Vliegvissen op karper


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

15-05-2004 12:30

Wat vinden jullie van vliegvissen op karper? Met een droge vlieg(dwz op de oppervlakte!), aan je vlieghengel, met een flinke leader en backing, en dan op karper die aan de oppervlakte aast in ze zomer? Ik heb weleens vaker karper op deze manier gevangen, ook 14 ponders! Maar wat vinden jullie?

Greetz Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
geert vangils
Berichten: 105
Lid geworden op: 01-05-2004 21:08
Locatie: weelde (belgie)
Contacteer:

16-05-2004 08:52

marck,
ik ken er niets van hoor maar enkele maanden geleden zat er bij beet een bijlage :"karper" hier stond ook een artikel in van een kerel die met een vlieghengel op karper viste
wat hij zoal ving:enkele mooie schubkarpers een spiegel van 82 cm en nog vele andere

als jet mij vraagt:
tprobere waard
Gebruikersavatar
paul engel
Berichten: 69
Lid geworden op: 03-06-2003 02:00
Locatie: amersfoort

16-05-2004 19:26

hey marck,

ik den kdat dat best moet kunnen er zijn zat vliegvissers die er monster van vissen uit halen denk maar eens aan de atlantische zalm.. ik den darom dat je best het eens kan proberen, en slagen zal je denk wel!
schoonheid blijft... ponden vervagen... dus laten we aub niet op ponden gaan jagen zodat de schoonheid kan vervagen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2004 19:42

Een grote beperking is dat karper niet gecharmeerd is van een vliegvisser die op de kant zijn lijn verlengd. Ze hebben een behoorlijk scherp zicht en vangen elk trilinkje op. Verder is de karper niet zo een jager en moet je een nimf vlak voor zijn bek vissen. Maar inderdaad, als ze in het oppervlak azen kun je ze met een droge vlieg net zo verleiden als met een broodkorst. Een visserij die zich doorgaans beter leent voor parkvijvers met een grote karperbezetting. Kijk daar dan uit dat je geen omstanders haakt. :D

Is overigens niet te vergelijken met zalmvissen op de vlieg.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

16-05-2004 20:47

[quote="Kees Ouwehand"]
Is overigens niet te vergelijken met zalmvissen op de vlieg.

Groet, Kees[/quote]


Maar de actie die je op een 6# hengel vangt wel......... :lol:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

16-05-2004 21:16

Vliegvissen op karper, daar heb ik lang geleden al over gelezen. Kende vroeger een iemand die dit ook zelf deed. Is echt niets nieuws.

Ik heb zelf nooit gevist met de vlieg. Maar ik kan wel situaties bedenken waar dit wel eens dressuurdoorbrekend zou kunnen werken.

En inderdaad, een karper drillen op een "lichte" vliegenhengel... Volgens mij is dat pure adrenaline!

Gr.,
Raym 8) nd
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

16-05-2004 21:53

Dat is inderdaad een flinke adrenalinestoot heren! Dat kan ik jullie wel vertellen! Maar ik ga ook binnenkort in Zweden zalm en forel vissen met de vlieg, maar hebben jullie nog tips daarvoor? En wie vliegvist er zelf vrij veel en heeft er nog tips? Die kan ik goed gebruiken aangezien ik af en toe nogal stuntelig doe aan de waterkant met mijn vlieghengel :oops:
Bijv: Mijn backing raakt nog al eens in de knoop met mijn hengel, of met mijn leader of met zichzelf, en als ik verkeerde termen gebruik, voor de verkeerde dingen wil ik dat ook graag weten :P Maja, dat hoor ik nog wel hoop ik!

Vliegende Groeten Marck

(P.S. Kees, ik maak me geen zorgen om omstanders, maar eerder om rondvliegende vogels, en omstaande struiken, bomen en rietkragen :-?)
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2004 21:56

De zalm is sneller en onvermoeibaar, Koen. Nog een heel verschil. Aan de andere kant is een zalm een jager en makkelijker te vangen. Niettemin is een karperdril op een hengel voor een AFTMA 6 lijn onvergetelijk. Zeker als je dat vergelijkt met wat je hier doorgaans op de vliegenhengel vangt. Tja, Raymond. Het zal in de jaren 80 zijn geweest dat er al melding van is gedaan in hengelsportbladen. Nico de Boer wijde een artikel aan zijn vangsten (toevalstreffers) vlak bij het IJsselmeer op de lichte vliegenhengel (#5). Maar er werd ook al geschreven over het gericht op karper vliegvissen. Ikzelf heb het geprobeerd. Wat ik zeg over parkvijvers als meest geschikte plaats is eigen ervaring. Daar is het minder lastig. Voor het overige valt het nogal tegen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2004 22:02

Marck

Mensen zijn heel wat vervelender dan bomen, kan ik je vertellen. Wat je verdere vraag betreft kan ik je alleen wat werplesjes aanraden. Je timing is niet goed, zo te lezen. Besef ook dat je niet met je pols werpt. Bindt desnoods eens de onderkant van de hengel vast aan je pols. Daar zijn oefenbandjes voor, maar met een touwtje o.i.d. gaat het ook. En laat de lijn strekken, of te wel zet niet te vroeg in. Maar ook niet te laat. :roll:

Groet, Kees

Oh ja, probeer met een WF lijn niet met teveel lijn uit de hengel te werpen. Die laatste meters moeten je eruit "schieten". Overigens toch aan te raden met de lengte die je uit de hengel hebt niet teveel hooi op de vork te nemen.
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

16-05-2004 22:17

Kijk dat is info waar ik wat aan heb :D

Timing kan inderdaad niet goed zijn :(

Ik laat de lijn toch wel altijd strekken :)

Uitschieten van de lijn gaat nu stukken beter dan paar maanden geleden:) ik red nu zon 15-20 meter aan lijn denk ik netjes voor mij uit, is dat voldoende of is dat weinig, vergeleken met anderen?

En ik zie de hengel als verlengstuk van mijn arm 8) zo noem je dat toch ? :P

Maja, waar kan ik werples nemen? In de buurt van Hilversum? Als je dat nog even zou willen zeggen, ben ik je heel dankbaar 8) :D Als je dat niet wil delen over het forum, dan PB je maar:)

Ik heb btw ook een 6je:) en hoe bevestig jij de vlieg aan je backing? Gewoon knopen of met zo'n soort Clip-On System? Die zijn wel speciaal voor natte vliegen en nymphen en daar werkt het ook wel voor maar voor de droge vlieg word dat al snel te zwaar!

In afwachting van je antw.,

Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2004 22:26

Oh, dat kan zo wel. Peeters in Kortenhoef is je man.

http://www.peetershengelsport.nl/

15 tot 20 meter is al heel wat. Laat het daar even bij en oefen dat verder.

Kunstaasknoop, geen gedoe met iets anders dan de vlieg aan je leader.

Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-05-2004 22:34

Ik kan mij niet goed voorstellen dat iemand er lol aan heeft om op de meest inefficiënte manier (vliegvissen dus) op karper te gaan vissen.
Als ik zie dat John Lubbers met een vaste stok van 15 meter vele karpers heeft gevangen, t/m 36 pond, kan ik mij daar nog wel wat bij voorstellen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-05-2004 22:54

Van een vliegvisser kan ik het mij voorstellen dat hij het probeert, Aart. Van een karpervisser niet. :wink:

Kees
Gunther van Marwijk

17-05-2004 00:19

...
Laatst gewijzigd door Gunther van Marwijk op 16-08-2004 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-05-2004 08:37

Gunther,

Precies, zo zou je het zeker kunnen zeggen.

Maar vliegvissen is wel een heel charmante manier om vis te vangen. Bovendien een manier van vissen met een heleboel facetten. Meer dan karpervissen. Beleving gaat altijd boven efficiency in het sportvissen. Maar een karpervisser die gaat vliegvissen om beter karper te vangen snapt de karper niet.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

17-05-2004 10:58

Ik doe het ook niet om meer karper te vangen heren! Ik vind het alleen een leuk tijdverdrijf ipv het gewone statische vissen! Het geeft naar mijn mening ook een stuk meer voldoening om een karper aan de vlieghengel binnen te halen dan aan de gewone karperstok! Maar ik vind wel dat kees gelijk heeft! Je moet niet gaan karpervliegvissen om meer karper te willen/kunnen vangen, want dan begrijp je de karper niet! 8)

Greetz

Marck
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Plaats reactie