er geen scheepvaart was, viel me op het kanaal juist op, dat daar de meeste activiteit was als er veel schepen langs kwamen. 13 nachten gevist met 2 man op verschillende nachten, 26 nachten dus. 3 vissen gevangen, niet minste gewicht, gewoon vantussen de boten. Nu jullie weer :lol:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-07-2004 08:58

Voor mijzelf ben ik eruit.

Ving overdag nooit wat. Was ook niet gek. Meestal was ik om 10.00 uur weer thuis.

Toen bleef ik eens conseqenter 2 nachten achtereen vissen. Ook op dezelfde stek. Ineens ving ik overdag ook.

Zo ook op alle door mij beviste wateren in Frankrijk, trouwens.

Elke karper is 24/24 te vangen. Helaas zijn de nacht "stekken" vaak afwijkend van dag "stekken".

Dus voor mij niet dag- water nachtwater.Zelfde water maar dan stekken die afwijken.

MVG

Klaas
gerrit koop

07-07-2004 09:14

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-07-2004 10:18

Gerrit,


Het "eiland" artikel, zal eigenlijk tot de "standaarduitrusting" moeten behoren.

MVG

Klaas
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-07-2004 10:58

Raar maar waar

bij mij in lelystad is er overal wel 24 uur per dag karper te vangen

maar 1 kanaaltje(geen gemotoriseerde bootjes) is het echt niet mogelijk om s'nachts een karpertje te vangen

nu al een nacht of 10 gezeten en nog nooit wat gevangen s'nachts

sterker nog met 6 hengels(nee was niet alleen) geen enkel piepje gehad

maar je kan je harloge erop gelijk zetten rond een uur of 10 s'morgens begint het te lopen en overdag vang je met gemak een karpertje of 5 a 6 per persoon.
maar na een uur of 9 sávonds houd het op en kan je heerlijk rustig slapen

iemand een idee

s;nachts voeren helpt ook niet

geen vis in de nacht aldaar
gerrit koop

07-07-2004 15:26

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-07-2004 15:52

dat is waar het kanaal is wel erg lang in totaal een km of 30

we hebben het echt al op een aantal verschillende plekken geprobeerd maar we krijgen s'nachts echt geen vis op de kant

en overdag is het bijna raar als je 2 uur zit en nog geen run hebt gehad

er zitten wel veel knolletjes

2 weken geleden wel een neuw pr gevangen

19,5 pond
paar minuten over 10 s'morgens
lekker begin van een nieuwe karper dag
gerrit koop

07-07-2004 17:25

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

09-07-2004 16:50

Hallo Mitsz, je wordt bedankt voor het roet :)
De enige mogelijkheid voor de twee wateren welk je opnoemde, die mij te binnen schiet is het zuurstofgehalte toch weer. Het water zonder planten heeft overdag minder en s'nachts meer zuurstof dan het water met de waterplanten en het wier. Wat denk je ervan?
Natuurlijk zal het zuurstofgehalte nog verder omhoog komen, wanneer het plantenrijke water in kwestie ondiep is, en de meeste bladeren van de waterplanten goed zonlicht krijgen. Met andere woorden: (hypothetisch)

-Diep water met veel planten = overdag meer zuurstof dan s'nachts = dagwater.
-Ondiep water met veel planten = overdag superveel zuurstof = dagwater.
-Andersom is ook van toepassing.
Zou dit een goede analyse -kunnen- zijn voor de nacht/dag-verschillen op die wateren welk je beschreef?

Koen, ik denk niet karpers zich "bewust" zijn van hun opvallendheid ten opzichte van soortgenoten, en hierop hun aasgewoontes gaan afstemmen. Instinctief zou het wél mogelijk kunnen zijn dat de jonge kleine karpers zich veiliger voelen wanneer ze s'nachts gaan azen!

Stefan, wat jij zegt over kanalen is inderdaad zeer zeker ook wat ik al vele malen heb gehoord van andere vissers. Waar ze op rivieren "verstopt" zitten voor scheepvaart, zo gaan ze op kanalen -zo lijkt het- zelfs nog driftiger aan het azen als er eens een dag méér scheepvaart voorbij komt. Verklaring? Sorry...

Klaas, jij zegt dat iedere karper 24 uur per dag vangbaar is, hier ben ik het zeer zeker niet mee eens. Wat ik wél een heel goed punt vindt is het feit dat veel wateren welke "nachtwateren" worden genoemd net zo goed dagwateren zijn, mits je op de juiste stekken voor overdag gaat vissen! Toch zijn er -in mijn praktijk althans- wateren die ofwel nachtwateren zijn ofwel dagwateren, en waar ze dus op de andere tijdstippen dus ECHT niet te vangen zijn, al vis je in "het hol van de leeuw".

m.v.g. ChrisN
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-07-2004 12:25

Heeft het dag en nacht wateren niet te maken met de drukte aan de waterkant van NIET vissende mensen?
Ik bedoel:
- BBQ Fanaten met de bijbehorende herrie
- Duikende honden
- spelende kinderen
- Azende meeuwen en ander duikend gevleugelte?

Oke, deze wateren mijdden de meeste van jullie. Maar toch mee rekening te houden.

Verder het tijdsstip van voeren lijkt mij ook dus danig belangrijk.
Leuk voorbeeldje:

Vorig jaar redelijk wat voer gestrooid. Volgens een vast programma (lees: dag en tijd) .....
Meestal eind van de middag na school tijd. En ik ving overdag gewoon. De jaren ervoor werd er overdag kloten gevangen, en nu nog hoor ik mensen zeggen "nee het was weer geen kloot overdag". Zou de tijd van voeren niet ermee te maken hebben?

Nu weet ik dat ik mezelf wel tegen spreek met dat ik eind vd middag voerde, maar toch overdag ving. En is dus eigelijk geen goed voorbeeld.
Zijn er misschien andere mensen die duidelijkere voorbeelden hebben van aastijden die aangepast zijn op de continué voertijden?

Mooie topic Chris, gestart in de auto, opweg naar het zonnige Holland :-)

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

13-07-2004 00:01

Hoi Mitz, valt dat water van die vriend niet terug te brengen in de begroeing? maw is er uberhaubt wel enig waterplantbestand?
Zou chris zijn theorie veel goeds doen als dat zo is.


En even terug op de boten van Stefan,
veel scheepvaart = regelmatig veel vis, dit is mij ook absoluut opgevallen.
Sterker nog, de vangsten zijn ronduit beroerd als er geen scheepvaart is op de kanalen die ik bevis(te) zaterdag op zondag is de slechtste dag van de week om te gaan nachten.

Ik zat dit weekeinde aan een kanaal en bewonderingswaardig werd mijn vermoeden bevestigd.
In druk bevaren kanalen kan je gewoonweg niet in of over de vaargeul vissen. daarom moet je het doen met de eigen kant.
Wat zag mijn lodderig oog meerdere malen dit weekeinde:
Bij het naderen van een boot op zo'n 150 meter schoten de brasems als een dolle dwaas richting de schoeing. ze gingen zelfs onder de balken zitten, echt strak tegen de kant aan. Pas nadat de boot 50 tot 100 meter weg was....... vervolgden zij de weg naar het midden.
Opvallend? Ja
Bruikbaar? Zeker!

Bob.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-07-2004 08:53

Bob,

het water van de genoemde vriend is een redelijk diep water met zeer veel plantengroei.

De vissen worden ook 's nachts tussen het wier en de lelies uit getrokken.

Ik heb in mijn eigen visserij het plantengroei/zuurstof/dag nachtwater vraagstuk nooit echt hard kunnen maken. Ik heb zelf teveel vissen in de nacht tussen de planten gevangen.

MVG Mitsz
Plaats reactie