Het bewaren van karpers?


Het bewaren van karpers?

overdag
0
Geen stemmen
nacht
15
19%
helemaal niet
17
22%
met beleid
46
59%
 
Totaal aantal stemmen: 78
Math Mingels
Berichten: 30
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht
Contacteer:

29-02-2004 21:25

Hoi


graag had ik jullie mening over het volgende.

vindt men het zakken van karper overdag verantwoordt?
hierbij denkend aan bv de tijd van het jaar,temperatuur van het water,zuurstof in het water, ect ect

of vindt men in de nacht beter?
hierbij denkend dat planten in de nacht zuurstof ontnemen van het water en kooldioxide afgeven(dus minder zuurstof)

of helemaal niet?


of met beleid?

MVG

math mingels
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

29-02-2004 21:36

Een heikel punt daar het zakken van vissen nogal eens fout gaat/gebeurt.

Let wel ik ben geen fanatieke tegenstander van het zakken maar toch doe ik het zelf nauwelijks,alleen voor de tijd dat ik de camera installeer zak ik een vis,ook overdag.

Een vis zakken s'nachts alleen zodat je s'morgens een mooiere foto kunt maken zie ik absoluut niet zitten,de hedendaagse fotomaterialen geven ons de mogelijkheid om ook s'nachts fatsoenlijke foto's te maken.

Geen voorstander dus van het zakken hoewel ik gestemd heb op met beleid,dit omdat ik zelf ook vissen zak(welliswaar voor een paar minuten)maar ook omdat ik weet dat er mensen zijn die wel met beleid vissen zakken,helaas weet ik het tegenovergestelde ook.

Wil.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

29-02-2004 22:18

Ik zal wel een kar stront over me heen krijgen maar ik zeg het toch.

Ik ben tegen zakken.
Er zijn hier al ontelbare topic's geweest over onthaakmatten, en o o o wat ben je stout als je die niet gebruikt.
Vervolgens hangen we de zo geliefde karper in een zak, en halen als het ons uitkomt die voor de tweede keer uit het water.
Waarom?
Omdat de foto bij daglicht mooier is?
Omdat je dan eventueel met twee vissen op de foto kan?
Omdat je door wild slapen?
Omdat er een viscollega langs kan komen?

Sorry ik kan geen rede bedenken om een vis te zakken.

Kom maar kom maar kom maar.

Wel lullig maar ik ben er nu ff twee dagen niet, ik lees het wel 8)
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

29-02-2004 22:23

moeilijk reagerenin de poll.

Het liefst niet natuurlijk. Als je het dan toch wil doen, met beleid en alleen snachts!

Ik zak ook wel eens een vis omdat ik bijna alleen in mijn 1tje vis, maar dan zit die vis er nooit langer dan 3 uur in! Ook overdag gaat er wel eens 1te in, maar dan echt maar voor zeer korte duur! Omdat ik van sommige vissen toch wel foto's wil.

Maar het liefst zak ik zo min mogelijk!

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Jan van Glabbeek
Berichten: 417
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

29-02-2004 22:30

Ik ben ook niet zo'n voorstander van zakken. Voor de foto hoef je het niet te doen.....nachtfoto's zijn ook mooi. Wel is het zo dat ik 's nachts met een gare kop niet altijd even netjes ben. In daglicht is het toch wel wat secuurder. Belangrijk is het volgens mij wel om duidelijk te krijgen wat negatieve invloeden zijn (scheepvaart, zuurstof, etc).
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

01-03-2004 01:57

Zolang het zakken met beleid gebeurt kan het geen enkel kwaad dus heb ik gekozen voor "met beleid".

Groet,
Blank
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

01-03-2004 05:38

Omdat ik altijd aleen vis en geen zin heb in dat gedoe met een zelfontspanner en dus geen foto's maak,hoef ik geen vis te zakken. De vis gaat dus altijd meteen weer terug.
Hoef ik ook geen fotoalbum mee naar het water te slepen zoals sommige dat wel menen te doen :lol:

Groeten Frank
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

01-03-2004 08:39

Ik zak nauwelijks vissen, aangezien ik meestal overdag vis. En dan laat ik toch liever een foto maken door een voorbijganger, ook al is die misschien iets minder van kwaliteit. Of ik moet al weten dat een maat snel ter plekke kan zijn. Maar ik heb er verder geen problemen mee om, onder de juiste omstandigheden, een vis te zakken.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

01-03-2004 09:54

Ik zak zelf ook bijna nooit karpers, ik vang gewoon nooit dikke :lol: Maar soms als ik tijdens de nacht een mooie karper vang, zak ik hem om 's ochtends een mooie foto te kunnen maken aangezien ik niet zo'n geweldig toestel bezit. En soms als ik overdag een hele mooie zou vangen en ik alleen ben, dan bel ik wel ff iemand op om ff een fototje te komen schieten. Dit alles gebeurt alleen als het kan. Dus als er vrijwel niks fout kan gaan, dus met beleid. Dus is dat ook mijn keuze: met beleid, dan kan het best.
Mvg Rob
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

01-03-2004 14:02

Ik heb ook voor helemaal niet gekozen.
Als ik de vis eenmaal geschept heb, laat ik deze even in de schepnet in het water hangen zodat ik mijn foto/video materiaal kan opstellen.
Dan word de vis op het drogen getild, ik doe mijn ding en de vis gaat gelijk terug.
De vis ligt bij mij hooguit 4 minuten op de kant.
Zelfs de zware exemplaren, op goed geluk dan maar dat die 1 of 2 foto's goed gelukt zijn.
Ook s'nachts!
Ik vis ook altijd alleen, zorg gewoon dat je georganiseerd bent aan de waterkant!

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

01-03-2004 14:07

Ik heb gestemd op helemaal niet. Ik heb nog geen eens een be(z)waarzak. Ik maak ook geen foto's. Vangen, onthaken en terug.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

01-03-2004 14:32

zak nooit een karper,puur omdat ik de vis niet zo snel zijn vrijeheid wil terug geven

en een foto? ik hoef niet's te bewijzen
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

01-03-2004 15:00

Ik heb de optie " Met beleid" gekozen omdat als je je verstand gebruiktdat dit geen nadelige gevolgen kan hebben!!!

Ik heb vorig jaar een aantal vissen gezakt onder goede omstandigheden( schaduw, op 1 meter diepte, uit de stroming, bewaarzak maat Large en zandbodem en dat zo'n 6 uurtjes hooguit)
Geen zon,stenen,30cm water en meerdere karpers in een zak en ook niet te lang (vanaf 8uur in de zak vindt ik best lang)

Net als veilige systemen,obstakelvissen,gevlochten hoofdlijn en andere dingen die nadelig kunnen zijn voor onze vriend Karper: Gebruik je gezonde verstand bij dit soort handelingen!!!!!

MVG Koen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

01-03-2004 16:03

Het bewaren van Karpers??

Bewaar nix, vreet ze meteen op!

Met beleid dus.......
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 01-03-2004 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-03-2004 16:10

Ik zak de vis alleen wanneer ik hem s'nachts vang, om de doodsimpele reden dat ik in de ochtend een mooie foto wil! Dit doe ik allene bij echt speciale karpers. ALs je bang bent dat het slecht is voor de vis moet je helemaal niet gaan vissen! Wanneer het met beleid gebeurt kan het in mijn ogen zeker geen kwaad. Ik heb zelf nevver een karper beschadigd doordat ie in een zak heeft gezeten!


mvg martijn

ps mijn antwoord was natuurlijk met beleid!
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

01-03-2004 16:28

Inderdaad met beleid, maar dat geld voor de totale omgang met de vissen en niet alleen voor het zakken....... :wink:

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

01-03-2004 20:00

Sinds een paar jaar helemaal niet meer, omdat ik zelf heb gezien hoe het op een verschrikelijke manier verkeerd kan gaan.
grt gradus
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

01-03-2004 23:57

Dat heb ik dus ook Gradus.
Vroeger zakte ik af en toe nog wel eens een vis.
Ongeveer 3 jaar geleden tijdens de jaarlijkse sessie met mijn vader zakte hij s'nachts tijdens een zware storm een vis.
Hij wou natuurlijk weer snel de tent in vanwege de storm.
Om die reden moest het allemaal vlug, vlug, vlug.
S'morgens was de zak met vis weg!

Als dit geen gruwel verhaal is, het heeft mij in iedergeval in zo verre gegrepen dat ik nooit meer een vis zak.

Ik ben het wel met de voorstanders eens, met beleid moet kunnen.

Ik doe het zelf alleen nooit meer.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

02-03-2004 08:19

Ikzelf zak eigenlijk nooit een vis, of er moet iets speciaals aan de hand zijn, zeg dus eigenlijk maar nooit :) .

Heb wel een keer meegemaakt dat op een water waar ik met een maat zat dat er daar iemand even trots voor ons zn zak uit het water trok om zijn mooie vis te tonen voor ons (we praten nu over 19:30 uur in de zomer, mooi licht nog dus.). Na openen van de zak bleek dat er 2 vissen in zaten van mooi boven de 20 pond in een vrij kleine zak (grote maakt niet uit natuurlijk). Deze vissen zouden blijven zitten tot de volgende ochtend een uur of 10, omdat dan de hele familie kwam. Hier zijn heel wat woorden over gevallen, maar de familie stond nogal bekend als vrij crimineel :evil: dus hebben we ons rustig gehouden.Deze heer ging nogal vroeg slapen en tot zijn schrik was s'ochtends de bewaarzak leeg. Hij kwam natuurlijk direct richting ons en wij waren dan ook net zo verbaasd :oops: als hij.

Vissen met handjes, ik heb ze nog niet gevangen :D :wink:

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

02-03-2004 08:32

Eddy,

Noemen ze dat nou "dressuur"?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

02-03-2004 08:35

Ik weet het niet mark, maar als dit het geval is dan hoop ik dat er op bepaalde wateren een hoop dressuur heerst :lol: .

Maar als je het goed nagaat is het toch treurig dat die vissen zelf de zak moeten los maken.

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

02-03-2004 09:15

ik gebruik bijna nooit een bewaarzak.
Als ik alleen vis en ik heb een vis waar ik graag een foto van wil hebben dan zak ik de karper voor een minuut of 5 zodat ik de fotospullen dan opzetten.
's-nachts zak ik heel af en toe maar wel met beleid, dus altijd extra vroeg eruit (zeker op kanalen/rivieren voordat de scheepvaart op gang komt!!!) zodat de vis zo snel mogelijk zijn vrijheid heeft , met hoog zomer NIET tenzij de situatie het toelaat, tijdens de paaitijd NIET etc.
En anders kan er altijd snel een foto-tje 's-nachts gemaakt worden.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

02-03-2004 09:25

Ikzelf vis ook altijd alleen, dus is het in eerste instantie zaak dat alles klaar staat. Als ik een vis vang, dan staat het statief al klaar, dus de vis even wegen en meten, foto's maken met de digitaal en terug ermee. Mocht het onverhoopt een speciale / grote vis zijn, dan zal ik overwegen om hem te zakken, maar alleen als ik zeker weet dat de omstandigheden om te zakken goed zijn, en ik wil ze niet langer dan een uur of 5-6 in die zak hebben, dus mocht ik onverhoopt mijn pb verbreken in het donker (vorig jaar 2x gebeurd) voor een uur of 1, dan maak ik gewoon foto's in het donker.

Met beleid, anders niet,

mvg
stefan
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

02-03-2004 13:25

Door ik met de zelfontspanner tob, zak ik zelden.
Heb dit jaar 2 vissen gezakt. Was in de winter en 1 in het voorjaar/zomer.

Nooit langer dan 3 uur. Maargoed, heb er geen bezwaar tegen, mits zoals nu zovaak hier gezegd is: onder goede omtstandigheden en met een heldere kijk op zaken.

Maar helaas zie ik erg veel jongens , die zakken, en dan gewoon rond een uur of 9 uur savonds (zomer = lang licht) de vis erin stoppen en de volgende ochtend "er weer eens naar kijken" :evil: :evil:
Om hier nu te gaan mopperen en zeiken op zulke personen, schiet niemand wat mee op.... maar het gebeurd veeelste veeeeel, dat onnodige gezak. Wat een zakken zijn die zakken die de vis te makkelijk (verkeerd) zakken :)

Heren, verder een "domme"vraag over het zakken.

Ik lees hier nu vaak dat de volgende morgen de zak weg was.
Maar waar ligt dit meestal aan?

- geen extra touw
- niet goed dichtgeknoopt
- de bankstick niet goed de grond ingeknald?
- geen stevige zak.
- niet al te vriendelijke medevissers? :evil:

En de gevolgen voor een vis zijn meestal niet te overzien, de vis zwemt verder weg met zak, hierdsoor zal hij stikken? Of hoe komen de visen hierdoor te overlijden?

Niet dat ik plannen heb, maar wil wel weten wat er kan gebeuren...

En evt. zou dit mensen overhalen om niet te zakken.
Ik ben benieuwd naar jullie 'verhaaltje'

Groeten,
Frank
Joost Bierens
Berichten: 473
Lid geworden op: 26-10-2003 02:00

02-03-2004 18:05

Ik heb zelf op helemaal niet gestemd. Ik heb dus zelf ook nog nooit een vis gezakt en zal dit ook niet snel gaan doen. Het valt mij echter wel op dat er niemand op overdag heeft gestemd. Dit omdat je toch wel vaak ziet dat er vissers gewoon hun karpers zakken overdag. Omdat ze dan in deze poll niet stemmen op overdag vraag ik me dan ook af. Is het omdat ze bang zijn om negatieve reacties te krijgen?