Fel azen na de winter....???!


Plaats reactie
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

02-03-2004 18:14

Hallo allemaal,

Er werd in de chat laatst tegen me gezegt dat de karpers net in/na de winter opeens fel gaan azen en daardoor dus makkelijker te vangen zijn.

Dhr. Sibbing werd genoemd omdat hij het antwoord in zijn boek zou hebben gegeven?

Ik heb mijn twijfels hierover.

Iemand die mij duidelijkheid kan verschaffen?

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-03-2004 18:18

ligt eraan hoe de zon staat of het fel is!

bij oplopende temp wil het wel eens snel gaan, maar meestal is het dikke stront de bult op. koudbloedige dieren worden actief bij bepaalde temperaturen, is dus afhankelijk van watertemperatuur!!
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

02-03-2004 19:08

... EN het water.
Op een plas die 13 meter diep is zal het moment dat er weer goed geaast word later zijn (in PRINCIPE) dan op de plas van 2 meter diep die 50 meter verderop ligt. In t najaar is het eerder andersom lijkt me maar dat terzijde.

Mvg Rob
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

02-03-2004 19:16

koen,

De karper zal na de winter voornamelijk plantaardig voedsel eten om het darmstelsel te reinigen alvorens hij voor de paai even lekker tekeer gaat op onze knikkers! Net na de winter... het is een rare uitspraak, want wanneer is het 'net na de winter'...??

Is dat in maart, april... of is het aan de hand van de temperaturen....

Afijn, als eerste komt het plantaardige gedeelte, daarna de knikkers!
betekent niet dat je geen karper vangt op je boilies, maar ze laten eerst het darmstelsel reinigen...
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

02-03-2004 23:16

Ik zal even een wat duidelijker beeld proberen te scheppen van ons gevoerde discussie in de chat.

Er was dus gemerkt dat de karpers op een gegeven moment een stuk feller gingen azen, de aanbeten liepen op. Dit zal dus wel op het moment zijn geweest dat de temperaturen opliepen en de stofwisseling van de karper flink toenam.

Mijn eerste gedachts waren negatief. Ik heb dergelijk gedrag nooit meegemaakt. Nooit extra goed gevangen in het voorjaar.
Dit wijdde ik aan hetgeen dat mij leek dat een karper na een hele tijd passief te zijn geweest nooit zoveel voedsel kon opnemen en verteren. In mijn ogen waren de enzymen in het verteringsstelsel van de karper nooit zo actief dat een karper al het voedsel kon verteren. Dus leek het me sterk dat een karper opeens zo fel zou gaan azen. Nou verteld Marijn dus nu dat een karper eerst z'n enzymen aan het werk zet en z'n darmenstelsel reinigd. (Weer een antwoord :wink: )

Hij bleef volhouden dat hij op een bepaalde tijd toch een stuk beter ging vangen in het voorjaar/winter (preciese tijd enzo is niet aan bod geweest)
Dus begon ik weer te denken met het hoofd. Dus mijn hoofd dacht maar en dacht maar. Uitgedacht kwam ik met een andere theorie.
De karpers hebben voor de winter een wintervoorraad aangelegd en zullen daar behoorlijk op gaan teren. Op een gegeven moment gaan de temperaturen stijgen en de karper begint actief te worden en zwemt z'n rondje door het water. Hij neemt nog niet echt veel voedsel tot zich. Op een gegeven moment zal een karper het punt bereiken dat een karper niet meer op z'n vet voorraad kan teren, en omdat het iets te lang op het vet heeft geteerd, zal het uitbundig gaan azen om weer op volle sterkte te kunnen komen.
Door het actieve leven dat de karper heeft geleid zonder dat hij veel energie tot zich nam, heeft de karper z'n lichaamsfuncties weer actief gebruikt, evenals het verteringsstelsel.


Ik weet het, ik denk teveel met het hoofd.

Dit laatste deel waar ik het kunnen verteren van voedsel verklaar bij de 2e theorie geeft me een behoorlijke twijfel.
En kan in mijn inziens in worden gevuld door het eten van ronduit natuurlijk voedsel.

Maar nu vraag ik mij eigenlijk wel af waarom een karper uberhaupt een dergelijke vreetbui zou hebben. Die gissing die ik maakte over het te lang teren op de voorraad heeft een kern van waarheid?

En mensen die ook de ervaring hebben dat karpers op een gegeven moment na een passieve tijd weer flink actief worden en veel vreten, is dit een elk jaar terugkerend ritueel?

Of zal het bijvoorbeeld dit jaar bijna compleet uitblijven door de slappe winter die we hebben gehad? (zie andere topic(s) ) De vetvoorraad hoefde dit jaar nu echt aangesproken te worden, Als ze die al hebben aangelegd door de kou die er in het najaar was.

Ik weet niet of dit mogelijke verschijnsel zo heel erg veel verschild per water. Hooguit met stromend en stilstaand. Er zal namelijk altijd een dergelijk punt komen van passief naar actief.

Een paar vraagjes opgeworpen.

Kop ze maar in.

mvg

Koen

PS: Marijn,
Ik heb al 2 jaar geen knikker meer aan de hair gedaan, dus dat ideetje gaat niet op :wink:
Laatst gewijzigd door Koen Workel op 04-03-2004 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

03-03-2004 05:32

Verschilt een beetje per water Koen.
Vroeg in het voorjaar pak ik een water aan die lekker ondiep is.
Hier krijg je al heel vroeg af en toe een visje.
Ik merk gewoon dat het daar (wel vroeg) maar heel langzaam op gang komt.

Op een andere water, een diepe put, duurt het heel lang voordat ik weer goed vang.
Ongeveer tegen de paai, gaat het pas weer lopen.
Maar...... dan loopt het gelijk goed ook!
De ene week zit je een hele week te blanken en de week daarop pak je zo 6 a 7 vissen per dag!
Echt in 1 keer weer leven in de brouwerij.

Trek hier je conclusies maar uit, ik weet het wel :D

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-03-2004 11:44

Hardstikke leuk dat ook jij dan leuk begint te vangen.

Maar waarom gaan die karpers na de winter een tandje hoger azen dan ze in de rest van het seizoen doen? Of is dit punt eigenlijk gerelateerd aan de paai?

En is dit elk jaar hetzelfde Robert? Of verschild het heel sterk per winter?

Ik hoop dat ik nu wel wat verder kom....

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Matthijs Raaben
Berichten: 97
Lid geworden op: 04-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

03-03-2004 13:03

Dit kan ook te maken hebben met het aanwezige voedsel in het water. Als de temperaturen weer omhoog gaan neemt ook de bioflora in het water toe. Een karper steeds vaker allemaal lekkere hapjes voorbij ziet komen zal eerder geneigd zijn om te gaan azen. Hierdoor komt zijn vertering weer op gang, en zal het azen alleen maar meer toenemen omdat hij simpel weg meer energie gebruikt. (energie die in de winter kostbaar is, maar in het voorjaar makkelijker aan te vullen is). Dit gaat door tot de karper op vollen kracht uit zijn winterslaap ontwaakt is en overgaat in het paarritueel waar weer de nodige energie wordt gebruikt (voor andere dingen dan eten). Hierna moet natuurlijk de balans weer in evenwicht worden gebracht en zal een schranspartij dus niet uitblijven. Dit gaat weer door totdat de balans tussen energie-verbruik en energie-opname weer gelijk is.

Zo maar wat hersenspinsels,

Matthijs Raaben
Vis en gij zult vangen!!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-03-2004 18:02

Mensen,

Ik heb ondervonden dat het na een koude periode hard kan lopen op sommige ondiepe stekken als er warme wind er overheen raast...!
Zoöok als de temperatuur een aantal graden stijgt, het winstil is en de zon er fel op schijnt...... :D In deze 2 situatie's zit ik ook met vol vertrouwen achter m'n hengels!
Maar pas op met voeren!! Ook al lijkt de vis stevig te azen.....deze is ondanks de mooie omstandigheden toch snel verzdigd....
In deze situatie voer ik niks of een paar bolletjes bij......
Met dit weer in zicht gaan we de goede kant uit!!!Alleen die verdomde nachtvorst :evil: ....

MVG Koen
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

03-03-2004 18:23

Iderdaad Koen,ik word ook een beetje gek van.
'T blijf snachts maar vriezen,maar een dag als vandaag met veel zon is toch wel erg aantrekkelijk voor vriend karper om de ondiepe stukken te gaan verkennen.
Kheb vandaag met me nieuwe draadloze visvinder(smartcast)gepijld en gekeken of er vis aanwezig was,nou kheb ze gevonden,bij de ondiepe stukken,rietkragen,en tussen de takken.
Denk dat ik een sessietje gaat wagen van het weekend.

Mvg Danny
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-03-2004 18:30

En mensen....

Toch zou ik graag nog antwoord willen op mijn vragen.
Lees aub nog een keer deze topic goed door.

Bij voorbaat dank

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-03-2004 19:07

Koen W,

Ik vind zeker dat er wel wat in zit, wat je zegt! Want beweging betekend
immers verbranding. En verbranding betekend dat de reservers minder
worden.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

03-03-2004 19:12

Koen, ik merk elk jaar dat de vissen net na de winter, langzaam op gang komen.
Echte schrans partijen OMDAT de winter voorbij is, nee.
De voedsel aanbod stijgt en de vissen ontwaken, ze gaan dan ook een beetje op zoek.

Echte schranspartijen OMDAT de paai naderd of net is geweest, ja zeker weten.
Bedenk je dan ook dat in die tijd van het jaar de voedselaanbod ook in ruime hoeveelheid aanwezig is.
Zowel natuurlijk als dat van vissers.

Zelf heb ik een hele persoonlijke mening hoerover.
Gewoon een qwestie van vraag en aanbod, ook in hartje winter!
Ik heb de laatste tijd weer tijd gehad om een aantal flinke voerplekken aan te leggen en ik doe niet zuinig Koen!
Ik heb er af en toe een dagje op gezeten, de teller loopt al voor dit seizoen.
Ik zit al aan 10 vissen, waarom, omdat het er ligt!
Vraag en aanbod.

Geef ze wat ze willen.

Heb je nu wel antwoord op je vraag Koen, of snap ik het niet helemaal.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-03-2004 20:00

Oke,

Dus geen schranspartij omdat de winter voorbij is.
Ging de discussie een beetje over. Het preciese punt van wanneer de karper zulk aasgedrag vertoont is helaas niet aan bod geweest, was wel makkelijk geweest.

Bedankt Robert

Mag ik nog een piepklein vraagje stellen? :lol:

De karpers leggen in het najaar een voorraad aan voor de winter. Zal een karper nu pas gaan azen wanneer deze voorraad op is? Ook al is het een slappe winter en goede hoeveelheid aan voedselaanbod?
Zo niet.......Dan zouden de karpers meer in gewicht aankomen in met een slappe winter dan een strenge winter.

met het hoofd denkende groet,

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

03-03-2004 20:31

Koen,

Vraagje terug.

Vang jij in het najaar (tegen de winter aan) beter dan in het
voorjaar?

Groet Mark
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

03-03-2004 20:49

Dat doe ik inderdaad Mark.

Waar wil je naartoe als ik vragen mag?

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

04-03-2004 01:06

Hoi Koen,

Waar ik naartoe wil is dat ik niet echt geloof in het aanleggen van winterreserves. Of ik doe iets fout maar ik vang elk jaar beter in de winter en het voorjaar dan in het najaar. In de winter komt dit volgens mij omdat ik dan vis op een plek waar de karpers op wintersportvakantie zijn en in het voorjaar omdat de watertemp. omhoog gaat waardoor alles weer sneller gaat werken bij de vis en er weer een paairitueel voor de deur staat. Ook gaat het in het vroege voorjaar nog niet zo snel met de aanwas van natuurlijk voedsel waardoor ze eerder geneigd zijn om onze boilies te nemen. Dit geldt ook weer voor het najaar als het natuurlijke aanbod afneemt. Maar omdat de watertemp. ook afneemt zullen ze ook minder voedsel tot zich nemen omdat bij de vis alles weer langzamer gaat werken en volgens mij denkt die vis niet van ojee het wordt winter ik moet veel vreten.
Een slappe winter of een strenge winter gaat ook weer samen met de watertemp. en de daaraan verbonden activiteit van de vis.

Een antwoord op jouw vraag wanneer ze weer meer gaan eten is afhankelijk van het stijgen van de (water)temp. Maar als ik jou was zou ik nu regelmatig gaan vissen. Ik ga in ieder geval wel.

Weet niet of het nog ergens op slaat want ik val bijna in slaap.

P.s. Gaan de meeste gasten die hier vaak op het board zitten ook naar de jubileummeeting 20 maart? Ik zou het leuk vinden eens iemand te zien in plaats van alleen lezen.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-03-2004 05:38

Ik probeer je te volgen Koen.

Of karpers een vooraadje aanleggen voor de winter valt nog te betwisten, ik ben daar nog niet zeker van.
Ik kan je wel vertellen dat in die tijd en net na de paai, meestal de dikkere vissen boven water komen.
Dit zijn wel de vissen die het meeste voedsel nodig hebben, er is in die tijd dus meer concurentie.
Tenminste, tot die conclusie kom ik.

Ik denk niet dat de karpers gaan azen omdat hun voedselvooraad op een laag pitje staat.
Maar....................

Nou geef ik weer mijn persoonlijke mening!
Karpers zijn echte stofzuigers, vreetzakken.
Als je het mij vraagd, het hele jaar door!
Naar mijn idee beginnen ze niet te azen omdat ze honger hebben, ze beginnen te azen wanneer er weer voedsel te halen valt.
Ze vallen s'winters niet stil om eens lekker een winterslaap te houden, ze moeten wel omdat er gewoon niks meer te halen valt.
Ik denk dit al een tijdje en speel hier elk jaar op in, met succes!
Dat ik s'winters niet vies ben van voeren, is ondertussen wel duidelijk.
Wat wil ik? ik wil ze actief houden en ik wil ze laten zien dat er nog eten te halen valt.
Ik voer wel eens stroken (langs 1 kant van een water) van 200 of 300 meter soms wel meer (Ligt aan het water en aan het bestand.)
Over deze strook voer ik heel verspreid.
Naarmate mijn visdag naderd, gooi ik over deze strook echt maar af en toe 1!! boilie.
Op de plek die ik bevissen wil ligt er uiteraard iets meer voer.
Zie je nu voor je wat er onder water afspeeld?
Door op 1 plek je aas te dumpen, hou je ze niet actief.
Je voerd ze alleen maar en als ze niet hoeven te bewegen zijn ze gauw voldaan.
Als je deze methode een tijdje volhoud zul je zien, ook al ligt er op sommige dagen niks dat ze toch die meters zwemmen om te kijken of er wat ligt.
Dan gaan ze weer vet verbranden enzovoort, enzovoort........
Nou dwaal ik eigenlijk helemaal af maar wat ik nou zeggen wil, tja........ voedsel=actieve vissen, geen voedsel=geen activiteit!


Ik pak nu even 2 uiterste voorbeelden.

DIEPE wateren waar s'winters niet gevist word, zul je heel moeilijk een vis kunnen vangen.
ONDIEPE wateren waar s'winters veel gevist word, zul je gewoon je visje kunnen blijven vangen.
Denk hierbij ook aan de natuurlijke voedselaanbod, op diepe wateren is dat veel minder dan op ondiepe wateren.


Dan kom ik weer terug op jou vraag: worden de vissen dikker met een zachte winter.
Ligt er aan Koen, hoeveel meer voer valt er door de zachte winter te halen en hoeveel actiever worden de vissen hierdoor.
Hoeveel verbranden de vissen in tegenstelling tot hoe veel voer ze binnen krijgen.

Onthou wel dat dit mijn persoonlijke mening is, een hoop mensen zullen het hier niet mee eens zijn.
Ik hoor ze al denken, wat! s'winters veel voeren, ben je gek.
Single hookbaits of een zakje pellets, meer niet hoor!
Mensen kunnen het nog zo goed onderbouwen, waarom s'winters niet veel te voeren.

Elk jaar ligt het bewijs bij mij op mijn onthaakmat, dat is voor mij onderbouwd genoeg.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

04-03-2004 09:28

Mark,

Waarom hoor je dan vaak dat de karpers in het najaar zwaarder zijn dan bvb in de zomer? Ik denk wel dat een karper rekening houd met het seizoen dat komen gaat. Instinctief zal hij zich gaan voorbereiden voor de mogelijke strenge winter.
En ik denk dat je voor het najaar misschien een verkeerde tactiek hebt als je in het voorjaar en winter meer vangt dan in het najaar. Of verkeerde stek.
En het zwaarder worden komt hier niet alleen door het voeren, want dat wordt hier heel weinig gedaan. En toch worden vissen zwaardere gevangen in het najaar dan in de zomer.
Dat je ze makkelijker kunt vangen zal ook voor een deel liggen aan hetgeen dat je door het afgenomen natuurlijke voedselaanbod beter kunt concurreren met ons vissersaas. En dat tezamen met de drang om meer te eten kan voor een geweldig najaar zorgen.

PS: Als ik vervoer kan vinden dan ben ik uiteraard ook aanwezig de 20e.

Robert,

Ik kan er wel inkomen met wat je zegt.
Al kan ik het nog niet uit de praktijk halen. (300 meter voeren is de vijver rond :D :wink: )
Dat een karper eet om te eten weet ik zo net nog niet. Een karper zal in de winter toch wel behoorlijk veel moeite moeten doen om zijn voedsel fatsoenlijk te kunnen verteren(Of zal deze vertering heel slap zijn en zullen delen van het voer zo weer worden uitgescheten?)
Maar dat een karper graag eet, dat is zeker. :wink:

Verder zie ik zo niet waarom dieper water minder voedsel zou bevatten dan ondiep water. Dieper water blijft de temperatuur langer acceptabel voor planten en diertjes waardoor er toch wel meer zou moeten zijn.
Ik gis maar wat, explain why, bitte. :lol:
Dit zal natuurlijk te maken hebben met de bodemgesteldheid die verschillend is bij elk water, gravelpit, leemput enz. enz.

Nog ff over mijn vraag.
Als de vis een voorraad heeft, en hij zou in een zachte winter terecht komen met een respectabel voedselaanbod. Dan zou die dus wel zwaarder blijven. Of hij meer energie moeten verbruiken dan dat tie eet. En dat is niet nodig omdat er genoeg voedsel is. En je zegt zelf dat de karper eet omdat het een vreetzak is.


Ik hoor het nog wel :wink: Ik ga nu ff de karpers verleiden met een kattenbrokje uit blik.

mvg

Koen

PS: Robert, ben jij er de 20e ook in Leerdam?
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

04-03-2004 09:29

Owjah...

Ook dit is een persoonlijke mening en geen feit 8)

Tabeeeeeeeeeeeeeee
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Mark Gorter
Berichten: 125
Lid geworden op: 28-01-2004 21:13
Locatie: Amersfoort

04-03-2004 18:35

Robert,

Heb je jouw tactiek van veel voeren in de winter wel eens geprobeerd op een diepere plas waar weinig gevist word in de winter?

Koen,

Ze zijn in het najaar en de winter zeker zwaarder daar kunnen we niet omheen. Maar wat nou als we bedenken dat dit hun normale gewicht is en ze in de zomer gewoon graatmager zijn. (na de paai met name). Dan eten ze zich in de zomer en in het najaar weer naar hun "normale gewicht"
zonder dat ze dit verbruiken voor aanmaak van hom en kuit en de daarbij behorende orgie. Volgens mij is het dus weer niet nodig om extra te eten voor de winter.

Hoop dat jullie komen dan doen we dit met een biertje. Wedden dat we er dan uitkomen.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-03-2004 19:10

Even over het eerste stukje Koen.
Hoe ze het verteren, doen ze het maar het werkt wel!
Zouden ze het niet kunnen verteren dan zouden ze het ook niet pakken.
Kennissen van mij zijn ook aan de gang gegaan met deze methode en ook weer, met succes!
Het is mij deze winter weer niet gelukt om dit de hele winter vol te houden.
Dit door tijdgebrek/werkdruk.
Ik heb wel op de winter kunnen (inhaken) met als resultaat, af en toe een visje.
Dus ja, mij hoor je niet klagen.
Heb ook wel winteren meegemaakt dat ik maanden zat te blanken!

Als ik het zo lees ga je er van uit dat de vissen de hele winter aktief zijn.
Ze gaan zoiezo stilliggen, dat doen ze al heel lang en dat zullen ze blijven doen.
Waar ik op doel is hoe vaak gaan ze scharrelen, geforceerd door ons of doordat (pak hem beet) de zon feller gaat schijnen.
Als de zon lekker gaat schijnen, kun je beter op een ondiep watertje zitten dan op een put van 20 meter diep.
Ik pakte even twee uiterste voorbeelden in de vorige posting.

terug naar de vraag.
Nou ga je er vanuit dat de vis in een zachte winter terecht komt.
Met genoeg voedselaanbod en dat de vis aktief blijft.
Hij is ook al lekker dik wanneer dit begint.
De ideale situatie Koen! tuurlijk zou die dan op gewicht blijven als niet stijgen in gewicht.

Helaas gebeurd het niet zo.
Ze blijven niet de hele winter aktief.
Het voedselaanbod is ook minimaal.
Hoeveel vissen moet deze voedsel voorzien.

Snap je hem :wink:

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

04-03-2004 19:24

Mark, jazeker heb ik het op diepe putten ingezet.
Op het moment op een put van 18 meter diep!

Ook deze winter op een flinke water van gemiddeld 2 meter diep!

Op beide wateren gaat het mij goed af!

VRG

RC

PS sorry jongens, Leerdam kom ik niet aan toe.
Mijn schaarse vrije tijd (op het moment) gebruik ik om achter de vissen aan te gaan.
Ik ben nu eindelijk weer een beetje op dreef :wink:
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

05-03-2004 01:43

Ik snap 'm Robert,

Utopie van me.
Maar stel dat deze Utopie werkelijkheid zou worden. Een najaar...de vis komt aan in gewicht. En wij mensen houden het water kunstmatig hoog waardoor het voedsel aanbod gelijk blijft. Dan zou het gewicht gelijk blijven/stijgen?

De Utopie is trouwens niet dat de mens zich zo ver de omgeving van de karper dringt. Dat even ter zijde.

Verder heb ik eigenlijk niet echt vragen.

owjah..misschien een vraag.

Ik weet zeker dat er ee heleboel mensen zijn die deze topic lezen en denken van...naja..daar ben ik het dus helemaaaaaaaal niet mee eens..of dat raakt noch kant noch wal.
Nu wil ik deze mensen uitdagen om hun gelijk te bewijzen/tonen.
Ik kan me niet voorstellen dat er maar enkele mensen zijn die dit interessant vinden. Of mijn hobby heeft rare uitwerkingen op me.

Dus reageer!!!!

mvg

Koen

PS: Robert, Zwak excuus dat je een visdag niet wilt laten schieten voor notabene een jubileumdag van de KSN. Je moet de visserij mijn inziens wat ruimer nemen en niet alleen aan het vissen op dit moment denken, maar ook aan de toekomst.
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

05-03-2004 02:21

Jou PSje naar mij is niet terecht Koen.
Ik ga hier niet mijn prive leven open en bloot leggen maar terecht is het niet jongen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Plaats reactie