Beroeps visserij stroopt onze wateren leeg


Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

24-03-2004 18:22

Hallo ik heb van het weekend gehoord dat de beroeps visserij in de grote rivieren in Nederland zoals Maas en Amer, hele stukken afvissen voor de vismeel fabrieken.

Dit vind ik gewoon misselijk makend, als je bedenkt dat je zelf o zo zuinig bent op je vissen onthaakmatje een beetje klinik.
En weer zachtjes terug die mooie vissen.
Terwijl een paar kilometer verop alles in grote schepen wordt gedumpt incusief onze karpers dus ook de grote exemplaren.
En worden gedroogd en als vismeel verwerkt worden.

Ik heb gehoord dat ze per keer vissen 1800 kilo vis wegtreken.

En wij ons maar ontzettend druk maken over karpers die gestolen worden en aan het buitenland verkocht worden.

Meins inziens is dit vele malen erger en moet deze beroeps visserij gestopt worden en als het kan vandaag nog.

Heeft er iemand een andere mening over of ideeen hoe dit te stoppen.

Reageer dan.

Laat je horen vriendelijke groeten, Frank van Loon.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

24-03-2004 18:43

Frank,

Ik vind het ook niet leuk dat gebeurt en had er ook wel eens van gehoort maar wis nietof dit waar was. Heb je ook nog andere bewijzen dat dit gebeurt?
Ik ben het natuurlijk helemaal met jeens dat dit misselijke actie's zijn maar je zal er vast niet veel aan kunnen doen omdat ze er waarschijnlijk wel vergunningen voor hebben, zo niet kan je gelijk de politie bellen als je zoiets ziet gebeuren.
Maar die zullen dan nog wel te laat zijn omdat ze vast wel van die mannetjes hebben staan op de uitkijk.
Als wij nou nog maar voorzichtig met de vis om blijven gaan gaat voorlopig alles goed en kunnen we er hopleijk nog lang van genieten van onze MOOISTE HOBBY TER WERELD.

mvg,

Robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-03-2004 18:49

Frank,

Als die beroepsvissers nu de grote karpers verkopen? Bijv. aan een BTW?

Enne.. reken maar dat het nog erger is als je denkt.

FF leeg voor er een VBC echt werkt. Niet alle beroepsvissers natuurlijk...

Zie diverse publicaties op de KSN site.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

24-03-2004 19:15

Deze mensen hebben er vergunnigen voor maar dat is nu net het ergste het mag gewoon.
Er worden al tegen akties gedaan door andere vissers zodat deze hun netten kapot slepen.
Maar hier ligt meins inziens niet de oplossing.
Deze mensen moeten uitgekocht worden of iets dergelijks.
En ja ze zullen best vissen verkopen aan betaalwateren.

Bedankt voor jullie snelle reactie.

Vriendelijke groeten, Frank van Loon.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-03-2004 00:19

Frank,

Dingen slopen kan zeker niet.

Kleine stap:

http://www.karperstudiegroep.nl/Nieuwse ... Handel.htm

Met grote gevolgen. Beloep nodig KSN uit voor een gesprek.

Als alle hv leden hun vereniging achter deze brief krijgen, wordt de kleine stap al weer een iets grotere.

Hoe het trouwens afloopt met het uitzetten van "dubieuze karper"?

De eerste 10 tallen dooies zijn al uit het water gehaald.

Opmerking van de verkopende partij? Heb nog een paar 100 kilo grote karper, mag je die wel voor wenig. eur 230 om precies te zijn.

"Hou maar", was het enige juiste antwoord.

MVG

Klaas
jan van kranenburg

25-03-2004 02:20

Heb de open brief van KSN aandachtig (her) gelezen.
En ben het volledig eens met de intentie.

Probeer echter ook realist te zijn, en het wensen-pakket vastgelegd in bedoelde brief komt op mij over als "reach for the sky".
De KSN is niet meer dan een luis in de pels; hoe lastig en nuttig (ligt er maar aan van welke kant je 't bekijkt) dat ook moge zijn.

Er zijn ruim 1000 KSN leden op ca ruim 100.000 vissers die zich "karpervisser" wanen of noemen. Dit geeft al aan dat de KSN in deze sector helaas niet echt een vuist kan maken, maar in feite alleen misstanden kan signaleren. Het aantal KSN leden, afgezet tegen het geschatte totaal van sportvissers, is een druppel op een gloeiende plaat.

Het siert de KSN in hoge mate dat zij desondanks probeert een vuist te maken, maar ik heb grote twijfels over het resultaat.

Oud verhaal gaat over vechten tegen windmolens, weet je.

Ben hier allerminst vrolijk over, maar het lijkt me alweer zeer helaas, wel de werkelijkheid.

Zelfs al zouden de HSV's in ons land, het indringende beroep van de KSN volgen, dan nog blijven er de "buitenlanden" over. Ondanks het goede contact met zuster-organisaties zal de handel in karper m.i. doorgaan.
Desnoods in een "grijs" circuit., want wie zal controleren?

In onze samenleving speelt geld een zeer belangrijke rol en er is nauwelijks plaats voor ideele gedachten/ meningen. Blijft altijd een gerommel in de marge.
Er wordt gescoord in projecten die het grote publiek aanspreken.
Kist-kalveren; afgetakelde kippen, varkensfokkerijen etc. Maar welk groot publiek (lees politiek) voelt zich aangesproken door het wegvangen van karpers door beroepsvissers? Geen toch?

Doe zelf wat in mijn vermogen ligt om de politiek van het belang van de sportvisser te overtuigen. Hoop dat het kwartje valt, maar.... vul maar in.

In de politiek is het altijd een kwestie van compromissen accepteren en sluiten.

Zou naar mijn mening zeker een overweging moeten zijn voor toekomstig KSN beleid.

Als de vismeel-verhalen waar zijn, liggen onze schitterende karpers uit het Spiegelkarper-project, daar over een aantal jaren ook!
Deze laatste zin mag je ook schrappen. Van het idee alleen, walg ik.

Klaas c.s zullen het wel weer niet met me eens zijn. Misschien kunnen zij me een wat optimistischer beeld verstrekken.


mvg

Jan
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-03-2004 03:17

Hee Jan,

al eens nagedacht over wat voor soorten vismeel je tegenwoordig kan kopen in je favoriete viswinkel om je boilly's mee te draaien......

Zou het maar niet doen... :(

Groet MB
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

25-03-2004 07:47

Jan,

De situatie is wel wat optimistischer dan jij schetst. De verzonden brief is erg goed geland bij de HSV's en beroepsvissers raken sindsdien veeeeel moeilijk hun levende karpers kwijt.

Het klopt als een bus dat de KSN qua aantal leden nog niet staat waar we willen zijn, maar als buitengewoon lid van de NVVS hebben we al wel een dikkere vinger in de pap dan voorheen. We zijn op de goede weg!

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-03-2004 08:16

Jan,

Tja de gevolgen. Het beroep heeft dus ons uitgenodigd voor een gesprek. dit heeft ook plaats gevonden.

Het kwam er op neer, dat ze de karpers niet meer of zeer moeilijk kwijt kunnen. Of wij dat even op konden lossen.

Niet dus.

De meest goedwillende beroepsvissers hebben toegezegd om hun aangeboden karpers officieel steeksproefgewijs te laten testen en te leveren met certificaat.

Tja als dat geen winst is? Keulen en Aken he. Enne mijn glas is halfvol en als niemand iets doet, raakt ie zeker leeg.

Omdat het vechten tegen windmolens lijkt, moeten we dan alles maar laten wapperen?

Ooit niet never nooit niet nimmer nooit!!!!!


MVG

Klaas
jan van kranenburg

25-03-2004 13:35

Klaas,

Dat is heel goed nieuws!!!!

Komt er een voortgangs verslag op de KSN-site?


mvg

Jan
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

25-03-2004 13:50

Jan, hou wel even in het achterhoofd dat de KSN nog niet zo lang actief leden 'werft' Als ik de ledengroei van de afgelopen jaren bekijk kan ik alleen maar positief zijn!
Als ik zie hoe het aantal jeugdleden groeit kan ik ook alleen maar positief zijn. Bovendien denk ik dat de naamsbekendheid veelgroter is als één op de 100 karpervissers. Behalve bij hele jonge karpervissers en hele oude 'karpervissers-met-een-bijleggertje' misschien...

De kant van de belangenbehartiging is nog niet zo lang geleden gekozen. Als ik zie wat er nu bereikt wordt door KSN-ers die hier nu mee bezig zijn, ben ik benieuwd naar de toekomst -bijvoorbeeld over 25 jaar- dan hebben we het over KSN-ers met 25 jaar ervaring met de KSN als belangenbehartiger!

vr gr Sjoerd
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-03-2004 19:09

Jan,

Ach staat voorlopig al wel in De Karper nr 63. blz 17. niet opgevallen?


MVG

Klaas
jan van kranenburg

25-03-2004 22:51

Klaas,

Het is me idd niet opgevallen dat "de meeste goedwillende beroepsvissers" uit slechts 2 personen bestaat.

Het is te hopen dat er nog heel wat bij gaan komen.


mvg

Jn
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-03-2004 08:12

Jan,

Zijn er meer.

die in principe wel willen. Maar we moeten neit vergeten, dat het hun vreten is. Maakt sommige praktijken niet goed he.


MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2004 11:20

Mannen, die vismeel verhalen is gewoon onzin. Jan: met die luis valt het nog wel wat mee. Sinds kort ben ik secretaris van de Beheerseenheid Noord-Oostnederlandse beroepsvissers, die 'vinger in de pap' is groter dan menigeen denkt.
Al die 'verhalen van horen zeggen' daar schiet niemand wat mee op, met duidelijke ondertekende getuigenverklaringen van : wie, wat, wanneer en hoe wel. En liefst nog wat foto's erbij. Maar helaas ontbreekt het daar in de meeste gevallen aan zodat gerichte maatregelen dan niet mogelijk zijn.
Overtredingen van vergunningsvoorwaarden moeten keihard aangepakt worden, daar bestaat geen verschil van mening over.
Echter nogmaals: aan 'verhalen van horen zeggen' of 'ik heb gehoord etc' daar schiet niemand wat mee op.
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

26-03-2004 18:26

Hallo Aart dit is toch de discussiehoek waarom denk je dat ik hier dit forum plaats.

Ik weet niet hoeveel beroepsvissers de papieren hebben om te mogen vissen met netten.
Maar dat er uberhaubt mag worden gevist door beroepsvissers op wateren waar wij onze sportvisaktes voor kopen vind ik rond uit belachelijk.
De stelling dat er ook spiegelkarpers van de projecten tussen uit gaan is natuurlijk ook gewoon zo.
En de vis gaat naar het buitenland heb ik begrepen en wordt verkocht als consumptie vis.
Of waarvoor vissen die beroeps vissers dan Aart.

Vriendelijke groeten, Frank van Loon.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-03-2004 21:14

Beste Frank, om te beginnen kun je het beste eerst eens het beleidsbesluit binnenvisserij gaan lezen op de OVB site. Met de Sportvisaktegelden wordt de OVB (grotendeels) gefinancierd. Ruim 300 beroepsvissers (waarvan de meeste semi-beroepsvissers zijn, dus nog een baan ernaast hebben) hebben een vergunning of machtiging of bezitten heerlijke visrechten of volledige visrechten en mogen dus (In ieder geval) met fuiken vissen.
Jij kunt dit wel ronduit belachelijk vinden maar zo liggen de zaken nu eenmaal en door het alleen maar belachelijk te vinden lost niets op.
De meeste, door beroepsvissers gevangen vissen (brasem en blankvoorn) worden verkocht als pootvis. Voor consumptie aal en snoekbaars en voor een deel ook karper.
Die beroepsvissers (tenminste de professionele bedrijven) vissen om daarmee een inkomen te kunnen verwerven.
jan van kranenburg

26-03-2004 22:53

Dank voor de les, Aart.

Van die ruim 300 beroepsvissers zijn er in ieder geval 2 die goedwillend zijn (zie posting Klaas).
Jij als een soort "mol" in de organisatie van beroepsvissers zie ik helemaal zitten...!

De ontboezeming van Frank kan ik me wel heel goed indenken.
Het komt idd een beetje vreemd over dat uit Sportvis-akte gelden de OVB goeddeels wordt betaald, terwijl in feite ook indirect de beroepsvisser hiervan profiteert.
Immers, verbetering van de visstand komt zowel de sport- als beroepsvisser ten goede.

En dat lijkt op zijn minst conflictueus.

Verbeter me maar zo nodig; of heb ik weer te weinig gelezen?

mvg

Jan
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-03-2004 00:11

Jan, iedere sportvisser dient in het bezit van een Sportvisakte te zijn en iedere beroepsvisser in het bezit van een Grote Visakte.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-03-2004 00:19

Jan, nog even aanvulling: gelukkig ken ik er meer dan 2 die goedwillend zijn. De 2 waar Klaas het over had handelden n.l. ook (legaal) in karper en dat doen de meeste andere beroepsvissers niet, vandaar dat er een gesprek met die 2 heeft plaatdgevonden.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

27-03-2004 00:55

Jan,

Kan een domme opmerking zijn.
Maar heeft de beroepsvisserij ook niet een bepaald geldbedrag af te staan eer dat zij de openbare wateren mogen bevissen?

Weet ik niet zeker, maar lijkt me waarschijnlijk.

Zo ja...vraag ik mij af waar deze aanbetaling naartoe gaat. Ook OVB?

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
jan van kranenburg

27-03-2004 01:41

Koen,

Vraag dat aan een deskundige.
Ben ik zeker niet.

Als 't zo zou zijn, komt die bijdrage terug in eigen zak.

Blijf je pen maar beminnen. Boven of onder water...

mvg

Jan
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-03-2004 10:00

Heren,

Geld stroom tot nu:

sportvisaktes etc. naar overheid in grote pot. Overheid betaalt de OVB.

Hier staat wat ze doen.

http://www.ovb.nl/pdf/OVB-activiteitenplan%202003.pdf


MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

27-03-2004 20:03

Koen, om het in 't kort te zeggen: de beroepsvisser moet voor zijn vergunning of machtiging betalen aan de visrechthebbende, dat kan b.v. een HSV of Federatie zijn. In andere gevallen aan de eigenaar van het water dus voor rijkswateren aan LNV.
leon vantoorenburg
Berichten: 65
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00

28-03-2004 00:49

Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd krijgt.
Kort om we moeten veranderen onze houding ons beleid.
We moeten ons verenigen,samen ben je stek.
Daarom is de KSN het orgaan om dit te bewerkstelligen.
Het is een pril begin maar een begin.
Groeten Leon