aquarium


dennis v schoten
Berichten: 66
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: den haag

03-02-2004 10:42

Tim weet wat jij bedoelt maar het zijn kruisingen met koi.
Die hebben vaak net weer andere ziekte kiemen bij zich waar ze wel het loodje aan kunnen leggen.
groetjes haagsedennis
als me pieper maar blijft piepen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-02-2004 10:48

Tim,

Blijkbaar ben jij niet goed op de hoogte van de flinke sterftes van (grote) karper die zich nu al een paar jaar achter elkaar in het voorjaar hebben voorgedaan. Alles wijst erop dat illegale uitzettingen hiervan de oorzaak zijn. Alleen een visrechthebbende mag vis uitzetten!

Groeten,

Mark
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

03-02-2004 11:04

mark...
je hoeft je niet aangevallen te voelen, daar ik alleen heb gezegd dat de karper van nature een sterke vis is...
ey mark, maak je niet dik...ik probeer ook maar een bijdrage te leveren aan deze discussie. :wink:
volgens mij is dit trouwens best wel off-toppic of ben ik nu kippig. :P

mit grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-02-2004 11:22

Tim,

Ik voel me ook niet aangevallen, ik wil alleen voorkomen dat misverstanden een eigen leven gaan leiden.

Groeten,

Mark
marco hoedeman
Berichten: 153
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: purmerend

03-02-2004 12:45

hallo allemaal

ik heb al zeker z`n 5 jaar karpers in mijn aquarium waar onder ook een aantal dood is gegaan (in het begin)

ik ben er door schade een aantal stappen verder gekomen

kijk we voeren de karpers in onze bak een a twee maal per dag
dwz dat de vissen ook twee maal zoveel schijten
dit hout weer in dat de nitraat verhouding in je bak drastich om hoog gaat

met het gevolg dat als je s`avonds thuis komt alle vissen dood boven in je bak drijven

dit is wel te verhelpen door je vissen 1 maal per twee dagen eten te geven
en dan bedoel ik niet gelijk een grote hand vol maar een klein beetje
dat moeten ze binnen een half uur op hebben
anders krijg je datv het voer gaat rotten in je bak
nitraat vergiftiging is niets anders dan de poep en pies die de vissen afschijden blijft hangen in je bak

de enigeoplosing hier voor is een grote bak met een grote pomp er op

bij mij staat een pomp van 360 l/h te draaien op een bak van 140-50-50
deze moet ik iedere maand verschonen (nieuwe watte,koolstof uit spoelen en de grove kunstof vilter voor het grove vuil )

als je dit niet doet dan drijven je mooie vissen binnen de kortste keren met een rugslag boven in je bak

hou ook het gedrag van de vissen in de gaten
wat ik hie mee wil zeggen is : als ze niet gelijk gaan eten moet je gelijk je water en je pomp verschonen
dan kan je last hebben van nitraat vergiftiging


mvg marc
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-02-2004 13:03

Marco,

Voer van bijvoorbeeld 'Hikari' valt niet uit elkaar in het water, ook niet na een hele dag. Een teveel aan voer kan je dan 's avonds zo vanhet oppervlakte scheppen.

vr gr Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

03-02-2004 13:09

Marco,

de karper zal in het begin zo'ie'zo niet direct gaan eten. Omdat deze zich nog niet op z'n gemak voelt. Als je dan al, al het voer eruit gaat scheppen, en je filter/water waardes gaat nakijken, blijf je bezig. Tevens moeten de water waardes niet alleen gechecked worden, als je denkt dat er wat verkeerd is. Deze moeten gewoon op een vast tijdstip/tijdsbestek gemeten worden, d.w.z. elke woensdag v/d week o.i.d.
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

03-02-2004 13:11

sjoerd,
het is nooit goed om teveel te voeren de korrels zullen niet uitelkaarvallen maar ze zullen bij de aangename temperatuur van 18/19 graden snel stoffen lekken die als het in grote hoeveelheden aanwezig is niet goed kan zijn voor de visjes, kortom voer niet te veel (+/- wat ze in een half uurtje kunnen verorberen.

mit grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim
marco hoedeman
Berichten: 153
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: purmerend

03-02-2004 13:50

sjoert

ik weet niet hoe groot dien karpers van jou zijn maar die van mij zij al tussen de 10-15cm
du de bekken zijn groot genoeg om de korrels van het opervlak te halen

en ik gebruik geen pallets maar het egte koi voer
dit blijft op de opervakte drijven en zingt niet

en je moet ook geen planten in je bak doen want de karper slopen alles
zoals al eerder is gezecht ze wroeten je hele bak om

maar ik blijf zeggen :je moet wel een goeie pomp er op aasluiten met een hele hoge capacitijd

mvg marc
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-02-2004 20:20

Die van mij waren ook ongeveer zo groot Marco,

Hikari is echt koivoer, een van de bekendste merken op de markt, de korrels zijn niet groot en ze drijven ook. Maar bijvoorbeeld wanneer ze in het begin niet goed eten, of wanneer je nog niet weet hoeveel ze lusten,of wanneer er eenziek is en je bent benieuwd of hij alweer voorzichtig wil eten, zijn deze korrels handig.

Ikhoopniet dat jullie denken dat ik 's ochtends een pond voer op het water flikkeren dat ik 's avonds de overblijfselen weer uit het water schep:) Puur inhetgeval dat er een beetje over mocht blijven is het handig. Ik voer trouwens liever 3 x een klein beetje dan 1 keer een dag portie.

vr gr

Sjoerd

Ps. Een groot filter wat 2 tot 3x de hoeveelheid water in de bak per uur kan verwerken is inderdaad wel een must ja