Hoe erg beinvloed de media de jongere vissers tegenwoordig


Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-04-2004 07:25

Heren,

Ik vind dat de schuld wel heel erg makkelijk bij "de bladen" en "de commercie" gelegd wordt. Wiens schuld is het nou werkelijk, degene die een verhaal of foto met de door hem gebruikte materialen laat zien of degene die het gebruik ervan volledig verkeerd interpreteert?

Groeten,

Mark
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

15-04-2004 17:23

Mark,

daar heb je zeker gelijk in, velen kopiëren alles inderdaad als een kip zonder kop. Moeten we dan ook niet naar de mensen kijken die die jeugdige karpervissers zien "kloten", en zelf gewoon door lopen zonder wat te zeggen ?

mvg
stefan
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-04-2004 17:56

Vandaag maar weer een beginner gewezen op een onveilig systeem. En dat van die rodpods? Mijn vismaat keek mij raar aan toen hij mij rodpod eens vergeleek met zijn RVS glimmertje van Vlemmix. Een rodpod kan ook licht zijn hoor... Maar dat van die Amiaud dingen en fietsen is wel minder. Heb zelf ook nog een zware RVS rodpod staan die me flink wat geld heeft gekost. Alleen gebruik ik hem nauwelijks meer. Pak liever mijn aangepaste, compleet omgebouwde en veel lichtere oude gardner. Maar ook losse bancksticks zijn favoriet geworden. Was in het begin nog de scud-opstelling populair, nu staan de hengels gewoon in een normale stand (in mijn geval zo dicht mogelijk bij de grond en horizontaal). Ook zijn de kermisbollen van 20 mm nu ingewisseld.... voor kermisbollen van 10 mm (de fluo pop ups voor de instant sessies), partikels (vooral tijgernoten, mais en hennep als ik voor de aantallen ga) en mijn eigen vertrouwde P-mix (anders nix).

Maar de jeugd die het in zich heeft zal wel leren. Ik heb in ieder geval al heel veel geleerd.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-04-2004 18:52

30 jaar is bijna te leren in een dag...

Wie is nu de sukkel:

Piet, die zich in zo veel mogelijk leesvoer verdiept en op de rijdende trein springt of Kees, die zelf van voor af aan begint?

O ja, voor je antwoord geeft, kijk eens wat voor hengels je zelf hebt. Dacht je dat er carbon / kevlar hengels ontwikkeld zouden worden voor een enkeling? Dacht het niet. Hebben we nu niet 4 soorten baitrunners? Krijgt Fox ook niet meer concurentie? Daarom pas de prijs aangepast? Naar beneden dan he.

Vroeger mocht je met de buurman mee paling of voorntjes vangen, nu zijn het karpers geworden.

MVG

Klaas
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

15-04-2004 19:31

Geen van beide Klaas....
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

15-04-2004 21:02

Klaas,

Ik denk dat er een gulde middenweg in te vinden is. piet en kees samen laten vissen misschien? Niet iedereen heeft een (karper)vissende buurman waar hij mee mee mag.

Het zelf perfectioneren van de visserij die je beoefent is natuurlijk geweldig, maar wanneer de jeugd aan de waterkant om uitleg vraagt wordt er geheimzinnig gedaan over hoe te vissen en waarom dat zo is, en is het daarom haast een noodzakelijk kwaad om het uit de "boekjes" te halen. Ikzelf zal niet snel een ander kopieren (in zo ver dat dat nog mogelijk is) maar alleen omdat ik ooit een basis heb geleerd van andere vissers.
Laten we daarom de onwetendheid niet veroordelen maar juist een helpende hand bieden. Ieder is er bij gebaat wanneer er met veilige systemen enz. gevist wordt.

Wouter

p.s. 30 jaar ervaring is absoluut niet te leren in een dag
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

16-04-2004 17:09

Die gigapods en bijbehorende 3.25 Lb stokken met de toppen omhoog en een rig die niet vangt.... kan me geen barst schelen!

Maar drie hengels gebruiken waar het niet mag of rotzooi achterlaten, dat stoort me. En geloof me, we hebben er het laatste nog niet van gehoord!

Greetz, Mark
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

12-05-2004 11:47

Ik denk dat de media de jeugd wel degelijk beinvloed!
Met name over gewichten van de vis, ik merk al snel als iemand een lage 20er heeft gevangen het gewoon een kleine vis vind.De mensen in de boekjes hebben het altijd maar over 30+,40+ en zelf 50+ alsof het niets is. Ik ben ook heel blij dat er in de karperwereld nu meer aandacht aan wordt geschonken.denk bijvoorbeeld aan het magazine "de Karperwereld" waar altijd een K2 rubriek in staat, complimenten!
ik denk ook dat veel jonge vissers zich willen meten met prof-vissers.
Ze nemen alles maar over ( denk aan die raketopstelling etc.) terwijl de man in kwestie daar heel goed over na heeft gedacht. Iedereen zou zich eens moeten afvragen waarom ze eigenlijk zo vissen, van haak tot opstelling. Ik merk ook dat de voldoening veel minder is bij het vangen van vis, iedereen wil alleen maar groter en zwaarder, want anders hoor je er niet meer bij. ik vind dit heel erg jammer voor onze hobby!