dril waanzin


Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

17-06-2002 20:56

+- 45 minuten met een aishgrunder van 24 pond! Maar dan wel in zijn baarddraad gehaakt (Kwam er gelukkig zonder noemenswaardige verwondingen vanaf). Ook nog een keer een dril van ruim een uur gezien maar dat kwam omdat de schub, van ruim 29 pond, in zijn staart gehaakt was.

Verder heb ik eigenlijk nooit zo'n lange dril meegemaakt bij een normaal gehaakte vis!!!
Gebruikersavatar
Reinier Korth
Berichten: 110
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

17-06-2002 21:11

Op 2002-06-17 20:55, schreef Pieter de Jongh:
Tja, wat kan ik nog toevoegen.
Met het juiste stevige materiaal ben je nooit langer bezig dan een kwartiertje.
Maak je er een sport van om het langer te laten duren, dan ben je niet goed bezig en ik hoop van harte dat die vissen verspeeld worden.
Hoe langer het duurt, hoe meer kans op verspelen, dus je vraagt er om.

Neem jezelf wat serieuzer en probeer ze gewoon te vangen.
Verspelen doe je ze anders ook wel.

pieter


wat is dat nou voor onzin?
uitzonderingen zijn niet mogelijk?
jij bent zeker zo'n pino waardoor er alleen nog maar papegaaien bekken op de sloterplas vangt drillen onder het motto "lekker sleuren en uitscheuren"
ik dril zoals ik dril, niet zo hard dat de haak begint te scheuren en niet zo zacht dat elke dril een uur duurt..
wrom noem ik dit topic "dril waanzin" en als je goed leest staat er duidelijk dat dit een uitzondering was en ik normaal gesproken niet langer dan 15 minuten over een dril doe..
voor alle mensen die hier zeggen dat zo'n lange dril alleen mogelijk is door verkeerd drillen:
dat het jou nog niet overkomen is zegt helemaal NIX!
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

18-06-2002 16:50

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-06-2002 11:01

cor...ik vind het behoorlijk arrogant van jouw om te beweren dat het allemaal niet kan! hoe verklaar jij dan dat ik het heb meegemaakt dat een vis zeker een min door mijn goed afgestelde slip raazde??(30/00 2.5lb) ga je me nu vertellen dat ik niet kan drillen?? en al die andere mensen ook niet???en dat alleen omdat jij het niet hebt meegamaakt? erg kort door de bocht lijkt me

gr martijn
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

19-06-2002 16:34

Cor, ik vind het een beetje laag van je dat je ons hier allemaal voor leugenaars uitmaakt, en dat eigenlijk alleen maar omdat je het zelf nog nooit heb meegemaakt. Zoals hierboven al is aangegeven...de verhalen die hier beschreven worden zijn extreme gevallen die je ook niet dagelijks meemaakt, dus doe nou niet net alsof wij allemaal niet kunnen drillen. Wacht maar totdat je het zelf eens meemaakt. Of hang jij in zo'n geval helemaal in je hoepelronde hengel met een dichte slip totdat de vis uitscheurt??? Lijkt me niet.
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

19-06-2002 19:05

Lange drils, nooit meegemaakt. Maximum zo'n half uurtje ooit maar dat was een gepikte karper van een pond of 20.
Wel vissen gevangen (laatst nog) die van een zware dril totaal van de kaart waren, zich dus totaal leeggevochten. Op de rivier laatst smorgensvroeg een schub van 13 kg. Erg zware dril onder de top, wou die vis effe zakken tot het licht werd maar heb verdorie drie kwartier bezig gestaan eer ie wou zwemmen. Ik kon hem natuurlijk ook niet terugzetten want dan zou ie verdronken zijn. Na die drie kwartier wou ie dan eindelijk zwemmen en kon ik nog een beetje slapen. (die vis is uiteindelijk springleven teruggegaan voor diegenen die zich zorgen maken). Had ik nu wat lichter gedrild dan had het wat langer geduurd maar komt het volgens mij uiteindelijk op hetzelfde neer, ze vechten zich gewoon leeg.

Mvg,
Jan Van Calenberg
PS: wie had er hier schrik van kleine haakjes, die dril was trouwens met een achtje en die was echt geen millimeter verschoven, en het was echt een erg zware dril!!
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

19-06-2002 19:14

Beste Reinier,

Die uitgescheurde bekken, naar mijn mening komt dat meestal door verkeerde haakkeuze in combinatie met bevoorbeeld een slechte inhaking, zware stokken en gevlochten lijn. Maar in normale omstandigheden en een goeie montage (haak, draaing haak, hengel en lijn) kan je verdomd zwaar drillen hoor zonder dat er aan die karperbek ook maar iets te zien is.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Peter Nys
Berichten: 541
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Belgie (Tongeren)
Contacteer:

19-06-2002 19:17

Sorry hoor heren,

Ik geloof er ook maar vrij weinig van, heb zelf al een groot aantal vissen gevangen en de langste dril moet ook iets rond de 30 minuten zijn geweest en dit was op een schub van om en bij de 30 pond. Voor de rest heb ik dit nog nooit meegemaakt... Heb wel al eens een verhaal gehoord van een paar duitsers die op cassien ongeveer 2,5 uur op het water hebben gedobberd met een gepikkeld karper van 26 - 27 pond...

Mvg

Peter
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

24-06-2002 08:09

ik vraag me af of deze discussie wel nut heeft!

Op deze wijze wordt door een aantal mensen voor de nieuwelingen die gaan vissen geprofileerd dat men de karper maar zo snel als mogelijk binnen moet sleuren.

krijg je nog meer van die figuren die met een minimaal 3lb stok staan te sleuren met als gevolg uitgeschuerde bekken etc.

wat betreft gevlochten lijn, niets voor mij stel je eens voor dat je wel een vis verspeelt die zich vast zwemt in een obstakel.

Vis is ten dode opgeschreven zal niet de 1ste vis zijn waar dit bij gebeurt en verdomd het zijn vaak de dikken die ook met gevlochten worden verspeeld.

misschien onkunde heb geen idee, in mijn opinie is goed drillen een kunst die je leert door ervaring op te doen.

met vangende groet,
Peter
Gebruikersavatar
Aart-Jan de Jong
Berichten: 103
Lid geworden op: 27-01-2002 01:00
Locatie: Harfsen (tussen Deventer&Zutphen)

24-06-2002 14:42

soms kun je een vis gewoon niet snel een halt toeroepen, doordat de vis een enorme krachtexplosie heeft. en ddan niet 1 snoeiharde run, maar gedurende een langere tijd. hij zwemt zxich vast in planten, komt los, zwemt zich vast en gaat vervolgens toch het wijd op maar blijft tegen de bodem plakken. waarom er dan zo vreemd wordt gereageerd op iemand die zegt dat hij/zij een uur heeft staan drillen op een in verhouding kleine vis snap ik niet.
laat iedereen lekker in zijn waarde en ga niet iemand af lopen zeiken omdat hij iets vertelt wat jij jhe niet voor kan stellen.
ik heb ook al eens een dril gezien van 50 minuten op een graskarper!ik moest scheppen en er werd echt niet kinderachtig gedrild, maar de vis had gewoon een onmetelijke kracht in zich...deze vis woog dan weliswaar 19 kilogram, maar op een langzaam stromnde rivier van een meter of 15 breed zou je toch een vis wat sneller op de kant verwachten...alles lijkt mogelijk te zijn.

groeten Aart-Jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-06-2002 16:45

Inderdaad Aart-Jan: alles lijkt mogelijk te zijn, maar dan bedoel ik bij karpervissers! Bij karpers heb ik daar zo mijn twijfels over....
Lid worden van de KSN of het VBK (indien mogelijk van beide verenigingen) is de beste optie om de belangen van de karpervisserij veilig te stellen / uit te kunnen breiden.
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

24-06-2002 19:47

Tsja van het weekend het volgende meegemaakt. Ik en m'n maat Wijnand zitten op een maagdelijk groot kanaal. De hengels staan op een steiger en daar staat 3.5-4 meter water. Het water is mooi helder en je kunt redelijk diep kijken.
Zaterdag morgen krijgt Wijnand een kei-keiharde run die ons beide wekt. Wijnand gaat maar es bij z'n hengel kijken :smile: en ik zet m'n telefoon aan het is dan 6.11 uur. Tsja mooie tijd om te ontwaken. Samen staan we op de steiger met een vis die maar over de bodem blijft gaan en gaan. Werkelijk, het leek wel een Dolle Henkie. Omdat m'n broek nat was geregend sliep ik in m'n boxershort en omdat er een briesje opstak deed ik m'n inmiddels droge broek weer aan. En omdat in m'n broek standaard m'n telefoon zit pak ik deze en kijk nog maar es... 6.27! Tering en we hebben de vis nog niet eens gezien! Ik loop de steiger weer op en Wijnand staat nog steeds met z'n 2 1/2 te drillen. De hengel staat krom maar uiteraard niet op z'n maximum... Dat zou onverantwoord zijn: beter een minuut langer drillen dan dat de haak uitscheurt, niet? Niet dat Wijnand drillt als een mietje, gewoon stevig.
De vis weet de druk gewoon te weerstaan en om half 7 zien we de vis voor het eerst: "huh zó klein!!!"
We hadden beide wel een (hoge)twintiger verwacht maar dit leek meer op een 18 ponder ofzo... Een leuke vis maar tijdens een dril van al 20 min. ga je toch aan bepaalde dingen (gewichten) denken :smile:.
Het was wel duidelijk dat Wijnand een van de leukste drills ooit had; iedere x als de vis zich weer een beetje liep zien dook ie weer richting de bodem.
Op den duur ligt de vis op z'n zij en meteen knalt Wijnand het net eronder. Ik kijk op m'n telefoon: 6.40 uur! dus: 29 minuten gedrillt! TERING niet normaal man!

Nu komt het leuke: de vis was nog kleiner dan gedacht: 76cm bij 13.4 pond (voor de rekenwonderen: 6.7 kilo).

Het is echt waar en echt ongeloofelijk ik weet het maar m'n telefoon liegt niet! En Wijnand had ook wel een lam armpje terwijl hij hem bij vlagen toch best intensief gebruikt... toch, The Wine :grin: !

Maar goed, Wijnand we gaan snel de 1e twintiger vangen!

Michiel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-06-2002 19:57

Gaf je telefoon ook aan hoe laat je uit je droom ontwaakte??
Vissen is een hobby, geen religie!
Wesley Bormann
Berichten: 23
Lid geworden op: 01-04-2002 02:00
Locatie: Maassluis
Contacteer:

24-06-2002 21:02

ik ben nog beetje peppie ( vis pas 3 jaar ofzo) en ik heb het nu 2 x gehad, de vis is voor de kant en daar blijve kleven op de bodem en af en toe een staart te zien krijgen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-06-2002 17:14

Cor en Douwe,
ik vind het een beetje kort door de bocht om zoiets zomaar te zeggen. Jullie waren er niet bij, dus jullie kunnen het niet weten!
Misschien hebben jullie wel nog nooit een langere dril dan bijv. 10 minuten meegemaakt, wil dat dan automatisch zeggen dat alle andere karpervissers op dit board nog nooit een langere dril hebben meegemaakt ??
Ik moet eerlijk zijn, ik doe er ook nooit lang over om de vis op de kant te krijgen .. maar ik heb al bij een run van een maat gestaan...slip goed afgesteld en ga zo maar door, en die vis ging gewoon ervandoor .. en bleef onder de kant rondjes zwemmen, geprobeerd te scheppen maar vloog er meteen vandoor.

groeten
stefan
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-06-2002 17:21

Stefan, ik vis met hengels vanaf 1 lbs. en heb honderden vissen gevangen die behoorlijk zwaarder waren dan de genoemde 13 pond aan die penhengel.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat je bijna een half uur nodig bent met zo,n vis ook niet aan de 1 lbs hengel.
Ok één keer maar die vis zwom zich vast en kwam pas na 4 uren weer op gang is die dril dan 4 uren geweest.

Je hebt gelijk dat wij er niet bij waren en waren wij erbij geweest waren wij waarschijnlijk weggelopen.
Kom op zeg 13 pond en een half uur drillen, dat red je niet eens aan een vaste stok zonder hem drie keer weg te sturen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

25-06-2002 19:40

Ja dan niet maar het is toch echt wel waar hoor! Dacht je dat wij het konden geloven dat het zo'n kleine kut vis was?

Natuurlijk is het belachelijk en natuurlijk gelooft bijna niemand het behalve de mensen die óók op dat kanaal vissen! Want de mensen die er vissen (en vangen, hetgeen trouwens niet voor iedereen is weggelegd) zullen het zonder twijfel geloven. Want een ieder die daar karpers heeft gevangen, jaargetijde... het maakt geen ZAK uit, zal je vertellen dat de karpers daar sterk zijn!

FF wat anekdotes van het kanaal: een maat van mij krijgt een run en de vis scheurt bij het eerste schot als een dolle henkie door de slip en kolkt een eind verderop onder de kant, de afstand van de stek (kantstek) tot waar de vis kolkte was ruim 30 meter de afmeting van de vis: tegen de 80cm, niet gewogen.
Zelf heb ik ook er eens 12.4 ponder gevangen die aan de oppervlakte kwam en steeds schoten gaf superdicht onder de waterspiegel MAAR HARD dat deze schoten waren: ik wist niet dat karpers zo hard konden zwemmen, serieus niet!
Een andere maat die hier (hier= op carpboard) ook wel eens komt heeft een stek waar slechts 1 meter water staat en ook hij heeft meerdere 15-20 minuten staan drillen! En dertigers of iets zijn er daarom toch nog nooit uitgekomen.
Diezelfde maat heeft ooit dit beleefd: Hij krijgt een run (keihard) en na een lekker gevecht ligt de vis op z'n zij en Edwin (zo heet de beste visser) kon hem scheppen. Edwin trekt het net naar zich toe en helemaal uit het niets geeft de vis een schot maar dan ook echt een serieus schot. Edwin stond in z'n waadpak en om de druk van de karper op z'n net te doen afnemen stapt ie snel naar voren en nog kon hij niet voorkomen dat de karper DE ARMEN VAN Z'N NET DEED KNAPPEN! En denk maar niet dat zo'n zielig kutnetje was nee het was een retedegelijk net. En de karper... die haalde de 20 pond bij lange na niet! Maar als Edwin dit leest moet ie maar es vertellen hoe fucking sterk die karpers wel niet zijn!

Zelf heb ik er nog geen grote (20-ers) kunnen vangen maar ik heb al meerdere drills langer dan 10 min gehad met visjes van bijv 71 cm. En ik kan HEUS WEL KLOKKIJKEN!

En op putten heb ik dit eigenlijk nog nooit gehad. Sinds ik karperhengels heb vis ik altijd al met 2 ponders en inderdaad het duurt wat langer: ooit een 17 kg vis gevangen : 35 minuten gedrillt! En ik was écht wel pittig aan het hangen in die stok! Verder wel drills gehad langer dan 10 minuten maar niet bijster veel.

Verder wil ik nog ff melden dat ik eigenlijk
gek ben dat ik me verweer want IK weet hoe het gegaan is en als mensen het niet geloven zou je daar eigenlijk schijt aan moeten hebben. Mensen moeten me maar vertrouwen op mijn woord. Het waren 29 minuten, ik durf m'n ouders erop te verwedden. Mensen die me nog steeds niet geloven kennen mij duidelijk persoonlijk niet én vissen zkr niet of nauwelijk op open water.... Op grootwater stelsels drillend met 3.5-4 meter water onder je anus, met 2 pondertjes!

Mensen, schijt aan alles en vissen! Vis voor jezelf, blijf eerlijk en als je altijd eerlijk bent zul je eerlijkheid en vriendschap terugkrijgen dus vergooi dit niet door leugens te vertellen!

ZO !

de mazzel,

Michiel

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michiel Pilaar op 2002-06-25 20:12 ]</font>
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-06-2002 19:51

Michel ik ben tot kankersterk gekomen voor de rest boeit dat hele verhaal van jou mij niet meer.
Ajuus, iemand serieus nemen die dergelijke termen nodig heeft om zijn verhaal kracht bij te zetten is onmogelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

25-06-2002 20:10

Tsja als je je op je teentjes getrapt voelt gebruik je soms de verkeerde krachttermen. Mijn excuses en 'k heb het veranderd.

Michiel


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michiel Pilaar op 2002-06-25 20:13 ]</font>
Wilko Bloem

25-06-2002 23:52

Maak je niet druk Michiel, om vissers die jou niet serieus nemen! Om dat ze zelf, nog nooit zo iets hebben meegemaakt! Laat ze kletsen, men weet niet beter. Enkel wat zij zelf ondervonden hebben, dat is "waarheid" voor hun! En dat word door desbetreffende, dan wel als serieus ervaren! Jou verhaal Michiel, klinkt voor mij niet ongelofelijk, ik heb ook twee keer, die ervaring mogen beleven. Ik ga er niet eens over in discussie, ik deel het alleen mede, en voor de rest interesseert het mij niet wat men er van denkt of vindt!
Met lezende groet Wilko. :grin:

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-06-2002 10:48

Kom kom Wilko, als het over dieronvriendelijke zaken gaat spring je op de bok maar zodra het over driltjden gaat die de norm ver overschrijden ben je mild?
Dit strookt echt niet met jou kruistocht tegen dierenleed.

Maar ok neem mij dan niet serieus maakt mij eigenlijk ook niks uit.
Ik ben ik en jij bent jij.
Vissen is een hobby, geen religie!