afstellen van de slip


Plaats reactie
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

28-05-2004 22:43

Hallo,

Ik vraag me af hoe ik erachter kan komen hoe ik mijn slip goed af kan stellen. Ik begrijp dat de slip in ieder geval in werking moet treden als de hengel maximaal buigt en misschien nog wel iets eerder. Punt is ecter dat ik niet weet hoe ver mijn hengels kunnen buigen. Als ik een hek haak en de hengel goed krom trek, dan weet ik alsnog niet tot hoe ver ik kan gaan.

De hengels die ik gebruik zijn D.A.M. Andy little New Dimension 2 1/4 en 3.6m.

Kan ik de slip zo afstellen dat deze in werking treedt als mijn hengel een buiging heeft van ongeveer 100 graden (dus net geen rechte hoek) of is dit te veel gevraagd?

Joris
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-05-2004 22:50

Dan heb je de hengel aardi g krom getrokken ja,

Bedenk ook even:

-Welke afstand vis je? Vis je 10 meter uit de kant of 100 meter? Dicht onder de kant is het contact veel directer en zou ik voor een iets lichtere slip kiezen. (Bij vissen op afstand gaat de slip voor de kant vaak ook een tikje losser)

-Vis je dicht bij obstakels? Als je tegen obstakels aanvist in het raadzaam om dicht achter je hengeks te zitten en de slip zo strak mogelijk te zetten.

-Hebben de vissen erg zachte bekken? Als dit het geval is, is het niet raadzaam om (zeker dicht onder de kant) de slip zo strak mogelijk te zetten

In principe dus de slip zo afstellen dat hij begint te werken als je draad het bijna begeeft, maar rekening gehouden met bovenstaande dingen kom ik vaak iets lichter uit..

Succes,

Sjoerd
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-05-2004 10:51

Gewoon de in het groothuis boek beschreven methode,haak ergens aan vast haken,hengel tot ongeveer 90 graden kromtrekken(hoek tussen topoog en onderste deel hengel)en dan moet de molen lijn af gaa geven,onder de kant is een iets lichtere afstelling wellicht iets beter,ik deed dit vroeger zo en nu nog steeds als ik met een baitrunner vis,met een molen met slip voorop die je los zet als ware het een baitrunner doe je dit tijdens de eerste momenten van de dril,is ff een kwestie van wennen,ik gebruik allebei ,en allebei gaat in de praktijk prima!suc6 ,Henk
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

29-05-2004 11:57

Het afstellen van de slip is een gevoelskwestie. De methodes van de kromming van je hengel en rek van je lijn zijn theoretisch erg leuk, maar hebben wel vaak lossers tot gevolg. Er zijn 1 ponds hengels en 31/2 ponds hengels, dan lijnen in alle diktes en soorten, zoek het maar uit. Leuk voor in een artikel, maar de praktijk is anders.
Een karper die erg sterk is omdat hij groter is, of gewoon sterkere spieren heeft zal sneller lossen dan een kleine of zwakkere karper. Daarom is een goede slip traploos verstelbaar en makkelijk te bedienen. Wanneer je voel dat de krachten op de hengel wel erg groot worden, en de vis blijft trekken, dan moet je je slip iets losser draaien. en als de andersom als de krachten op de hengel klein zijn en de vis trekt door de slip.
Nog beter is om de slip niet te gebruiken, maar de molen van de antiretour te halen en door middel van voor- en achteruit draaien ,al gelang de beweging van de vis, de lijn op een constante spanning houden. Deze techniek zorgt er voor dat er heel weing lossers voorkomen, en de haakwond klein blijft.

Jos
Henk Teunissen
Berichten: 1180
Lid geworden op: 14-05-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

29-05-2004 12:21

Jos,ik ben het wel deels met je eens,de groothuismethode is(dat had ik erbij moeten zetten),een vuistregel,zelf stuur ik ook altijd bij door vaster of losser te draaien tijdens de dril,al naar gelang het door jou omschreven gevoel,meer dan 25 jaar ervaring met drillen geeft natuurlijk ook een bepaalde feeling.
Greetz Henk
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

29-05-2004 16:47

ik heb de slip eigelijk altijd vrij los staan maar als ik een vis haak, gaan er al naar gelang 1 of meer vingertjes op de spoel.
ik heb kort geleden uitgevonden dat dit voor mij een erg handige methode is omdat je niet aldoor aan de slip hoeft te pielen.
en als hij moe is dan haal ik de vingertjes er even af om em te landen...simpeler kan niet :roll:

mit grunningse groet´n,
Tim :D
Groet'n,
Tim
Plaats reactie