zware hengels


Plaats reactie

Ik gebruik zware hengels 2,5 lb en hoger

altijd
23
52%
nooit
21
48%
 
Totaal aantal stemmen: 44
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

03-05-2004 15:12

Wat mij de laatste tijd opvalt is dat de actie van de hengels op dit moment behoorlijk zwaar zijn, naar mijn idee.
ook aan de waterkant zijn de hengels bijna allemaal van de 2,5 ponds klasse en hoger liefst nog kort en zo strak mogelijk.
waarom vraag ik mij af ?

Zelfs op watertjes van nog geen 25 meter breed ,geen uitsteekels,palen of andere dingen zowel boven als onder water die een beletsel vormen om met lichter materiaal te vissen gebruikt men hengels met gevlochten lijnen die aan onze zeekust perfect gebruikt kunnen worden


Volgens mij heb je dan totaal geen gevoel meer wat een karper doet met uitgescheurden bekken als gevolg.

hoe denken jullie daar over?
groet henk
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

03-05-2004 16:04

ik vis zelf met 2 3/4 century NG 3.60
maar deze hengel is absoluut niet strak

je kan ook de ene 2 3/4 niet vergelijken met de andere 2 3/4
de actie's kunnen zeer verschillend zijn..zowel stug als slap

maar wat je zegt...je ziet het steeds vaker dat ze met zeehengels staan te vissen aan de waterkant
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

03-05-2004 16:18

Ik kan hier geen stem op uitbrengen hoor. Ikzelf heb nu 2 setjes hengels:

Ik heb 3 Shimano Diaflash "The Bug" in de 2,25 Lbs. uitvoering. Deze gebruik ik het meeste. Deze hengels zijn lekker soepel en daarmee geschikt voor cultuurwater, kleine vaarten en het lichte kanaalwerk. Als afstand geen bezwaar is gebruik ik ze ook op groot water.

Sinds kort heb ik ook 3 Fox Extreme stokken van 3 Lbs. Deze gebruik ik als ik op afstand moet vissen (80 meter en meer) of voor het zware werk op kanalen en bij obstakels.

Bij mij hangt de keuze dus af van de situatie.

Anderzijds, als je afhankelijk bent van 1 set hengels, dan zou ik zelf eerder kiezen voor soepele 2,75 Lbs'ers. Deze hengels zijn in principe in alle situaties afdoende, mits er op een verantwoordelijke manier mee wordt omgegaan. Dus idd niet rossen in die polderwatertjes!!!
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

03-05-2004 18:02

Ik gebruik op het kanaal en op de sterk stromende rivier die ik bevis 12 voeters met een tc van 1.9 lbs. Dit zijn ook nog eens echte ouderwetse slow compound tapers (met voor de verandering wel eens genoeg ogen, geplaatst in een goede verdeling).

Ik heb het gevoel dat als ik tijdens drillen echt alles uit deze hengels haal, ik zo ongeveer de kop van een vis af trek, spreekwoordelijk dan!

Die zware hengels heb je echt niet nodig, obstakel -en afstandvissen uitgezonderd. Maar ja dat is mijn mening.

Moet ik kiezen voor een universele hengel, sluit ik me bij de mening van Martijn aan. Progressief buigende hengels met een tc van zo'n 2.75 lbs.

Gr.,
Raymond
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-05-2004 18:28

Zachte soepele hengels werden vroeger gemaakt en gebruikt om zacht aas, kruimige patat bijv., te kunnen werpen.

Mey een 2 ponds of 3 ponds hengel en nylon "trek" je hooguit een 2 kilo op een unster. Het verschil is te verwaarlozen.

Wil je zwaarder lood werpen en niet in de war gooien heb je een ander soort actie nodig. De hengel moet snel weer in zijn originele stand koemn en niet "nazwiepen" Dit na zwiepn kan voor extra vogelnestjes zorgen.

3 lbs en nylon. 20 meter lijn uit en trekkne maar op de unster. 2 kilo en een beetje 3 ons. Idem maar vliegertouw (dyneema) 2,8 kilo.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

03-05-2004 18:31

voor op groot water heb ik 2x 2.75lbs hengels van 3.40m en voor op de kleinere slootjes heb ik 2 kleine hengels van 2.60, ik vind ook niet dat je op die kleine watertjes met groote hengels moet gaan zitte
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

03-05-2004 18:59

Klaas,

Ik ben het niet helemaal met je eens. Als het op ver werpen aankomt hoef je helemaal geen snelle hengel te hebben. Massa is onder andere ook belangrijk, zelfs wenselijk. Je hebt uiteraard wel een bepaalde buigkracht nodig.

Jij beweert als je de maximale kracht uit een hengel, je zo'n 2 tot 2.5 kilo trekt. Dat kan best kloppen kan ik me wel wat bij voorstellen (ik heb het nog nooit echt zo gemeten). Wat ik wil zeggen is, wat is het verschil tussen 2 en 2,5 kilo? 25% meer kracht!!! Praten we over licht gehaakte vissen... je raadt wel wat ik wil zeggen.

Maar... het gaat ook over hoe een hengel zijn kracht opbouwt. En dit heeft echt wel betrekking op zowel werpen als drillen. Zolang als ik niet heel erg ver hoef (wil) gooien en niet hoef te drillen op de grens maakt het allemaal niet zoveel uit. Ga ik dit wel doen wordt het toch echt wel een ander verhaal hoor.

Deze materie is echt niet alleen van toepassing op vroeger toen er met andere (zachtere) aassoorten werd gevist maar is nog altijd actueel.

Maar voor mij geen halszaak hoor, iedereen moet vissen op de manier hoe hij dat graag wil.

Groeten,
Raym 8) nd
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

03-05-2004 23:20

Ik heb geen stem uitgebracht,

Ik heb ook een aantal sets staan, voor 80% van de wateren die ik bevis gebruik ik m'n Tri-Cast Legend 2.25lbs. Gewoonweg super actie in die hengels. Ben er ook achter gekomen dat dergelijke softliners inderdaad het aantal lossers beperkt.

Voor het zware werk gebruik ik Danau Extreme Range Remire Carp, 2.3/4 lbs, Echte fasttapers voor het gooien van lange afstanden en het overige afstandvissen. Deze gebruik ik echter nog weinig. De actie van de Tri-Casten is gewoon te mooi en de drils veel heftiger.

Groet,
Bart
jan witter

04-05-2004 09:27

Dit stukje is van de site van Jan Schreiner & zoon afgehaald en mensen zouden eens het boekje zinvolle hengelpraat van Jan Schreiner moeten lezen dan zouden de meeste hengelsport fabrikanten zich wel bedenken om met de huidige hengels op de markt te komen...........



Al vanaf de tijd dat hengelfabrieken werphengels begonnen te maken, zo ongeveer vijftig jaar geleden, zijn de fabrikanten begonnen een grote leugen gestalte te geven.
En dat betreft dan het klasseren van hengels op werpvermogen. Dit heeft ontstellend veel teleurstelling met zich mee gebracht en veel onnodige geldverspilling, omdat het in tal van gevallen om onbruikbare miskopen ging. En het is nog steeds in hoge mate het geval.
Luistert u maar:
Ik zal mij beperken tot de werphengels die in Nederland algemene bekendheid hebben verworven onder de naam spinhengels. Naar Nederlandse begrippen zijn dat hengels die speciaal worden gemaakt om (in Nederland) zo perfect mogelijk met een spinner te kunnen vissen. De meest courante spinhengels in ons land zijn de 5 grams ultralichte spinhengel en de 10 grams lichte spinhengels. Om die 5 grams spinhengel compleet te maken voor de visserij waarvoor hij bedoeld is, moet er een lijn op worden gebruikt van 0,14 mm gewone nylon, een spinnertje van 20, 25 of 30 mm, een ultralicht spinstangetje en een anti-kinkloodje van een halve gram. De 10 grams spinhengel moet een lijn van 0,20 mm hebben en is bruikbaar met spinners van 40 a 45 mm , en met een anti-kinkloodje van 1 gram, gecompleteerd door een spinstangetje.



Met beide combinaties is perfect te vissen in water van circa 40 cm tot 2 m diep. Beide type hengels hebben het spinnen in Nederland tot op grote hoogte gebracht wat plezier en resultaten betreft.
Ik benadruk dat iedere hengel (niet alleen spinhengels) altijd maar 1 vermogen kan hebben: een werpvermogen dat in directe relatie staat tot de buigweerstand van de hengel, de veerkracht, de demping, de krachtsdistributie en de sterkte van de lijn.
Wat doen de hengelfabrikanten zonder enige uitzondering? We hebben een willekeurige catalogus gepakt van een willekeurige importeur en wij bepalen ons uitsluitend tot de spinhengels. Op de pagina's die spinhengels betreffen zoeken we een paar hengels uit die min of meer universeel worden genoemd. De eerste hengel die wij tegenkomen vermeldt trots dat hij een werpvermogen bezit van 5 tot 30 gram. De tweede hengel geeft een werpvermogen aan van 9 tot 40 gram en de derde zegt een werpgewicht te kunnen verplaatsten dat van 10 tot 45 gram loopt. De hengels zijn 2.40m, 2.70m en 3m lang. Als wij volgens Nederlandse begrippen deze hengels zouden moeten klasseren op de mogelijkheden die zij bieden, zou er een heel ander verhaal uit de bus komen. Een verhaal waaruit zal blijken hoe groot de leugen is die hengelfabrikanten vertellen.
Als een hengel wordt geklasseerd op de volgende manier: van 10 tot 45 gram werpvermogen, kan men er met een gerust hart vanuit gaan dat het maximale werpvermogen van de bedoelde hengel minstens 45 gram is. Een fabrikant neemt op dat punt geen enkel risico.



Op een 45 grams hengel van 3m lengte, hoort een lijndikte thuis van circa 0,40 mm. En de hengel is dan uitstekend geschikt voor het vissen met pluggen en lepels met gewichten tussen de 35 en 45 gram, voor de snoek- en zalmvisserij. Maar diezelfde hengel suggereert ook dat het een 10 grams spinhengel is die gebruikt moet en kan worden, met de bijkomstige materialen die ik al genoemd heb.
De hengel van 5 tot 30 gram is dus een 30 grams hengel die een lijndikte vraagt van 0,30 mm. En de pluggen en lepels die ongeveer bij het aangegeven werpvermogen passen. Het is geen spinhengel maar een plug- en lepelhengel.
Hetzelfde geldt voor de hengel die als volgt geklasseerd werd: vanaf 8 tot 40 gram. In dit geval dus een 40 grams hengel die om een lijn van 0,35 mm vraagt en om pluggen en lepels van het juiste gewicht. Ze worden echter spinhengels genoemd en voor de leek bevatten ze een overweldigende hoeveelheid aan mogelijkheden. Alleen met spinnen, waar ze voor aangeboden worden, hebben ze absoluut niets te maken.
Het is een leugen om de vissers, die niet zo goed thuis zijn in deze materie, tot kopen te verleiden. En het is een leugen die door voorlichters, die het goed met hun kopers menen, in stand wordt gehouden, maar die zo snel mogelijk dient te verdwijnen. Het gaat om de grootste en kostbaarste misleiding die in de hengelsport aanwezig is.

Jan Schreiner & Zoon
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

04-05-2004 10:16

Ik heb zelf 2 setjes hengels. 3 x 2lb en 3x 3-3.25lb het lichte set gebruik ik voor kleine plasjes en de zwaardere voor stromend water en grote plassen!

Later Jos
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

04-05-2004 10:17

Tja, ik was laatst bij Raven en daar moesten we gewoon flink zoeken voordat we enkele hengels vonden met een tc van 2,5 of lager!
Aan bezemstelen met een tc van 3 en 3,5 pond geen gebrek!

Ik ken ook zo'n "visser".

2 hengels op een rodpot waarop je de auto op kunt krikken terwijl je net zo gemakkelijk een paar prikkers in de grond kunt zetten, hengels van +/- 3,5 pond, zo'n dikke daiwa molen er aan, enkele honderden meters dik gevlochten lijn er op, en dan maar vissen!
(Op 10 a 20 meter vanaf de hengelopstelling)

Toch vreemd dat ie de toppen niet omhoog had staan, ik heb m ook maar een keer zien vissen.

tja,


Gegroet!

WouteR StegginK

ps. zijn er nog wel hengels te koop met een tc kleiner dan 2,5??
Filip Van Vracem
Berichten: 9
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Schilde(B)

04-05-2004 12:54

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de meesten hier, zware hengels voor afstandswerk vind je in overvloed, maar naar een lichter model met een fijne actie en voldoende ogen moet ge serieus zoeken.

Zelfde opmerking voor rodpods als Wouter, waarom in godsnaam zo'n ding gebruiken als je de steunen zo in de grond kan steken?? Ik vis veel liever op lossen steunen met elke hengel perfect gepositioneerd dan wel met een rodpod die ergens ongeveer gemiddeld moet geplaatst worden.

Wat de poll betreft, ik gebruik hoofdzakelijk Tri Cast Carp Diamonds 2.5lb, wel redelijk zwaar maar toch soepel en prima afgewerkt met voldoende ogen. Omdat ik meestal tegen obstakels vis, ga ik niet graag lichter.

Op open water of wanneer ik kleinere vis verwacht, hou ik het op een 2lber, zo eentje die helemaal tot in het handvat buigt bij een deftige karper. :D

Fishing greetz,

Filip
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

04-05-2004 16:17

Ik heb eind 2002 voor 100 euro 2 shakespeare equaliser president hengeltjes van 3.60 m. en 1.3/4 / 2 lbs kunnen overkopen :D
Geweldige hengels, want ik merk dat ik geweldige sport heb op wat voor vis dan ook, maar bijna elke vis weet te landen, groot of klein! Bovendien zijn deze hengels schitterend afgewerkt met 11 ogen het stuk, en een lange kurken ondergreep, en ook nog eens practisch onbreekbaar.. :D
Ik ben wel van plan om eind dit jaar 2 zwaardere hengels te kopen, voor het werk op de grotere wateren, maar een vereiste is wel dat ze goed drillen.

Mijn mening: Vis waar het kan lichte hengels, want het plezier van de vangst van een karper (of andere vis....) is gewoon vele malen groter, en daar gaat het toch om lijkt mij......

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

04-05-2004 19:45

Heren, nog wat leesvoer uit eerdere discussies.

karperwereld.nl/board/viewtopic.phpt=8805


mvg,

Peter
Plaats reactie