De kunst van het werpen


Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

21-06-2004 21:05

kees

ik ben eigenlijk liefhebber van baitboat,maar daarnaast zeker op gezette tijden en wateren gewoon ingooien.

Ooit leerde een karpervisser mij het volgende:

Pak 2 gelijke hengels 1 met peillood en dobber en 1 gewoon met loodmontage.

als we peillood met dobber zeg maar 90 gr doen dan op de vissende hengel ook 90 gr.

gooide eerst de peilstok in en had zo een marker staan,hier gooide ik dan naartoe met de andere hengel,door dit zo te leren heb ik vrij zuiver leren gooien.

dit kun je dus ook met 60/120 gr lood doen maar wel beiden hetzelfde zodat je identiek kunt gooien en geen verschil hebt.

Ik heb veel aan deze raad gehad ,en ben er van overtuigd dat ik op deze manier zuiver heb leren werpen ,en ook ver vordat deze vraag komt.

Eigenlijk ben ik wel benieuwd of er meerderen zijn die het op deze wijze hebben geleerd,of dat ze zich een andere manier meester hebben gemaakt.

Gr paul Veenendaal 8)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

21-06-2004 21:21

Stefan

Ook ik zie de vissen voor de boot uitzwemmen als ik de lijnen uitvaar.
Het lijkt inderdaad alsof ze zich er niet al te veel aan storen.
Ja ja, ook ik drijf langzaam over de stek.

Maarrrrrr......

Resultaten die ik behaal met werpen, krijg ik met de boot niet voor elkaar!
Als de omstandigheden goed zijn en ik doe alles goed, krijg ik soms hele scholen karpers op mijn stekken helemaal gek.
Dit resulteert wel eens in veel vissen direct achter elkaar, 2 weken terug 6 vissen binnen een uur!!!
Heb je eenmaal zo'n situatie kunnen creeeren kan het fines zijn om er met een bootje overheen te gaan.

Zelfs al ga ik er vanuit dat de boot ze helemaal niet afschrikt.
Had ik mijn lijnen dan uitgeroeid, had ik nooit aan die 6 vissen binnen een uur gekomen.

Ik heb ook veel te vaak meegemaakt dat er een aantal boeggolven op mijn plek verschijnen wanneer ik aan kom varen, dat zullen net die beren zijn!

Wat ik zeg Stefan, ze lijken zich in de meeste situaties er niet te veel aan te storen.
Maarrrrrr.......
Ik heb mijzelf ook wel eens voor mijn kop kunnen slaan toen ik ze zag wegschieten.

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2004 22:56

Paul en andere casters en roeiers,

Een markerhengel is standaard onderdeel van mijn uitrusting. Vooral op groot water waar je geen houvast hebt aan de omgeving is een marker uitwerpen onmisbaar om nauwkeurig een voerplek te maken en het haakaas daarbij te plaatsen. Kies eenvoudig een vast punt om vanaf te werpen en een vast punt in de horizon waar je naartoe werpt. De lijn van de markerhengel zet je na de worp vast achter de lijnclip. Na het voeren en uitwerpen van het haakaas haal je de markerhengel in. Zo heb je de afstand en de richting om later vrij nauwkeurig je voerplek terug te vinden.

Opnieuw uitwerpen als een worp niet goed uitvalt doe ik zo vaak. Aanbeet direct na plonsen van het lood of zwemmers kun je ook anders verklaren dan alleen uit nieuwsgierigheid. Dat laatste zal ook voorkomen, maar karpers zwemmen ook vaak boven de stek op half water. Door de plons schrikken ze en vluchten naar de bodem, waar ze snel nog even je aas weggrissen. Gezien de snelheid waarbij je soms na een plons een aanbeet krijgt heb ik de indruk dat dit ook meespeelt. Komt goed uit, maar staat lijnrecht op wat je nastreeft. Overigens gebruik ik lood dat door zijn vorm die plons tot een minimum reduceert (trilobe).

Voor de rest, Stefan, beschrijf jij uitvaren op vlak water. Dat is prachtig mooi. Langzaam glijd je over de stek en kun je onderwijl je aas uitgooien. Is het niet dieper dan 1 a 1.5 meter, dan kun je inderdaad bij een beetje helder water de bodem zien (vertellen ze mij dat karpers niks kunnen zien onder water, lariekoek :lol: ). Op de terugweg glijd je weer over je stek en werp je de hengel uit. Vijf minuten? Nou eerder 10 tot 15 minuten werk bij wat afstand. Probeer dat nu nog eens in je opblaasbootje bij een beetje wind op wat groter water. Zeg maar vanaf windkracht 5. Dan wordt dat een heel ander verhaal. Ik ben wel eens heel lang onderweg geweest (peddel verloren, maar dat is een ander verhaal :wink: ). Maar dat gestuntel om met wind bij de stek te blijven is zeker niet bevorderlijk voor de rust op je stek

Maar uitvaren is een prima methode om bij onbereikbare stekken te komen. Ik werp ook geen 150 meter of verder. Verder is de techniek uitermate geschikt om op afstand een compacte voerplek aan te leggen. Scheelt een tennisarm. Bij de baitboat heb je de draagbare uitvoering en hoef je niet eens zelf het water op. Beide kunnen effectief zijn als hulpmiddel. Neemt niet weg dat ik mij kan voorstellen dat je ze steeds meer gebruikt vanwege deze voordelen. Goed werpen is een kunde die je moet oefenen en onderhouden. Als je het niet doet, raak je het kwijt of leer je het nooit. Punt is dat je met al die hulpmiddelen steeds minder gaat werpen en daarmee de kunde gaandeweg verliest. Als ik jongens 50 meter zie uitvaren op de Sloterplas, dan denk ik wel eens daaraan. Prima werpafstand en met een spod heb je ook geen last van die slimme meeuwen. 8)

Groet, Kees