wedijverende, rivaliserende karpers ??


Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

15-03-2004 16:45

Kort geleden vroeg iemand aan mij of karpers net als veel dierenrivaliserenofwel strijden om hun voedsel? net als bijv: een tijger die een prooi heeft gevangen, die gaat hem niet delen met een andere soortgenoot. de vraag was dus of karper onderlinge strijd hebben wat betreft voedsel? of delen de karpers netjes al het gevonden voedsel?

ik denk dat karpers totaal niet rivaliserend zijn, ik denk zelfs dat karpers aan elkaar doorgeven of ergens voedsel is of niet! d.m.v. bij het rollen van een karper ! een hele rolorgie heeft wat mij betrekking tot het aanduiden van voedsel voor de soortgenoten!?

hoe denken jullie hierover?
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

15-03-2004 20:02

Martin,

ze zullen er niet om vechten daar ben ik het met je mee eens.
Maar het doorzeggen tegen anderen denk ik tog niet en waarom,
Stel je voor jij bent een vis van 30 pond en je hebt honger, stop jij dan met eten als je nog honger heb en er ligt nog voer en je zwemt naar een anderen vis en zegt dat daar nog wat eten ligt voor hem, dat denk ik dus nie!
Maar de karper zal best wel eens met elkaar op een stek zitten te eten.
Maar dit is mijn mening daarover.

mvg,

Robert.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

15-03-2004 20:06

Als ik het gedrag van mijn eigen vissen bekijk zullen ze net zo lang door gaan met vreten tot ze zelf voldaan zijn. Van delen is hier geen sprake. Ik denk dat de vis, lekker ego, voor zichzelf gaat en dat de rest hem koud laat.

But that's just an opinion.

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-03-2004 22:22

de vissen eten dezelfde dingen, dus concurreren ze met elkaar! volgens mij heet dit interspecifieke concurrentie.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-03-2004 04:52

Beste Martin, ik heb vaak zat zien gebeuren dat er het een en ander aan comotie ontstaat tijdens het voeren.
Mijn indruk hiervan is niet dat ze elkaar echt weg jagen om het voedsel te pakken maar meer, wie het eerst komt wie het eerst maalt.

In het juiste seizoen en de juiste aanpak kun je voedselneid creeeren.
Wanneer dat gebeurd, duwen ze elkaar wel op zij om dat ene voedseldeeltje te pakken.
Echt wegjagen, heb ik nog nooit gezien.
Het is wel een gezamelijke iets maar soms willen ze allemaal haantje de voorste zijn.

Vergelijk het met Nederlanders en aanbiedingen :D
Of nog beter, Nederlanders en iets wat GRATIS af te halen is :D

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

16-03-2004 05:10

He Robert,

Een beetje ons Nederlanders te kijk zetten. Ach, zegt ook nog meer over die Engelsman die hier uit eigen vrije wil komt wonen ;-)
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

16-03-2004 06:12

Je bent nog laat wakker Ron, nachtdienst zeker, ik ook!

Nee man, dat was niet de bedoeling.
Jullie staan er nou eenmaal bekend om, wou alleen mijn punt duidelijk maken :wink:

Vr.gr.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-03-2004 08:18

De baiting piramid aanhangers denken / zeggen dus van wel.

Recht van de sterkste zal best gelden. alleen is dat meestal alleen relevant bij voedselschaarste.

Zullen er veel wateren in Nederland zijn met voedselschaarste?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

16-03-2004 09:39

wat is volgens jullie het nut dan van het rollen van een karper ?
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2004 10:52

Eigen waarneming;

Op een vrij helder water in Frankrijk voerde ik een mix van tijgernoten en boilies, elke 5/7 meter vlak onder de kant een flinke hand vol.
Zo kwam ik op een 10tal plekken verdeeld over een meter of 60 - 65.

Op de tweede dag kwam de karper er al vlot op af, kon ze zien zwemmen.
Een groep van 12 tot 15 vissen kwam bij de eerste plek aan en een stuk of 4 begon onmiddelijk te vreten, de rest van de groep zwom door naar de tweede plek en weer begonnen er een 3 tal te vreten en weer zwommen de achterste vissen gewoon door naar plek 3, en de rest zwom door naar plek 4.

Net een roedel honden gingen ze de kant langs, de groep rolde verdeeld in kleinere groepjes de kant langs tot het op was, zonder ruzie of onderlinge rivaliteit.
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 16-03-2004 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-03-2004 10:58

klaas hoe verkrlaar jij dan het feit dat je op een compacte voerplek van een aantal dagen minder vis vangt maar vaak wel de grote? en dat verspreid voeren vaak kleinere vis op leverd?
Tevens is het mij opgevallen dat de dikke vis in de praktijk binne een antal sessies eruit komt (aalten was dit al eerder opgevallen)

mvg martijn
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-03-2004 11:10

Martijn,

Ik ben het helemaal met je eens.
Ben ook wel benieuwd hoe ons aller Klaas dit verklaart....

Wel interessante observatie van Henk zeg.. dat die vissen zo makkelijk splitsten en niks concurreerden...

Gr.
Bertil
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-03-2004 11:12

Martijn,

Verklaren (voor mezelf dan) doe ik allang niet meer. Te veel te vaak toch weer anders.

Zie waarneming Henk.

Tja de grootste vaak eerst. Vandaar ook mijn berichtje bij
het dubbelen van een 40-er. Zo 1 moet meer vreten. Maar nu ik er over verzin. zoveel grote vissen heb ik niet van kleine compacte plekjes. Maar
grote plekken leveren voor mij MEER vis op. Dus ook kleinere vissen. Vind ik niet erg, als er ook maar af en toe een bak tussen door loopt. Houdt wel in, dat compacte voerplekjes bij mij minder vaak voorkomen. Dus eigenlijk weer een scheef beeld niet?

Die van die baiting piramid was het ook opgevallen, veel eerder al. De ene gaf de schuld aan de manier van voeren en de ander waarmee er gevoerd werd.


De vanger heeft altijd gelijk. Toch?

MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-03-2004 11:29

Klaas

Verspreid voeren levert op den duur zeker meer vis op, maar ook gevoelig kleinere vis is mijn ervaring. En kleine compacte plek wordt sneller "afgeroomd" ik bedoel hiermee dat als je voor de grote jongens op een water gaat je vaak beter compact kan storten ipv verspreid voeren (dressuurwateren uitgezonderd). Als je verspreid voert duurt het nar mijn idee toch anger voor de beer er uitkomt, let wel ik heb het hier over voorvoeren en niet over verspreid voeren wat de beats deed op orient.Toevallig komt dit gegeven ook weer terug in een artikel van kwint in de laatste karperwereld.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2004 11:49

Aah Martijn,

Jij noemt 't; Afromen.
Het tegenovergestelde resultaat van verspreid voeren.
Met het doel die ene grote beer te snappen, als hij/ zij er is..zal de grootste en sterkste het voer opeisen..Heb het ooit eens geprobeert en naar mijn en Evert's idee werkt het wel.
Rivaliteit in de hand werken om de krenten uit de pap te pikken..
http://home.wxs.nl/~witt0199/Nieuwesite ... nkrijk.htm
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2004 11:50

De grote zijn er zoals Klaas zegt doorgaans als de kippen bij. De kleinere aarzelen wat meer. Bij verspreid voeren moet er meer gezocht worden. Kans dat jouw aas dan in de buurt ligt van de plek waar de grote aast is kleiner. Rivaliteit heb ik nooit gezien, alleen verschillen in de gretigheid. Waarbij de zwaardere vissen opvallend veel gretiger zijn. En de slankere vissen meer aarzelen. De zwaardere vissen zijn niet voor niets zwaarder natuurlijk. Overigens zijn de zwaardere vissen doorgaans vrouwtjes. Maar of dat er wat mee te maken heeft?

Groeten, Kees

PS, Opeisen vind ik een beetje een groot woord vergeleken met wat ik doorgaans observeer. Het kan een heel gedring zijn, waarbij de één wat wegkaapt voor de ander. Maar dat is het zo een beetje. Kan net zo goed een slankere snellere vis zijn.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-03-2004 12:16

persoonlijk denk ik dat juist kleinere vis actiever aast en dat dat de reden is waarom je op verspreid voeren makkelijk kleine vis pakt, ze zwemmen meer,en sneller van aas naar aas en geven de grote vis het nakijken...Op een compacte plek kan de grote vis in mijn ogen makkelijker domineren. Misschien is dat ook de reden waarom je op bijv grote boilies gemiddeld grotere vis vangt. Niet omdat het fysiek niet te eten si voor een klienere karper maar omdat een grote karper niet eerst 500 aasjes hoeft te zoeken maar "slechts" 100 ballen op hoeft te slobberen waarna de plek kaal en verlaten is!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-03-2004 12:25

Martijn,

Ik ben bij regelmaat in de gelegenheid karpers hierbij te observeren. Wat mij vooral opvalt bij ons aas (en dan praat ik nadrukkelijk niet over natuurlijk aas) is dat er een verschil is in gretigheid. En de aarzelaars zijn doorgaans niet de grootste vissen. Het is een beetje in lijn met de observatie van Luc de Beatz met wat hij pilot vissen noemde. Meer kan ik er niet over zeggen. Maar echt als twee honden vechten om één been heb ik nog nooit gezien. Maar daarmee sluit ik niets uit. Ik ken het alleen niet.

Kees
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

16-03-2004 12:26

Beetje jammer dat sommige mensen karpers van dergelijk formaat(53p) toch nog steeds op hun buik leggen, wetende dat dit slecht is voor de karper !!!!!!! let hier toch eens op !!

http://home.wxs.nl/~witt0199/Nieuwesite ... aat_03.jpg

hele mooie vis hoor, maar probeer hem volgende keer niet onnodig op zn buik te laten rusten, dit kan slecht aflopen voor de karper.

Met vriendelijke Groet,
Just another carp fisher.......
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-03-2004 12:39

was al bang dat deze reactie zou komen...kijk ff naar het jaar waarin hij is gevangen!

Kees
idd een grote karperis niet voor niets groot geworden hij is ook wel gretiger dan zijn kleinere soortgenoten, Alleen heb ik het over het aasgedrag op het moment dat ze aas accepteren en dan is volgends mij de kleine vis sneller...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

16-03-2004 12:41

Martin,

Er ligt een beste dikke mat onder vol gegoten met 1 emmer water.
Wanneer deze vis dat niet kon hebben dan zwom ze niet nog steeds op dat water en was ze geeindigd op de BBQ.

Tegenwoordig onthaak ik de meeste vissen nog in het water, scheelt een heleboel gedoe, gezeur en ingestortte BBQ's.. :o

Trouwens, ook al eens ergens iets gehoord, Martin??

Tja Hans, een groot aantal karpervissers gedragen zich nu eenmaal als 'kuddedieren'. ...........
idd ! zelfs sommige mensen die zeggen dat andere karpervissers zich als kudde dieren gedragen, doen dit zelf ook !!!!!!!!

Enneuh Martijn,
ik dacht dat jij nergens meer bang voor werd??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-03-2004 13:02

Tjah henk ben niet snel ang..maar jah soms heb je van die momenten dat je de situatie niet onder controle hebt de knietjes gaan beven en het zweet je uitbreekt! :lol:
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

16-03-2004 14:50

Concurrentie/voedselnijd :o

Ik heb het nog steeds op m´n netvlies staan. Een paar handen hondebrokken aan de oppervlakte. 5 karpers vechtend om de paar brokjes!

Ben ik de enigste die dit heeft meegemaakt?

Rivaliteit? hmmm joah

tabeeee
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-03-2004 14:51

Martijn,

De vanger heeft dus gelijk?

Jij dus...

echter ook ik.

Alleen al rekenkundig.

1 ding heb ik wel geleerd: Op het moment, dat je denkt het te weten, is het weer anders.

2 Eigenlijk: Geen 2 dingen zijn gelijk.

MVG

Klaas
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-03-2004 14:57

Dat klopt daarom hou ik zo van vissen...ik heb dan altijd gelijk! :lol: