Ziekte van Lyme


Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

07-04-2004 18:43

ik heb elk jaar ook wel teken, ook omdat ik regelmatig in het bos ben! vooral plaatsen waar veel wild en bosbessen, lang gras etc staat zijn de teken erg actief zijn. als je op dergelijke plaatsen bent geweest je lichaam goed controleren! vooral de plekker waar je lichaam warm is zoals oksels, knieholten en ook de jonge heer :lol: gewoon zorgen dat je ze binnen 24 verwijderd, dan hebben ze zich nog niet 100% vastgegraven en kun je ze vrij makkelijk verwijderen. ik doe dit meestal met mijn nagels maar pincet kan ook. als je maar zorgt dat alles eruit is ook het kleine zwarte snuitje! en wat bovenaan ook stond geen alcohol etc gebruiken dan gaan ze idd kotsen.
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

11-04-2004 11:54

Henk,

Ik wist niet, dat jij bioloog,arts ed was?
Goed stukje.

Vang ze.

John
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

11-04-2004 12:38

Hoe moet ik me dat nou voorstellen? Bestaat er alleen een kans op een tekenbeet waar de huid blood is zoals armen en benen bij het dragen van een t-shirt en korte broek of kunnen die beesten ook onder je kleding in kruipen? Er werd namelijk opgemerkt om vooral op warme plaatsen te controleren zoals kuiten en oksels.

En hoe zit het met 's nachts, zijn teken dan ook actief?

Ik heb gelukkig (nog) geen ervaring met teken maar wil er wel graag op voorbereid zijn zou het zich een keer voordoen.

Gr.,
Raymond
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

11-04-2004 13:50

Ik heb in de Belgische Ardennen ook wel eens een teek gehad. We hebben deze rotzak eruit gekregen door met de gloeiende kop van een lucifer tegen zijn kont te houden. Zo schrikken ze en laten ze vaak los. Verder haal je hem dan eruit met een pincet, maar ik ga ook zo'n tekentang aanschaffen, want 1 op de 3 teken schijnt Lyme mee te dragen..
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

11-04-2004 14:40

hehe ik zei tegen mijn moeder deze week na het lezen van deze thread , "als je nog eens in de apotheek komt , neem dan eens een tekenklem mee"

's anderendaags was ze geweest , zegt ze : " ja ze hadden geen tepelklemmen meer , maar ze zijn besteld nu"

ikke :-? :o

gelukkig hield ze mij maar voor de gek haha stel u voor tepelklemmen :D

ik heb er ook wel last van van teken :) elk jaar heb ik er wel een paar en vorige week was ik aan het vissen pakte ik een boekje op , wat liep over dat boekje : een teek ! :) ik heb hem wel vakkundig vermorzeld hehe

allez pas op voor de tepels euh teken ;)

groetjes
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

11-04-2004 21:15

raymond,

de teken kruipen overal in, via mouwen broekspijpen etc, dus je hebt ze ook als je lange kleren aan hebt. wat kan helpen is een pet of iets dergelijks dragen en je kraag etc vrij dicht te houden.
het beste kun je gewoon na een sessie even controleren of je teken hebt. dat laten schrikken wat hierboven staat wordt niet aangeraden, dan scheiden ze de stof namelijk uit waarvan je de ziekte kunt krijgen.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-04-2004 21:24

John de Vries schreef:Henk,

Ik wist niet, dat jij bioloog,arts ed was?
Goed stukje.


Nee joh, maar eens gebeten is voor altijd gewaarschuwd en het blijft actueel dus de topic maar weer van stal gehaald ter leringh en niet ter vermaek...
Konden wij maar net als onze huisdieren een band omhebben, maar ja wij hebben geen dierenvacht. :wink:

Groetjes,
Henk
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

14-04-2004 18:59

Maarsoms wel de manieren. CN
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

02-05-2004 19:06

Mensen, het is goed om allemaal geïnformeerd te zijn over teken en een eventueel risico. Zelf heb ik vanwege mijn hobbys en beroep een ruime ervaring met teken (zo'n 30 keer gebeten schat ik en honderden van mijn lijf gehaald die nog niet vast zaten). De ziekte van lyme komt nog niet heel veel voor al blijft er altijd een risico. Bij de ongeveer 30 beten die ik had ben ik 1 keer naar de dokter geweest omdat rondom de beet een harde rode plek ontstond. Dit was echter niet de kenmerkende "ring" die om de beet komt wanneer de lyme besmetting optreed maar een "normale" infectie. Uit voorzorg heb ik toen toch een antibiotica kuur gekregen. Dit even om aan te geven dat lang niet elke beet een besmetting tot gevolg heeft.
Trouwens, mijn ervaring is dat nagenoeg alle teken bovening het lange gras wachten op slachtoffers. Ik heb nog nooit ervaren dat ze uit struiken kwamen vallen. De teken lopen vervolgens wel langs je broek omhoog (of eronder) en zoeken naar warme zwoele plekken. Aangezien de rand van je broek niet ver van een warme zwoele plaats verwijderd is, is dat dus echt een plaats waar ze vaak zitten. (heb er zelfs een op mijn aars gehad :o . heel irritant want daar kun je zelf niet bij met het verwijderen :oops: .
Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

19-05-2004 20:37

De volgende email ontving ik van Cees uit België, hij is niet geregistreerd op het board, maar onderstaande tekst spreekt boekdelen!
Oppassen geblazen....

Henk, ik kan ervan meepraten , eer verleden jaar in de ardeche waarschijnlijk een tekenbeet opgelopen.
let wel iedere tekenbeet brengt nog niet altijd de ziekte van borreleas op.

tweedens een teekbeet voel je niet want die scheidt dus juist een stof af dat je niet gaat jeuken wat normaal bij andere insecten WEL het geval is

wanneeer je dus gewaar wordt dat je de ziekte heb is het al
2 tot 3 weken verder
bij mij duurde het dan nog 6 weken voordat ze in het ziekenhuis erachter kwamen dat het wel eens de ziekte van lyme kon zijn

ik bespaar je het relaas wat mij allemaal overkomen is maar daar lusten de honden echt geen brood van.

zowel mijn huisarts als de huisartsenpost weten er geen snars van.

pas op de speciale afdeling neurologie van het ST jANS hospitaal in brugge nadat ik ook nog diverse malen door een scan gehaald was kwamen ze erachter

ik moest toen 21 dagen lang elke ochtend via een infuus een speciale vloeistof toegediend. en daarna heb ik erzeker nog meer dan een jaar last van gehadf

dooie voeten wegens afgestorven zenuwen!!!!!!!

de groetjes
Cees
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

19-05-2004 21:07

Hoi Henk.

Bedankt voor deze info.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee,zeg ik altijd maar.
Franca.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

25-05-2004 12:05

Jongens
Ik heb afgelopen vrijdagnacht ook een teek opgelopen. Ik wist niet wat het was, eerst dacht ik dat het en doorn was en dus heb ik hem eruitgetrokken. Het vervelende was dat alleen het kopje eraf ging en de rest dus met een pinc3t en een naald alsnog verwijdrt moest worden door mijn vader die enige dokterservaring heeft. Gelukkig is alles goed aan het genezen en zijn er geen rode kringen of plekken rondom de beet ontstaan. Ik heb dus geluk gehad denk ik.
Watch out brothers
Bart
rob gijsbrechts
Berichten: 40
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: meer(België)

25-05-2004 12:34

ook altijd oppassen als je een hond hebt.
heb er juist een stuk of 20 uitgehaald die nog op zen vacht liepen.
ondertussen liepen er ook al 2 op men been.
gelukkig hadden de meeste nog niet gebeten.
wekelijks vind ik er wel een paar
ciao
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

25-05-2004 17:04

bart, je bent nu slechts enkele dagen na de beet, hou de plek de komende weken maar in de gaten. vaak is het zo dat de 1e symptomen pas na een tijdje zichtbaar worden
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

26-05-2004 16:46

In tjechie zaten er vorig jaar heeel veel... Mijn vader had op het eerste gezicht 2 muggenbulten, echter na 2 dgn. thuis te zijn paste zijn enkel niet meer in zijn wandelschoenen en hadden beiden beten een mooie rode kring, al zaten ze maar 20cm van elkaar af. Na de antibioticakuur was alles gelukkig weer in orde, maar het was toch wel ff schrikken...

Ikzelf heb er al 2 gehad, beide zonder resultaat, en de eerste zag ik aan voor een losgekomen moedervlek die nog aan een draadje hing... schrok toch wel toen mijn moeder zei dat het een teek was :roll:
Gebruikersavatar
Dieuwke van der Voort
Berichten: 18
Lid geworden op: 29-05-2004 11:32
Locatie: De Kwakel

01-06-2004 08:21

Ook gelezen op een waarschuwingsbord bij een viswater in Belgie:

-DRAAG LICHT GEKLEURDE KLEDING

schijnt ook teken tegen te gaan. Of het waar is weet ik niet, ik vermeld alleen wat ik gelezen heb
VROUWEN KUNNEN HET NET ZO GOED!!!!!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

01-06-2004 10:38

Ik denk dat je ze dan beter ziet lopen op je kleding, maar probeer dat die eigenwijze ventjes in camou-kleding maar eens aan het verstand te brengen :D