Controles "Wildkamperen"


Plaats reactie
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

09-07-2004 16:54

Dames/heren,

Dit onderwerp zal in het verleden hoogstwaarschijnlijk al vaker besproken zijn op dit forum, maar toch heb ik een aantal vragen.

Ik hoor en lees de laatste weken weer veel over controles op het "wildkamperen". Met name de grote rivieren worden afgestruind door de politie en andere bevoegde instanties en ambtenaren.
Als ik dit hoor (of lees) komen er elke keer weer een aantal vragen bij me op, te weten:

Wanneer ben je daadwerkelijk aan het wildkamperen tijdens het vissen (zowel 's nachts als overdag)?
Mag je wel bijvoorbeeld een zeil spannen wat aan een aantal zijden open is?
Mag je wel in de open lucht op je stretcher gaan liggen slapen, is dat dan geen kamperen?
Ben je alleen in overtreding als je een grondzeil onder de tent gebruikt (of is dat flauwe kul)?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of die in aanraking zijn geweest met de wet over dit onderwerp?
Is er iemand die mij duidelijke antwoorden hierover kan geven of waar ik deze antwoorden kan vinden?

Groeten,
Marc
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

09-07-2004 17:00

ik zou zeggen, gebruik de zoek functie :wink:

mit grunningse groet'n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

09-07-2004 17:10

voor zover ik weet

mag slapen op een strecher mag volgens mij niet, maar er zal geen probleem van worden gemaakt.
kan altijd roepen dat je in slaap ben gesukkeld.

tentjes mogen helemaal niet dus ook niet zonder grondzeil.(paraplu met overwrap) weer wel volgens mij

zeil spannen zou ik zeker helemaal niet doen.
staat ten eerste erg aso en vrees dat je snel een soort partytent festival.

gebruik de zoekfunktie is, als ik mij niet vergis staat er ergens het hele verhaal helemaal goed uitgelegd, of ga is op bezoek bij een controleur van het desbetreffende water en praat daar is mee

veel succes
Gebruikersavatar
Bart Smol
Berichten: 438
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00

09-07-2004 17:43

kijk ff op de site van de ksn daar staat een stuk over de w.o.r
Peter van den Top
Berichten: 125
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: putten

09-07-2004 20:25

Ik heb afgelopen nacht een waarschuwing gehad voor wildkamperen, op een plek waar het eerder altijd gedoogd werd.
Gebruikersavatar
Lars Akkermans
Berichten: 185
Lid geworden op: 21-08-2003 02:00

10-07-2004 12:14

He Marc ik heb vorige jaar een boete op wildkamperen gekregen.
De politie stond opeens om 12 uur naast men tent ik zat buiten mijn tent en ze keken mijn tent in en ze beginnen gelijk me een boete te schrijven ik vraag waarom ik een boete kreeg, Ja je mag geen stretcher hebben geen slaapzak en geen kussen echt heel dom maarja ik lag nog niet er op te slapen ik kreeg die boete op een grindgat waar het toegestaan is om te nachtvissen. Ik kreeg de boete in augustus 2003 en kreeg de boete binnen in februari 2004 en die tijd had ik wat onderzoeken gedaan voor me zelf. Je mag blijkbaar geen stretcher hebben een geen slaapzak enzo dus in algemeen totaal geen slaapspullen dat staat in de kampeerwet :-? maar dan moet het ook op de vergunning staan aangegeven en daar staat daar niks van bij en de politie mag je alleen een boete geven als je ligt te slapen en dat lag ik al niet. Ik heb het stomgenoeg niet laten voorkomen en de boete gewoon betaald dat was wel stom van me want als je het laat voorkomen dan hoef je niet te betalen ik hoop dat je nu wat meer weet marc.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

11-07-2004 08:45

Hoeveel was de bekeuring dan? Ik bedoel, voor een euro'tje of 50 hoef je het echt niet voor te laten komen. Dat is de moeite niet. Dan ben je meer kosten kwijt dan dat je die 50 euro in je zak houd. En vergeet het gedoe niet als je voor moet komen, of in ieder geval je verhaal mag komen doen. Pluis de wet uit en probeer ze daarmee klem te praten. Zodat je bij het moment van de controle een goed weerwoord hebt.

Het punt is dat dingen in het ene rayon gedoogd worden, terwijl je voor hetzelfde vergrijp ergens anders een prent krijgt.
MAW per streek kan alles verschillen. Niet kwa regels, want die zijn allemaal hetzelfde.
Verschil is er ook in de controlerende personen. Weten de BOA's vaak wel waar ze het over hebben, de politieambtenaren zetten zichzelf vaak voor schut door hun onkennis. Begrijpen niet dat je voor het nachtvissen op karper een stretcher en een slaapzak nodig bent. je bent toch aan het vissen? :roll:
Vissie kump zo!
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

11-07-2004 14:26

ikke ben in maart gecontoleert op un kanaal bij mijn in de buurt. De politie was mensen aan het beboete voor het loslopen van de hond en hierdoor zaggen ze mijn tent staan. Toen vroeg de agent naar me sportvisakte omdat ik met 3 hengels viste. Ik liet het ziet en zei dat het in orde was zat ook met slaapspullen en grondzeil. Daar keek hij nie naar mare we zatten wel op verboden terrein kreeg hier wel een bon voor heb deze nog steeds niet binne. Deze agenten weten niks van de regels alleen iest over un sportvisakte gelukkig maar :D Maar op andere wateren word ik vaker gecontroleerd door agenten dan door boswachters. Deze vervelen zich waarschijnlijk en komen weer ff schijven :evil:
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

11-07-2004 16:06

Heb je geen bon gekregen voor die derde hengel?
Vissie kump zo!
kenneth pepels

12-07-2004 11:05

Ook over dat geval wat lars schrijft van die boete, op dat moment zaten wij ook op dezelfde plek te vissen en hebben ook een boete gekregen, ook omdat een stretcher en slaapzak in de tent hadden, de boete was overigens 86 euro, maar omdat we nog geen 16 waren werd dit door de helft verdeelt: 43 euro. Maar wat niet terecht was, er zaten nog 2 vissers op de vijver, die ene hebben ze wel een boete gegeven en die andere zijn ze helemaal niet geweest!! Later vroegen we hun waarom ze daar niet geweest waren? Jah de maglite was leeg!! "politie die op pad gaan met lege maglite's :o . Het is achteraf stom van ons geweest dat we geen bezwaar hebben aangetekend want dat hadden we denk ik gewonnen, maar goed ik ga het hier bij laten

groetjes kenneth
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-07-2004 20:05

Ok nog een keertje voor de duidelijkheid!

Onder wildkamperen word verstaan: het recreatief in de open buitenlucht over nachten. Tent of geen tent overwrap of niet zolang het is ingericht als slaapplaatjes of als dusdanig aangemerkt kan worden ben je overtreding!
In sommige gemeentes word het vissen met een bivvy gedoogd, op sommige plekken alleen een wrap en op andere plaatsen alleen een oval....anyway op die plekken mag je van geluk spreken, en andersom: van pech spreken als je gepakt word!
Wil je er echt wat aan doen ga dan eens wat vaken actief naar de vegaderingen van je vereniging (samen metmaten etc) en stel voor om in samenwerking met de gemeente een soort nachtvispas te introduceren zodat de politie kan zien dat je een visser bent en geen kampeerder (wettelijk gezien dan)

mvg martijn
Plaats reactie