Gedragscode


Plaats reactie
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

13-06-2004 14:49

Hallo mensen,
Ik kom hier op het board steeds meer mensen tegen die kritiek hebben op veel (jeugdige)karpervissers van dit moment. In plaats van deze mensen alleen op het board af te zeiken, kun je ook zelf actief actie ondernemen....
Op de site van de karperstudiegroep kwam ik de printversie van de algemene gedragscode tegen. Als iedereen nou een aantal van die printjes standaard in de tas heeft zitten, dan kan men deze 'karpervissers' op hun gedrag wijzen en ze m.b.h. van deze gedragscode laten zien hoe het beter kan.....

Graag jullie mening hierover.....

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

13-06-2004 14:52

Hoi Daniel,
Ik weet dat je het goed bedoelt,maar vrees dat de "probleemvissers" je zullen vertellen dta je die gedragscode in je r**T kunt steken..........
Mvrgr Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gunther van Marwijk

13-06-2004 15:17

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-06-2004 15:23

Daniel,

Goed idee hoor. Veel meer dan op eigen verantwoording wijzen kan je niet doen. Immers als de ouders al gefaald hebben wie is dan de eerste de beste visser om het 1 en het ander te herstellen.


http://www.karperstudiegroep.nl/Gedragscode.htm

MVG

Klaas
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

13-06-2004 17:44

Hoi Dennis, Gunther en Klaas. Toen ik deze topic opende, had ik in mijn hoofd het beeld van een of twee jongere karpervissers, die opzich niet te beroerd zijn om te leren, maar die gewoonweg niet beter weten wat goed gedrag aan de waterkant inhoudt. Je hebt namelijk dikke kans dat als zij van een oudere/meer ervaren karpervisser een blaadje met daarop het logo van de KSN en een gedragscode krijgen, dat ze deze dan in acht zullen nemen, gewoonweg omdat ze het mooi of stoer vinden om 'Echte karpervissers' na te doen. Ik geloof gewoonweg niet dat een vissertje van een jaar of 12- 14 een grote bek zal geven...... En hopelijk zullen ze hun vriendjes dan weer aansporen om dat ook te doen, en zo kun je hopelijk de jonge generatie een eind op weg helpen.....
Ik zeg niet dat het zo zal lopen, ik kan het alleen hopen..... bovendien; niet geschoten is altijd mis!

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gunther van Marwijk

13-06-2004 18:01

..
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

13-06-2004 19:37

Veel mensen hebben kritiek op de zogenaamde onervaren vissers, maar wij hangen niet op straat met een joint zoals veel klasgenoten van me, en zijn niet elk weeken stomdronken in de goot te vinden. Wij hebben een goede hobby, die alleen door sommige jongeren niet serieus genomen wordt. Iedereen is toch jong geweest? En ik ken alle regels wel uit mijn hoofd. Zit ook op het vwo, dus geen kansloze jeugd. De vrienden met wie ik vis, 4 jongens, houden zich netjes, en we hebben zelfs een prullebak mee naar het vissen. Dat kan je van veel volwassenen ook niet zeggen hoor. Ik vind het een te gek idee!

Pim Dijkgraaf
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Patrick van der Molen
Berichten: 234
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: Almelo
Contacteer:

13-06-2004 20:41

Op zich een leuk idee, maar ik neem aan dat elke karpervisser wel weet "hoe zich aan de waterkant te gedragen".
En degenen die dat niet doen, weten heus wel dat ze bv hun troep moeten opruimen en meenemen en dat het onnodig is om je optonics en sounderbox voluit te zetten als je vlak woonhuizen zit te vissen. :evil:

Als je zulke kleine dingen al niet snapt , dan snappen ze een blaadje met richtlijnen al helemaal niet dus....

En Pim, ervaring krijg je doot veel uren te draaien en evt, kijken bij anderen wat je wel en soms juist NIET moet doen.
De jeugd heeft de toekomst!!!
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

13-06-2004 21:07

beste iedereen,

Als het zou werken zou het een prima idee zijn, plus een goeie reclame voor KSN! maar zoals al eerder is gezegt werkt dat echt niet. Ook ik kom ze regelmatig tegen, en dan vind ik weer een berg met zooi, dode vis :evil: ! (brasem en winde, tot dus verre geen karper) en soms is de boel ook nog afgebroken. (schrikdraad paaltjes om getrapt om er geen last van te hebben tijdens het vissen)
Ik vind het echt A-sociaal.

Verder denk ik niet dat je zulke mensen hier zo snel op het board ziet tegenkomen en dan nog actief reageren. Die "karpervandalisten" kun je niets wijsmaken en schelden je alleen maar uit als je iets tegen hun zegt.

Maar er zijn ook genoek jeugdige (karper)vissers die fatsoenlijk met de vis om gaan en die echt niet foutdoen! gelukkig!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

13-06-2004 21:15

[quote]En Pim, ervaring krijg je doot veel uren te draaien en evt, kijken bij anderen wat je wel en soms juist NIET moet doen.
De jeugd heeft de toekomst!!![/quote]

Ik kijk nooit bij anderen, want ik heb ook liever niet dat ik door anderen wordt gestoord. Ik kom ook vaak geterroriseerde stekken tegen. Laatst zag ik kinderen ook gericht op eenden vissen, dat is dus een slecht voorbeeld. Ook zie ik wel eens een stapel dode vis liggen.

(ik zie trouwens ook veel afvalzakjes die wel vol zijn, maar niet megenomen!)

Maar toen ik laatst zat te vissen, ben ik een rondje gaan maken met een vuilniszak, bij een grote vijver, maar ik had aan een vuilniszak toch echt niet genoeg. Ik kwam ook zeer veel batterijen tegen, blikjes, vierflesjes enz. enz. Maar daar vissen toch wel heel weinig jongeren!

Dus voor de "oudere" vissers onder ons. Respecteer elkaar, ongeacht de leeftijd, en verbeter eerst jezelf, dan anderen!

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-06-2004 21:58

Sommige dingen helpen wel degelijk, om eens een voorbeeld te noemen, sinds deze Gedragscode is uitgebracht is het gebruik van een onthaakmat vrijwel algemeen geworden. In ieder geval is zeker dat niets doen alleen maar negatief voor de karpervisserij zal werken.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

13-06-2004 22:07

Jep, heb ook onthaakmat, groot net, en gebruik zo min mogelijk weerhaken, en geen rvs-haken, probeer de vis wel gezond terug te zetten!

En velen met mij trouwens. Maar veel jongeren kenne die regels inderdaat niet. Ik vind het een goed idee
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-06-2004 00:59

[....................
Laatst gewijzigd door peter postema op 16-06-2004 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2004 10:41

Ik generaliseer of stigmatiseer dus niets. Als betekent “stel dat” of “indien” toch? Staat er ergens, dat ouders altijd gefaald hebben?

Daarnaast kan ik uit ervaring spreken.

Heb er 2 in die leeftijd. Toevallig is er 1 bij, die ook niet altijd wilde deugen. Reken maar dat, zeker door zijn moeder, de “normen en waarden” met de paplepel zijn mee gegeven. Door te praten te praten en nog meer te praten, is de schade beperkt gebleven. Eigenlijk mag het geen naam hebben.

Beetje hulp hebben we gevraagd en gekregen. “Goh, ouders vragen uit zich zelf nooit om hulp”. Was de 1e opmerking. Eigenlijk werd het nog gekker. Ouders, die gedwongen mochten komen, kwamen niet eens opdagen.

Uit ervaring kan ik je wel vertellen, dat ik zelf in het begin het gevoel had gefaald te hebben. Dat het goed is afgelopen heeft voor een deel met geluk te maken, maar wel degelijk ook met een beetje boel inzet van de ouders. Ouders, die dat niet doen, falen dus in mijn ogen wel degelijk.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-06-2004 12:15

...................................
Laatst gewijzigd door peter postema op 16-06-2004 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

14-06-2004 19:35

Is jammer dat men persoonlijk wordt in een discussie, vooral als men er ook nog een vieze smaak van in de mond krijgt.
De discussie die op zich zelf best belangrijk is mist zijn doel op dat moment, en verzand al gauw in gehakketak.
Een goede raad, probeer een discussie zuiver te houden, dwingt met name bij de jongere respect af.

MVG,

Peter
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

14-06-2004 20:45

Patrick, het jammere is dus dat deze vaak jonge/beginnende karpervissers vaak NIET begrijpen, dat je het niet kunt maken om zonder onthaakmat te vissen, piepers voluit te draaien, met teveel hengels te vissen en rotzooi achter te laten. Deze mensen vissen nog niet lang of vaak genoeg om te snappen dat je op deze manier jezelf tegen je schenen schopt.....
Voor al deze mensen (en ik ben ervan overtuigd dat het er een heleboel zijn) zou een blaadje met richtlijnen dat iedere serieuze karpervisser in zijn tas heeft zitten om uit te delen wel degelijk kunnen helpen, omdat ze dan misschien snappen WAAROM dat niet kan..... En ik geloof niet dat alle jeugd te beroerd is om te leren dat je om de karpervisserij te behouden bepaalde zaken in acht zult moeten nemen, echt niet.....

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

15-06-2004 09:13

Ok, zo'n topic als deze maakt me altijd kwaad op mensen die op een domme manier reageren.
Want eigenlijk is deze topic geweldig!!!
ik zal even een opsomming maken zodat het misschien duidelijk wordt!

punt 1: tegen nieuwe ideeen aanschoppen is het aller aller aller makkelijkste wat je kunt doen! Dit is net als politiek voeren. Iemand komt met een idee, kom we zeiken het af. Doe dit nooit! Geef nette kritiek maar dat is hier schijnbaar niet mogelijk.

punt 2: Ikzelf denk dat die blaadjes beter uitgedeeld kunnen worden door bijvoorbeeld controleurs, die worden serieuzer genomen misschien. Maar zelf ook blaadjes uitdelen kan positief werken. En al krijg je 10 keer een grote bek en 1 keer leest iemand het.. so be it...

punt 3: "Falen" van kinderen (noem het liever afwijkend gedrag) ligt voor 80% bij de opvoeding (dus ook ouders!). Ik kan het weten (studeer die richting). Zelf ADHD wordt bij kinderen "opgewekt" door de ouders. De overige 20% is inderdaad dat een kind daar gevoelig voor moet zijn.

punt 4: ga niet zeiken over een zak met vuil die achtergelaten is. Prullenbakken zijn vaak al vol en dan heb ik liever dat ze het allemaal in een zak doen en die achterlaten als verspreid over de vijver!!!

zo nou heb ik weer even genoeg gezegt

mvg

(iedereen heeft recht op mijn mening :lol: )
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

15-06-2004 09:28

Mensen,

Zeer begrijpelijk dat we "elkaar" de schuld geven van (karper)vissers die vuil achter laten! We noemen elkaar tenslotte karpervissers....

Dat idee van Daniel is goed doordacht......Dat iedereen zo'n kaart meeneemt van de gedragscode van de KSN zie ik niet veel vissers doen.....wat mij wel een optie lijkt is om in de bekende Karpermagazine's bij iedere uitgave een pagina te adverteren met daarop de "gedragscode van de KSN" iedere keer wordt men er mee geconfronteerd als men de KW of de Karper leest en aangezien ik mn karpermagazine's altijd naar de waterkant meeneem hebben we em toch bij de hand! :wink:

Hopelijk heeft de redactie van Dé Karperwereld en van de Karper hier oren naar!! :D
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2004 09:39

Marco,

Je hebt een punt.

Het idee van Daniel en

http://www.bbkbiesboschkarpers.com/

verdiendt navolging.

Krijgt het ook. Let maar op. Kan even duren, maar na de vakantie zal er een soort campagne op touw gezet worden.

Waarschijnlijk ook internationaal.

MVG

Klaas
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

15-06-2004 18:33

Gelukkig zijn er mensen die het nut en een mogelijke uitvoering van dit plan inzien! Ik ben blij dat anderen ook inzien dat we met z'n allen kunnen werken aan een beter karpervisserij, en dat we dus niet achterover kunnen gaan zitten en denken dat een ander dat zooitje wel ff opruimt.....
Zet 'm op mensen, en tips, suggesties of aanpassing van een dergelijk plan zijn welkom!

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Ed Szarzynski
Berichten: 11
Lid geworden op: 09-06-2004 23:27
Locatie: Carp Mecca Noord Holland

15-06-2004 19:24

Ik vind het een goede topic. Alleen ben ik bang, dat wanneer we papiertjes uitgaan delen de puinhoop niet kleiner word. Met een beetje ongeluk kennen de vissen na 3 maanden het briefje ook dromen.

Wat belangrijk is, is het laten begrijpen waarom bepaalde dingen niet kunnen. En ik denk dat de enige mogelijkheid daar voor een cursus is. Iedereen die wil gaan vissen moet de basiskennis leren. En als op die basis de verenigingsvergunningen worden verschaft, zijn we al een heel stuk verder.

Voor alle duidelijkheid heb ik het hier niet over een CBR achtige aangelegeheid.

Een ander punt is dat verenigingen er toch echt bar weinig aan doen, om jonge leden te suren in de goede richting. Ik woon zelf in Noord/Holland en je merkt hier heel weinig van het bestaan van vereningen, tenzij je wedstrijden gaat doen of je vergunning aanschaft.
Wie een helpende hand zoekt zal hem vaak als eerste aan zijn eigen arm vinden.
Plaats reactie