Edelschub


Plaats reactie
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

13-04-2004 21:40

Ik vind de spiegelkarperprojecten geweldig.
Maar hoe zouden jullie het vinden om de edelschubkarper in jullie wateren uittezetten
Dus schubs zonder 25% wildbloed.
Groeten Leon
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

13-04-2004 22:06

Moet ff denken aan het jubileum boek; Kweekkarper versus Wilde karper...

Jan de Winter zou hier hoogstwaarschijnlijk fel op tegen zijn geweest.

Maar ga maar weer ontopic... :roll:

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-04-2004 22:12

Beste Leon, daar hebben we het reeds langer met het viskweekcentrum Valkenswaard over gehad. Helaas is dat niet zo simpel als het misschien wel lijkt. Met de aanwezige ouderdieren (ca. 100) kunnen geen edelschubs worden gekweekt en om hiervoor vissen van buitenaf te gaan gebruiken, daar is men zeer huiverig voor (zeer begrijpelijk, gezien kans op infecties en nog even afgezien van de kosten).
T.a.v. de door het kweekcentrum Valkenswaard geleverde spiegeltjes betaalt de OVB vanaf dit jaar nog 5 jaar de (steekproefsgewijze) kosten van het onderzoek naar ziektes (dit gebeurt uiteraard voordat de leveringen plaatsvinden). Dit heeft de KSN/COS voor de verkoop van het kweekcentrum Valkenswaard met de OVB directie overeen kunnen komen en is ook in het verkoopcontract opgenomen. Edelschubs zijn natuurlijk wel te koop in b.v. Frankrijk en Duitsland, alleen is het financieel niet haalbaar om deze zelf vooraf (steekproefsgewijs) op ziektes te laten onderzoeken en daarna zelf te importeren.
Om enig idee te geven: een onderzoek op SVC en KHV kost bij de Universitätsklinik in München ca. 1400-1500 Euro per visje...
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-04-2004 22:13

:evil:
http://home.planet.nl/~j0nge/visie.html

Ja,Koen terecht opgemerkt.
Ai, dacht al wel dat Aart zou reageren :D
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-04-2004 22:36

Maar Jan de W. had ook niet altijd gelijk. Neem alleen maar het feit dat grote vissen inmiddels wel degelijk vangbaar blijken te zijn.
Anderzijds zal iedereen het er ook wel mee eens zijn, dat waar nog echte wilde karper mocht zitten geen uitzettingen van kweekkarper plaats moet vinden. Feit is dat zelfs de 'geleerden' het er inmiddels al niet meer over eens zijn wat nu wilde en verwilderde schubkarpers zijn. Om een bekende Nederlandse bioloog te citeren: 'wilde karpers bestaan niet meer'.
Wellicht dat DNA onderzoek uitkomst kan brengen, allesbehalve simpel dus...
Persoonlijk ben ik van mening dat bescherming van echte wilde karper (als die nog mocht bestaan) absoluut plaats moet vinden.
Het 'beschermen'van verwilderde schubkarper is echter onzin daar hiervan grote aantallen voorkomen.
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

13-04-2004 22:42

Niet alle problemen maar hoe zouden jullie het vinden.
Ik zou het geweldig vinden om weer zo''n bak van een schub in mijn handen te hebben ze worden zeldzaam.
Jammer van dat gezondheidcertificaat dat is wel een probleem vooral omdat de ovb niet meer inversteerd i.v.m opheffing.

Groeten Leon
PS dat J de Winter hebben ik nu wel gehad.
Niet dat het geen goede vent was.
Maar die problemen heb je ook met spiegels.
Plaats reactie