Maakt de grote van de bolie uit voor witvis of niet?


Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-01-2004 10:22

Beste Mensen,

Even resumeren. Meningen zijn nog wat verdeeld over de grote. Ik denk ook wel terecht. Een ieder beleeft zijn/haar sport weer anders en heeft er andere ideeen en ervaringen mee. Dat is in ieder geval een sterk punt van onze hobby.

Hard aas kan brasems of ander witvis voorkomen. Nadeel is inderdaad dat bolie ook minder interessant wordt voor de karper. Lekt bijv. minder geuren onder water.

Langere hair kan brasem voorkomen. Ik heb daar overigens ook nog wel en kanttekening bij. Bij aanhoudend proberen van de brasem is het mogelijk dat je aas van de hair gehaald wordt. Zorg dat deze wel goed vast zit dus.

Voertechnieken, 1 is alleen bollies voeren op de tweede plaats is het dus mogelijk om een voerplek aan te maken naast de te bevissen stek als afleidings manouvre (vind ik ook een erg goed plan, daar had ik zelf nog niet aan gedacht)

Al eerder en tussendoor werd aangegeven dat een brasem ook goeie punten kan opleveren anders dan een bak ellende aan snot. Vraag nu is dan ook hoe kan je brasem gebruiken in je visserij?

Ik ben weer zeer benieuwd. Ik hoor weer graag van jullie.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-01-2004 10:59

Zoals je nu ziet hangt de vangst van brasem van veel factoren af, en het is de keus aan de visser wat hij wil: atractiveteit? of rust?
Wel is in het verleden gebleken dat zelfs karpers minder gratig azen op keiharde knikkers dus laat staan brasem....

mvg martijn

ps ik heb nog niet van die foamjes op mijn har gehad, zal het een proberen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-01-2004 11:05

Robert,

Brasem trekt in scholen en zijn lastig op een vloerplek vast te houden als je er gericht op vist. Niettemin zijn bij mij brasems doorgaans een “plaag” als ik geen karper vang. Veelal komt een karperbeet als de brasemactiviteit stilvalt of als er geen brasemactiviteit is. Karper is sterker, maar brasem heeft weer het voordeel van de aantallen. Dus of de brasem zich altijd zo maar laat wegjagen vind ik de vraag. Ik denk dat de karper doorgaans wacht tot de brasems hun aandacht verliezen. Maar er zijn geen wetten van meden en persen. Je zal vast wel karperschooltjes hebben die zich gedragen als hooligans. :)

Mijn gedachte in deze is dat boilies het meest brasemresistente aas op de markt is. Als je het vergelijkt met de aasjes van voor het boilie tijdperk (deeg/aardappel), dan is de winst die we maken met boilies enorm. Maar zelfs met grotere boilies vang je nog wel eens een brasem. Onderschat niet hoeveel de brasem is gegroeid met de jaren. Sommige kunnen flinke brokken wegwerken. Als ze er zijn, dan “voetballen” ze ook nog voortdurend met het aas, ook al is het te groot voor ze. Of dat nou zo wenselijk is? Voor je het weet wordt de haakpunt geblokkeerd.

Overigens vang je ook weer meer karper met klein aas. Het afdwingen van occupatie bij het voeden is moeilijker met groot aas. Dus of grote boilies nu zo effectief zijn om karpers te vangen?

Het enige wat je kan bereiken met grotere boilies is dat je een keer minder voor niks inhaalt. De brasem hou je er niet mee van je aas af. Het risico van minder vaak inhalen, ondanks het gerommel van de brasem, is dat je rig mogelijk niet effectief meer is als de karper komt. We zullen de bijvangst voor lief moeten nemen. Ik heb wel de indruk dat veel bijvoer zoals pellets ongunstig is. Dus dat beperk ik tot net genoeg om de belangstelling te trekken. Maar de grote van de boilie? Liever wat kleiner.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-01-2004 11:11

Rene, hoe kun je brasems gebruiken in je visserij?

Ik ben een grote voorstander van het creeeren van veel aktiviteit en verwarring onder water.
Dit doe ik door te voeren met partikels en verschillende formaten en smaken boilies.
Ten eerste trekken azende brasems de aandacht van karpers en ten tweede denk ik dat de brasems het dinnerbelletje luiden voor de karpers.
Derde punt, ik heb het idee dat dan eerder alle remmen los gaan bij de karpers, er is tenslotte concurentie.
Ook door het verschillende voer, creeer je dat de karpers minder goed onderscheid kunnen maken tussen veilig aas en haakaas.

Brasems zijn op mijn stekken altijd welkom, mits ze mijn stek niet kaal vreten dan he!
Nou ben ik ook een voorstander van veel voeren dus dat kaal vreten valt wel mee.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

15-01-2004 11:12

Hoe kun je brasem gebruiken in de karpervisserij?

Brasem is net als de karper in hoofdzaak een bodemazer. Ik wil beweging op mijn stek. Immers, zien eten doet eten. Ik voer ook vrij regelmatig met normaal bodemvoer voor de witvisvisserij. De bedoeling is dat dit als een deken op de bodem uiteenvalt en dat de brasem hierdoor in de bodem gaat wroeten. Naast het feit dat er hierdoor onder water iets in gang gezet wordt, komen er door het spitten in de bodem weer natuuurlijke stoffen vrij die zich vrolijk in het water verspreiden. Tel hierbij ook de hierdoor ontstane wolkvorming, de witvissers onders ons hoef ik nu al niets meer te zeggen. Kortom, ik tracht de combinatie voer, werk- en eetlust van de brasem in te zetten om de aandacht van de karper op te wekken.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

15-01-2004 12:51

Even wat opmerkingen:

Kleine of grote boilies maakt wel degelijk wat uit is mijn ervaring (en die van eigenlijk al mijn maten.)
Ga simpel weg maar eens met een 14mm en een 19mm boilie vissen op een water met brasems.. dan zal je zien dat je met 19mm vele malen minder brasem vangt. Zelfde boilie, even hard.
Tuurlijk vang je er met een 20 of 24 ook wel, maar er is geen vergelijking met maatjes onder de 15.

Lange hairs tegen brasem.. In aantallen gevangen brasems scheelt dat wellicht een hoop, maar als ze het voer al na een uur wegvreten hebben en jij weet dat niet is het dan ook een voordeel?

Brasems trekken karpers?
En wat als er net een voorzichtige karper bij de stek in de buurt komt en die ziet een brasem vechten voor zn vrijheid net als ie wil gaan azen?

Zien azen doet azen daar zit wat in.. en als de karpers echt willen azen op een stek doen ze dat ook, dan verjagen ze de brasems.. ga je logboek maar eens na.. op een particle stek.. eerste 2 uur 5 brasems.. dan 1 of 2 uur stil en bang.. een karper... dan is er geen brasem meer in de buurt. (zelfde geld voor kleine en grote karper)

Nog een leuk voorbeeld van dat domineren:
Op een mooi helder water in Engeland (jaja weeral.. die mensen zien nu eenmaal veel meer). Daar had iemand gevoerd op een gravelbar(plateau) en hij zag zn voer liggen vanuit een boom.. Eerst komt er een 2 tal karpers vreten.. die eten wat en gaan naar 10 minuten weg.. dan komen er even later twee brasems endie beginnen ook op die stek te azen.. totdat er weer een karper komt.. die komt aanzwemmen en gaat keihard rondjes zwemmen om die stek met de brasems erop.. de brasems vertrekken en de karper begint met vreten.. hoezo domineren..?

Vr.Gr.,

Bertil
Ps. hele interessante discussie Rene.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

15-01-2004 13:07

Bertil,

Ik herken het helemaal. Ook ik denk dat karpers en brasem niet vrolijk samengaan voor wat azen betreft. Veelvuldig met pennen meegemaakt dat de stek aardig met brasem bevolkt was. Vervolgens lijkt de stek stil te vallen en dan uit het niets is daar onze geliefde vriend. Dit neem ik mee. Grondvoer te water, vervolgens alles rustig overzien en na verloop van tijd over gaan tot het daadwerkelijk te water laten gaan van de haak. Mocht ik dan alsnog een brasem haken en ik kan geen vluchtende karper ontdekken, dan is het hop naar de volgende stek.

Trouwens machtig mooi om gericht op grote brasem te vissen. Idee is hetzelfde, maar dan met een enkel pindaatje op de hair, met een 10 grams-loodje en een stukje zilverfolie in de lijn de lol tegemoet.


Groet,
Ron
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-01-2004 13:27

Ik ben het er mee eens dat karper in bepaalde situaties de brasems zullen wegjagen en de voerstek domineren. Zoals in alle gevallen zijn hier echter ook (helaas) weer uitzonderingen op. Wat dachtje van de volgende situatie. Dit overkwam mij afgelopen zomer onder een van mijn weinige pensessies.
De eerste stek lag er mooi bij. Ik had ongeveer een half uur eerder gevoerd met hennep, mais en pellets. Terwijl ik mijn hengel optuig springt ereen karperpal onder mijn voeten. Er komen steeds meer aasbellen omhoog en een paar keer zie ik een karperstaart zwaaien. Ze zitten duidelijk op de stek. Ik laat mij pen zakken en binnen vijf minuten duikt hij weg en hangt de eerste karper. Een uur nadat ik deze vis heb teruggezet kom ik weer terug vanaf mijn andere stek, die alleen een schildpad had opgeleverd. Het is weer eendrukte van belang. Terwijl ik mijn pen laat zakken klapt er weer een karper uit het water. Na een tijdje duikt mijn pen weg. Boem... brasem midden tussen de azende karpers.
Mijn maat heeft vaker dit soort dingen meegemaakt.

Ik wil ook nog even terugkomen op die lange hair De eerste keer dat ik met een extreem lange hair viste dacht ik de perfecte anti-brasemrig te hebbben gevonden. Die nacht leverde me 8 brasems op...

Normaal gesproken heb ik gelukkig niet zo veel last van brasems, ik vis gewoonmet kleine boilies als ik dat wil. Die eene brasem maakt me dan ook niet uit.
groeten,
Daaf
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

15-01-2004 13:41

Daaf,

Wellicht sprong de karper met de bedoeling zo de brasem van de stek af te werken. Als dat zo zou zijn, dan is er dus eigenlijk maar een manier om geen brasem te vangen en dat is ervoor zorgen dat je stek door karper onderhanden wordt genomen :roll:
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-01-2004 13:58

Beste karpervissende vrienden,

Allereerst bertil, Stiekem mijn proefballontjes wegnemen he? (emiticons doen het niet maar de wink is bedoeld)

Inderdaad wat ik al mistte was de opmerking die Bertil maakte. Een voorzichtig azende karper kan ook verjaagd worden door de zojuist gehaakte brasem. Maar er is nog meer.

Hoe zit het met de maal tanden van een brasem zijn deze net zo sterk als die van een karper? Dat kan bepalend zijn of een school brasems in staat zijn om een voerplek leeg te eten. Want... als je met een langere hair vist en je voerplek is leeg dan heb je inderdaad een probleem. Ik denk dat een school brasems niet in staat is om een voerplek leeg te eten. Zeker niet als je het formaat vergroot en de bolie harder maakt. (maar dat is alleen maar een gedachte hoor, heb je feedback dan graag)

Op de vraag, kan je brasem ook gebruiken in je visserij? Is een duidelijke stelling het creeren van voedselnijd. Het komt er op neer dat als er veel beweging en aktiviteit is dat dit de karper aantrekt. Deze had ik wel verwacht... toch is er nog iets. Zo ver ik kan terug lezen zat robert het dichtst in de buurt. En heeft het zelfs al genoemd. Wellicht onbewust en omgekeerd maar hij zij het wel. Wie weet het? (lijkt net een quiz vindt je niet)

Ik ben razend benieuwd, laat maar weer van je horen!!!

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

15-01-2004 14:11

Dit blijkt wel als je een flinke voerplek met witvisvoer (lokvoer, hennep) maakt en dan aan de rand daarvan gaat vissen. De karper is weliswaar nieuwsgierig maar kijkt meestal eerst de kat uit de boom, vooral de meer gedresseerde karpers. Terwijl de witvis zich massaal op de bulk voer stort, zal een karper eerder langs de randjes zijn graantje meepikken. Althans, zo is de ervaring.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-01-2004 14:18

Ik zeg alles bewust Rene, kan mij alleen soms moeilijk uitdrukken wat ik nou precies bedoel.

Tja, buitenlander he.

VRG

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-01-2004 14:20

Buiten mijn voerplek vissen doe ik dus heel bewust.
Maar vooral buiten de voerplek met een klein aasje!
Ik heb het idee dat die ene kleine altijd wel even meegepakt word.
Denk ook aan dresuur.
Denk ook aan de grotere solitaire vissen die zich niet in het vreet vestijn mengen.

RC


PS. wie verbeterd mijn Nederlands, solitair klopt niet maar wat moet het wel zijn, je weet wat ik bedoel.
De grotere vissen die niet in scholen zwemmen.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

15-01-2004 14:50

Robert,

Dit heeft niets te maken met of je een buitenlander bent of niet. Maar ik zal het proberen uit te leggen.

Je gaf aan dat je veel voerde en dat daarom je stek niet wordt leeg gegeten, toch?

Maar wat als je een verkeerde inschatting heb gemaakt in het water wat je bevist? Iedereen gaat weleens een keer de boot in en gaat hard op z´n bek. Laten we nou eens aanhouden dat we veel gevoerd hebben een grote voerplek aanmaken en dat daar springende vis op aanwezig is. Maar... je vangt geen ene malle moer. Je buren daar en tegen de ene na de andere vis. Bij navraag blijkt dat ze misschien een 10-20 bollies per stek voeren en zo iedere keer een vis mee pakken.

wat kunnen we daar uit concluderen? De stek die we bevissen is goed, want er is springende vis (deze stek doen we niet weg). Echter zullen we weinig moeten voeren om de vis uberhaupt te vangen. Helaas we hebben een grote voerplek gemaakt en nu... maar afwachten totdat de stek leeg is of is er een andere manier? Nu kan je de brasem dus gaan gebruiken voor je visserij gooi pellets duiven voer of partikels op je stek en je trekt brasems aan. Wacht vervolgens een paar brasems af en ga vervolgens weinig voeren om toch nog je vis te vangen.

Voorkomen is een ding in onze visserij. Het gebruiken van iets een tweede. Mijn laatste sessie in frankrijk leek in duigen te vallen. Gelukkig wist ik het dus nog de laatste paar dagen om te draaien. En toch nog m´n vis en Frans pr te verbeteren. Met inderdaad het gebruik van brasems.

Hopelijk begrijp je nu wat ik bedoel? Zijn er nog wel mensen die weten waar de maal tanden van een brasem toe in staat zijn. Een mossel bijvoorbeeld lijkt mij onwaarschijnlijk.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

15-01-2004 14:55

Maar wat vinden jullie nu precies van dezestellingen?;

Stelling 1: Het maakt weinig uit of je met groot of klein aas vist, want door het aasgedrag van de brasem haakt hij zichzelf toch wel (in de bek, danwel aan de buitenkant). En als het al uitmaakt of je met een 14 mm. boilie of met twee 20 mm noilies vist, is dit verschil vrij klein en bovendien worden de karpervangsten negatief beinvloedt....


Stelling 2: Of je nu met hard aas (harde boilies of tijgers) of met zacht aas (zachte boilies en zachte partikels) vist, maakt weinig uit, want de brasem hoeft het aas maar op te zuigen (en dus te 'proberen') en de rig heeft zijn werk al gedaan..... immers als een karper een boilie opzuigt en hem niet bevalt en hij spuugt de boilie uit hangt de karper toch al aan de haak zonder dat hij de boilie wou opeten...


Bij stelling 2 heb ik wel een toevoeging; als je een grote voerplek of grote hoeveelheid hard aas hebt rondom je harde haakaas, is de kans dat de brasem je harde haakaas opzuigt kleiner omdat de brasem sneller door heeft dat al het voer hard is en het dus vrij zinloos is om elk aas te proberen.
Maar aan de andere kant denk ik dan bij mezelf van; als er een gemiddelde of hoge brasemstand is in een water, kan een groep foeragerende brasems alsnog dermate gretig te werk gaan dat ook hard aas gretig wordt onderzocht....

Er werdt ook al door iemand gezegd dat brasems keeltanden hebben, maar ik denk dat de hengeldruk en de situatie waarin het water zich verkeerd doorslaggevend is voor het aasgedrag van de brasem. Zo zal een brasem in een dressuurwater eerder een tijgernoot pakken dan in een kanaal, zeker t.o.v. een boilie...

Wat is nu in het kort, concreet jullie mening over de bovenstaande 2 stellingen, ik ben het er bij beiden mee eens, zij het dat ik er een kleine kanttekening bij heb geplaatst.....
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

15-01-2004 15:09

Ik wou er nog aan toevoegen dat ik wel degelijk vind dat je de overlast van brasem kan beperken met de genoemde maatregelen, maar echt grote verschillen zal het mijns inziens niet maken. Het ligt ook bij deze discussie uiteraard weer aan welk water het betreft, want het gedrag van zowel brasems als karpers kan per stek sterk verschillen!

In zekere zin denk ik ook wel dat karpers juist aangetrokken worden door de door brasems veroorzaakte rumoer en stofwolken. Een karper leeft al jaren met de brasems samen en het zou mij verbazen als de karper zich door brasems van azen laat weerhouden.

O ja en voor iedereen die in zijn bericht een reactie geeft op mij of op Robert Campbell, zou diegene dan zo vriendelijk willen zijn om voortaan ook even de achternaam erbij te vermelden want nu is mij soms niet duidelijk welke reactie voor welke robert bedoeld is.... Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-01-2004 15:45

Rene,

Tuurlijk maken we allemaal wel eens inschattings fouten waardoor onze kansen aanzienlijk verminderen.

Wat jij aangeeft, je voert te veel, de karper zit op je stek maar je vangt ze niet.
Dan wil jij nog meer voer erbij doen om de brasems te lokken zodat er meer van het voer word gegeten zodat de karpers wel weer jou haakaasje pakken.

Als de karpers al domineren op je stek, denk ik niet dat je de brasems er gauw weer op krijgt.
Daar komt nog eens bij kijken dat als je geen runs krijgt terwijl ze er wel zitten, zijn ze waarschijnlijk al voldaan, buikje vol dus!

Nog even over het veel voeren, ik voer niet altijd veel, ik pas mijn voerhoeveelheden aan, aan het gedrag van de karper, jaargetijden en weersomstandigheden.
Soms instant, soms bouw ik een stek een paar dagen of weken op, soms dump ik grote hoeveelheden om vervolgens 2 a 3 dagen later er op te gaan vissen.
Single hookbaits zijn in bepaalde seizoenen bij mij ook faforiet.

Hetgeen wat ik op dat moment goeddunk, voer ik uit.
Laatst gewijzigd door Robert Campbell op 15-01-2004 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

15-01-2004 15:51

Zolang de haak vrij ligt, wat altijd het geval is bij een hair! Bestaat de
kans dat je witvis zult haken! Weleens waar is dat als je hair langer is
je minder last zult hebben! Wat het boilie formaat betreft, met harde gro-
te boilies zul je beduidend minder last hebben van witvis, maar je moet
niet denken dat hier haast nooit witvis op word gevangen!
Ook wanneer je gecombineerd voerd, met partikels en boilies zul je meer
last hebben van witvis, dan wanneer je alleen puur boilies voerd! Maar dat
is ook logisch!

groetjes Benny
Hugo Bovenmars

15-01-2004 16:17

[quote="Bertil Wielink"]Even wat opmerkingen:

Lange hairs tegen brasem.. In aantallen gevangen brasems scheelt dat wellicht een hoop, maar als ze het voer al na een uur wegvreten hebben en jij weet dat niet is het dan ook een voordeel?

Zien azen doet azen daar zit wat in.. en als de karpers echt willen azen op een stek doen ze dat ook, dan verjagen ze de brasems.. ga je logboek maar eens na.. op een particle stek.. eerste 2 uur 5 brasems.. dan 1 of 2 uur stil en bang.. een karper... dan is er geen brasem meer in de buurt. (zelfde geld voor kleine en grote karper)

[/quote]

Bertil,

Eerste alinea:
Helemaal mee eens!

Tweede alinea:
Jouw ervaringen die je hier beschrijft geven alleen maar aan dat karper en brasem over het algemeen niet graag tegelijkertijd op een stek azen. Dat de karper vaak na de brasem komt is gewoon een feit, maar hoe weet je zo zeker dat de brasem verdwijnt DOOR de karper; de karper zou ook kunnen gaan azen omdat de brasem van de stek wegtrekt (om wat voor redenen dan ook).

Ben benieuwd,

groeten, Hugo
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

15-01-2004 19:27

Heb nog niet alles volledig doorgenomen, maar vlug enkele ervaringen over een paar dingen die ik gelezen heb.

-hardheid en zoute smaak: vorig jaar tijdens een langere sessie gebruikte ik zout om de boillies vers te houden. Resultaat: boillies zijn steenhard en ongeloofelijk zout van smaak. Vangsten: 6 middelgrote brasems, 2 karperruns, 1 gevangen.

-bijvoer: tijdens die sessie de eerste dagen bijgevoerd met (vismeel)pellets, tweede dag was de brasemdag. De karpers kwamen pas de laatste dag, tegen die tijd waren er geen pellets meer op de stek.

mosselen: moeilijk om echt conclusies te trekken maar toch: gevist met boillie op een voerstekje met enkele gebroken boillies en een hoop, wel voorgekraakte, driehoeksmosseltjes. Toch aantrekkingskracht op brasem?

Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.