wedijverende, rivaliserende karpers ??


Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

16-03-2004 15:31

Het duidelijkste dat voedselnijd wel tot rivaliteit kan leiden komt ook bij mij van het oppervlaktevissen... een stuk of 70 hondenbrokjes op het water, karper komt er aan, dan komt dr nog eentje, en nog een totdat er 10 ofzo liggen. Ze beginnen te happen en hoe meer ze op hebben hoe harder het gaat lijkt het wel. De vissen blijven maar eten en beginnen op een gegeven moment tegen de kleinsten aan te duwen om deze vervolgens geheel van de voerplek te verjagen, zo ging het door totdat er nog 4 (voor dat water grote) karpers over waren die onderling nog gingen duwen maar elkaar niet uit de weg gingen. Binnen een kwartier was alles weg. Nog een keer zoveel brokken, weer hetzelfde en de karpers kwamen met zijn 10-en en gingen met zijn 4-en. Bij de derde keer was het tzelfde liedje maar nokten de grotere al na ene minuut of 5 (waarschijnlijk genoeg gehad) en begonnen de kleinere vissen weer te eten. Het ergste vind ik eigenlijk nog wel dat ik op die bewuste vreetorgie gewoon door het gespannen toekijken ben vergeten mn hengel dr in te leggen :lol:
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

16-03-2004 15:50

Henk het was niet aanvallend bedoeld! en ik duidde er alleen op dat het gevaarlijk KAN zijn, maar je had netjes een onthakings mat erop met water dat zijn verzachtende omstandigheden, maar toch kan het slecht aflopen voor de vis!

Henk ter Maat schreef:Martin,

.........
Trouwens, ook al eens ergens iets gehoord, Martin??

Tja Hans, een groot aantal karpervissers gedragen zich nu eenmaal als 'kuddedieren'. ...........
idd ! zelfs sommige mensen die zeggen dat andere karpervissers zich als kudde dieren gedragen, doen dit zelf ook !!!!!!!!
...........



wat bedoel je daar precies mee Henk ?
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2004 15:50

De 5 karpers proberen allemaal een brokje mee te pikken en zwemmen elkaar daarbij in de weg. Ze gaan niet netjes wachten op de ander, of zeggen gaat u maar voor (als ze al kunnen praten). Maar er is ook geen karper die de anderen weghoudt om daarmee de brokjes voor zich alleen hebben. Althans, dat heb ik nog niet gezien. :roll:

Wel karpers die brasem proberen weg te jagen door opdringerig gedrag, overigens. Maar dat is een ander verhaal.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

16-03-2004 15:53

idd ze zijn misschien op dat moment hebberig, maar ze rivaliseren niet zoals ik dat beschreef. dat met die hondebrokjes is gewoon een kwestie van hongerige gierige karpers ;) met alle respect ..:)
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2004 21:25

Dierlijk gedrag dus,
de sterkste wint zonder ervoor te moeten vechten......
En is er genoeg voor allemaal, dan winnen ze ook allemaal :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

16-03-2004 21:30

:| volgens mij bedoelde je iets heel anders ;)
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Dennis Toet
Berichten: 42
Lid geworden op: 11-02-2004 21:00

17-03-2004 21:16

ik denk dat je ze goed kan vergelijken met een groep eenden die je voert

de karper wordt zo actief bij het zien van een voerplek (springen,kolken) dat andere karpers het opmerken net als bij eenden en dan is het ieder voor zich en zo veel mogelijk vreten
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

17-03-2004 22:51

ik heb net de dvd gezien van korda ! en ik meot zeggen dat geen van deze theorieen kloppen!
de vissen zwemmen om de beurt ! het is net alsof de een aas pakt even wegzemt en de ander aas laat pakken om vervolgens weer terug te komen! je ziet het goed met de grote aantallen zeelten die telkens weer gefilmd worden op de dvd ! die jagen elkaar totaal niet weg! zelfs als er een karper komt gaan ze met zn allen vrolijk door!
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-03-2004 22:58

Klopt Martin, maar rivaliteit werd genoemd en dan loopt het automatisch uit op preoccupatie. Dat is geen normaal aasgedrag en moeilijk te verkrijgen met vissers aas. En als het zover is (met hennep bijvoorbeeld) dan zien ze je haakaas niet. De Korda video laat veel meer het normale aasgedrag zien.

Zeelt en karper gaan overigens makkelijker samen dan brasem en karper.

Groet, Kees