Dressuurwater


Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

06-06-2002 21:14

Ik vroeg me af of er mensen waren die een mogelijke oplossing zouden weten op een zwaar bevist water wat ik toevallig heb gevonden.

Ik heb al een paar nachten geblankt hiero en veel verschillende mogelijkheden geprobeert. Ik weet dat ik op de goede stekken heb gezeten, maar ze wilden gewoon niet bijten. Ik heb oa met mais, verschillende boilies, tijgernoten, kikkererwten gevist. Ook heb ik gevist met pop-ups, maar het lijkt allemaal niet veel uit te maken.

Ik vroeg me af of het zou uitmaken om met kleinere haken te gaan vissen of met een langere onderlijn ofzo. Ook al geprobeerd met nylon onderlijn hielp ook niet (brasem).

Laat me aub wat suggesties horen.

Alvast bedankt,
Erik
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

06-06-2002 22:12

He Eric,

Probeer uit tevinden waar de rest mee vist en probeer iets anders.

Ik heb op dressuur wateren vaak succes gehad met een trigger-rig van max 10 cm. Vis dan wel met een gewicht van min. 90 gram. Ga aub niet met rigs vissen waar de vis enige spleling heeft op het lood, zoals met de safetybold rigs van Nash of Korda, maar vis liever met een korde inline lood. Hierbij heeft de vis bijna altijd direct het volle gewicht van het lood te pakken. Leg maar eens een safety bold rig op de grond aan je hengel en trek de lijn strak op het lood. Je zal zien dat zodra je het onderlijntje vast pakt en hem wegtrekt eerst het lood kanteld en de spanning op je lijn komt te staan, voordat het volle gewicht van het lood in zijn werking treed. Ik ben dus echt geen voorstander van dit soort systemen. Maar misschien is dit meer persoonlijk.


Vis eens met een slappe lijn inplaats van (zoals iedereen dat doet!!!!) met een snaar strakke lijn.

Probeer ook eens uit te vinden wat er in het verleden allemaal is gebeurd met betrekking op de geiste systemen en aassoorten. En dan tenslotte: Probeer eens verspreid te voeren. En dan echt over een oppervlak van vierkante meter. En dan echt niet veel boilies (of een ander aassoort) maar gewoon een stuk of 100. Ik heb het idee dat als de vis veel moet zoeken naar nog meer van dat lekkers (en dat doet hij wel hoor!!) hij enige argwaan verliest. Beter voor de visser dus.

Maar een ding is zeker de moeite om te onthouden: "vis anders als de grote menigte"

Groeten edwin
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

07-06-2002 08:24

Op 2002-06-06 22:12, schreef Edwin Otte:

En dan echt niet veel boilies (of een ander aassoort) maar gewoon een stuk of 100.


Mijn definitie van 'niet veel boilies' ligt toch beduidend lager dan 100 stuks.

Ik zou het eens met een free-line en single hook bait proberen. Ook een mogelijkheid is om op de geeikte plaatsen te voeren en dan ergens totaal anders met een single hook bait te liggen.

Erik, je meldt al met pop-up gevist te hebben. Ook met de extreme versie ervan, namelijk je aas op 10-20 cm onder het wateroppervlak aanbieden? Let wel, de gevleugelde diersoort is ook alert.


Succes ermee,

Ron
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

07-06-2002 14:30

Hallo Ron en Eric,

Ik had beter eerst kunnen vragen hoe groot het water is voordat ik over die honderd boilies begon, bij deze dus???

Pop-ups: ik zou het nooit doen op zwaar gedresseerd water, mits er nog nooit mee gevist is, maar meestal is dit wel het geval. Waarom geen pop ups?? Simpel omdat de boilie te veel "anders" is als de boilies die je hebt gevoerd. Dit is mijn mening dan!! Je kunt het natuurlijk wel doen als je met een single hookbait vist........
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

07-06-2002 15:23

Het water is niet zo heel groot maar er zitten ook maar ongeveer 30-40 zware oude karpers op. Ik schat ongeveer ruim 100 bij 75 meter.

De manier van singlebait is al vaak geprobeerd. zo'n lange pop-up heb ik nog nooit van gehoord maar misschien dat ik het wel eens probeer..

100 boilies voer ik nooit :smile: meestal 1 hand bij iedere hengel.

Slappe lijnen is een idee maar zou het echt uitmaken? zal het eens proberen. inline lood word er toch al gebruikt en dat heb ik toevallig afgelopen keer niet gebruikt maar ik heb het wel liggen en wat je zegt over dat het enigszins speling heeft zou wel eens kunnen.

Een korte rig van 10 cm.. ik denk dat ik beter een langere kan proberen of niet?

Bedankt voor de reacties,
Erik
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

07-06-2002 16:23

He Eric,

als er 30 zware (wat is zwaar) karpers op zittenis 100 bollen echt niet veel. Maar dat is ieders eigen gevoel.

Dat van die slappe lijnen maakt wel degelijk wat uit, zeker bij gedresserde vis, deze is namelijk zeer schuw op die snaar strakke lijnen.

Maar wat betreft die onderlijnen, als ik jou was zou ik een super lange (bijvb 1 mtr) of een super korte(tot 10cm)

Ik weet niet of er veel witvis op het betreffende water zit?? Anders zou ik eens met mini boilies gaan vissen. 8mm ofzow. Dan kan je er zker wel 100 voeren..........

Groeten edwin
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

07-06-2002 17:34

Mini-boilies zijn ook al geprobeerd en grote boilies (24mm) ook. onder zware karpers versta ik 1 40-ponder en 3 30-ponders. De rest is kleiner dan :0

Erik
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

08-06-2002 00:18

dressuur dressuur ,
in het circus daar heb je dressuur

ojaa en ook nog in de paardesport
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

08-06-2002 11:42

Klopt Ruud daar heb je ook dressuur. Maar dressuur heeft hier betrekking op de karpers die gewend raken aan aas en methode waardoor ze moeilijker te vangen zijn :cool:

DUH! :razz:
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

08-06-2002 12:53

Geen flavour maar maggie, geen sweetner, maar zout, alleen bloem gebruiken voor deeg.
Zo kan je veel traditionele ingredienten vervangen voor totaal afwijkende. Dit heeft een gunstige uitwerking op karpers die (te) veel nare ervaringen hebben opgedaan met de traditionele (koop)boilies

Jos
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

08-06-2002 20:37

Als je op dit water 100 boilies voert is dit idd. niet te veel. Maar wat voert de rest, en hoeveel volk is de rest?

Al eens recht in de kant gevist, met de laatste 2 meter lijn pal tegen de bodem? Of met halve boilies? Of met de pen, en een trosje maden of een stukje gezoete mais?

Op zwaar bevist water is het ook vaak een kwestie van vol te houden als je iets "nieuws" introduceert. Na een sessietje al conclusies trekken is snel. Er zijn nl. ook andere faktoren die meespelen...

Succes, Mark
youri hoog
Berichten: 9
Lid geworden op: 07-06-2002 02:00

09-06-2002 10:01

Ik zou met een stiff rig gaan en vast lood, als hij pakt zittie gelijk gehaakt omdat hij zo kort is en de haak niet gelijk kan uitspugen. Mischien is penvissen of met kikkererwten een oplossing, maar als er veel witvis is kan het ook veel problemen geven.
vangse!!!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-06-2002 10:47

ik zou juist met heel krischt uitgebalanceerde boilies vssen die net zinken op de haak of loodhagel (wel popupdus) kleine haken korte onderlijnen zwaar lood en toplood om de lijn plat te leggen ipv boilies kan je ook particles proberen mais op hennep doet het goed de boeis zonder geur en zoetstof met garnalen meel om ze licht te maken beetje zoet erbij en een week voeren beetje hier en een beetje daar

suc6
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-06-2002 13:21

Span een touw tussen 2 bomen over het water, ongeveer 1,5 meter boven het water.
Hang dan een hoepel ongeveer in het midden.
Als er nu karpers door de hoepel springen is er gegarandeerd dressuur!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-06-2002 13:35

Eus: veel meer 'dressuur' onder karpervissers als onder karpers (aas/rigs, voeren etc.):-))
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

10-06-2002 19:57

Kortom: "anders dan anderen", zoals ik al had aangegeven. Op dit soort wateren het belangrijkste, om gewoon je nuchtere verstand te gebruiken en gewoon moet proberen uittevinden wat er nu echt effectief is. Dat betekent dus veel uitproberen, en dat vergt veel tijd, geld en moeite.

Ik denk dat je nu wel genoeg tips gehad hebt voor het water....En weet je wanneer je nu echt voldoening krijgt??? Als je al die dingen zelf op een rijtje had gezet en dan uitgeprobeerd en daar dan een dikke vis mee had gevangen. Hier krijg ik tenminste voldoening van, en niet als ik al die iedeën van een discussie board heb gehaald en gewoon domweg uitgevoerd hebt.

Ik weet dat jij al deze iedeën zelf ook wel had kunnen bedenken (behalve dat van die hoepel dan.)

Groeten edwin
Arjan van den Berg

10-06-2002 21:35

Flinke vent ben jij Eus.

Edwin en anderen, anders dan anderen is op echte keiharde dressuurwateren zeer moeilijk. Zeker omdat op veel van die moeilijke wateen hele goede vissers neerstrijken die allemaal wat anders doen. Dus in feite valt er weinig anders te doen dan anderen. Natuurlijk helpt goed nadenken en heel veel aan het water zijn je wel aan een aantal extra vissen, maar je zult echt wel van goede huize moeten komen om echt veel beter te vangen dan anderen. Het is niet zo simpel als sommige het stellen.. vissen ze met pop ups moet jij met bodemaas gaan was het maar zo.
Nadenken en nog eens nadenken en heel veel vissen en heel veel experimenteren, dat is de enige manier om succesvol te zijn.

MvG

Arjan
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

11-06-2002 11:36

Ah bedankt voor de 'serieuze' en 'grappige' reacties. Ik ga eerst eens kijken voor verandering in aas en methode. Ik heb in de stad een soort winkel gevonden waar ze allerlie particles vanover de wereld verkopen, meest vreemde dingen. Het enigste waar ik over in zit of het wel veilig is voor de karper maar ik neem aan dat het meeste wat we zelf kunnen eten ook voor de karper goed te verteren is.

De verkoper zal me zelf wel de beste bereidingsmethoden geven (hoop ik).

Nog bedankt,
Erik
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

11-06-2002 16:58

Hier in de buurt is ook zo'n watertje. Word continu gevist maar ik vang er iedere keer mijn vissen.. de laatste maal heb ik goed gevangen met hetvolgende:
4 kleine stukjes boillie aan een hair, en als voer een pva zakje met verkruimelde boillies, de karper ziet geen gevaar in dit kleine aas.

Ik heb ook al succes gehad met tijgernoten, vissend op een bedje van hennep en pellets..

veel succes,
stefan
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

12-06-2002 19:49

Bedankt voor je reactie maar mini-aas is hier al meer dan genoeg geprobeerd zonder enig succes ;(
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-06-2002 21:08

Eric,
Miniaas geprobeerd zonder enig succes??
Dit zou het eerste water zijn waar ik ooit van gehoord heb dat miniaas niet aanslaat.
Een andere mogelijkheid is dat het volledig stukgevist is zonder dat jij er weet van heb.

Arjan,
Flinke vent ben ik?
Hoe bedoel je dat?
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

12-06-2002 21:12

Even over partikels: vergeet niet dat de meeste partikels (zeker maples) ongekookt giftig zijn voor vissen (dus niet alleen voor karper) en dus minimaal 20 min. gekookt moeten worden. Dit om te voorkomen dat in de toekomst de karpers wel erg makkelijk te vangen zijn, met een schepnet welteverstaan...
Met vriend.groet Niels
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

12-06-2002 23:14

Beste Cor,
Niet om lullig te doen ofzo maar je slaat de plank hier finaal mis. Het koken van partikels zorgt er wel degelijk voor dat gifstoffen die zich op natuurlijke wijze in partikels (met name in maples) bevinden onschadelijk worden gemaakt. Dus in lekentaal: MAPLES ALTIJD KOKEN !! Wat betreft je opmerking over het veranderen van de zetmeelstruktuur. Zou je daar misschien wat verder op in willen gaan want ik vindt dat wel een erg interessante opmerking...
Met gekookte groet Niels
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

12-06-2002 23:35

inderdaad, je moet het altijd koken,
de giftige 'ingredienten' in de particals worden daarmee er uit gekookt, of 'uitgeschakelt'.

maar met koken word inderdaad ook het zetmeel structuur veranderd.
door koken komt er veel meer zetmeel in de particals.