Kapotte vinnen!


Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

07-04-2004 16:41

Kevin,

doe maar rustig ik zei ook nog niet dat ik het ga doen maar als ik het wou gaan doen waar ik allemaal aan moet denken en welke gevolgen het voor de vis heeft. Ik ben het waarschijnlijk niet van paln om te gaan doen omdat jullie me duidelijk hebben gemaakt wat voor een gevolgen er aan vast zitten.
Maar ik kreeg als advies een koikweker aan te spreken maar ja die zit nie bij mij in de buurt dus ik wacht af op een reactie van een koikweker hoe die het doet ( weet niet of er een koikweker op dit forum is maar ik hoop het wel).
En ongezond moet gelijk dood slaat nergens op, er werd gevraag aan mij of de vissen gezond zijn en dat zijn ze dus er is niks met de vis, maar alleen met de vinnen wat is gebeurt met de uit zetting.

Kees,
waarom is het dan verplicht op franse wateren om het te gebruiken.
En ik vind het ook wel een beetje geld aftroffle van ons maar goed als het werkt dan zou ik het gebruiken maar helaas hoor ik nie veel over want niemand gebruikt het of vinden het overbodig.

Hoe lang duurt het eigenlijk dat een bekwond van een karper weer is genezen in het water?

mvg,

Robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-04-2004 17:31

robert grootenboer schreef:Hoe lang duurt het eigenlijk dat een bekwond van een karper weer is genezen in het water?


Het plekje waar de haak heeft gezeten ( weerhaakloos!) is binnen twee dagen niet meer dan een zwart puntje.

De discussie niet helemaal gevolgd, maar staarten en rugvinnen aannaaien, ewl!

Gr,
Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-04-2004 17:33

Robert,

Ben geen koikweker, maar koihouder. Maar goed, ik had mijn zegje eigenlijk al gedaan. Zou heel fijn zijn als je een ingescheurde vin kon hechten. Met zo een koi is het op een tentoonstelling namelijk slecht showen. Maar het gaat echt niet. Verder geen probleem, maar naar een show kun je er niet mee.

Voor wat betreft desinfecterende middelen het volgende. Ooit had ik een koi met een wond op de flank. Deze heb ik met de geschikte desinfectie plus wondafdekking middelen behandeld. Je moet daarbij de koi verdoven. Het spul prikt namelijk en de koi gaat bij behandeling veel te veel te keer om het veilig te kunnen doen. Nadeel was dat het volgens voorschrift elke dag moest, totdat de wond begon met helen. Het bleek een heel gedoe, waarbij het dagelijks vangen van de koi erg veel stress gaf. Na 5 dagen ben ik dus maar om de dag de koi gaan behandelen. Na anderhalve week leek de wond aardig dicht, maar was de omgeving van de wond rood van de irritatie. Maar het hoefde al niet meer, want bij de laatste behandeling kwam de koi niet meer bij van de verdoving. Deze behandeling doe ik dus nooit meer. Niet op koi en niet op karper. Dat is duidelijk. Wondbehandeling bij een gevangen karper is overgenomen uit de koihouderij, maar volstrekt zinloos als het eenmalig is. En niet bevoordelijk voor de vis als het dagelijks is.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

07-04-2004 17:54

Martijn Nederpel schreef:koen dat klinic heeft geen enkele zin! ook al ontsmet je het op het moment dat je de vis weer in het water zet komt de wond direct in aanraking met microorganismen en woord weer geifecteerd. Dit soort producten zijn onworpen om vissers te vangen! het spul speol dan ook gelijk weg in het water...........



Baat het niet, dan schaadt het ook niet!!!! :wink:

Ik gebruik het zelf ook niet, omdat ik het ook niet nodig vindt....ik laat de natuur z'n gang gaan...
Vriendelijke groet,

Koen de Been
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

07-04-2004 18:29

Inderdaad Klaas ph en dh bepalen inderdaad samen de hardheid van water.
karpers gedijen det best in relatief hard water
garnalen, mosselen en kreeften ook.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

07-04-2004 18:38

Henk,

ik heb deze topic zelf gestart dus ik zal wel weten waar het over gaat.
Dit was alleen een extra vraagje over een beschadiging bij een vis, ik vond namelijk een vraag die ik hier beter kon bij plaatsen dan een hele topic hierover te starten of niet soms.

mvg,

Robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

07-04-2004 19:21

Ja, je zal wel gelijk hebben, per slot van rekening zijn er niet zoveel topics over geweest 8)

Functie: zoeken

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... wond+helen

Maar toch ff tussendoor een antwoord gegeven, sorry hoor! Wilde alleen maar behulpzaam zijn. :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-04-2004 19:37

Dat is de meest recente Henk. Die van daarvoor zal al gewist zijn. :wink:
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

08-04-2004 07:41

Nou robert ik geloof niet in die rotzooi want je moet maar zo denken dat hun ook ergens aan geld moete komen.
keihard de geksteeeeeee
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

08-04-2004 11:26

mensen

Omdat ik zelf in het zieknuis kom te werken weet ik het een en anders van desinfecteredne middelen. Het is leuk als je ene wond desinfecteerd MAAR daarna mag de wond niet meer in aanraking komen met infectiebronnen (in het geval van de karper is dit dus geoon het water) omdat de wond daarna diraect weer geinfecteerd raakt. Desinfectiemiddelen hebbenn ook de tijd nodig om hun werk te doen..die tijd heb je niet met een karper op het droge. Daarnaast spoelt het desinfectiemiddel gelijk uit de wond, watervast zei je?? jaja zal best maar dan is het op een oliebasis en dat hechjt dur niet op vochtige oppervlakken!
Wat zou de wereld er mooi uit zien als er een desinfectie bestond die uren lang zijn werk deed ondanks de blootstelling aan infectie bronnen! dan hedden we heel wat tijdsbesparing in de ziekenhuizen!
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

10-04-2004 17:56

Jongens,

ik krijg van iedereen te horen dat de vinnen niet meer aan elkaar kunnen groeien omdat ze dat niet doen.
Maar vandaag ving een maat van mij een karpertje waarvan de vin op de uiteinde weer aan elkaar groeide.
Weten jullie wel zeker dat ze niet vanzelf aan kunnen groeien, want hoe verklaar ik dit anders.

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-04-2004 19:44

Robert,

Nog steeds aan het dokteren. :D Was dit niet al gezegd?

Ingescheurde vinnen groeien vanzelf weer dicht, maar dan van binnenuit. Net als een nagel weer aangroeit. Maar niet omdat je ze aan elkaar naait. Net zomin als het veel zin heeft een afgeknipte nagel weer aan te plakken.

Heel diep ingescheurde vinnen groeien echter niet meer dicht.

Kees