Reactie van de waker ten aanzien de afstand van startoog?


Plaats reactie
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-05-2004 16:50

Mensen,

Ik heb al een tijdje gelet op het reactie vermogen van een waker.

Tegenwoordig worden veel hengels gemaakt met het startoog ver van
de molen verwijderd. De "meesten" zetten het startoog dan ook vaak te-
gen de beetmelder, maar wat mij opvalt is dat de reactie van de waker
veel minder word als de afstand tussen molen en startoog groter word.
Naarmate de afstand tussen "molen en startoog" kleiner word heb ik het
idee dat de waker eerder reageerd.
Mijn inziens kan het startoog dan ook beter niet te ver van de molenhou-
der worden geplaatst, tenminste als je het startoog tegen de beetmelder
wilt aan hebben. Maar aangezien veel hengels tegenwoordig het startoog
ver van de molenhouder is geplaatst, kun je mijn inziens beter het start-
oog achter de beetmelder plaatsen; zodat de waker eerder reageerd! Wel
goede hengel klemmen gebruiken dan....!
Wat het gewicht van de waker betreft, hoe lichter het gewicht hoe gevoe-
liger ie reageerd.

Tot slot: Wie kan hier nog meer zinnigs over zeggen....? :roll:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2004 17:42

Benny,

Daarom verkort ik deze afstand met een lijnclip op de blank tussen startoog en molen. Heeft nog als bijkomende voordeeltje dat de weerstand kort groter is als de lijn strak loopt op de lijnclip. Een klein tikje dat meehelpt de haak iets verder in het vlees te krijgen. Maar daarover kun je twisten en het effect zal niet overdreven groot zijn.

Overigens is het doel van het startoog tegen de beetmelder het blokkeren van de hengel. Ik heb gewoon een achtersteuntje dat klemt zodat bij mij de beetmelder tussen startoog en molen zit. Mijn hengel is nog nooit van de steunen gerukt, dus de noodzaak zie ik niet zo. Wordt wat anders natuurlijk als je met de lijn op slot bij obstakels vist. Maar dan is het misdadig als je er niet bovenop zit.

Gewicht van de waker heeft te maken met hoe strak je de lijn op het lood wilt hebben. Dat hangt van meer zaken af, zoals afstand en trek in het water. Het is zeker niet zo dat je nauwkeuriger vist met een (te) lichte waker. De waker moet je zien als het tegengewicht van een balans. Die balans moet je afstellen in samenhang met de druk (gewicht) aan de andere kant. Zwaar lood :wink: en een zware waker moeten eerst in beweging worden gebracht voor je wat ziet. Dat ligt voor de hand. Maar ja, bij zwaar lood ga je ervan uit dat de vis zichzelf haakt. Wat maakt het dan nog uit?

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-05-2004 18:21

Kees,

Een lijnclip kun je inderdaad gebruiken om de afstand te verkorten, ik ge-
bruik het echter niet. Ik plaats net zoals jij m'n beetmelder tussen start-
oog en molen (startoog achter de beetmelder). Ik heb echter ook nog
nooit gehad dat m'n hengel uit de steunen werd getrokken, ik gebruik dan
wel goede klemmen.
Ik hang mijn waker (hanger of swinger), altijd aardig bovenin bij een zwa-
re vastlood montage. Je zult dan pas ook een reactie zien als het lood ver-
plaatst word, dan reageerd de waker pas; net zoals jij ook al zegt kees!
Tja wat maakt het dan nog uit als een vis zich geprikt heeft...? Ik zie een
dan ook het meeste nut van wakers bij vastlood montages om "teruglo-
pers te registreren of een minimale verplaatsing van het lood.
Wat het gewicht van de waker betreft, ik geloof nog altijd dat je het beste
een zo licht mogelijke waker gebruikt. Natuurlijk moet je dit afstellen naar
de omstandigheden, die zoals jij ook al noemd Kees! Maar een TE zware
waker vertraagd volgens mij ontiegelijk de beetregistratie.
Dus kortom de waker reageerd volgens mij feller als ie niet
te ver van de molen is geplaats of beter gezegd; hoe korter (ook niet o-
verdrijven!) de beetmelder op de molen hoe feller de waker reageerd vol-
gens mij (waker kort onder beetmelder gevist, zit ook onder de beetmel-
der vast geschroefd).

groetjes Benny
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

16-05-2004 19:31

Dat de afstand tussen reelhouder en startoog zo groot is bij de hengels van tegenwoordig komt volgens mij omdat er bijna geen 1,75 of 2 lbs. hengels meer gemaakt worden. :cry: Het moet allemaal zwaarder voor die ene week Frankrijk en in Nederland moet men verder kunnen werpen dan de buren. Dus minimaal 2,5 lbs. en zo min mogelijk geleideogen. Resultaat: veel ruimte tussen startoog en reelhouder. Er zijn natuurlijk omstandigheden dat dit nodig is maar ik vind dat hier door velen te weinig naar gekeken word.

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2004 19:34

Benny,

Met de lijnclip maak ik de hoek kleiner, maar kan de wakerafstand onder de hengel ook wat meer verlengen (ik prefereer een lage opstelling). Dit is natuurlijk visueel, maar ik zie graag wat er gebeurt. Hoeveel zakt of juist stijgt de waker bij een niet doorzettende aanbeet? Zakt deze weer terug? Blijft hij staan of zakt hij minder terug? Voor mij belangrijke informatie voor het verloop van de aanbeet en toch ietsje meer dan alleen de info van een terugzakker. Verder vis ik natuurlijk niet standaard met heel zwaar lood. Dus zie ik daarmee ietsje meer. Inderdaad is een waker hangend in een grote hoek van de lijn minder snel van onder naar boven dan hangend in een scherpe hoek. Alweer die wiskunde. :wink: Qua gewicht bedoelde ik het minimum waarmee je de zaak in balans krijgt. Maar dat is niet perse een zeer licht wakertje. Hij moet zwaar genoeg zijn. Weer iets wat je minder makkelijk ziet als je de waker tegen de hengel hangt. Daar is de weerstand het grootst.

Ik zit doorgaans de zaak te tweaken totdat ik een zo scherp mogelijke beetregistratie overhoud. Ik heb de hele reeks van hangers tot swingers met verschillende gewichten. Maar zo te zien zijn wij de enige die zich druk maken om beetregistratie. :roll:

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-05-2004 19:51

Kees,

Dat ik een waker alleen gebruik voor terugzakkers, moet je niet al te let-
terlijk nemen. Maar wanneer je een "gierende run" krijgt, tja dan kijk ik
niet meer naar m'n waker.....maar owee als het een paar piepjes uit de
beetmelder zijn of zelfs tikken op de top.....!
Ik heb ook de voorkeur voor een lage hengel opstelling, maar is niet altijd
te verwezelijken.
Ik begrijp nu ook wel wat je bedoeld met dat "gewicht in balans". Je zou
het ook anders kunnen zeggen: Hij mag ook niet te licht zijn, maar ook
niet zo zwaar als beton! :) Ik hang m'n waker doorgaans bij vastlood
vissen zo tussen de 10 a 20cm onder m'n blank. Dus mijn inziens redelijk
dicht onder de hengel, maar ook weer niet zo dicht dat ik een minimale
verplaatsing van het lood niet waarneem.
Zullen wij dan de enigsten zijn die zich hier druk om maken......? Misschien
wel, maar hoeveel vis heeft anderen dat al gekost....? :roll:
Oh ja Kees......Fijn he dat spul van Solar....! :D

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

16-05-2004 21:05

Benny,

Misschien kun de hengel met het volgende oog tegen de pieper aan leggen. De afstand tussen startoog en volgend oog is doorgaans kleiner dan de afstand tussen startoog en molen.

Je moet dan wel of een lange rodpot gebruiken of lossen steunen.

Trouwens, ik leg mijn hengels altijd met het startoog tegen de pieper. Dat geeft een scherpere hoek van de lijn over het registratiewieltje waardoor de kans op slippen afneemt. Niet dat ik hier al eens duidelijk last van heb gehad, ik ben misschien overdreven voorzichtig, maar toch...

Ik probeer trouwens mijn wakers ook altijd zo licht mogelijk af te stellen. De geringste beweging wordt dan al geregistreerd.

Gr.,
Raymond
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

16-05-2004 21:47

Mijn hengels liggen bijna altijd met de startogen achter de piepers. Heb ze gewoon graag maar met een klein stukje op de steunen liggen en met de toppen een eindje boven het water (ivm met rietkragen :wink: )...
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

16-05-2004 23:24

Kees,

Wat bedoel jij precies met de grootte van de hoek? Hetzelfde als wat Benny probeert te zeggen met de afstand tussen startoog en molen? Een grote afstand resulteert in een grote hoek en daarmee zal de beetregistratie "verflauwen", omdat de lijnname van de karper bij een grote hoek minder zal opvallen, dan bij een kleine hoek?

Waar ik trouwens benieuwd naar ben is de gedachte achter de lage opstelling. Mogelijk dat die er al staat en dat ik hem niet zie. Persoonlijk ook mijn favoriet en wel om de simpele reden dat ik mijn lijn zo vlak mogelijk (en dus zo dicht mogelijk tegen de bodem) door het water heb lopen. Regelmatig mijn hengeltoppen onder de waterspiegel. Ook heb ik een duidelijke voorkeur voor het plaatsen van mijn hengels in het verlengde van de lijn. Hoeken doen m.i. af aan de beetregistratie.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-05-2004 00:04

Ron,

Ja, de suggestie van Benny is gewoon wiskundig te bewijzen. Neem twee driehoeken waarvan de top op dezelfde afstand van de basis ligt. De ene heeft een lange basis en de top maakt een stompe hoek. De ander heeft een korte basis en de top maakt een scherpe hoek. De benen van de scherpe driehoek zijn korter als de stompe driehoek. Verkort je beide door de lijn 10 cm in te trekken, dan zal bij de scherpe driehoek de afstand van top naar basis kleiner worden als bij de stompe driehoek.

Zelfde als jou, afstand tussen water en toppen korter. Meer wijzend richting lood. Maar zonder daarbij een steile naar beneden gerichte opstelling te moeten maken. Plus dat de wind zo wat minder vat op de opstelling heeft.

Groet, Kees
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

17-05-2004 01:47

hallo

Ik ben ook iemand die erg veel waarde hecht aan een goede beetregistratie. Dit is voor mij een reden geworden dat ik absoluut geen fan ben van swingers, omdat deze naar mijns inziens niet een gelijke trekkracht hebben naar het verloop van de terugloper en hierdoor vaak niet goed meer terugvallen (volgens mij het belangrijkste doel van de visule verklikker)

Ik zet bij mijn 9 oogshengels wel de beetverklikker tegen het eerste oog. Maar bij mijn 7 oogshengels niet, om drie redenen:
-ik vind het er absoluut niet uit zien (ja het is erg maar ik kijk het liefste tegen een mooie opstelling)
-op een aantal stekken die ik bevis heb je deze ruimte gewoon niet (houd van de wat apartere stekken namelijk)
- simpele wiskundige vergelijking (volgens mij eerder opgemerkt) laat zien dat het effectiefste is om aan beide kanten ongeveer evenveel ruimte te hebben

Ik heb naar verloop van tijd twee oplossingen gehad voor het probleem van uit de hengels trekken gehad. Eerst had ik altijd een ringetje gemonteerd op mijn hengels die hing ik dan over mij "u'tje" heen vis trekt horizontaal ik pak verticaal op dus kan niet los door vis maar altijd door mij. Op dit moment heb ik kurk dus is dit niet meer mogelijk, vandaar dat ik mijn "u'tje op mijn coon plaats zodat hij de vis er niet uit kan trekken aangezien deze dikker wordt.

Het nut van een goede beetregistratie hangt van de omstandigheden af, maar aangezien ik altijd op een voerplek vis, vind ik het ook belangrijk dat ik "witvis" opmerk als deze op mijn stek zit, zodat ik dan weet dat het meeste voer van mijn stek is.

De afweging is dan of het wegtrekken en hierdoor een registratie te krijgen zonder dat de beetrunner gebruikt wordt belangrijker is of zoveel mogelijk gebruik maken van de ruimte van de verklikker in geval van een eventuele terugloper. De compromis, afhankelijk van de omstandigheden is meestal de verklikker zo te hangen dat ik nog een of twee piepjes bij een wegloper krijg voordat de beetrunner afgaat zodat ik optimaal kan gebruiken van het terugval effect.

Ik denk dat ik zo ongeveer wel alles gezegd heb betreft dit kleine maar toch zeker belangrijke punt.

Niels

ps. solarspul is zeker mooi, toevallig een of jullie nog een paar lichaampjes liggen om op mijn kettinkjes te bevestigen?
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

17-05-2004 10:06

Hoi,

Het liefst maak ik ook gebruik van een "scherpe" hoek in mijn wakeropstelling, waar ik dan wel op let is dat de lijn vanaf de pieper/startoog niet direct naar beneden naar de waker gaat.

Als deze hoek te scherp is zit er een dusdanige knik in je lijn dat de beetregistratie door de weerstand alleen maar slechter wordt.

Vanaf de lijnclip mag de lijn wel recht naar beneden lopen wat mij betreft. Ik vis dus meestal met een schuine driehoek.

Ook heel belangrijk, zeker bij een lage opstelling, is dat de lijnrol op het hoogste punt staat. Dit vergroot de loopweg van de waker.

Voor de touwtjesenofkettingwakervissers; Hoe vissen jullie met slappe lijnen als er kans is op een terugloper? Met een hele lichte waker bovenin, of met een iets zwaardere waker die rechtop op de grond staat. (En nog ruimte heeft om om te vallen) of anders mischien.

groeten Jeroen
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-05-2004 11:23

het beste is om je hengel in rod locs te leggen en je startoog achtr je pieper te leggen (dit is bij sommige piepers ook beter voor de knopjes daar deze wel es willen afbreken bij de aanslag, plus dat het oog de lijn kan afknellen bij de pieper vooral bij de delkim) de beste postitie is dat de afstand van je lijnrol/lijnclip tot aan de swinger net zo groot is als die van de waker/swinger naar de pieper. Het voordeel van een lijnclip is dat de je de uistalg van de swinger vergroot. Voor de beste gevoeligheid kan je de swinger het beste horizontaal hangen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-05-2004 15:35

Martijn,

Daar kan m'n vismaat over mee praten. Hij viste altijd met het startoog
tegen de pieper, bij een aanslag vloog er bij hem een knopje van z'n beet-
melder. Zinsdien legt ie z'n startoog achter de pieper; en de waker rea-
geerd tevens beter....!
Lijnclip gebruik ik nooit, de afstand van waker tot lijnrol is bij mij zo'n wa-
ker lengte.

Tot slot: Tevens best interessant deze discussie.....! :wink:

groetjes Benny
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

17-05-2004 16:55

citaat:
Voor de touwtjesenofkettingwakervissers; Hoe vissen jullie met slappe lijnen als er kans is op een terugloper? Met een hele lichte waker bovenin, of met een iets zwaardere waker die rechtop op de grond staat. (En nog ruimte heeft om om te vallen) of anders mischien.

groeten Jeroen

Jeroen,

Mocht er een grote kans zijn op een terugloper is het meestal niet handig om met een erg slappe lijn te vissen, aangezien er dan weinig druk op de haak staat, waardoor deze sneller gelost word. Dat is voor mij een reden om in ieder geval een iets zwaardere waker te vissen en dan redelijk ver boven in, zodat deze zolang mogelijk de lijn strak houd.

Vriendelijke Groet
Niels
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

17-05-2004 17:12

Een strakke lijn zal inderdaad een terugloper beter registreren, maar een
strakke lijn is niet altijd gewenst......!
Ik doe het als volgd als ik met slappe lijnen vis: Ik gooi in trek de lijn op
spanning en hang de waker in de lijn, nu trek ik weer lijn van m'n spoel
zodat de lijn wat slapper valt. De slapheid kan je naar wens bepalen. Wat
de waker betreft bij slappe lijnen, hij mag niet te zwaar zijn zodat ie de
lijn weer op spanning trekt. Een ideaal wakertje is dan ook, een stukje a-
luminiumfolie of een licht hangwakertje. Een swinger zou je eventueel ook
in de lichtste stand kunnen zetten, maar ik vind de swingers dan nog te
zwaar!
Als ik met slappe lijnen vis dan is het altijd een kantvisserij!

Tot slot: De wakertje hang ik hierbij zo'n 30cm onder de hengel, om ook
nog enigzins een minimale oploper te erkennen tevens kan de wakertje
dan ook nog genoeg zakken...! :wink:

groetjes Benny
Plaats reactie