verbod op tenten bij het vissen


rick de leeuw
Berichten: 26
Lid geworden op: 01-12-2002 01:00
Locatie: marum

13-06-2004 01:03

ik weet niet of dit onderwerp hier thuishoort
maar het schijnt dat het hedentendage verboden is een tent te gebruiken bij het nachtvissen dit wordt gezien als wildkamperen.
ik heb ook het handboek van een boa ingezien en daar stond dit verbod in vermeld.
de boete voor het gebruik van een tent is 95 euro
sinds wanneer is het zo dat je geen tent meer mag gebruiken,
en waarom heb ik daar nog niets over gelezen?
Gebruikersavatar
pieter buist
Berichten: 101
Lid geworden op: 04-05-2004 12:29
Locatie: zoetermeer
Contacteer:

13-06-2004 09:27

voor zover ik weet is een tent altijd verboden geweest maar het wordt gedoogt op de meeste plaatsen, maar als je het grondzijl eruit haalt mag het weer wel dus een beetje vaag.

mvg,pieter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-06-2004 13:07

Dit is onzin Pieter, heeft niets met een grondzeil te maken.
Lees maar eens op de KSN site: http://www.karperstudiegroep.nl onder de button 'wetten' hoe het werkelijk zit met een 'onderkomen' voor de nacht.
Helaas is dit al wel de 100e keer dat dit soort vragen worden gesteld, klaarblijkelijk is lezen erg moeilijk voor karpervissers...
rick de leeuw
Berichten: 26
Lid geworden op: 01-12-2002 01:00
Locatie: marum

13-06-2004 14:16

beste meneer lokhorst
u zegt dan wel dat wij zo lui zijn om iets te lezen
maar waarom staat er bijvoorbeeld een tententest, in de
KARPERWERELD notabene als het gebruik ervan verboden is
het lijkt mij raar toe dat deze test slechts bedoeld is voor frankrijk gangers.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

13-06-2004 14:29

Rick,

ook in Nederland zijn er meer dan genoeg wateren waar een ontheffing geldt met betrekking tot het nachtvissen...

mvg
stefan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-06-2004 14:40

Beste Rick, het woord lui heb ik niet gebruikt!
Een tententest geeft nog geen recht op het gebruik van een tent, net zo min als een test van motoren of auto's die wel 250 of 300 km per uur kunnen rijden recht geven om ook met dergelijke snelheden in Nederland te mogen rijden.
Nogmaals: op de aangegeven site kun je lezen wat er in de WOR (wet op de openlucht recreatie) is bepaald inzake een onderkomen voor de nacht en alle overige veronderstellingen of verzinsels doen niet terzake.
s' Nachts een oval of tentje bij het nachtvissen gebruiken wordt op een aantal plaatsen gedoogd, op andere plaatsen niet en krijg je daarvoor een bekeuring. Zo simpel is de werkelijkheid.
De HSV Leeuwarden heeft met de Politie geregeld dat op de Kleine Wielen wel een tentje of oval gebruikt mag worden en de HSV VIOS uit Enschede heeft met de regiopolitie Twente ook iets dergelijks geregeld, om maar enkele voorbeelden te noemen.
Er zijn dus wel mogelijkheden, maar daarvoor moet je de visrechthebbende zover zien te krijgen, dus in ieder geval actie ondernemen, want 'vanzelf' gebeurt er niks...
Ed Colbers
Berichten: 18
Lid geworden op: 28-02-2004 19:30
Locatie: Baexem

13-06-2004 15:03

Hoi allemaal,
In de wet staat het volgende,

WETGEVING:
Het verbod op het aanwezig hebben van enig kampeermiddel is geregeld in de Wet op de openluchtrecreatie.
In deze Wet wordt onder "Kampeermiddel" verstaan:
"Tent, tentwagen, kampeerauto of caravan dan wel enig ander onderkomen of enig andervoertuig of gewezen voertuig of gedeelte daarvan,.......... , een en ander voor zover deze
onderkomens of voertuigen geheel of ten dele blijvend zijn bestemd of opgericht dan wel worden of kunnen worden gebruikt veer recreatief nachtverblijf "
Artikel 15 van de Wet Openluchtrecreatie:
"Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten kampeerterreinen waarvoor een vergunning of ontheffing, . .... is verleend, behoudens voor zover bij verordening door de gemeenteraad afwijking van dit verbod is toegestaan voor het plaatsen of geplaatst houden van ten hoogste 5 kampeermiddelen gedurende korte perioden."UITLEG:
Dat een kampeermiddel een tent of caravan is, dat is iedereen wel duidelijk Onder de definitie "Kampeermiddel" staat o.a. "enig ander onderkomen". Dit is heel ruim te interpreteren. Hieronder vallen vele middelen. Enkele voorbeelden hiervan zijn eigengemaakte tenten van plastic of een visparaplu met overwrap of andere delen waarmee de zijkant afgesloten of
dichtgemaakt kan worden.Overtreding op het aanwezig hebben van die kampeermiddelen is vastgesteld op €86,--.Verantwoordelijkheid:
Mocht u als goedwillende sportvisser geconfronteerd worden met het feit dat vissers en/of recreanten nabij de viswateren vertoeven in een zogenaamd kampeermiddel of geconfronteerd worden met andere ergerlijke feiten (afval, open vuur e.d) spreek hen daarover op een nette marlier aan en wijs ze op hun verantwoordelijkheden. Als eenieder zich op dele manier opstelt bevorderd dit het imago van de sportvisserij.M. Keijzers.
Coördinator Netwerk B.OA Senior medewerker milieu Politie

of het gedoogd word of niet dit is dus de wet.

slaap lekker,:o

Ed
rick de leeuw
Berichten: 26
Lid geworden op: 01-12-2002 01:00
Locatie: marum

13-06-2004 17:30

geachte heren
dank u voor dit duidelijke antwoord.
voor alle andere lezers en mensen die hebben gereageerd
een ontheffing van het nachtvisverbod betekent nog niet dat je met een tent aan het water mag staan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-06-2004 21:02

Beste Ed, t.a.v. afval, open vuren, overlast etc. ben ik het direct met dhr. M Keijzers eens. Betreffende dat z.g. 'onderkomen' dat wordt nergens in de WOR gespecificeerd en daardoor aan vele interpretatie mogelijkheden onderhevig, zijn 'zijflappen' verhaal is daardoor ook discutabel. Onduidelijkheid in deze is troef. Vogens dhr. Keijzers mag een plu dus 's nachts wel als onderlomen worden gebruikt maar een plu met zijflappen of overwrap weer niet. Het is maar net hoe je het interpreteert!!! Er zijn ook al enkele vissers geweest die een PV inzake een 'onderkomen' met succes bij de rechter hebben aangevochten, waarbij de opvatting van de rechter was dat letterlijk genomen er wel van een overtreding sprake was maar de 86 Euro door diezelfde rechter tot 0 werd gereduceerd.
In dit soort kwesties kan de wettelijk verplichte visvergunning (art. 21 e.v. Vissrijwet) ook een rol spelen daar in deze de sportvisserij in een bijzondere positie verkeert t.o.v. andere, niet door een dergelijke wet gereguleerde, recratievormen.
Minister Veerman wil de WOR intrekken, daarin gesteund door de betreffende vaste kamercommissie (dus in feite door de 2e kamer), maar dit neemt wel tenminste 1 jaar in beslag doordat dit zowel in de Tweede Kamer als in de Eerste kamer behandeld moet worden.
Regelingen inzake de openluchtrecratie komen dan bij de lagere overheden (lees gemeenten) te liggen waarbij een overgangstermijn van 3-5 jaar van toepassing zal gaan worden.
Via de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) doet de KSN haar uiterste best om via de NVVS een 'onderkomen' bij het nachtvissen in de vorm van een plu met overwrap, een oval of een klein vistentje gereguleerd te krijgen in de toekomstige Gemeentelijke regelingen.
Populair gezegd is het op z'n minst een beetje vreemd te noemen dat op de meeste wateren een wettelijke nachtvisperiode in de maanden juni, juli en augustus van toepassing is maar er geen enkele wetsregel bestaat die tijdens het nachtvissen een enigszins beschutting gevend 'onderkomen' toestaat.
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

14-06-2004 11:15

Er zijn tig wetten en regels die haaks op elkaar staan ... je mag bv. geen catapult gebruiken om je boilies weg te schieten, dat is verboden. Maar ze zijn wel gewoon te koop in de hengelsportzaak .... tja, what can I say?
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

14-06-2004 12:28

Peter ;

Ik denk niet dat alle regels en wetten haaks op elkaar staan !

Het verkrijgbaar zijn en gebruik ervan is nog wel iets verschillend !
In Nederland zijn een hoop dingen verkrijgbaar, maar is het GEBRUIK
ervan verboden. Dat is natuurlijk pas echt krom, maar typsich Nederlands.

Catapult voor 't vissen.
Opvoersetjes brommers.
Rodpots voor 4 hengels.
Radarverklikkers voor in de auto
etc etc etc

Vooral voor 't vissen geldt, gebruik het alleen waar het voor bedoeld is,
zorg dat je niemand tot last bent, dan wordt er veel meer GEDOOGD.
CarpeR Diem
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

14-06-2004 12:35

Foos, ik zeg ook niet dat [i]alle wetten[/i] haaks op elkaar staan, ik zeg dat er [i]tig wetten zijn[/i] die haaks op elkaar staan en dus nergens op slaan. En natuurlijk is "verkoop van" en "gebruik van" een andere wet, maar ik wil alleen maar aantonen dat het (net zoals jij zegt) in Nederland achterlijk geregeld is. Om mijn voorbeeld van katapult weer aan te halen: als men ze wel mag verkopen, waarom mag je ze dan niet gebruiken? En datzelfde geldt voor tenten. Ik zal niet andersom redeneren, want dat zou niet best zijn voor de nachtvisser (als je ze toch niet mag gebruiken, dan zou het ook verboden moeten zijn om ze uberhaupt te verkopen) :-?

Maar ik begrijp je volkomen en uit jouw voorbeelden is af te leiden dat jij mij ook wel brgrijpt :wink: want we bedoelen hetzelfde :D
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

14-06-2004 12:43

OK,
niet alle wetten :oops:

Maar minimaal twintig ? :wink:
CarpeR Diem
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-06-2004 12:55

En dan worden de tenten verboden. Dan gaat men ze gewoon in een camping-winkel kopen hoor.

En wat dan als je naar France wil? Moet je de tent dan maar daar kopen? :-?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2004 13:15

Wellicht helpt het de gedachtevorming dat de import en verkoop van de katapult is verboden. Daarintegen is het gebruik van tenten toegestaan op alle daarvoor aangewezen plaatsen. :roll:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

14-06-2004 13:20

En alleen op een Camping WIJST men een legale plaats toe ! :wink:
CarpeR Diem
Peter Feddes
Berichten: 163
Lid geworden op: 28-05-2004 11:34
Locatie: Oosterhout N.Br.

14-06-2004 15:24

Kees, ik wist niet dat de verkoop van de katapulten verboden was ... ze liggen nl. gewoon in de winkel en staan ook in de diverse catalogussen (althans wel in degene die ik heb) ... geeft maar weer aan dat we dit alles met een korrel zout moeten nemen, maar wettelijk gezien heb je geen poot om op te staan. Zelfde geldt voor de 'karpertenten' is mijn bescheiden mening :D Het staat zelfs in de visvergunning dat het plaatsen van tenten, bivy's e.d. NIET toegestaan is ....
hallo, ik ben een onderschrift-virus. kopiëer mij en zet me in je onderschrift, dank je!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-06-2004 15:38

Peter,

In de Nederlandse versie van de catalogus hoort te staan dat ze niet in Nederland geleverd worden. Kijk bijvoorbeeld de Fox catalogus maar na. Dat zul je nooit bij tenten vinden om de simpele reden dat er geen verbod op tenten is. Komt er ook niet. Alleen strikt genomen mag je die niet overal gebruiken om te overnachten.

Maar zoals Aart aangeeft zijn er mogelijkheden voor de HSV om binnen de mazen van de huidige wetgeving iets te regelen. In plaats van ons druk te maken over kennelijke tegenstrijdigheden in de wetgeving kunnen we ons beter druk maken om bij de HSV één en ander te regelen. Zal niet overal lukken, maar er zijn beslist mogelijkheden.

Groet, Kees
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

15-06-2004 09:23

[quote]Rodpots voor 4 hengels.
[/quote]

waarom is deze verboden???? :P
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-06-2004 09:46

Marco,
nog maar eens GOED de hele topic lezen !
CarpeR Diem
Marco Zegers
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-02-2004 00:14

15-06-2004 13:37

nee laat maar... jij begrijpt mij niet... dat betekent niet dat IK de topic niet gebruik.....

tussen de katapult en de radarverklikker en opvoersetje zet jij ook een rodpod neer voor 4 hengels.. die past voor mij niet in dat rijtje.. dat het niks met dit topic te maken heeft ok.. maar misschien moet jij dan maar beter kijken naar wat je typt...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-06-2004 14:39

Mannen,


Het is duidelijk, dat elk onderkomen in principe verboden is. Sterker, de bekeuringen vliegen de deur uit.


Stel nu, dat er in overleg met politie en boa's alleen bijv. paraplu's met zijflappen geoorloofd zijn. Is dit dan winst of verlies?

MVG

Klaas


BTW De inzet moet nooit het verbieden van overwraps, bivy's enz. zijn, maar voiorgaande als laatste alternatief.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-06-2004 15:26

[quote="Marco Zegers"]nee laat maar... jij begrijpt mij niet... dat betekent niet dat IK de topic niet gebruik.....

tussen de katapult en de radarverklikker en opvoersetje zet jij ook een rodpod neer voor 4 hengels.. die past voor mij niet in dat rijtje.. dat het niks met dit topic te maken heeft ok.. maar misschien moet jij dan maar beter kijken naar wat je typt...[/quote]



Het ging mij erom dat het wel te koop is, maar verboden is om te gebruiken.
Waar mag jij in NL met VIER hengels vissen dan ??
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-06-2004 15:40

Foos,

Overal waar mijn vriendin en ik in het bezit zijn van een grote vergunning. Of waar ik met een vismaat wil vissen zonder twee rodpods mee te slepen. Andere voorbeelden naar eigen invulling...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

15-06-2004 15:45

OK,
ik ging uit van de reguliere gang van zaken.

Een visser, een rodpod.

Overal kan je wel "onderuit" komen, een opvoerset voor op een brommer, en alleen maar op een circuit gaan rijden. Een bungalow tent in je eigen tuin zetten ( als je tuin groot genoeg is dan ).

Het ging alleen om het kromme in de regelwetgeving betreffende verkoop en gebruik !

Als we gaan zagen , zaag ik gewoon mee
CarpeR Diem