Teruglopers op kanaal


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marsel Liemburg
Berichten: 68
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Zuidlaren

27-05-2004 11:23

Ik ben dit jaar veel op het kanaal gaan vissen, maar heb ierdere keer ipv een gewone run een terugloper. Plaats ik mijn hengels verkeerd of ligt dit aan de montage. Ik viste eerder altijd op zandputjes en had daar nooit last van teruglopers. Ik gebruik welliswaar swingers, maar de kans dat je vist verspeeld is groter dan bij een gewone run.

Ik vis op het kanaal dicht tegen de kan +/- 1,5 meter. Met de ene hengel naar links en de andere naar rechts. Het lood ligt ongeveer 15 meter van elkaar. Als rig wordt er de trigger-rig en de standaard rig gebruikt met meesteal 80 gram lood.

Wat is de beste positie voor de hengels. Vanaf de kant is het tot 3 meter harde bodem en daarna modder. Vanwege de scheepsvaar kan er niet aan de overkant gevist worden.

Hebben jullie mischien tips voor mij?

Alvast bedankt.

Groeten marcel
jeroen van assen
Berichten: 133
Lid geworden op: 24-09-2002 02:00

27-05-2004 12:56

He die marsjel, de enige tip die ik je kan geven is als je een terugzakker krijgt is eerst een flinke hoeveelheid lijn binnenhalen en dan de haak zetten(maar dit is meestal toch al gedaan dmv vastlood).
En of het iets te maken heeft met de stand van de hengels weet ik niet,heb namelijk niet zoveel ervaring op kanalen.

Succes nog
Jeroen
jeroen van assen
Berichten: 133
Lid geworden op: 24-09-2002 02:00

27-05-2004 12:58

Ik zie net dat je met 80 gram vist,als ik jou was zou ik dit iets verhogen tot 120 gram om de vis toch beter te laten haken,je hebt hier toch geen last van met werpen want je ligt op 1,5 meter van de kant.

Ik weet niet wat andere karpervissers hievan denken, maar dit is wat ik zou doen.

MaZZEL
wieger onnink
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2002 02:00
Locatie: Midden Nederland

27-05-2004 15:41

Een paar vraagjes

*Krijg je wel contact met de vis, of sla je enkel een gat in de lucht
*Komt er geen (beroeps)scheepvaart langs op dat moment.(zwaarder lood gebruiken min. 4oz)
*Is er stroming op het kanaal
* Aas? (witvisgevoelig)

Je vist erg kort onder je top (als ik het goed begrijp), gebruik je hiervoor toplood?
Kan ook zij dat je lijnzwemmers krijgt, want de lijn loopt bijna onder een hoek van 45 graden naar je lood
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-05-2004 16:19

Mar(s?)cel,

De frequentie van teruglopers neemt inderdaad op bijna mysterieuze wijze toe in bepaalde omstandigheden. De enige relatie die ik lijk te vinden is dat dit kan samenhangen met toename in de weerstand die de karper ondervind. Zwaarder lood en strakker gespannen nylon resulteren bij mij wel vaker in meer teruglopers. Mogelijk geen wet van mede en persen, maar wellicht kun je ook eens de andere kant op redeneren, in plaats van de diepte van inhaking proberen te vergroten met zwaarder lood. Dus lichter lood en een slappere lijn. Kans is dat daarmee het aantal teruglopers afneemt. Als je er mee weg kunt komen tenminste. Voor de rest is de karper mogelijk geneigd een bepaalde kant op te vluchten. Verandering van de positie ten opzichte van de stek zou dan wat moeten helpen.

Slechts wat overwegingen, er kan meer aan de hand zijn.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marsel Liemburg
Berichten: 68
Lid geworden op: 06-05-2003 02:00
Locatie: Zuidlaren

27-05-2004 16:33

Hoi Wieger, Hier een paar antwoorden/toelichting op je vragen

Ik vis met 1 hengel met 20 mm pop-up boilie en de andere met of 20 mm gewone boilie of met tijgernoten. Beide haakaasjes liggen vaak op een bed van trouvit pellets, paarden bix en een handje boilies of tijgers.

Wat de scheepvaart beteft, is dit voornamelijk pleziervaart en af en toe beroepsvaart.

De aanbeten die ik krijg haak ik bijna allemaal. Af en toe komt het voor dat ik hem los. Verder zijn de vissen allemaal netjes in de onderlip gehaakt.

Ik gebruik alleen geen top-loop.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten Marcel
Gebruikersavatar
martijn rademaker
Berichten: 58
Lid geworden op: 29-01-2004 17:41
Locatie: almere-buiten

27-05-2004 17:48

Vis je recht naar de overkant?????

zo ja, probeer eens onder de andere hoek naar je stek te vissen (mits je hierdoor niet andere vissers hinderd.)

Ga bijvoorbeeld 30 -40 meter links van je stek zitten met je hengels en leg je hengels op dezelfde plek.

Ik durf niet met 100% procent zekerheid te zeggen dat het werkt, maar zeker wel 80%.

Veel succes.

Gr. Martijn
Herman Smit
Berichten: 12
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: Zwolle

27-05-2004 18:08

Hoi Marcel.

Wat je ook eens kunt proberen is een toplood te gebruiken, dat in combinatie met +/- 120 gram lood kan wel eens een hele verandering opleveren.
Omdat je zo dicht onder de eigen kant vist gaat je lijn ook bijna recht naar beneden en de vis komt dan bijna altijd in aanraking met je lijn wat misschien nadelig kan zijn voor je resutaten.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groeten Herman (manus) Smit
Geniet van het leven, je bent er maar even
Plaats reactie