zwaar of licht lood???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

23-03-2004 17:27

wat te gebruiken zwaar lood of licht?ik vis mijn stiffrigs altijd met 40 gr en mijn gevlochten onderlijn met 80gr.mischien bij geloof met de stif maare ben bang dat het zooitje met zwaar wegzakt op de parkvijvers hier.wat zijn jullie ervaringen.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-03-2004 18:00

Dag Arnold.

Een vraag die me heel erg bekend voorkomt. Heb er zelf ook al vaker mee geworsteld.
Maar stel je maar gerust, ik vis de laatste tijd veel met een 3tje (84 gram) die ik ook nog inline vis. En de rig? Gewoon een semi-stiff nylon lijntje van zo'n 12 cm. En heb met de combinatie van een korte onderlijn met lood van 80 gram al zeker het nodige succes gehad op een zachtere bodem.
Maar over het algemeen zit je wel beter met een wat langere onderlijn en een wartellood (Safety clip).

Veel succes,
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

23-03-2004 18:20

Arnold,

als je bang bent dat alles wegzakt in de bodem kan te eerste er mischien een foampje op je haak stoppen. Ten 2de kan je ook nog een langere onderlijn maken, ikzelf vis met gevlochte onderlijnen van 40 cm met 80 gram en een tub van 60 cm zodat ik ongeveer op een meter kom.
Maar als ik jij was zou ik het toch gewoon proberen om er zwaarder lood aan te doen, een karper doet niet zo moeilijk om een klein beetje vuil op de boilie.

mvg,

Robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

23-03-2004 18:21

Arnold,

In iedere situatie gebruik ik zwaar (plat of bol)lood van minimaal 110 gram.....
Zowel op stromend als op stilstaand water omdat dit het schrikeffect/ bolteffect alleen maar ten goede komt, ben ik van mening :wink:

Zwaar lood en stiffrigs op zachte bodems werken niet als je korte onderlijntjes gebruikt...want dan moet je langer vissen en licht lood gebruiken!

En lange stffrigs missen hun werking als je ze langer vist dan 15centimeters....Ik zal dan kiezen voor een soepele onderlijn van 40cm en een loodje van 60 á 70 gram aan een safety-clip of nog beter: een helicopter-systeem, dan kan je zwaarder vissen en korter vissen!

Suc6 ermee, ik denk dat er genoeg reactie's op komen!

MVG Koen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

23-03-2004 18:32

Ik vis als het kan altijd met 3.5 oz inline lood! ik ga eigenlijk bijna nooit lichter of zwaarder ! (Vraag me niet waarom...) ;)

Als het heel hard stroomt vis ik met dat korda lood met dat gat erin 130 gram als ik me niet vergis! deze heeft veel grip!

Als ik jou was zou ik toch wat zwaarder gaan vissen 70 gram ! gewoon omdat het toch beter haakt! vooral als ze wat harde bekken hebben! en als je bang bent dat het lood wegzakt in de bodem moet je gewoon plat lood kopen van die ronde schijven ofzo

groetjes Kevin ;)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-03-2004 20:45

Mensen,

Hier is al eens een discussie over geweest, probeer het maar eens op de
zoek fuctie.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

23-03-2004 20:59

Ik heb hetzelfde probleem als jij... zachte bodem en toch een visserij waarbij vastlood bijna altijd het beste is. Ik heb er echter iets op gevonden: lood van 70-80 gram aan een safetybold, een onderlijn van >45cm en ongeveer 6 dustshots over deze onderlijn verdeeld zodat hij wel mooi plat ligt. Dan je haak met een lichte boilie (garnaalmeel!) en een PVA foampje op de haak. Voortreffelijke montage die mij nog nooit in de steek heeft gelaten, vis er nu een jaar mee nadat ik een half jaar zat met stinkende boilies (modder, moer en weetikwat allemaal meer) en begon te twijfelen. Tijgernootjes op een lange onderlijn brachten mij op dit idee en het werkt!!! :D
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

23-03-2004 21:22

Benny over zoveel is al een keer een discussie geweest maar als dat een jaar geleden is , en dat kan jij weten zo te zien aan je berichten die je heb geplaatst, kunnen wij dat niet allemaal weten als nieuwe lingen.
En daarom vragen wij het gewoon.

mvg,

Robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-03-2004 21:33

Robert,

Dat is nog lang geen jaar geleden!
En vaak is er al weleens over gehad, dus de zoek fuctie kan soms heel ge-
willig zijn! :)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

24-03-2004 00:01

maare als ik met 50 gram vis en een stiff werkt dat wel.dus nu twijfel ik omdat ze ook goed gehaakt zijn.
Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

24-03-2004 09:26

Loodzware kwestie? Ik vis zelf bijna altijd met wartellood omdat ik op wateren vis met een wat zachtere bodem. Meestal 31/2 ounce Korda. Het lood zakt zeker na een worp toch enigzins in de bodem en geeft zo nog eens extra weerstand bij de prik. Bij hardere bodem is inline lood zeer geschikt, maar ik vis dan ook met wartellood vanwege de safetyclip. Over de combinatie van de diverse loden met stiffrigs kan ik niks zinnigs zeggen, want ik vis er nooit mee. Wanneer ik vlak onder kanten vis, gebruik ik wel zwaarder lood. De lijn laat ik dan slap hangen met een alu cilinder als waker om bv. zakkers te registreren. Ik heb ook het gevoel dat als je op een water opeens heel zwaar lood of heel licht lood gaat gebruiken de runs direct doorgaan. De vis ervaart m.i. heel iets anders zodat de run direct doorgaat.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-03-2004 11:06

Ik heb zowel ervaringen met licht (1 ounce) als met zwaar lood (4 ounce). Op korte afstand met licht lood is het verschil ten opzichte van zwaar lood slechts dat je eerder attent gemaakt wordt op kleine verschuivingen van het lood. Een doorzettende aanbeet resulteert uiteindelijk in precies dezelfde run als met zwaarder lood. Ik ben allang afgestapt van het standaard idee dat zwaar lood essentieel is om de punt van de haak te laten indringen. Kennelijk ontdekt de karper zowel met licht als met zwaar lood dat er iets niet in de haak is en raakt in paniek (bolten). Ook met licht lood raakt de karper zodra deze bolt de haak niet kwijt. Het resultaat is dat na de aanslag de karper gebruikelijk hangt. Gewoon een kwestie van alert blijven en op tijd aanslaan dus. Aangezien je meer ziet met licht lood is voor mij de enige reden om voor zwaarder lood te kiezen de gewenste werpafstand en het op de plaats kunnen houden van het lood. Zo gebruik ik onder de 30 meter loodjes van rond de 1,5 ounce. Tot 80 meter loodjes van rond de 2,5 ounce en boven de 80 meter loodjes van rond de 3,5 ounce.

Wat betreft het wegzakken, kies ik bij zachte bodems voor zogenaamd vleugel of trilobe lood. Door de vorm zakt deze langzamer af naar de bodem zodat de inslag in de grond aanzienlijk minder is. Korte stiff rigs gebruik ik trouwens nooit. In-line lood ook niet meer.

Kees
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

24-03-2004 12:19

nou ik ben weer wat geholpen,maare als licht lood in de bodem zakt krijg je in principe het zelfde effect als zwaar omdat het tijdens het begin van de bolt het lood ff vast zit vanwege het wegzakken in de blub en prikt hij(of zij) zich toch ook goed?
Rob van Tol
Berichten: 26
Lid geworden op: 08-03-2004 16:34

24-03-2004 14:37

@,Arnold.

Ik vis met de helicopter rig met 100gr. kogel lood (gevlochten onderlijn), de bedoeling is juist dat het kogel lood weg zakt in de bodem waardoor het zelfhaak effect optimaal word.

Doe eerst wat bodem onderzoek, kijk na het ingooien even je rig en boilie na en pas de lengte van je onderlijn aan.
Succes verzekerd!

Grt,Rob. :roll:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

24-03-2004 15:24

Op vijvers met een zachte bodem vis ik met een licht loodje van 50 grtam, het lood zakt de bodem in en daardoor zal de vis extra weerstand krijgen bij het wegzwemmen.
Wel gebruik ik een combi-rig zoals de Green Hornet, een volledig stijve onderlijn vind ik niks, omdat mijns inzien de haak niet voldoende de de onderlip indraait! Vandaar een combi-rig.
Op een water met een hardere bodemstructuur vis ik met 90 gram, hiermee kan ik mijn aas een goed eind wezetten en hierin heb ik het meeste vertrouwen.
Vis ik met een rekker-rig dan gebruik ik 130 gram lood.
Plaats reactie