Beste tijden op de rivier??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Denny van Dijk
Berichten: 62
Lid geworden op: 01-06-2004 22:00

26-06-2004 11:35

Iemand soms ervaring het vissen op de rivier??
Zou willen weten wat jullie ervaringen zijn met de toptijden.
Heb zelf in het voorjaar leuke vissen gevangen maar is nu een dooie boel!!
Te veel natuurlijk voedsel nu?????

Afwachtende groet
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

26-06-2004 23:53

Denny dat is altijd zo in de zomer maanden, je moet ze nu gaan zoeken ( op zoveel mogelijk verschillende plekken vissen )
Gebruikersavatar
Denny van Dijk
Berichten: 62
Lid geworden op: 01-06-2004 22:00

27-06-2004 09:03

Dus het trekgedrag is nu niet zo groot,hebben ze een beetje vaste stekken nu??
En wanneer is het een goede tijd dan?

Afg.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

27-06-2004 23:59

Denny.

Je vragen zul je zelf moeten zien te beantwoorden.

Ik kan je wel zeggen wat ik in de laatste 8 jaar op de ijssel gedaan hebt.

Doorvissen op de plek waar je gevangen hebt ( ook blank je er nu )

OF je neemt 2 stekken waar jij een goed gevoel over hebt ( zwemroute, veel voedsel) en je vist deze om en om af, vang je dan blijf je zitten.


Wel is het zo als je een zwemroute hebt gevonden en de vis komt op je voer zul je bijna altijd vangen, je zult dus veel aan het water moeten zijn.

Ook kunnen witvissers je helpen, er zijn altijd stekken waar ze met de wedstrijden karpers haken, ga er eens op zondagmorgen kijken en vraag het hun eens ( ze vertellen je bijna alles, geen concurentie)

Ik schrijf al die jaren alles op : waterstand, watertemp, buitentemp, windrichting, en alles wat bijzonder is, en ik snap er soms ook nog steeds niks van.


Rivier blijft moeilijk maar dat is ook het mooie , als je bij voorbaad weet dat je altijd vangt gaat het plezier er ook van af.

Er zijn natuurlijk altijd gasten die zo dicht mogelijk op je stek willen zitten en alles precies doen zoals ze het een keer van iemand gehoord hebben, maar de kick is zo groot als je vis vangt waar je zelf alles voor gedaan hebt ( daar draait mijn visserij om )
Gebruikersavatar
Denny van Dijk
Berichten: 62
Lid geworden op: 01-06-2004 22:00

28-06-2004 22:51

Ray,

Weet dat wel maar wat ik mij afvroeg of de karpers al aan het trekken zijn of dat ze nu echt vaste plekken hebben??
Hoor veel dat de karpers op de rivier pas in het najaar flink gaan trekken op de rivier....

Mvg Denny
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

28-06-2004 23:33

Denny

Ik denk dat de vis gaat trekken als de watertemperaturen omhoog loopt, dus in het voorjaar, zomer en het najaar. Tegen de koude tijd zal dit minder worden.

Toch zullen er uitzonderingen zijn bv. een vis zit op rhederlaak er is voldoende voedsel, hij kan er paaien, waarom zal zo'n vis dan de rivier optrekken????

Zo zie ik het een beetje ( het gaat om het vreten en 1x per jaar om de sex ) daar draait alles om.

Het zal toch altijd wel een beetje een groot vraagteken blijven. Maar dat is het mooie ervan.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-06-2004 23:44

Denny, dat laatste is onzin. Het leven van een karper wordt beheerst door:
- vreten
- voortplanting
- veiligheid
Een bioloog van het RIVO heeft twee jaar lang het trekgedrag van windes op een rivier onderzocht. Hij denkt dat dit t.a.v. karpers niet veel anders zal zijn.
In dat geval zou dit inhouden:
- ca. 30% is redelijk honkvast (5-10 km)
- ca. 30% zwerft tussen de 10 en 35 km
- ca 40% legt grotere afstanden als 35 km af, alleen zijn die afstanden vanaf 35 km niet gemeten

Het fascinerende op een rivier is dat je ze soms onder de boten vandaan vangt en soms weer dichtbij de oever. In principe 'trekken' karpers over de hele breedte van een rivier.
Op bepaalde 'pleisterplaatsen' zul je meer vangen dan op andere willekeurige stekken, is op sommige stukken ook per jaargetijde verschillend. Het vergt gewoon doorzettingsvermogen en geduld om dit te ontdekken...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-06-2004 23:49

Ray, mijn eerste zin sloeg niet op jou hoor maar op de laatste zin van Denny.
Gebruikersavatar
Denny van Dijk
Berichten: 62
Lid geworden op: 01-06-2004 22:00

29-06-2004 17:41

Kijk dit zijn interresante dingen!!
Dit is ook mijn eerste jaar op de rivier,en had in het voorjaar op een bepaalde stek redelijk succes maar dat is nu echt over,vandaar ook deze vraag over de rivier...
Geef de moet niet op zit er heerlijk en wat jij zei Ray over het aparte van de rivier mag ik ook wel,blijf je alert bij!!!

Denny
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

30-06-2004 16:39

Denny.


Over de rivier: alleen de echte mannen blijven over , de jongens haken af.
Gebruikersavatar
Denny van Dijk
Berichten: 62
Lid geworden op: 01-06-2004 22:00

30-06-2004 17:22

Hou wel van een beetje rust!!

Denny
GERARD KONING
Berichten: 9
Lid geworden op: 04-07-2004 16:14

04-07-2004 16:40

Denny , ik vis al een paar jaar op de rivier ik heb met alle temparaturen ,windrichtingenen weersomstandigheden zitten vissen en als je op gegeven moment denkt dat je erachter bent hoe het zit dan wordt dat de eerstvolgende keer dat je wat vangt weer helemaal teniet gedaan mijn bevindingen zijn dat je nooit helemaal te weten komt hoehet gedrag van de vissen in de rivieren is
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

05-07-2004 09:17

Beste Denny.

Ben het inderdaad met Gerard eens, nu moet ik toegeven dat ik op dezelfde stekken op dezelfde tijden vis als Gerard :wink: maar dat is puur toeval :roll:

Hoog/laagwater vindt ik wel belangrijk, maar slechts een richtlijn (normaal is hoog beter, soms vang je ook goed bij laagwater...., ik heb het hier natuurlijk wel over bepaalde stekken....)

Elke rivier is natuurlijke een water appart, zo zul je niet altijd met getij te maken hebben...

suc6!

Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Plaats reactie