Bart-Jaap Koorn schreef:Kevin naar ik zie dat je het een en ander weet van voeren heb ik een vraag voor jou :
Ik zou met een maat van mij een water gaan aanpakken het is een lang water welk bestaat uit 8 kommetjes in verschillende maten.
We hadden alles gepland en uitgekozen
Nou kom ik erachter dat een andere visser (wie wij ook kennen) ook aan het voeren is
WAT NU TE DOEN wel je voer capagne opzetten of niet Kevin jou antwoord alsjeblieft een ander mag natuurlijk ook, ik wil wel eens zien wat jij in zo'n situatie zou doen !
Ik hoor het wel

(natuurlijk niet waar dit onderwerp over ging, maar goed hoop dat hier niemand over valt)
Wat je nou het beste kan doen hangt totaal af van het water. Bijna geen omstandigheden zijn hetzelfde. Ook moet ik vertellen dat ik niet het meeste ervaring heb met het voorvoeren aangezien ik vrijwel altijd instant vis. De reden hiervoor is dat het op mijn wateren veelal te druk is om een voerplek een tijdje voor jezelf te houden en dat ik, als ik de vis opzoek, ze ook zo kan vangen.
Maar op een langwerpig water zal een vis naar mijn idee nogal wat trekken om aan de andere kant te komen (honkvaste vissen..... wat toevallig bij mij meestal spiegels waren!!! uitgezonderd). Deze vissen zal je echter vrij makkelijk op je voer krijgen door zeer verspreid te voeren. Gewoon over een afstandje van zo'n 50 bij 50 meter een pondje bollen strooien kan al zeer effectief zijn. Wat ik zelf vaak doe is het aantal boilies tellen (een pondje 20mm is zo'n 100 boilies) en dit verdelen over de stek. Hierbij maak ik de stek dan zo groot dat per vierkante meter een boilie zal liggen. Een nogal rare (naar mijn idee) manier... ...waar je dus met 10 mm bollen zeer verspreid kan voeren.
Maar wat dan iets leuks zou zijn op een langwerpig water is om een streep naar het midden te trekken en hier dan te gaan voeren. Hoe breed je die streep maakt hangt dan weer af van de maat en hoeveelheid boilies.
Maar jij vroeg dus wat je het beste kon doen als die ander flink aan het voeren was. Nou, probeer gewoon eens erachter te komen waarmee hij voert. Voert hij met vismeel/robin red bollen (wie niet???), dan ga jij dat toch ook eens doen. Heb je het voordeel dat je ook nog minder hoeft te voeren omdat hij de vis al aan vertrouwen (in vismeel met robin red) helpt. Maar je kan natuurlijk ook gewoon met een ander aas gaan voeren en zo misschien wel beter (of slechter) dan hem gaan vangen.
Wat echter een zeer effectieve optie kan zijn is het nabootsen van een voerplek tijdens het instantvissen op een water. De meeste mensen voeren al gauw een kilootje boilies per keer en voeren tijdens de sessie dan maar zo'n 50 boilies per hengel bij. Ben dan eens zo slim en voer een kilo bij in het begin. De vis zal dan sneller denken dat het om een veilige voerplek gaat in plaats van een "Instant traumaplekje". Dit is ook een van de redenen dat ik bij het voorvoeren al te zuinig ben (om de vissen te leren dat weinig ook lekker en veilig kan zijn). Maar het kan ook weer zo zijn dat een enkele vis tegen het einde van de sessie op de rijk gedekte tafel af zal komen. Dat is dan wel weer een probleem.
Als laatste optie is er nog het vissen met de single's op een vooraf aangelegde voerplek. Gewoon een weekje lang elke dag wat voeren het water naar keuze (zeer verspreid is dan het beste) om er vervolgens met dezelfde bol te gaan single-en. Is eens wat anders dan die fluo pop-upjes. En het nadeel van die fluo pop-upjes is ook nog dat elke aasje zorgt voor een inhaking. En in het bovenstaande zullen ze toch honderden bollen kunnen eten om er vervolgens achter te komen dat ze 1tje te veel hebben gehad.
Kortom: Je zal van hoge daken moeten springen om diep met je neus in de boter te landen. En hoe harder je je slag slaat, hoe harder je ook de plank kan misslaan. Maar het slaan op je vinger, omdat de plank ernaast bleek te liggen, hoeft niet altijd een nadeel te zijn. Je leer altijd wel van fouten!