In een interview in een VbK nummer met Danny Fairbrass (van Korda) gaf deze aan dat hij eerst altijd met een inline systeem viste, maar toen als test een jaar lang met een safety clip montage is gaan vissen. Hij zei toen, dat hij geen enkel verschil in aantallen runs heeft kunnen bemerken. Nou is hij niet geheel onpartijdig, maar toch. Ze verkopen inline en loodclip montages, dus er kan wel degelijk een kern van waarheid inzitten.
Zelf vis ik altijd met safety-clip montage. Waarom?
- makkelijk lood verwisselen
- Zeker veilig, maar vis toch al weerhaakloos, dus moet niet veel uitmaken
- Heb zelf ook geen enkel verschil bemerkt in aanbeten (met beide 75 gram, 2,5 oz)
- Minder losschieters? Ik weet niet of dat het volledig hier aan toe te schrijven valt, maar toch. De druk blijft tijdens de dril gelijk op de haak, het bonkt minder, en dat scheelt denk ik toch zeker wel!
Verder denk ik dat het verschil tussen clip en inline pas tot zijn recht komt bij het vissen met echt slappe lijnen. Voorbeeld:
strakke lijnen; vis pakt aas, zwemt strak, voelt lood, lift lood (-) EN DAN KOMT HET ELASTIEK EFFECT VAN HET NYLON! Dan maakt het loodgewicht echt niet zo veel meer uit hoor... Ben benieuwd naar jullie mening.
Vast lood bestaat overigens niet. Pas vanaf een gram of 250-300. Al het andere is het puntje er voor een stukje in, en schrikken. Zware slip/uitschakelen baitrunner zorgt er pas werkelijk voor dat die haak er in gaat.
Lijkt me wel voldoende voor nu

Elk nadeel heb z'n voordeel...