Vissen vanuit boot. Hoe?


Plaats reactie
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

21-04-2002 17:16

Ik heb een potentieel interessante stek gevonden in de Bieschbos, maar nu zit ik met een probleem. Ik zal moeten vissen vanuit een boot, omdat er geen goede steigers zijn waar ik mijn hengels kan plaatsen.

Op zich geen probleem, ik heb een rodpot, maar ik ben bang dat wanneer de boot gaat bewegen door golven/wind dat ik constant een fluitconcert kan verwachten.

Een optie kan zijn omdat het water daar maar een meter diep is heel lange banksticks te plaatsen en mijn hengels er op te leggen, maar dit vind ik nogal riskant, omdat ik niet dicht bij de kant lig en geen zin heb in een nachtelijke zwempartij als één van mijn hengels van de steunen afvalt.

MVG,
Erik

_________________
Vissen is Filosofie op zijn best

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Erik van Uijtert op 2002-04-21 17:17 ]</font>
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

21-04-2002 20:14

Hoi erik,

probeer om je boot met 2 steekstokken in de boden vast te zetten zodat je boot niet veel beweegt.

op deze manier zul je naar mijn ervaring het minste last hebben van de bewegingen van het water.

ik vis zelf vanuit een boot meestal met een klein beetje een slappe lijn, en de beetverklikker op windige dagen met jet minste gevoeligheid.

ik hoop dat je er iets aan zult hebben.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

21-04-2002 21:30

Bedankt ik zal het in ieder geval proberen, slappe lijnen zonder swingers zal waarschijnlijk het beste zijn. Alleen bemerk ik dan geen terugzakkers.. Overigens moet ik noodzakelijkerwijs toplood gebruiken.

Ik kan overigens aan een soort stijger liggen ofwel stevige palen in het water met dwarsbalken bedoelt voor pleziervaart dit is naar mijn idee ongeveer het zelfde als stokken die ik niet eens heb. De gevoeligheid zit niet op mijn beetverklikkers die is standaard dus daar kan ik niets aan doen. Het grootste probleem zal dus de verticale schommelingen zijn ook omdat het tij soms wel een halve meter kan verschillen na een nacht.

_________________
Vissen is Filosofie op zijn best

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Erik van Uijtert op 2002-04-21 21:32 ]</font>
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

21-04-2002 21:58

Naar mijn ervaring is het niet nodig om met slappe lijnen, swingers voor je piepers, klitteband voor en achter een oog, en wat je allemaal wel niet hoort voor kunstjes om vanuit de boot te vissen.
Wanneer je de lijn onder een kleine hoek vanaf de top van de hengel laat lopen, en de lijn zo strak zet zodat de hengeltop iets gebogen staat worden alle normale bewegingen van de boot opgevangen door de hengeltop, zonder een piep. Terugzakker worden ook geregistreerd, zij het iets later doordat de top eerst moet terugbuigen.
Lopen in de boot en hoge hekgolven van andere boten, daar is niets tegen bestand, dan moet je een fluitconcert voor lief nemen.

Jos.
Erik van Uijtert
Berichten: 216
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00

22-04-2002 10:09

Bedankt voor je reaktie. Lopen in de boot doe ik toch niet veel :smile: lekker lui in de zon liggen misschien. Maar er komt veel pleziervaart voorbij en ook beroepsvaart dus zal ik wel last hebben van hekgolven en andere golven. Ik zou het bijvoorbeeld wel 's nachts kunnen doen dan zijn er over het algemeen niet zo heel veel boten en overdag kan ik dan de piepers gewoon uitzetten ofzo of inderdaad met slappe lijnen gaan zitten. Maar ik neem aan dat je dan vrij parabolische hengels gebruikt en redelijk zwaar lood om de toppen zo veel mogelijk de kans te geven om te buigen tevens de baitrunner zwaar? en de lijn onder een zo klein mogelijke hoek is niet echt fijn eerlijk gezegd omdat ik gedwongen ben toplood te gebruiken :sad:

Erik
peter bosman
Berichten: 10
Lid geworden op: 02-06-2002 02:00
Locatie: katwijk

03-06-2002 23:36

Je zou delkims kunnen kopen de gevoeligheid
is goed afstelbaar
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

04-06-2002 08:19

Als het niet te zeer stroomt etc. kan je gewoon swingers gebruiken met een ongevoelige stand. Anders moet je je swinger gewoon eens omdraaien, dus aan de achterkant van de pieper.. Die vangt dan bewegingen in het water etc. op, en je merkt niks bij je pieper. Een terugzakker merk je inderdaad niet goed, maar bij mij heeft het in ieder geval geholpen

groetjes,
stefan
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

04-06-2002 10:28

Ik wel eens gehoord dat bootvissers de swingers voor de piepers zetten of ze gebruikten 2 per hengel.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Plaats reactie