Schuivend probleempje...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

20-04-2004 17:39

Beste medeboarders,
Ik zit met een probleem. Ik heb de laatste 2 sessies op mijn thuiswater opgemerkt dat in deze tijd van het jaar de beten op vastlood veel voorzichtiger en hakkelender zijn dan ooit. Met een schuivend lood (laatste sessie) kreeg ik keer op keer goede weglopers die vrij snel ophielden. Vastlood heeft mij tot nu toe de enige vangst opgeleverd, echter ik had met een goede montage al flink wat meer kunnen vangen.

Nu zit ik dus met de volgende vragen;
-Heeft er iemand een idee hoe lang je moet wachten met schuiflood met aanslaan?
-Wat is een mooie schuifloodmontage of een montage die niet helemaal vast is maar waardoor de karper zich toch prikt?

Hier even de kenmerken van het water op een rijtje:
-Vrij gedresseerde karpers, water wordt veel bevist
-Op het stuk waar ik graag zit ligt een redelijke sliblaag (zo'n dikke 20-30cm)
-Niet al te groot
-Goed bestand aan karper
-Afstand waarop gevist wordt ligt tussen de 10 en 45m uit de kant

Bvd, Simon :wink:
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

20-04-2004 17:55

Ik vis als volgt:
Met een heel ligt wakertje je ziet deze rustig omhoog klimmen, maar vor deze bij de hengel is sla ik al de vis heeft dan nog geen weekstand gevoelt en op deze manier sla je echt aan en heb jij het allemaal in de hand
Mijninziens he ! :wink:
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

20-04-2004 18:00

Ok bartjaap, iig bedankt voor je snelle reply :D

Ook nog mensen die een geschikt systeempje weten voor 2,75Lbs stokken? Ik denk dat dit systeempje namelijk iets geschikter is op mijn heavy feeder... 8)
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-04-2004 18:01

Probeer eens om na zo'n 50 tot 100 cm een stoppertje te zetten. Zelf zet ik echter de waker op zo'n 30 cm onder de hengel en sla aan als die boven is. Als je een beetje uitzoekt hoeveel cm de vis dan al heeft gezwommen, kan je ook nog de stopper op die afstand zetten.... Werkte voor mij altijd perfect.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

20-04-2004 18:52

Stoppertje gebruik ik altijd had ik niet gezegd sorry, maar idd die 2.75 lbs daar is het toch redelijk zwaar voor ! :wink:
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

20-04-2004 19:05

volgens mij is een vastlood montage de beste maar als je een schuif lood systeem wilt gebruiken zou ik er wel een stoper op zetten al vrij snel na een cm of 15 dan heeft de vis niet veel weerstand bij het wegzwemen en als hij die weerstand voelt dan heeft de haak zich al weer gezet want dan is de vis ondertussen wel 15 cm verder en dan heeft het 3,5 oz loodje zun best gedaan. dat is de enige oplossing om mee het schuif-systeem te vissen volgens mij gedachte. anders heb je op een vrij gedreseerd water als helemaal geen kans. (lichte waker is ook heel verstandig).
groetjes sjorske :wink:
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

20-04-2004 19:40

hoi ....

als je eens je lijn slap laat hangen.....dus de gehele spanning van de lijn....vis vaak zo..en heb het idee dat vissen dan toch een stuk vertrouwder gaan azen.
vis dan wel meestal met zwaar lood..min 100 gr.
de beten zijn meestal snoeihard......
kan zoveel oorzaken hebben, hoeft niet direct het systeem te zijn.
is meestal een combinatie van het hele plaatje......stek, aas, aantal gevoerde boillies..herkenning dus van gevaar.
probeer dit eens te omzeilen.....grover voeren....vissen op een metertje uit de kant.gewoon anders als de hele meute.
levert mij de meeste vissen op in zwaar beviste wateren.
probeer het eens op een flinke voerplek onder het kantje met het bovengenoemde systeem...slappe lijn zwaarlood..en zorgen dat het rustig blijft aan de waterkant.....succes gr roy
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-04-2004 19:51

Slappe lijnen? Harde runs? Misschien omdat de vis ook al enigzins op snelheid is als de lijn strak loopt en jij wat zal merken? :-?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

20-04-2004 19:58

:o
Laatst gewijzigd door Roy van Goor op 20-04-2004 20:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

20-04-2004 19:59

hoi kevin,

ik vis meestal niet verder als een meter of 5 uit de kant.
gooi in...draai het zzakje strak..en laat dan de lijn terug lopen tot de spanning er van af is.
het werkt perfect.....een vis zal in 9 van de 10 keer...de weg kiezen weg van de weerstand...dus de tegenovergestelde richting van de hengel...dus run!!
gr roy
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

20-04-2004 22:35

Probeer het eens met een extra lange onderlijn, kleine dundradige haak, lange hair en een flink zwaar lood...

Trouwens, vis je vrij kort uit de kant, zou je eens kunnen vissen met een lichte hengel, extra dunne lijn, zéér licht wartelloodje (3 - 5 gr.) zilverpapiertje in de lijn en met zachte aasjes zoals aardappel, deeg of zoete mais. Lekker ouderwets dus.

Het water moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn.

Ook al eens gevist met een pennetje? Doet het goed op dressuurwateren!

Gr.,
Raymond
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

20-04-2004 22:51

Raymond Tilmans schreef:Probeer het eens met een extra lange onderlijn, kleine dundradige haak, lange hair en een flink zwaar lood...



Zal die verhouding wel kloppen, Raymond???

Door het zware lood en de kleine dundradige haak gaat het boeltje snijden....Ook in het harde gedeelte van de karperbek...
Die lange hair+onderlijn begrijp ik wel maar die verhouding tussen de kleine haak en zwaar lood zie ik niet zitten.... :roll:

Spreek wel uit eigen ervaring.... :wink: maar jou ervaring kan anders zijn...
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

21-04-2004 15:48

Koen daar ben ik het mee eens. Ben toch niet van plan meer als 90 gram lood te gebruiken daar ik dit al meer dan genoeg vind. Zelfhakers in mn vinger lukken ook dus waarom de karper niet. haakje 6 zit er altijd op en mijn onderlijnen zijn bijna altijd 40cm+ ivm. het slik dus ook daar ligt het niet aan. Ik zie het 'ouderwetse' idee met het loodje en mijn feeder nog wel lukken, maar dan eerst maar gevlochten lijn op mijn molentje want met mijn 16/00 van nu lukt het niet :D
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

21-04-2004 19:22

Koen, Simon

Het lijkt misschien zo, dat een klein haakje gaat snijden door een zwaar lood. Maar dat klopt niet.

Twee dingen:
1) Een klein haakje zit zeker zo vast als een grote haak. Ik durf zelfs te beweren dat een klein dundradig haakje zich nog vaster zet in een harde karperbek. Verder is het zo dat een dundradige haag gemakkelijker in het vlees doordringt.
2) Bedenk eens wat voor kracht je zet met drillen! Als voorbeeld, als je een anderhalf ponds hengel volledig krom trekt oefen je een kracht uit van ongeveer 670 gr!!! Dit is groter dan het gewicht van welk door karpervissers gebruikt lood. Verder heeft een voorwerp in water een ander gewicht (niet massa, die blijft hetzelfde) dan boven water.

Waar je natuurlijk wel op moet letten is de verhouding. Gebruik je een lichte hengel, moet je natuurlijk niet een té zwaar lood gaan gebruiken, dat werkt niet, Hetzelfde als een licht lijn op een zware hengel.

Maar het blijft gewoon een kwestie van proberen.

gr.,
Raymond
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

21-04-2004 21:06

Dan nog iets, ik ga dus nu waarschijnlijk voor een schuivend systeem met stopper... Hoeveel lood moet ik gebruiken? 60-70 gram?
Gebruikersavatar
Marcel Kosters
Berichten: 272
Lid geworden op: 21-09-2003 02:00

25-04-2004 13:44

Ik zou een runrig van Nash ofzo gebruiken en zorgen dat het stoppertje na 10-15centimer zit. Ik las dat de bodem erg modderig is dus kun je je onderlijn misschien iets langer vissen als normaal. Maar hierin moet jezelf het beste zien te vinden, als je maar telkens als het niet lukt nadenkt over de oorzaak en probeerd een oplossing te vinden, dan vind je vanzelf je juiste manier!
Plaats reactie