openingsfoto, groot is relatief


Plaats reactie
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

17-02-2004 15:19

Mij lijkt de karper die getoond wordt niet bepaald klein, ik vraag me dan ook af waar ligt de grens? Ik doel op het bijschrift

(...)het hoeft niet altijd groot om mooi te zijn... :o

Ik schat de vis hoog in de twintig pond klopt dit? Een vis vanaf zeg 24 pond vind ik niet klein/of niet 'niet groot' integendeel da's toch een 'beste', ik begrijp wel wat de redactie bedoelt dat een vis uit zo'n water een enorme meerwaarde heeft ''om mooi te zijn'' maar 'groot' is ie toch ook, okee het is geen 35+ maar tis ook geen knol?! Schitterend gewoon, ik hou van eindeloze achtergronden op fotomateriaal maw groot open water en dan zo'n vis voorop, gefeliciteerd Stefan ik weet wat een energie het kost om soms uberhaupt beet te krijgen op gigawater. :cry:

Of is een vis van dit formaat op een groot open water groot te noemen en op een targetwater klein? :-?

gr Raymond
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

17-02-2004 17:23

Voldedig mee eens, vooral wat jij al zei het bijschrift, ik vind het persoonlijk niet een kleine vis ofzo , kijk een gigant --> nee, maar hij is ook zeker niet klein.
Weet ook niet precies wat de bedoeling was van het bijschrift ??
Mischien krijgen we wel een antwoord van de redactie ??? :wink:
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-02-2004 19:13

Dank je, Raymond...het kan inderdaad wel eens lastig zijn :)

Ik vind het ook wel leuk om te lezen dat de vis wat hoger ingeschat wordt dan hij in werkelijkheid is.
Als ik jullie het gewicht verklapt dan zal het bijschrift een stuk duidelijker worden.. :wink:




En even voor de goede orde..het bijschrift komt letterlijk van mijn kant.
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

17-02-2004 20:51

Groot of niet , het blijft een mooie vis en dat van zo'n groot water is al onwijs tof opzich...... :lol:

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

17-02-2004 22:39

...maar beste Stefan het blijft relatief wat is ''groot''? :wink:

ik schat jou vis denk ik 23-24pond kan ook iets lager zijn want je houdt 'm vrij ver voor je uit en ik weet absoluut niet hoe groot jezelf bent (vin je het gek dat die belgen altijd VET op de foto staan, kleine mennekes met biggen, wij hollanders grote kerels met bananen :(

Een vluchtige blik leek je vis een hoge twintiger maar nu ik 'm beter bekijk schat ik 'm onder de 25p en misschien wel 22p, maar daar gaan we weer ik vin 'm wel lang, dus niet zwaar maar wel lang, is het dan nogsteeds een kleintje?
Een vis van 80cm 30p is een big maar een vis van 90cm 20p is een ''paling'' of banaan... :-? Ik vind het allebei grote vissen, niet dan...

Wat ik ook vaak heel erg bepalend vind van het vangen van een grote vis is de sfeer waarin... Wanneer men op du Der staat te hijsen is een 30-er een van de vele die voorbij zwom, terwijl iemand die een 30-er vangt waar ie al heel lang op vist of op een water waar ze niet veel voorkomen voor mij de sfeer veel indrukwekkender maakt, ook de omgeving en ook de schoonheid van de vis opzichzelf. Een oude rimpelige vis kan ook ''mooi''zijn, de vis draagt een verhaal op zijn rug; waar komt ie vandaan waar gaat ie naartoe... :wink:

gr Raymond
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

17-02-2004 23:12

schat 16 pond
mooie vis wel
;o)

groeten ed
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

18-02-2004 08:30

Vis naar voren gehouden met een kort lensje (licht groothoek) op de camera en lage camerastand en een goede belichting doet wonderen.
Het lijkt idd heel wat op het eerste gezicht.
Wel een hele mooie foto!

Mischien kan Raymond even een poll aanmaken zodat het juiste gewicht geraden kan worden.
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

18-02-2004 08:53

Volgens mij wordt er een beetje aan punt voorbij gelopen.

Allereerst als we gaan schatten... Deze vis is zeker geen 20 -er 18 pond max.

Maar waar deze foto op doelt is dat deze vis representeert waar onze karper visserij voor bedoeld is. Dit type vis kom je in ieder water tegen in Nederland. Ik zou ook bijna zeggen dat dit een standaard nederlandse vis is. Dezelfde vis die ons ieder weekeinde weer naar het water toe trekt. Juist deze vangsten houden een karper visser op de been. Dus zeg ik, het is een hele mooie vis. Zolang ik zulke vissen kan blijven vangen hoor je mij niet klagen.

Nog even over of die groot of klein is. Maak dat lekker voor jezelf uit!! Voor mij is die groot maar voor iemand anders is die klein... So be it!!! Geef er zelf een emotionele waarde aan en respecteer die van een ander.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

19-02-2004 20:14

Allereerst bedankt mensen, voor de positieve reacties!

Wat de vis precies weegt weet ik eerlijk gezegt niet.. :oops:, maar een pond of 17 zal aardig in de buurt komen.
En idd Raymond, op het eerste gezicht lijkt hij zwaarder :)

In principe geen grote, maar wel een mooie, gave schub, waarbij het gewicht naar mijn mening dan ook van ondergeschikt belang is.
Zulke vissen zijn in mijn regio en zeker op dressuur wateren redelijk zeldzaam, maar ook op de rivier zwemmen er veel vissen waarbij het ruige rivierleven haar sporen heeft achter gelaten.

Vandaar deze foto.. :wink:

Het is idd dan ook het totaal plaatje (sfeer,ruimte,het onvoorspelbare enz.) wat het vissen op zulke grote open wateren zo aantrekkelijk maakt.

Mvg,

Stefan
Gebruikersavatar
Vincent Kruft
Berichten: 66
Lid geworden op: 19-06-2003 02:00
Locatie: Vleuten

24-02-2004 22:04

Ik heb veel karpers gevangen van 11 tot 28 pond en ik ben er reuze blij mee.
ik moet er wel bij zeggen dat 20+ponders er erg weinig bij zitten bij mij maar dat ligt an het water :wink:
groetjes vincent
Karpervissen is geen hobby.........maar een passie
Plaats reactie