Zichtdressuur


Plaats reactie

Stel je vist op een water met vrijwel overal een zwarte modderlaag, zou je je boilie dan een fel kleurtje geven ( wit, geel etc) zodat deze meer opvalt? of zou je de boilie zo "natuurlijk" mogelijk kleuren (bruin,groen,zwart etc.) ligt j

Fel kleurtje
11
31%
"Natuurlijk" kleurtje
14
39%
Maakt volgens mij niets uit
11
31%
 
Totaal aantal stemmen: 36
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

19-06-2004 16:50

beste boarders,

Wat is jullie mening over zichtdressuur ten op zichte van aas.
Stel je vist op een water met vrijwel overal een zwarte modderlaag, zou je je boilie dan een fel kleutje geven ( wit, geel etc.) zodat deze meer opvalt, of zou dit juist averrechts werken? of zou je de boilie zo natuurlijk mogelijk kleuren ( bruin,groen,zwart) of zou het volgens jou niets uitmaken?
Ik denk dat we hier een hele leerzame discussie over kunnen gaan krijgen..
Laatst gewijzigd door Gerben Lievers op 19-06-2004 17:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

19-06-2004 17:00

Als ik een voercampagne op dat betreffende water zou gaan houden zou ik kiezen voor het felle kleurtje ( bijvoorbeeld : wit ).
De karpers ontdekken al vrij snel dat je felle aasje niet resulteert tot haking, je laat ze vertrouwt raken met je boilie. De karper leert dat wanneer hij een witte boilie ziet liggen ( een karper ziet wel geen kleuren, maar kan zeer goed onderscheid maken tussen zwart/wit) er meer boilies in de buurt zijn en gaat dus zoeken. Ik denk dat het op zich niet zo heel veel uitmaakt of je boilie nou een felle kleur heeft of niet ( mits er geen "kleurendressuur" is) maar ik denk dat de felle kleur het vertrouwt raken met het aas wel versneld omdat deze meer opvalt en waarschijnlijk, ligt eraan welke kleur, kwa kleur afwijkt van andere boilies.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie mening en de bijbehorende argumenten! :roll:
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-06-2004 17:32

Gerben

Ik zou van te voren al niet overtuigd zijn dat 1 methode werkt.
Probeer verschillende methodes en ga voor degene die op die dag de vissen opleverd.

Goed voorbeeldje voor je.
Op de ene water krijg je meer runs op witte boilies.
Op de ander meer runs op paarse boilies, verklaring?
Voorkeur?

Nou kunnen mensen nog zo'n goeie redenering hebben waarom ze welke boilie gebruiken.
Alleen door te proberen kom je er achter welke nou daadwerkelijk meer vissen opleverd.
En morgen kan het weer helemaal anders zijn.

Leuk he dat karpervissen :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

19-06-2004 17:33

Ik zou zelf een "Natuurlijk kleurtje" kiezen.
Om de eenvoudige reden dat de diversen "duik-kippen" deze dan minder snel opmerken. (proef ondervindelijk, ze komen bijna altijd met felle knikkers boven en laten dus kennelijk de andere vaker liggen.)

Maar ik denk dat het erg afhankelijk is van het soort water wat je bevist, stromend/stilstaand, gesloten/open dit ivm. eventuele beweging op de bodem door sluis of gemaal en dan natuurlijk het soort bodem hard/prut.
Ook de manier waarop je voert met de bollen lijkt me belangrijk, heel compact of juist over een heel groot stuk water verspreid.

Ben ook benieuwd naar de meningen van anderen.

Edit: RC tikte zijn reply op hetzelfde moment als ik die van mij, maar ik ga mee in zijn verhaal, ieder water is anders en iedere keer vissen is anders. De ene keer vang je goed op boillie A en een week later stukken beter op versie B, waarna je de volgende dus alleen met B vist en na 24 geen tikje te hebben gehad er weer eens een smaakje A aanhangt en dan ineens 3 runs in een uur daarop krijgt :-? :-? :-? , snap jij het nog ? )

MC
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

19-06-2004 18:01

ik heb laatst eens in een karperwereld gelezen(33ofzo) bij notities door die ene man... dat de karper het verschil kan maken tussen blauw en paars, ook schijnen karpers heel goed van dichtbij te kunnen zien, maja dit kan je niet echt met zekerheid zeggen. dus zou ik gaan voor een gekleurdere/opvallende boilies die toch een stuk beter opvallen tussen bijv. waterplanten of modder.
mt vr gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
basie lengemann
Berichten: 44
Lid geworden op: 25-01-2004 18:50
Locatie: Geljxd
Contacteer:

19-06-2004 23:20

-
Laatst gewijzigd door basie lengemann op 01-06-2011 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

19-06-2004 23:38

compleet met basie eens
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-06-2004 23:57

Tja, waarom krijg ik nu bij die bodem een andere gedachte dan dat kleurtje. In geval van een modderbodem zullen mijn vrije boilies ietsje in de modder zakken. Ik zou dan voor een smaakje (om niet te zeggen geurtje) gaan. Een boilie die lang deeltjes blijft afgeven en niet de smaak van modder aanneemt. Een kleurtje is daarbij maar bijzaak. Wil ik op langere termijn met dat aas blijven scoren, dan een neutrale kleur. Veel te herkenbaar, dat kleurtje. Slechts als het instant, dan wel een single is en ik alle registers wil opentrekken in redelijk helder maar onbekend water, dan pas denk ik aan dat kleurtje. Hit and Run. Daarbij iets dat opvalt. Maakt niet uit wat overigens, wit, paars of geel? Als het maar opvalt en meer als aanvulling op het totaal aan variabelen dan alleen dat kleurtje. Dat was Jan Junge overigens, maar hij citeerde. :wink:

Groet, Kees
jan van kranenburg

20-06-2004 01:27

Geloof helemaal niet in het feit dat opvallende cq, afwijkende kleuren invloed op vangsten kunnen hebben.
Vissen zijn volgens diverse deskundigen (?) kleurenblind.

Je kan dressuurvolgend gaan vissen; karper is vertrouwd met het aangeboden aas; optimistisch benaderd, of laat 't juist liggen vanwege eerdere ervaringen; pessimistisch benaderd.

Afwijkende geur en/of smaak kan tot succes leiden na voercampagne.
Tot de volgende herkenning/dressuur volgt.

Voor instantvissen gelden andere wetten. Mijn ervaring is dat je dan 't beste resultaat boekt met iets totaal afwijkends qua smaak, geur en afmeting van je aas. Totaal andere aassoort; particles b.v. of piertjes. Pop-up wil ook nog wel eens nog wel helpen.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-06-2004 01:46

Ik zou instant (en/of met single hookbait) nog wel eens een gek kleurtje aan mijn aas geven, maar bij voercampagnes zie ik echt het nut van een afwijkende kleur niet in. Ik denk ook dat je op een zwaarbevist water met felgekleurde boilies sneller last zou krijgen van schrikreacties, al was het alleen al omdat veel ready mades een heel eng kleurtje hebben...
Ik hou het zelf het liefst op neutrale boilies, minder chemische troep in me boilies en minder dingen die de smaak kunnen beinvloeden. Die is volgens mij veel belangrijker.
Goeie discussie trouwens Gaabje
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-06-2004 01:49

Zou welk kleurtje dan ook wel enig verschil maken?
Velen vergeten dat karpers ca. 400x 'gevoeliger' zijn voor zoet als een mens en bijna 200x voor zout om zomaar enkele 'smaken/geuren' te noemen. Voor een mens dus gewoonweg onvoorstelbaar...
Een heleboel zaken aangaande aas worden vaak onnodig ingewikkeld voorgesteld. Juiste tijd, juiste plaats is van veel groter belang.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-06-2004 02:17

En als je DAT hebt, flikker je er een paar kilo boilies in en ga zitten.
****uitspraak van Aart***
Moest er ff uit :P
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

20-06-2004 08:21

Ik moet me even bij de mening van Daaf aansluiten.

Ikzelf gebruik altijd boilies op natuurlijke basis. Zonder enige kunstmatige flavour. Ik ben de laaste tijd wel aan het experimenteren met kruiden. Gewoon om het feit dat dit wat "weer eens wat anders" is.

Wat kleur betreft, mijn boilies hebben allemaal een neutrale kleur. Normaal gesproken variërend van lichtbruin tot donkerbruin, afhankelijk van de gebruikte ingedriënten.

Aart merkt het al op karpers proeven 200 tot 400 keer sterker als een mens. Ze vinden het wel hoor.
Trouwens, wat ziet een karper eigenlijk nog op 2 meter diepte, in troebel water? En wat hadden jullie gedacht van 's nachts?

Felle kleuren veroorzaken volgens mij sneller dressuur. Denk maar eens aan het natuurlijke voedsel van karper. Mosselen, insecten(larven), kreeftjes, enz... Meestal onopvallende kleuren.
Alles heeft in de natuur een functie, dus ook een kleur. Felle kleuren dienen meestal om af te schrikken, dingen die niet opgegeten willen worden, hebben normaal gesproken een schutkleur.

Een heel ander uitgangspunt, niet?

Gr,.
Raym 8) nd
Gebruikersavatar
Noud Franssen123
Berichten: 148
Lid geworden op: 07-03-2004 19:57
Locatie: Venlo
Contacteer:

20-06-2004 10:27

Ik heb voor het natuurlijk kleurtje gekozen, omdat het voor de karper toch belangrijk is dat het aas er natuurlijk uitziet..... Als je een hele tijd met een ander gekleurde bol heb gevoerd ofzo dan zal dat ook goed werken (denk ik)... Andere zeggen dat de karper kleurenblind is :-? .. zelf zou ik het niet weten... maar wat in ieder geval belangrijk is voor een boillie dat de GEUR goed is... anders komt hij er niet op af is mijn ervaring.....

Noud
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-06-2004 10:42

[quote="jan van kranenburg"]Geloof helemaal niet in het feit dat opvallende cq, afwijkende kleuren invloed op vangsten kunnen hebben.
Vissen zijn volgens diverse deskundigen (?) kleurenblind.
[/quote]

Geloof het of niet Jan, maar de deskundigen hebben inmiddels vastgesteld dat karper wel degelijk kleur ziet. De afleiding van welke kleuren heeft te maken met de intensiteit van een kleur op enige diepte. Wit en blauw schijnen zich langer van andere kleuren te onderscheiden. Dat er meer is blijkt wel uit het succes van de single hookbait. Met deze tactiek vis je de voorvoerders er soms uit. Het zal wel niet alleen dat kleurtje zijn, maar ga het maar eens verklaren. Verklaar ook maar meteen het succes van het geflavourde kunstmaisje. Echt, ze vangen. Nog even en dan vangen we met Lego-steentjes. De kleur is echter onderdeel van de tactiek van het vissen met wat de Engelsen high-attraction bait noemen. En dat moet je wel op de juiste manier toepassen. Kun je aan Aart dan nog toevoegen, op de juiste tijd, juiste plaats en met de juiste (verleidings)tactiek?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-06-2004 10:55

Water zonder dresuur=opvallend aas
water met dresuur =onopvallend aas

Meestal zijn mn boilie's zwart
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

20-06-2004 11:16

Beste mensen,

Allemaal bedankt voor jullie reacties! :wink:

" Felle kleuren veroorzaken volgens mij sneller dressuur. Denk maar eens aan het natuurlijke voedsel van karper. Mosselen, insecten(larven), kreeftjes, enz... Meestal onopvallende kleuren.
Alles heeft in de natuur een functie, dus ook een kleur. Felle kleuren dienen meestal om af te schrikken, dingen die niet opgegeten willen worden, hebben normaal gesproken een schutkleur.

Een heel ander uitgangspunt, niet?

Gr,.
Raymond"

Ik vind dit een hele goede gedachte, het klopt gewoon als een bus! je hebt me uit een hele andere hoek laten kijken Raymond! :D
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

20-06-2004 12:37

en toch is er bij ons in de buurt een vijvertje waar ik laatst 6 karpers had op een fel fel fel oranje boilie.... en op mijn donkere boilies had ik niks....


die foto hier links is daar 1 van..... :P
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

20-06-2004 12:51

[quote="Gerben Lievers"]Beste mensen,

Allemaal bedankt voor jullie reacties! :wink:

" Felle kleuren veroorzaken volgens mij sneller dressuur. Denk maar eens aan het natuurlijke voedsel van karper. Mosselen, insecten(larven), kreeftjes, enz... Meestal onopvallende kleuren.
Alles heeft in de natuur een functie, dus ook een kleur. Felle kleuren dienen meestal om af te schrikken, dingen die niet opgegeten willen worden, hebben normaal gesproken een schutkleur.

Een heel ander uitgangspunt, niet?

Gr,.
Raymond"

Ik vind dit een hele goede gedachte, het klopt gewoon als een bus! je hebt me uit een hele andere hoek laten kijken Raymond! :D[/quote]

Maar de kleuren van bloemen,trekken juist weer aan om voor voorplanting te zorgen :wink:

En waarom vangt de witte chocola van kevin nash toch dan zoveel op heel veel wateren?
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

20-06-2004 13:09

In een dialezing van Willem Peters afgelopen winter bij onze regio kwam naar voren dat de vis Groen en Blauw het beste kan waarnemen op onder water.
Iets met densiteit etc?

Heb zelf verder niet veel geexperimenteerd met kleurstoffen in mijn boilies. Zijn meestal dus bruinig.

Groet,
Frank
dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

21-06-2004 10:26

De kleur van de boilie vind ik echter niet zo heel belangrijk.
Zal geen zwarte boilie nemen, maar zal eerder kiezen voor een sterk ruikende boilie.
Heb daar dan veel meer vertrouwen in dan een bepaalde kleur.
Haagse Dennis
als me pieper maar blijft piepen
Plaats reactie