verantwoord met karpers omgaan


Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

26-01-2004 00:27

We moeten allen verantwoord met karpers omgaan, dat weten we. Je leest dit in de bladen, de boeken, je hoort het, je ziet het, kortom je weet dit gewoon en je doet dit ook!!!! Uit respect voor de natuur en voor de vissen. We lopen te schreeuwen gebruik een onthaakmat, behandel een gevangen vis voorzichtig en met respect. Ik dacht dat dit geheel was ingeburgerd bij ons karpervissers en ik denk ook niet dat je het nog in je hoofd haalt om slecht met een vis om te gaan. Organisaties als de OVB, NVVS en de verenigingen dienen dan ook het voorbeeld te geven. Echter deze maand was het anders, er werd op een plas in ziud-holland een visserijkundig onderzoek gehouden. Ik kreeg een videoband onder ogen en zag een broodvisser bezig samen met naar ik meen de OVB. Eerst zag ik vele zeelten op de meetplank. Toen waren de karpers aan de beurt, ze werden vanuit een grote bun in de boot in grote emmers gedeponeerd. Een, twee, drie, vier, vijf, en vervolgens nr. zes.... de lichste woog denk een pond of 12 en de zwaarste ging richting dertigggg. Allemaal in een emmer, waarin ze dubbel gevouwen lagen!!!!!! Het goede voorbeeld???? Tranen krijg je ervan... Hoe slecht voorbeeld kun je geven..
Ed van Peppen :cry:
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

26-01-2004 00:29

Ed van Peppen schreef:We moeten allen verantwoord met karpers omgaan, dat weten we. Je leest dit in de bladen, de boeken, je hoort het, je ziet het, kortom je weet dit gewoon en je doet dit ook!!!! Uit respect voor de natuur en voor de vissen. We lopen te schreeuwen gebruik een onthaakmat, behandel een gevangen vis voorzichtig en met respect. Ik dacht dat dit geheel was ingeburgerd bij ons karpervissers en ik denk ook niet dat je het nog in je hoofd haalt om slecht met een vis om te gaan. Organisaties als de OVB, NVVS en de verenigingen dienen dan ook het voorbeeld te geven. Echter deze maand was het anders, er werd op een plas in ziud-holland een visserijkundig onderzoek gehouden. Ik kreeg een videoband onder ogen en zag een broodvisser bezig samen met naar ik meen de OVB. Eerst zag ik vele zeelten op de meetplank. Toen waren de karpers aan de beurt, ze werden vanuit een grote bun in de boot in grote emmers gedeponeerd. Een, twee, drie, vier, vijf, en vervolgens nr. zes.... de lichste woog denk een pond of 12 en de zwaarste ging richting dertigggg. Allemaal in een emmer, waarin ze dubbel gevouwen lagen!!!!!! Het goede voorbeeld???? Tranen krijg je ervan... Hoe slecht voorbeeld kun je geven..
Ed van Peppen :cry:
De zes vissen lagen dus in ene emmer!!!! Ed
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

26-01-2004 07:51

in een emmer???? hoe groot was die emmer. want het beeld dat ik heb past tog echt geen 30er in..
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

26-01-2004 08:17

Mannne,

Da's dus een verschil: is het je hobby of je vreten.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

26-01-2004 09:55

Beste Ed, eerst even een correctie. De NVVS doet geen visserijkundig onderzoek in de vorm van proefvissingen etc.
De OVB wel, al dan niet in samenwerking met een beroepsvisser.
Volledig eens dat alle vissen zo netjes mogelijk behandeld moeten worden maar op de manier zoals dat jou voor ogen staat zijn proefvissingen c.q. visserijkundige onderzoeken absoluut onbetaalbaar.
Ik zou zeggen ga eens een dag meehelpen als dit in jouw HSV aan de orde mocht komen want alleen daardoor krijg je meer inzicht in de praktische situatie en de mogelijkheden c.q. onmogelijkheden.
Beroepsmatig is het onmogelijk op dezelfde manier met karper om te gaan als wij dat doen. Als wij dat wel zouden willen zal hieraan een vijf tot tienvoudig prijskaartje aan komen te hangen waardoor onderzoeken en uitzettingen vrijwel onmogelijk zouden worden.
Bij het paaien kun je ook zien dat karpers zelf allesbehalve voorzichtig met hun lichaam omspringen en toch heel snel hiervan herstellen, ze zijn gewoon beresterk.
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

27-01-2004 21:42

Beste Aart,
Ik zeg niet dat er bij een opvissing hetzelfde met de vis omgegaan kan worden zoals wij karpervissers dat doen. Ik heb bij onze hengelsportvereniging enkele malen meegeholpen met opvissen zowel met een zege als elektrisch, maar wij pleurden echt niet zes karpers boven op elkaar in emmers, wij hadden ipv ronde bakken rechthoekige en wij zorgden ervoor dat er geen visseb opgestapeld lagen!!! Als je de video bekijkt zie je de vissen duidelijk met dubbelgevouwde staarten liggen, boven op elkaar. Het water was helemaal rood geworden, door bloedende kieuwen. Dan zijn ze misschien wel beresterk, maar met paaien krijg je vnl. vleeswonden die redelijk snel genezen, maar als de kieuwen gaan bloeden, hoe zou het zijn als ze je longen laten bloeien??? Ik denk toch dat deze iets kwetsbaarder zijn als een paar wonden van het paaien, het is immers niet voor het eerst dat een vis na vangst slecht op de kant behandelt word en met bloeiende kieuwen terug het water in glijdt om vervolgens een paar dagen later dood gevonden te worden. Ik weet hoe het er met opvissen aan toe gaat, maar ik weet ook dat het vaak nog beter kan, zonder al te hoge kosten te maken!!!!
mgv. Ed van Peppen
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

27-01-2004 22:29

Ed,

Zou me niet te veel zorgen maken.
Heb zelf ook mee geholpen bij een afvissing en inderdaad, je staat ervan te kijken hoeveel karpers er in een speciekuip kunnen.
En inderdaad het water ziet er niet echt proper meer uit.
Het gaat allemaal nogal wat grover dan we gewend zijn.
Ben het echter met Aart eens dat het nu eenmaal zo is.
Kwestie van kosten en tijd. Waren we sterker geweest dan hadden we er nog meer in een bak gedaan, hadden we misschien nog tijd gehad om nog een trek te doen.
Het zag er dan allemaal behoorlijk grof uit, maar kan je zeggen dat de vis die we terug gezet hebben er niet noemenswaardig onder geleden heeft.
Ze zwommen net zo weg als na een "normale" vangst en niet een is er komen bovendrijven als gevolg hiervan.
De enige vissen die er onder geleden hebben waren de kleine voorntjes.
Deze komen in de verdrukking in het net en bezwijken hier helaas aan.
Ook de karpers die niet door onze selectie kwamen, de kleinste (nakweek) moesten eraf, is het waarschijnlijk niet bevallen. Niemand koopt meer schub en dus zullen ze wel gegeten zijn door mens of dier.

Mijn ervaring met afvissing is dus dat de vis, behalve echte kleintjes, hiervan geen schade ondervindt.
Ze overleven het absoluut wel.


Rene.
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

27-01-2004 23:06

jyujhhy
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
jan van kranenburg

28-01-2004 02:11

Dit begrijp ik met de beste wil van de wereld, echt niet.

Ed signaleert m.i. grove misstanden bij het opvissen van karper, en de Guru himself, praat dit goed???

Wil eigenlijk nog wel meer zeggen, maar probeer 't netjes te houden.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

28-01-2004 02:37

Hmm,ik geloof niet dat ik die band wil zien................. :evil:
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-01-2004 08:25

Niet Dennis????

Heb anders nog wel een bakkie popcorn liggen :lol: :lol:

Koen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-01-2004 08:33

Jan,

IPV gelijk allerlei conclussies te trekken, helpt lezen ook:

"Beste Ed, eerst even een correctie. De NVVS doet geen visserijkundig onderzoek in de vorm van proefvissingen etc. "

is duidleijk lijkt me.

De OVB wel, al dan niet in samenwerking met een beroepsvisser.
Volledig eens dat alle vissen zo netjes mogelijk behandeld moeten worden maar op de manier zoals dat jou voor ogen staat zijn proefvissingen c.q. visserijkundige onderzoeken absoluut onbetaalbaar.

Staat ook niets geks in.


Ik zou zeggen ga eens een dag meehelpen als dit in jouw HSV aan de orde mocht komen want alleen daardoor krijg je meer inzicht in de praktische situatie en de mogelijkheden c.q. onmogelijkheden.
Beroepsmatig is het onmogelijk op dezelfde manier met karper om te gaan als wij dat doen. Als wij dat wel zouden willen zal hieraan een vijf tot tienvoudig prijskaartje aan komen te hangen waardoor onderzoeken en uitzettingen vrijwel onmogelijk zouden worden.

tja, gaat ook nog.

Bij het paaien kun je ook zien dat karpers zelf allesbehalve voorzichtig met hun lichaam omspringen en toch heel snel hiervan herstellen, ze zijn gewoon beresterk."

Vis is sterker dan we misschien denken, maar hier staat geen oproep om maar te gooien.


Heeeeel misschien had Aart eerst de band moeten zien, maar dan nog zou het antwoord hetzelfde zijn, maar worden gevolgd door een veroordeling, zeg maar, van de dader en waarschijnlijk een brief naar de OVB. En... dit kan altijd als nog.

Ed, neem je de band mee? Naar Leiden of Zwolle?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

28-01-2004 19:55

fghbbh
Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-01-2004 20:25

Ruud,

Een kopie dan?

Of een of 2 duidelijke stills.

Daar kunnen we wat mee. Briefje namens KSN naar de OVB. OVB spreekt de beroepsvisser er op aan.

Dat lijkt me de weg.

MVG

Klaas
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

28-01-2004 20:27

Op zich wel grappig, wat ik nu weer lees.

"De karper kan wel tegen een stootje"

"Anders wordt het zo duur"


Maar oh wee als er geen onthaakmat op de foto staat hè.

Ik weet niet precies hoe je het allemaal op wil vatten. Loop je zelf steeds te zeuren (nofi) over onthaakmatten en wat dies meer zij, en ga je je nu verschuilen achter economische gronden en "dat de schade wel meevalt", dan is dat met recht een schijnheilige houding.

Ga zo door jongens!

Toon
fishing rocks
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-01-2004 23:47

Toon,

Helemaal gelijk.

Maar, een afvissing om een goede reden is iets anders dan het gewoon vissen wat wij doen.

Ok laten wij ze vertroetelen, nou en.
MVG

Klaas
jan van kranenburg

29-01-2004 02:54

Goed, afvissen is heel iets anders, aldus Klaas.

Pleur maar in een bak die toch al veel te vol is; lekker inventariseren; shaggie draaien; koffie leuten; alles goed genoteerd? Volgende hoofdstuk.

Lazer de vis er maar weer in!! Gewoon bakkie legen.

Tabeh, jongens, wacht maar op de visser die jullie wel respectvol zal behandelen.

Heb zeer veel vroeger weleens geholpen met dat soort werk; KSN moest toen nog uitgevonden worden. En geloof me, 't kwam mijn neus uit!!

Zie nu vrijwel iedere week, aanvoer van jonge karper naar een groot Chinees restaurant tegenover mijn eigen winkel. Er valt er wel eens eentje uit zo'n net op straat.
Wordt zeer eenvoudig opgelost; flinke schop in de goede richting lost alles op.

Om misselijk van te worden.
Lijkt een beetje op afvissen.

En als iemand het niet met me eens is, durf ik te stellen dat die dat dan nog nooit heeft meegemaakt.

Sorry, Klaas, dat ik zo aan het hakken ben.

Niet op jou gemunt; begrijp heel goed hoe jij de karper respecteert.
Je steekt soms wel eens je nek uit, en ja dan....

Met zeer veel respect, en mvg

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

29-01-2004 08:19

Jan,

Ik vind dat je nu doorslaat naar de andere kant! Aart en Klaas geven aan dat je niet van een beroepsvisser en/of OVB kunt verwachten dat ze net zo voorzichtig met vissen omgaan als wij dat (hopelijk meestal) doen. Nu is dit natuurlijk geen vrijbrief om maar wat met die beesten in de rondte te smijten, alles zal wel binnen fatsoenlijke grenzen moeten blijven.

Van de OVB ken ik enkele medewerkers en heb ik ook al genoeg reportages op TV gezien. Hierin heb ik alle vertrouwen dat de vissen niet of nauwelijks beschadigd raken. Indien er bewijs (beeldmateriaal) is van een beroepsvisser die hier anders over denkt, dan geeft Klaas al aan dat we hier als KSN een klacht over in kunnen dienen. Het interesseert ons dus echt wel...

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-01-2004 08:34

Jan,

IPV gelijk allerlei conclussies te trekken, helpt lezen ook Er staat alleen:

"Beste Ed, eerst even een correctie. De NVVS doet geen visserijkundig onderzoek in de vorm van proefvissingen etc. "

is duidleijk lijkt me.

De OVB wel, al dan niet in samenwerking met een beroepsvisser.
Volledig eens dat alle vissen zo netjes mogelijk behandeld moeten worden maar op de manier zoals dat jou voor ogen staat zijn proefvissingen c.q. visserijkundige onderzoeken absoluut onbetaalbaar.

Staat ook niets geks in.


Ik zou zeggen ga eens een dag meehelpen als dit in jouw HSV aan de orde mocht komen want alleen daardoor krijg je meer inzicht in de praktische situatie en de mogelijkheden c.q. onmogelijkheden.
Beroepsmatig is het onmogelijk op dezelfde manier met karper om te gaan als wij dat doen. Als wij dat wel zouden willen zal hieraan een vijf tot tienvoudig prijskaartje aan komen te hangen waardoor onderzoeken en uitzettingen vrijwel onmogelijk zouden worden.

tja, gaat ook nog.

Bij het paaien kun je ook zien dat karpers zelf allesbehalve voorzichtig met hun lichaam omspringen en toch heel snel hiervan herstellen, ze zijn gewoon beresterk."

Vis is sterker dan we misschien denken, maar hier staat geen oproep om maar te gooien.


Heeeeel misschien had Aart eerst de band moeten zien, maar dan nog zou het antwoord hetzelfde zijn, maar worden gevolgd door een veroordeling, zeg maar, van de dader en waarschijnlijk een brief naar de OVB. En... dit kan altijd als nog.

De chinees en weet ik veel wie, van mijn part de visafslag hebben er geen ene pepernoot mee te maken.



Ik geloof dat er ook niemand heeft beweerd dat er bij een visserijkundig onderzoek gegooid moet worden. Nee, een mat zal er niet gebruikt worden en vissen worden voor verwerking in tonnen / emmers / bakken bewaard en vervoerd.

Wil je reclameren, bijv. als KSN, dan moet er wel iets van "bewijs" mee.

Wil je geen inventarisering? Ook goed, weet dan zeker dat je over een aantal jaar niet meer kan vissen. Voor de 1 misschien niet erg, voor iemand van 14 jaar knap lullig.

Niet vissen? die is gek!!!

Nee, hoor.

Hoe moet je anders bijv. een visplan opstellen? Natte vinger? Ik ken er die er goed in zijn. Zie IJsselmeer.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

29-01-2004 10:26

Mag ik mijn idee ook even in de groep gooien heren :D

Ik vind dat deze manier van opvissing een beetje achterhaald is.
(Vroeger) waren het gemiddeld vissen van rond de 12 tot 20 pond die in de teiltjes lagen.
Deze vissen kunnen dat goed hebben.

Tegenwoordig zitten er veel hoge twintigers en dertigers tussen, naar mijn idee moet hier onderscheid in worden gemaakt.
De zware vissen van nu zijn gewoon veel kwetsbaarder dan de kleintjes van toen.
En denk er om, ze worden als maar zwaarder!

Bloedende kieuwen??? leg maar een dertiger en een twintiger bovenop een andere karper, tjonge jonge, verbaast mij niks, je legt wel 50 pond bovenop een beest dat normaal IN WATER zijn rondjes zwemt.


Onderscheid maken tussen zware en minder zware vissen moet toch wel te realiseren zijn.

Vriendelijke groet,

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

29-01-2004 18:50

jongens jullie willen allemaal weten hoeveel vissen ergens zwemmen hoe groot ze zijn etc. waarom dan zoveel kritiek op mensen die voor ons aan het werk zijn! hoe denk je dat die vissen in die wateren zijn gekomen!

jullie kunnen er zelf ook wat aan doen om zoiets te voorkomen door bijv. aan hengelvangstregistratie te doen! dan hoeven die mensen geen karpers te vangen om te zien wat er zit!!

kortom we moeten een beetje ruimer kijken dan alleen die vis in die kuip!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-01-2004 23:10

Mannen, in reactie op de eerste posting van Ed heb ik gezegd dat alle vissen zo netjes mogelijk behandeld moeten worden en dat beroepsmatig niet hetzelfde met karper omgegaan kan worden als wij dat doen en ook om welke redenen.
Nergens heb ik goedgepraat wat hier is gebeurd en zal dat ook nooit doen.
Daar ik in het buitenland was heb ik het vervolg van deze topic ook niet eerder kunnen lezen.
Gelet op de vervolg postingen van Ed en Ruud is het zaak om te voorkomen dat dezelfde beroepsvisser opnieuw ingeschakeld wordt bij visserijkundige onderzoekingen.
Hiervoor is minimaal nodig: de datum en de naam van de plas (en zo mogelijk wat beeldmateriaal of foto's). Graag dit per mail sturen.
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

30-01-2004 17:53

Klaas van den Herik schreef:Jan,

IPV gelijk allerlei conclussies te trekken, helpt lezen ook:

"Beste Ed, eerst even een correctie. De NVVS doet geen visserijkundig onderzoek in de vorm van proefvissingen etc. "

is duidleijk lijkt me.

De OVB wel, al dan niet in samenwerking met een beroepsvisser.
Volledig eens dat alle vissen zo netjes mogelijk behandeld moeten worden maar op de manier zoals dat jou voor ogen staat zijn proefvissingen c.q. visserijkundige onderzoeken absoluut onbetaalbaar.

Staat ook niets geks in.


Ik zou zeggen ga eens een dag meehelpen als dit in jouw HSV aan de orde mocht komen want alleen daardoor krijg je meer inzicht in de praktische situatie en de mogelijkheden c.q. onmogelijkheden.
Beroepsmatig is het onmogelijk op dezelfde manier met karper om te gaan als wij dat doen. Als wij dat wel zouden willen zal hieraan een vijf tot tienvoudig prijskaartje aan komen te hangen waardoor onderzoeken en uitzettingen vrijwel onmogelijk zouden worden.

tja, gaat ook nog.

Bij het paaien kun je ook zien dat karpers zelf allesbehalve voorzichtig met hun lichaam omspringen en toch heel snel hiervan herstellen, ze zijn gewoon beresterk."

Vis is sterker dan we misschien denken, maar hier staat geen oproep om maar te gooien.


Heeeeel misschien had Aart eerst de band moeten zien, maar dan nog zou het antwoord hetzelfde zijn, maar worden gevolgd door een veroordeling, zeg maar, van de dader en waarschijnlijk een brief naar de OVB. En... dit kan altijd als nog.

Ed, neem je de band mee? Naar Leiden of Zwolle?

MVG

Klaas
Ik wil ff kwijt dat als het zo duur is ze regelmatig vrijwilligers kunnen vragen, er zullen menig karpervisser graag bij de opvissingen van hun HSV willen zijn om te helpen, heb ik ook een paar keer gedaan, kun je meteen zien wat er zwemt, in welke conditie de vis is, waar ze uit het water gevist worden etc. je leert er in elk geval wel iets van. Als mijn hengelsportvereniging of de Organisatie ter Verbetering van de Binnenvisserrij mij vraagt om te helpen bij een opvissing in de buurt en ik ben die dag beschikbaar zal ik zeker gaan helpen.
gr. Ed
Ed van Peppen
Berichten: 131
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Delft

30-01-2004 17:55

Ik zal vragen of de betreffende persoon die dit gefilmt heeft zijn band (of een kopie) wil afstaan... Ed
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-01-2004 17:56

Ed,

Dat is dan 1. Helaas is het zo, dat de vrijwilligers niet voor het opscheppen liggen. Of het nu visstand beheer is of... een vergadering.

Maar... elke keer 1 erbij, die er ook weer 1 meeneemt?

Klasse.

MVG

Klaas