Hebben wij nog een weerbericht nodig?


Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

11-04-2004 21:11

Daar dacht ik aan toen ik thuiskwam vanavond na een wandeling met Floris, mijn trouwe kooikerhond.
Lopend langs een deel van mijn (t)huiswater zag ik hier en daar bellen en wat zwellingen tegen het wateroppervlak, met de ondergaande zon een prachtig gezicht,dat herleven van het water.
We zijn gestopt bij een plek waar nogal wat waterplanten uit de diepte omhooggroeiden.
Een mooie schubkarper liet heel langzaam zijn/haar schoonheid bewonderen, machtig mooi om te zien! Goud getint en met een naar rood kleurende staartvin werden we begroet.
Thuisgekomen hoorde ik het weerbericht voor de komende week, temp oplopend tot 20 graden. De natuur had het al veel eerder in de gaten!

Moraal: Kijk veel om je heen en je hebt dat weerbericht niet meer nodig.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

12-04-2004 00:25

Heerlijk he....

Die karpers tussen het groen zonder enige angst aan het azen...

Maar heb blijven variabelen....

En waarom zou een karper in het koude water aan de oppervlakte zitten omdat het een tijdje later 20 graden zou worden?
Wat heeft de karper daar in godsnaam nu aan?....

Verder lijkt me de titel slecht omdat je lang niet altijd de karpers kunt waarnemen...
Wateren verschillen....

Je zegt.....geen weerbericht...
Uit jouw ervaring....het is een dagje windstil geweest, maar volgens het weerbericht staat de zon morgen flink op de westkant, zie je de karper dan ook al voor de wind al op de westkant?

Een voerplek zal in mijn ogen toch moeten worden afgesteld op de windrichting, tenminste als het water door de wind flink beinvloed wordt....

Nee Henk,

In mijn ogen zijn karpers geen mini nostradamussen.....
Zo voorspelbaar zijn ze nu ook weer niet....

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-04-2004 10:31

Koen,
Mijn thuiswater is een stelsel van 160 km grachtjes,slootjes van ca 1 meter diepte. Die staan weer in verbinding met een ontiechelijk diepe plas, ik overdacht dat die karpers het aan hun water voelen dat de warmere tijd eraan komt en dus al naar het ondiepere water trekken.
Fourageren komt op het zelfde tijdstip als de beestjes in het (ondiepere) water "wakker" worden. Daarnaast "voelen" ze eerder dan onze barometer een weersverandering, dacht ik.

Een voerplek maak ik hier niet, ik vis instant en op zicht. Jagen als het ware. Op groot water ligt de zaak wel anders.

Eigenlijk heb je gelijk, de vlag dekt de lading niet helemaal.

Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

12-04-2004 21:00

Hoi Henk,

Ik benijd je...160 kilometer gracht. Als thuiswater....
Ik moet 45 minuten fietsen voor een leuke beek.
Maar fietsen doet de man goed :P Kost alleen veel tijd en is dus iets te ver weg voor de korte pensessies.

Ontopic..

Dat een karper zo af en toe een teken zal geven dat er beter weer aan zit te komen geloof ik best. Het wordt alleen moeilijk om te ontcijferen wanneer een karper een teken geeft, en dan nog belangrijker; Wat bedoeld tie? Wat voor weer gaat er aankomen?

En dan kijk je naar het weerbericht...ow...dus dat bedoelde de karper te zeggen. Morgen tijd voor kortebroeken....Je zult dus zeker de eerste paar jaren telkens het gedrag moeten koppelen aan het weerbericht(als je het echt wil bestuderen dan) Misschien dat je na jaren bepaalde gedragingen van karpers kunt koppelen aan het weer wat komen gaat. Zeer handig als je zoiets weet ....

Henk,
Heb je nog meer voorbeelden?

Ik vind het eigenlijk best interessant...misschien dat ik het enigzins kan terugkoppelen op mijn water...

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-04-2004 22:02

Koen,
Tis echt wel interessant zoals je opmerkte. Ik denk dat heel veel karpervissers - en niet alleen zij - van een water een logboek bij hebben gehouden.
Daarin vermeldt de diverse weersomstandigheden kan behoorlijk voorspellend werken, echter, enige onvoorspelbaarheid blijft er natuurlijk wel.
Het interpreteren van die gegevens, daar gaat het om. Daarnaast is observeren heel belangrijk. Zoals ik beschreef in de topicstart geven de activiteiten in het water aan dat er "iets"staat te gebeuren. Dat iets is natuurlijk moelijk te vatten, maar door jouw eigen ervaring op dat specifieke water wel te doen.
Eind deze week ga ik voorzichtig een uurtje of zo uittrekken om te zien of ze of daadwerkelijk gaan doen wat ik denk, namelijk azen (eten).
Zoals ik hier en daar beluister zijn de vangsten niet echt top geweest tot nu toe.
Vorig jaar rond deze tijd was het 20 graden, eind van deze week ook. Vergelijkbare omstandigheden, alleen het water is nu veel kouder, toen ving ik op één morgen ( twee uur) 4 mooie karpers.
Maar die warmte, die paar zonnenstralen meer in het water, volgens mij wordt daar in de natuur alles actiever door.

Overigens deden wij vroeger niet veel met het weerbericht, dat was hooguit voor twee dagen, verder moest je zelf maar zien.
De beroepsvissers deden toen ook niet anders dan de natuur volgen en waarschijnlijk het bestuderen van hun "donderglas".

Ook hier heb ik niet alles geschreven wat in mijn hoofd zit, maar dat komt door de mij zelf opgelegde tijdsdruk...
Ik denk dat dat de komende dagen wel komt.

Leuk!
Groetjes,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

12-04-2004 22:45

Henk,

Mijn vraag is nu eigenlijk ook....
Hoe kan een karper zoiets waarnemen?
Dat luchtdruk door een karper waargenomen kan worden is (bewezen?) bekend, zie onweer.
Maar is de luchtdruk nu al aan het veranderen met het warme vooruitzicht eind van de week? De verandering is nu toch nog niet ingezet?

Ik vraag me eigenlijk af of er verder nog dingen zijn waar een karper een voorspelling mee zou kunnen doen?
Wat valt er uberhaupt voor de karper allemaal waar te nemen? Het lijkt me dat wij, boven water, makkelijker een voorspelling zouden kunnen doen dan een vis die als het ware is afgesloten van het weer. In de meeste gevallen komen ze indirect met het weer in aanraking want alles moet nog worden doorgegeven via het water. Alleen als een karper zich aan de oppervlakte zou begeven zou die direct met het weer in aanraking komen.

En reageert een karper ook nog op een andere manier op wisselende winden? We weten dat ze met name op windgevoelige wateren de wind volgen ivm met voedsel. Maar gebruikt de karper de wind ook nog voor andere doeleinden? Kunnen ze hier misschien een voorspelling mee doen?

Ik hoor het nog wel.....

Vragen genoeg....

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

12-04-2004 23:04

Koen!

De eerste bewijzen voor het bestaan van karperachtigen is gedateerd op zo een 20.000 jaar geleden.
Genen, daar draait het om.
Wij moeten zo nodig evolueren tot een soort "super" ding, de vissen en ook de andere lagere soorten hoeven zich alleen te beperken tot overleven. Dat is alles wat ze bezighoudt.
Invloeden als weer enzo zijn derhalve het belangrijkste voor ze, waar is op welk moment goed of veel voedsel aanwezig. De puls van de warmte van het water om tot voortplanting over te gaan.
Zo zijn er nog heel veel zaken op te noemen. De natuur kan je leiden als je er oog voor hebt....

Tot van de week,
Groetjes,
Henk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-04-2004 23:23

Koen, wellicht een aanvulling: karper reageert op lichtintensiteit d.w.z. op zonneschijn en de warmte van de zonnestralen, met name in het voorjaar.
Tevens kan karper al een (water) temperatuursverschil van minder dan 1/10 graad waarnemen.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

12-04-2004 23:29

Aart,

Waarmee meet de karper de lichtintensiteit als ik vragen mag?
En de luchtdruk?

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
jan van kranenburg

13-04-2004 01:21

Koen,

Lichintensiteit met de ogen, neem ik aan.

Het wordt wel aangenomen dat veranderingen in luchtdruk (barometerstand) invloed hebben op het aasgedrag van vissen.
Afnemende luchtdruk werkt negatief; toenemende andersom.

Met de zwemblaas registreert een vis luchtdrukveranderingen.

Eind deze week krijgen we te maken met een hogedrukgebied, dus laten we maar hopen de praktijkervaring ook ditmaal werkt.

Vang ze,

jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-04-2004 09:07

Beste Koen, ik denk dat niemand dit precies weet. Je moet dit gewoon vergelijken met andere dieren en ook planten die ook op de een of andere manier weten 'het voorjaar komt eraan'. En voor ieder op zijn eigen tijd. B.v. windes paaien al in februari, daarna komt de blankvoorn en de brasem (brasem paait bij een watertemperatuur van ca. 14-15 graden) en als laatste komt de karper
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-04-2004 09:19

Jan,

het kan aan mij liggen, maar ik heb de indruk, dat het precies andersom werkt.

Ik vang (en vele met mij) veel beter met een dalende luchtdruk!

MVG Mitsz
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

13-04-2004 09:32

ik heb altijd goed gevangen met stijgende luchtdruk, nog beter als het constant bleef. grtz
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-04-2004 10:02

Heeft het langer worden van de dagen, net zoals bij vogels, er misschien ook iets mee te maken?

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-04-2004 10:10

Kijk nu komen we ergens,

Stijgende of dalende luchtdruk, wanneer zijn de vissen actief met azen. Ben er zelf ook van overtuigd dat deze luchtdrukveranderingen waarneembaar zijn voor de karper en in grote mate de rede van al dan niet azen. Heb op verschillende wateren alleen verschillende patronen ondervonden. Zo heb ik in Frankrijk bijvoorbeeld 2 wateren waar het voornamelijk uitzonderlijk goed loopt wanneer deze in een dalende lijn is, hoe sterker hoe liever.

Een ander water waar ik vis is het voornamelijk te doen tussen waardes van 1020 en 1010 (in het voorjaar bij een depressie ooit 1005). Buiten deze waardes komt er geen vis op de kant. Dan ook is het nog zo dat een dalende lijn in deze luchtdruk tot voor de paai het beste is, het na de paai niet veel meer uit maakt en in het najaar waardes in een stijgende lijn de vissen opleveren. Iedereen vind het wat dat betreft een moeilijk water, maar rekening houdend met deze feiten en de trekroutes van de vissen kom je daar een aardig eind.

Ook weken de vangsten in 2002 aardig af van deze lijn, de vangsten waren toen ook mogelijk tot de ondergrens van 1000 mbar. Ik verklaar dit door het feit dat toen er weinig gevoerd werd (door anderen) op het water en de vissen op het voer lagen. Liggen ze er en kunnen ze altijd eten, dan is het ineens van een minder belang wat de ldruk is. Afgelopen jaar is er meer gevoerd en meer gevist, het werd dus in een bepaalde mate instant vissen (het maakte voor de vissen niet uit waar ze neervielen) en zo kwamen de grenzen tot azen weer om de hoek kijken.

Zo ook op een ander water waar vrijdag de vissen al aan het zonnen waren onder de takken, inderdaad nog geen teken op beter weer buiten een stijgende luchtdruk. Vol goede moet trokken twee andere jongens dit weekend naar het water om daar hun geluk te beproeven, maar helaas. De afgelopen 2 dagen steeg de luchtdruk tot vanochtend. Nu is hij aan het dalen en vanacht ga ik er hopelijk dan ook mijn slag slaan. Eind van de week gaat hij weer tussen de goede waardes en is het andere water weer aan de beurt.

Na zaterdag gaat de luchtdruk naar 1005 en later in de week onder de 1000. Dan is het dus weer afgelopen met de vangsten. Komt er een depressie en is het wachten tot de volgende warme periode dit voorjaar voordat er weer vissen uit gaan komen.

Ik weet in iedergeval wel dat het weer (luchtdruk, temperatuur, wind en zoninvloed) de bepalende factor voor onze vriend is om te bepalen waar ze gaan liggen en of ze al dan niet gaan azen. Doe icm een logboek dan ook je voordeel en zorg zo dat je visserij een stuk effectiever wordt.

Want efficientie betekend meer vissen op het droge!

mvg

Bart van den Hurk

PS Ook voor verschillende vissen heb ik bepaalde luchtdrukpatronen kunnen ontdekken waneer zijn eruit gaan komen, frapant, maar zo wordt het targetvissen ineens wel een heel stuk makkelijker. Zo maak in Donderdag nacht een hele goede kans op Two Tone (foto profiel) en Vrijdag nacht op de Rijen. Het is nu alleen nog wachten op het goede weer voor de Hoge! :wink:
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

13-04-2004 11:17

Ha die Bart en Henk,

Ik denk, dat Bart de spijker op zijne kop slaat.
VB Maatje van me zit te vissen met zijn vader. 5 hengels erin. Was bewolkt en af en toe een bui (Lage druk) Komt er in ene een knijter van een onweersbui opzetten (Plotselinge daling van de luchtdruk) en binnen en half uur lagen er 8 karpers op de kant. Had ie nog nooit meegemaakt. Een ander maatje van me was kijken en heeft helpen drillen.
Ik zit deze topic te lezen en dit verklaart maar weer waarom ik gisteren een gigantische blank aan m'n vodden kreeg.

Groetjes John ene uh,

Be carefull out there, catch them before they catch us.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

13-04-2004 11:22

Aart,

Ik denk dat de paaitijd misschien wat makkelijker voor een vis is in te schatten. Instinctief zal de vis weten in welke periode de paaitijd ongeveer zal plaatsvinden. Koppel je dat aan de temperatuur van het water(die ze zoals je al zei heel scherp kunnen waarnemen) dan weet de vis heel goed wanneer het paaitijd is.

Maar dit is maar 1 keer in het jaar, uitzonderingen daargelaten.
Het weer is heel erg veranderlijk en de vissen hebben er altijd mee te maken.

Jan,
Luchtdruk wordt dus gelezen met de zwemblaas? Hadden we het in de Chat ook over. Dus de luchtdruk heeft invloed op de waterdruk? En vanuit daar zal een vis dus kunnen weten/beredeneren(?) dat een bepaald soort weer eraan zit te komen.

Lichtintensiteit waarnemen met de ogen. Ik dacht dat de karper niet goed kon zien? Verschillen in lucht dus wel? Maar dan is de variabele lichtintensiteit dus lang niet zo erg van invloed op een troebel water.

Bart,
Henk gaf eergister aan een bepaalde gedrag bij de vissen waar te nemen die misschien kon duiden op het toekomstige mooie weer. Weet jij misschien nog (logboek?) of eergisteren het weer (luchtdruk, lichtintensiteit) al langzaam veranderde naar het weer eind van de week?
Vond er al verandering in plaats?

En het scheelt wel lekker als je inderdaad weet wanneer een bepaalde vis er met welke luchtdruk uitkomt. Lees je inderdaad wel vaker dat bijvoorbeeld met kloten weer juist die enige aanbeet een zware is.

En even over die wateren in Frankrijk. Hoeveel bevis jij die? Is het beeld dat je hebt over de vangsten wel puur op de luchtdruk af te schuiven? Heb je er vaak genoeg gevist om daar een conclusie uit te trekken?
Het verschil in de vangsten per luchtdruk. Kan dat misschien komen omdat ze ook op verschillende hoogtes liggen?

Ik hoor het nog wel..

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
jan van kranenburg

13-04-2004 12:48

Iba,

Ik zat ernaast. Is idd andersom!!! :(

Koen,

Er zijn enkele leuke sites over luchtdruk en de invloed daarvan op water.

http://www.natuurwetenschappen.nl

en

mediatheekthinkquest.nl

Staat ook summier iets over aasgedrag van vis bij verandering van luchtdruk.

mvg

Jan
jan van kranenburg

13-04-2004 12:53

Koen,

Je kunt in Google ook intikken LUCHT EN WATER.
Kom je ook op die sites.

Wereld van informatie.

Jan
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

13-04-2004 14:26

Oh, vandaar dat ik de afgelopen 2 dagen (6 uur per keer vissen) geen stootje heb gezien. (de rest trouwens gelukkig ook niet ;))
jan van kranenburg

13-04-2004 14:30

Mark,

zal wel aan je hengels liggen :(

mvg

Jan
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

13-04-2004 14:33

jan van kranenburg schreef:Mark,

zal wel aan je hengels liggen :(

mvg

Jan


Oh gelukkig Jan, ik begon nl. al aan mezelf te twijfelen ! 8)
Dan ga ik het morgen gewoon weer ff proberen en als het dan niet lukt dan mik ik die "oude stokken" gewoon de plomp in, want daar kun je dan toch geen vissie mee vangen :P

Mark
(ps. ik geloof zelf niet dat ik dat zeg :D , nee Jan met die "oude stokken" is helemaal niets mis hoor, ben er heel erg blij en tevreden mee. Wil ze alleen zo graag eens rond zien staan ! )
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

13-04-2004 16:11

Ongeveer drie dagen voordat het open water dicht vriest, zie je de ganzen naar het zuiden trekken. Wanneer je geen verse molshopen meer ziet, kun je er van op aan dat het binnen afzienbare tijd streng gaat vriezen. Er zijn zoveel voorbeelden van dieren die het weer kunnen voorspellen. Eerder heb ik in een topic al eens de omgekeerde vraag gesteld, namelijk is aan het gedrag van karpers af te leiden dat je de schaatsen uit het vet kunt halen. Ik heb daar niet echt een duidelijk antwoord op gekregen van mensen die karpers al langere tijd observeren. Ik ben er toch van overtuigd dat dieren andere en meer ontwikkelde gaven hebben om het weer in zowel positieve als negatieve zin te voorspellen en daar hun gedrag bij voorbaat op aan te passen. Om de weersverwachting daarvoor helemaal de hoek in te gooien gaat me ook wat ver, maar sommige signalen van dieren zijn niet te negeren. Ik denk dat Henk voor een groot deel gelijk heeft en dat er meer tussen hemel en aarde is dan Erwin Krol (gelukkig wel).
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-04-2004 16:12

Eindelijk goede weerberichten! En wat Jan al zei... de natuur loopt vooruit op de voorspellingen! Heb 2 weken geleden de snoek al mogen zien paaien, karpers er achteraan zwemmend om het kuit te verorberen...
Afgelopen weekend mogen ervaren dat de vis weer lekker aan het azen is, wakker worden met het gezang van de vogels en een warm ochtendzonnetje op mijn witte gezicht, heerlijk toch...

het gaat weer helemaal beginnen!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-04-2004 17:08

Koen,

Ikzelf gebruik nu alleen nog maar de site van http://www.weeronline.nl, dan kan je per plaats in Nederland een terugblikfunctie zien wat de ldruk, max temp, min temp, windrichting, windkracht, enz. was op elke dag van de afgelopen jaren. Verder gebruik ik bij mijn "voorspellingen" altijd het kopje kaarten, dan kaarten van de vakman en dan heb je de gronddruk voor de komende 2 weken, temp. voor de komende week, wind voor de komende week.

Ik gebruik dus enkel een agenda waar ik de vangsten van mij en anderen in opschrijf, deze leg ik naast deze kaarten en met wat analytisch denkvermogen ben je zo bij een bepaalde lijn.

Oh, voordat de luchtdruk ook maar enige invloed kan hebben, ben ik in de veronderstelling dat de watertemperatuur eerst goed moet zijn. Vandaar dat je ook aan het einde van de warme periodes in maart/april ziet dat er vis gevangen wordt. (Warme periode (vaak hoge druk), warmer water, depressie, afkoeling, warmer water en dalende luchtdruk) :wink:

Als we het geval van Henk erbij pakken, Ik neem aan dat het op 11 april was dat hij de waarnemingen had gedaan.

Op zondag 11 april (Amsterdam aangehouden) zat de luchtdruk in een stijgende lijn van 1016 (nog kans op neerslag, zaterdag regende het inderdaad nog met tussenpozen) tot 1022. Vrijdag was het relatief droog met af en toe een opklaring. Zaterdag dus weer buien (de stijging van de luchtdruk stagneerde een dag) om vervolgens weer door te stijgen. Ook een vismaat zag van za op zo een vis springen, maar hoewel deze stijgende luchtdruk vaak gepaard gaat met karperactiviteit is het meestal niet de tijd dat het vissen opleverd.

In Frankrijk heb ik op het ene water (heel klein :roll: ) contact met alle vissers die er vissen (klein groepje) en weet ik zo goed als alle vangsten en verspeelde vissen van het afgelopen jaar, dit gepaard gaande met nu 7 verschillende sessies zelf (1 tot 4 dagen). Dit geeft voldoende info voor gedegen voorspellingen over het al dan niet "mogelijk" productief zijn van het water.

Het andere water heb ik nu 5 sessies gevist (4 tot 6 dagen) en ook veel contact met Nederlanders die er vissen. Is het daar warm weer (luchttemperatuur), dan koelt het koelwater (elektrischiteitscentrale) niet af en dit gepaard gaand met een dalende luchtdruk is daar altijd kassa. Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, maar als ik naar een van deze wateren een sessie plan dan probeer ik er wel zoveel mogelijk rekening mee te houden.

mvg

Bart van den Hurk