Het Laatste stukje ?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

22-04-2004 15:21

heren zat de middag weer eens te surven hier en kwam er niet helemaal uit ik blijf namenlijk met 1 vraag rondlopen welke deels door mijzelf beantwoord kan worden zoals ik het doen maar vraag mij af hoe jullie dit doen :
Hoe laten jullie het laatste stuk nylon voor je lood over de bodem lopen dit i.v.m schrik reactie van aasende vissen die tegen je lijn aankomen
Zelf monteer ik op het einde van mijn tube (+/- 60cm) een stukje bladlood
Maar hoe doen jullie dit ? denk dan dus aan de statische manier op het moment van langere sessie en nachtvissen dus met een piepdoos en een stakke lijn
een stakke lijn roept bij mij dus gelijk het idee op van rig lood en je tube die tube loopt in mijn ogen al iets omhoog en vanaf je tube loopt je lijn zeker strak ophoog tot aan de hengel !
Dit is het gene wat mij al enige tijd bezighoud zodat ik het laatste stuk van mijn lijn over de bodem wil laten lopen
Dan niet denkend aan leadcore of toplood maar een andere oplossing ! :wink:

Ik hoop het te horen !
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

22-04-2004 15:27

Bart-Jaap,

Heel simpel, voordat ik de lijn door de tube haal, rijg ik een zogenaamd Olivette loodje van 4-10 gram op de hoofdlijn. Gewoon een inlineloodje eigenlijk. Tijdens de worp zal deze enkele meters de hoofdlijn opschuiven en eenmaal op de bodem de lijn bij de bodem houden. Werkt voor mij prima en ik gebruik het daardoor eigenlijk altijd. Deze loodjes worden in de witvisserij gebruikt en kosten weinig.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

22-04-2004 16:33

Same here, een volledig schuivend olivettelood van 5 gram.

Bij bodems met meer obstakels of scherpe keien / mossels, monteer ik nog voor het loodje een stoppertje. Zo ligt enkel de tube op de bodem, en niet een paar meter nylon.

Als een rubberen stoppertje niet goed blijft zitten op het gladde nylon, gebruik ik een stukje stijvere tube, waar ik dan een "stokje" in duw, zodat de tube gefixeerd wordt op het nylon.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

22-04-2004 17:24

Voorwaarde is voor mij wel dat er dan met een veilig loodsysteem gevist wordt Mark...

Wel grappig trouwens, van die loodjes zonder coatings, tubes en connectors koop je er 3 voor een euro, en een karperloodje kost €1,50 per stuk :)

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

22-04-2004 17:30

Mark Noorman schreef:Bart-Jaap,

Heel simpel, voordat ik de lijn door de tube haal, rijg ik een zogenaamd Olivette loodje van 4-10 gram op de hoofdlijn. Gewoon een inlineloodje eigenlijk. Tijdens de worp zal deze enkele meters de hoofdlijn opschuiven en eenmaal op de bodem de lijn bij de bodem houden. Werkt voor mij prima en ik gebruik het daardoor eigenlijk altijd. Deze loodjes worden in de witvisserij gebruikt en kosten weinig.

Groeten,

Mark


Ik doe precies hetzelfde!! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

22-04-2004 17:57

bart -jaap

ik gebruik altijd een slider achter mijn tube,als ik moet ingooien gebruik ik ze van fox die zijn aan de voorkant rond uitgehold zodat ze met gooien beter naar achteren schuiven.

Vaar ik ze uit dan gebruik ik ook wel die van nash dit is net een wiebertje en is perfekt kost alleen de helft.

Veder altijd een zachte stopper op + - 3 mtr achter mijn tube lijn blijft nu perfekt op de bodem liggen.

Gr Paul Veenendaal 8)
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

22-04-2004 19:04

Paul,

gebruik jij die van nash? Ik heb ze zelf een sessie gebruikt en vindt het echt niet fijn werken, zo'n olivettiloodje van een gram of 8 houdt echt de hele tube op de bodem, maar bij nash ben ik daar nog niet zo zeker van. Het is net wat je zegt, het is net een wiebertje, maar betaal je nu voor 10 wiebertjes wel zo'n vijf euro. En voor fox ook, maar krijg je er dan maar drie, terwijl olivettiloodje net zo goed werkt. Pure geldklopperij, als je het mij vraagt, maar da's dan weer persoonlijk....... :wink:

Mvg, Erik!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

22-04-2004 19:31

Áls ik het gebruik, gebruik ik alleen de standaard, waar het mee begon zeg maar.
Geen tube, wel safesystem, gewoon monofilament, geen extra,wel schuifsysteem.
Opstelling met een lichte waker, lichte slack, waardoor mi de lijn nogal "natuurlijk" onder water ligt.
Ik ben van mening dat hoemeer toeters en bellen je aasaanbieding niet optimaal is. ( Lees in de war gooien en dergelijke )
Vereiste is wel dat je zeer alert moet zijn, en dat is waar het mij ook om gaat.
Enfin, zo kijk ik er tegenaan.
Mvg
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

22-04-2004 21:00

Heren,

ESP verkoopt verzwaarde tube genaamd "Anchor" en is er in de diameters 1,25millimeter en in 1,75 millimeter. Deze tube is echt perfect om alles strak op de grond te doen houden.

Mvg Wouter
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

22-04-2004 22:47

Beste erik

Gelukkig heb ik nog geen nadelige ervaringen zowel met nash als fox alleen die van fox zijn beter met het ingooien door hun vorm schieten ze soepel terug op de lijn.

en ik zal die ollivettie loodjes eens proberen misschien bevallen ze net zo goed en heb ik weer wat geleerd toch?.

soms gebruik ik het ook met gardnertackle gevlochten lijn dan weet ik zeker dat het laatste stuk goed ligt.

Vr Groeten Paul Veenendaal 8)
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

23-04-2004 10:08

Heren bedankt voor de reactie had hier nog niet eens over na gedacht :lol:
Maareh wat zijn olivette loodjes ? :oops: :oops: heb daar nog niet van gehoord zijn dit gewoon van die langwerpige kleine schuifloodjes ? en is dan +/- 10 gram genoeg ?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-04-2004 10:42

Bart-Jaap,

Dat zijn ze inderdaad. Ik neem zelf altijd tiengrammers die ik nog eens doormidden snijd. Je krijgt dan een "stompe" kant die tijdens de worp lekker veel wind vangt en dus bij het lood vandaan glijdt.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

23-04-2004 10:59

En hoe snij je dat door dan ? :roll: ik heb geen idee hoe ik dat harde lood door moet snijden ? :o
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

23-04-2004 11:17

Bart-Jaap,

Ik pak een oud zakmes, hamer en houten plankje. Paar keer oefenen en het zal je prima lukken.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-04-2004 11:24

Vorm van het loodje maakt geen moer uit. Probeer maar.


MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-04-2004 12:24

ik denk dat het verzwaren van je tube alleen weinig effet heeft...je lijn zal dan bijv een halve meter ban je aas alsnog omhooglopen, om lijnschuwe vis voor te zijn kan je beter je gehele lijn plat op de bodem leggen. Op die manier voorkom je dat de vis die in jouw sector zwemt verjaagd word!
Gelukkig vis ik op dressuurloos water dus ik gebruik geen van dat alles ivm rotzooi op de bodem
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

23-04-2004 13:02

Mannen,

Ik lees dat sommige een klein loodje gbruiken en daar achter een lichte stopper.
deze schuift langzaam over de lijn. Want gaat het "safety" effect niet weg?

Verder gebruik ik de veelste dure fox loodjes :)
Maar kan natuurlijk een oud klein schuifloodje zijn.

Is het niet zo door de druk die op de lijn komt te staan, dat de hoofdlij n toch nog gaat krom staan? Of is dit niet het geval hierbij? Lijkt mij nl wel.

Gr. Frank
Plaats reactie