TE VEEL KARPER!!


jan van kranenburg

10-05-2004 23:54

Hans,

Maal ik niet om.
Lees geen Frans :D

Hoe was Walt?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

12-05-2004 19:00

Ik heb vorig jaar via de mail contact gehad met ene Herman Smit van de KSN?! Hier in Zwolle (plaats via PB) zit een aangelegde vijver van ong. 4 jaar oud. Ze hebben toen water gepompt vanuit een nabijgelegen water in de paai periode! Er zijn echt gigantisch veel eitjes toe meegekomen maar geen grote roofvis zoals snoek. Geloof het of niet, op een oppervlakkte van 100 bij 50 meter zitten zoveel karpers in een vijver van 50 cm. diep dat je ze kan vangen met de hand! Toen ik daar voor het eerst viste, trok ik er samen met een ervaren Karpervisser uit Zwolle 30 op een dag uit! Toen waren ze 20 cm, en nu zeker 50 tot 65 cm! Ik heb ook de KSN en Hengelsport Zwolle hierover gemaild maar geen reactie verkregen. Alleen van Herman Smit, maar er is niets veranderd. Nog een paar jaar en alles gaat dus dood denk ik...
Jens Konst
Berichten: 77
Lid geworden op: 03-02-2004 20:40
Locatie: Mijdrecht

12-05-2004 19:15

Ik had het wel geweten ga er een paar keer zitten en vervoer die vissen naar een ander water in de buurt als dat kan.

Groeten JEns
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-05-2004 19:18

Ik geloof niet dat het beste is, ivm virussen ed...
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

12-05-2004 20:07

[quote="Foos Mensing"]Ik geloof niet dat het beste is, ivm virussen ed...[/quote]

dat kreeg ik dus ook te horen! maar wat dan te doen? wie heeft er een beetje 'invloed' daarop binnen de KSN cq. visserij?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

12-05-2004 20:10

De plaatselijke Hengelsport Vereniging ??
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

12-05-2004 22:05

Ik heb ooit is op zon watertje gevist op een camping in frankrijk, samen met mij vader hadden we in 3-4 uurtjes tijd 35 vissen.
Helaas hadden daar veel vissen kapotte bekken, wat wel opviel was dat de sterkere(en zonder kapotte bekken) later kwamen.
Ook de rest van de vijver ving, en dit was op een water van slechts 0.8 hectare groot met op elke 30 meter(misschien zelfs minder) iemand aan t vissen...
mzzl Melvin
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

12-05-2004 23:01

Ik heb nog even gerekend en de wijk en het park zijn nu 6 jaar oud! De grootste Karper tot nu toe gevangen is door mijn broertje, een rijenkarper van 62 cm.

http://www.karperonline.nl/coppermine/a ... pril.4.jpg

Kijk voor de gein eens naar de achtergrond op de foto, dit gedeelte bestaat uit meer riet dan water :( Het is daar 40 tot 50 cm. diep!
jan van kranenburg

13-05-2004 00:50

Wat een prachtige vis, Dennis.

Als die vissen iid ten dode gedoemd zijn, moet er ingegrepen worden.

Zelf aanklooien, hoe goed bedoeld ook, moet niemand doen.

Aart, Lees je mee?

Vraag Aart, komt raad!! :D

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

13-05-2004 08:17

Ik zou ze wegvangen en uitzetten in een STROMENDE RIVIER (b.v de ijsel)...heb het idee dat virussen e.d op een stromende rivier veel minder vat heeft dan op een afgesloten plas...ben geen deskundige, dus wellicht iemand die meer deskundig is met dit materie dan ik, kan wellicht bovenstaande bevestigen of afraden.

gr
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

13-05-2004 08:29

[quote="Hans Brinkel"]Ik zou ze wegvangen en uitzetten in een STROMENDE RIVIER (b.v de ijsel)...heb het idee dat virussen e.d op een stromende rivier veel minder vat heeft dan op een afgesloten plas...ben geen deskundige, dus wellicht iemand die meer deskundig is met dit materie dan ik, kan wellicht bovenstaande bevestigen of afraden.

gr
Hans Brinkel[/quote]

Hans, ik snap wat je bedoeld alleen heb ik liever dat bijv. de KSN ze overzet dan ik zelf! Ik wil geen Karper-epidimie op mijn geweten hebben!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

13-05-2004 16:43

Wat een mooie vis idd! Je zou eigenlijk wel even moeten informeren of het mogelijk is om die vissen naar bijv. de Ijssel over te zetten, want deze vissen zijn veeeel te mooi om dood te laten gaan!! :) Maar wel goed dat je niet roekeloos met de vis gaat slepen ivm. virussen, :D
Veel succes ermee, en ik hoop dat ik over een x-aantal jaren eens zo'n mooie rijenkarper in mijn net in IJsselwater mag verwelkomen :wink:

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-05-2004 22:15

Mannen, uit deze vijver zijn de afgelopen jaren door de jeugd al heel veel karpertjes naar elders overgezet ( gelukkig zonder gevolgen als ziektes e.d.). Dat de karpertjes die er nu nog inzitten over enkele jaren doodgaan slaat gewoon nergens op.
De visrechthebbende (HSV 'De Hengelsport Zwolle') weet alles van deze vijver af en vindt afvissing niet noodzakelijk daar ze nog redelijk groeien en dit een vijver is waar de jeugd uit die wijk ook af en toe een karpertje kan vangen.
Zodra het wel noodzakelijk mocht worden om daar karper af te vissen heeft deze HSV alles bij de hand (zegen en electrovisapparaat) om het bestand uit te dunnen. Bovendien zijn er bij deze HSV een behoorlijk aantal vissers die de cursus(sen) visstandbeheer hebben gevolgd en weten waar ze het over hebben.
Er is wel degelijk enkele malen door de KSN regio Zwolle met 'De Hengelsport' over deze vijver gesproken (al vanaf ca. 4 jaar geleden).
Tot slot wil ik nog even een misverstand uit de weg ruimen: de KSN is geen visrechthebbende en kan dus ook nooit beslissen over eventuele afvissingen of uitzettingen, dit moet altijd in overleg met de visrechthebbende gebeuren.
frank boerboom
Berichten: 54
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: duiven, gelderland

15-05-2004 00:34

ik was paar jaar terug op vakantie in limburg, toen waren we bij een kasteel in de gemeente hoensbroek het was: kasteel hoensbroek.

wat ik daar zag zwemmen loog er niet om hoor! het konden wel dertigponders zijn die gewoon het brood uit je handen aten.!
jan van kranenburg

15-05-2004 01:19

Frank,

Heb dat ook gezien. Twee jaar geleden.

Gelukkig; vissen verboden!!

mvg

Jan
frank boerboom
Berichten: 54
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: duiven, gelderland

15-05-2004 10:32

ik zit in een internaat in nijmegen en ik zie af en toe de vissen al zwemmen. Vaak geeft dit me al dezlefde voldoening als het vangen ervan, gewoon het weten ervan dat je ze kan vangen
Gebruikersavatar
Dennis Hessels
Berichten: 162
Lid geworden op: 14-04-2004 20:07
Locatie: Zwolle
Contacteer:

17-05-2004 17:50

[quote="Aart Lokhorst"]Mannen, uit deze vijver zijn de afgelopen jaren door de jeugd al heel veel karpertjes naar elders overgezet ( gelukkig zonder gevolgen als ziektes e.d.). Dat de karpertjes die er nu nog inzitten over enkele jaren doodgaan slaat gewoon nergens op.
De visrechthebbende (HSV 'De Hengelsport Zwolle') weet alles van deze vijver af en vindt afvissing niet noodzakelijk daar ze nog redelijk groeien en dit een vijver is waar de jeugd uit die wijk ook af en toe een karpertje kan vangen.
Zodra het wel noodzakelijk mocht worden om daar karper af te vissen heeft deze HSV alles bij de hand (zegen en electrovisapparaat) om het bestand uit te dunnen. Bovendien zijn er bij deze HSV een behoorlijk aantal vissers die de cursus(sen) visstandbeheer hebben gevolgd en weten waar ze het over hebben.
Er is wel degelijk enkele malen door de KSN regio Zwolle met 'De Hengelsport' over deze vijver gesproken (al vanaf ca. 4 jaar geleden).
Tot slot wil ik nog even een misverstand uit de weg ruimen: de KSN is geen visrechthebbende en kan dus ook nooit beslissen over eventuele afvissingen of uitzettingen, dit moet altijd in overleg met de visrechthebbende gebeuren.[/quote]

Hallo Aart,

Het enigste wat mij is opgevallen is het grote bestand aan Karper die tussen veel, veel riet leeft. Als er gezegt door jouw in dit geval dat het goed is qc. gaat komen ben ik blij :D Bedankt voor je antwoord,

Dennis