Verschil du Der en lac de moisson (beide betaalwaters toch?)


Plaats reactie
Frans Kooijmans
Berichten: 36
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00

24-05-2004 17:36

Hallo iedereen,

Het is misschien een beetje een rare vraag, maar als iemand een vraag over du der stelt op het board dan hoor je niemand erover dat het een betaalwater is. Als iemand een vraag stelt over lac de moisson dan gaat iedereen ineens lopen fitten, want dat zou niet mogen.

Naar beide waters kun je een georganiseerde reis boeken als je wilt (ten minste in 2003). Misschien dat sommige lac du der niet als betaalwater willen zien ofzo, maar het is er toch echt één.

Hopelijk heeft iemand hier een verklaring voor.............
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-05-2004 18:26

Frans,

ik zie lac du der zeker niet als betaal water.
Je betaald er tenslotte toch voor een jaarvergunning. En je kan tegenwordig al naar elk water toe via een reisbureau.
Maar er zullen er zat zijn die zeggen dat lac du der ook een betaal water is omdat je er toch voor een stek reserveer als je daar wilt nachtvissen. Maar als je nou niet gaat nachtvissen kan je overal gaan zitte.
Ik zie het dus niet als een betaal water.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2004 18:37

Frans,

De betaalde stekken op Du Der zijn zondermeer betaalwater. Vragen over stek nummer zoveel worden dus verwijderd. Probleem is dat Du Der ook gedurende de dag op vergunning bevist mag worden, afgezien van de betaalde stekken weliswaar. Derhalve kunnen bepaalde vragen over klaarblijkelijk algemenere info blijven staan. Helaas zal er door dit nuance verschil nog wel eens iets tussendoor kunnen schieten. Als dat zo is, sorry daarvoor.

Groet, Kees
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-05-2004 18:59

Als toevoeging op wat Kees zegt, Lac de Moisson zal vrij waarschijnlijk wat "aangevuld" zijn met grote vissen om zodoende veel volk te kunnen trekken, waar er de laatste jaren op Du Der spijtig genoeg alleen maar (originele) vissen verdwenen zijn naar louche betaalwatertjes.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-05-2004 21:35

John,

Doorredenerend kom je daar niet zo maar uit. Dit houdt in dat we voor elk water een beoordeling moeten gaan geven. Een aantal wateren zijn aantoonbaar niet koosjer. Anderen zijn twijfelachtig. Een klein aantal is in mijn ogen nog redelijk koosjer of wellicht kansvol (als ik heel objectief wil zijn), hoewel anderen daar weer minder genuanceerd over denken. Van overige is te weinig bekend om er iets van te kunnen zeggen (je moet eens weten hoeveel betaalwateren er zijn die nog onbekend zijn gebleven).

In het verleden hebben we hierover kort van gedachte gewisseld en toen besloten een rechtlijnig standpunt in te nemen. De meest hanteerbare definitie is dan die van commerciële uitbating. Bij commerciële uitbating is het zo dat de meeste informatie beschikbaar zou moeten zijn bij de uitbater. Even contact opnemen dus. Veel vragen die hier gesteld worden kunnen ook veel beter langs die weg worden beantwoord. Je betaalt tenslotte genoeg voor de stek.

Du Der is een apart verhaal. Daar vind commerciële uitbating nu plaats via de HSV die ook dagvergunningen uitgeeft. Dit als oplossing voor de jarenlange teistering van karpervissers die het niet zo nauw namen. Maar wel die van commerciële uitbating. Anderszins zijn er dan wel meer betaalwateren waar de lokale bevolking mag vissen via een dagvergunning. Chateau lake is er zo eentje, en Horse lake een ander die mij zo te binnen schieten. Bij deze definitie krijg je dus weer, waarom die wel en die ander niet.

Vandaar een rechtlijnig standpunt. Wellicht onterecht in sommige gevallen. Maar volgens de definitie van commerciële uitbating wel helder. Dan moet je dat niet opvatten als een oordeel of uitspraak van ons over slecht dan wel goed betaalwater. Dat kunnen we nooit 100 % waterdicht beoordelen voor alle betaalwateren. Is ook afhankelijk van waar je de grenzen stelt.

Wellicht niet een bevredigend antwoord, maar dan weet je tenminste de achtergrond.

Groet, Kees

PS, en over vragen omtrent het dagvissen op Du Der, heb je van ons geen last.
Frans Kooijmans
Berichten: 36
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00

25-05-2004 14:59

Ik begrijp dat het een moeilijk punt is om goed te beoordelen of een water goed of slecht is. Het lijkt mij dat een water goed is als er sprake is van een natuurlijk bestand. Het mag duidelijk zijn dat een water van 5 ha waar 300 karpers op zwemmen van allemaal boven de 25 pond niet natuurlijk is. Volgens mij zit er op moisson en op du Der beide een natuurlijk bestand. Maar dat kan ik mis hebben hoor. Dit is alleen wat ik heb gehoord.

Ik wil helemaal geen discussie teweeg brengen over betaalwaters (daar is al veel te veel over gezegd), maar ik was alleen benieuwd naar het beoordelingsaspect van een betaalwater. (het leek namelijk zo dat het ene water wel is toegestaan en het andere niet). Ik weet nu in ieder geval hoe het zit .

Bedankt voor de reacties en ik vind zeker dat je betaalwaters niet moet stimuleren als de vissen leiden onder de commercie. Het welzijn van de vis is het belangrijkste.

met vriendelijke groet

Frans[/b]
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-05-2004 19:28

John,

Inderdaad kun je discussiëren over wat dan commerciële uitbating is, en vooral waar deze stopt. Persoonlijk heb ik ook ondervonden dat daar een grijs gebied kan ontstaan. Wellicht is een formulering als “karperwater gerund met als doel winstbejag” iets dichter in de buurt. Dat winstbejag is doorgaans de kern die er voor zorgt dat veel betaalwateren in de fout gaan. Als je op die manier een water runt, kan de klant verlangen dat hij geïnformeerd wordt over de beschikbaarheid van stekken en de goed lopende stekken, etc. Hoewel dat laatste ook al zeer triviaal is.

Voor alle duidelijkheid, het gaat in dit topic om de interpretatie van huisregel 1e van Carpboard door beheerders en moderatoren. De toelichting is: "De beheerders van het Carpboard staan zeer kritisch tegenover betaalwateren en willen op geen enkele manier bijdragen aan het succes van deze wateren. Voor informatie kunt u terecht bij de organisatie waar u geboekt heeft." Ik kan daar achterstaan anders had ik geen moderator van het board moeten worden. In de praktische invulling van deze regel proberen we rechtlijnig te zijn.

Carpboard is een discussie board en onderdeel van de web site KWO. Dit is een onafhankelijke web site die niet verbonden is met het commerciële blad Karperwereld. Ik heb wel meer Karperwerelden, Karperworlds en Carpworld varianten gezien die niets met elkaar uit te staan hebben. Voorzover bij mij bekend heeft een lid van de regio Zwolle visrecht op een(tje maar) watertje wat in gedrang kwam. Uiteindelijk blijkt dat ook genuanceerder te liggen, maar dat moet iemand van regio Zwolle maar eens toelichten.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 25-05-2004 19:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-05-2004 19:31

John,

Regio Zwolle heeft dus geen visrechten.

Sinds tientallen jaren worden de onderhoudswerkzaamheden lees schoonmaak, beloont met een aantal visvergunningen. Zelfs zonder deze vergunningen zou er schoon gemaakt worden.

Daarnaast heeft een Regio lid zelf visrechten. Op toerbeurt mogen er mensen vissen. Ik denk dat je mee mag loten. Hier zijn 2 stekken.

Bussloo, zie elders.


Wat is een btw dan?

http://www.karperstudiegroep.nl/CBB/enq ... index.html

1e pagina.


MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-05-2004 08:15

ok John,


MVG

Klaas
Plaats reactie